Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Kreft, sukker og lavkarbo ...

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-03-12, 10:16   #1
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Kreft, sukker og lavkarbo ...

Som noen av dere kanskje vet har jeg vært gjennom en tøff kreftbehandling, og jeg tenkte skrive litt om mine tanker omkring kreft, sukker og kosthold...

Etter å ha blitt behandlet for kreft med operasjoner, cellegift og stråling var kroppen min skikkelig utkjørt. Jeg hadde ikke overskudd til noe og følte meg generelt virkelig dårlig...

Helt tilfeldig kom jeg over en artikkel om kreft og sukker basert på en ny behandling av prostatakreft pasienter. Artikkelen hadde overskriften "Ny medisin sulter kreftceller".

Sitat fra artikkelen:

- Kreftceller driver med massiv kroppsbygging. De bygger seg opp ved hjelp av store sukkermengder, sier Ian Mills.
Mills er gruppeleder i Norsk Senter for Molekylærmedisin (NCMM) i Oslo og har nylig publisert en artikkel i prestisjetunge EMBO Journal som viser hvordan prostatakreftceller forbrenner glukose for å produsere energi og byggesteiner nok til å få kreften til å utvikle og spre seg.
- Vi har tro på at vi kan behandle prostatakreft ved å sulte kreftcellene, sier han.
Mills og hans kollegaer har lett etter gener som styrer utvikling av prostatakreft. Flere av de genene de fant, viste seg å være viktige for forbrenningen.
Et av de genene de identifiserte koder for er et enzym som kalles CAMKK2. Dette er et enzym som er svært viktig for forbrenning av glukose i cellene.

- Kreftceller produserer energi på en litt annen måte enn friske celler. De forbrenner mer glukose, mens de skrur av andre prosesser. Dette gjør de fordi de skal være bedre rustet til å vokse og dele seg under forhold som normalt ville vært uforenlig med liv, forklarer Mills.

Kreftcellene bruker store mengder glukose for å få energi og produsere byggesteinene som skal til for å vokse og dele seg - fett, proteiner, DNA og RNA.

- Vi har funnet ut at prostatakreftcellene produserer ekstra mengder av CAMKK2 for å kunne få i stand denne økte glukoseforbrenningen, sier Mills.

For å behandle prostatakreft har Mills og han kollegaer testet en eksperimentell medisin, STO-609. Denne potensielle medisinen hindrer forbrenning av glukose ved å hemme aktiviteten til CAMKK2.
Opprinnelig var denne medisinen tiltenkt behandling av overvekt, men kan nå få sitt gjennombrudd som kreftmedisin.

- Når vi behandlet kreftsyke mus med denne medisinen, så vi at svulstene krympet og at kreften ble forhindret fra å spre seg, sier Mills.

- Ved å hemme CAMKK2 sultes kreften og forhindres fra videre vekst. Vi tror dette kan være et nytt prinsipp for behandling av prostatakreft, som ikke har vært prøvd ut før og håper vi kan teste behandlingen på pasienter innen fem år, sier han.


Denne artikkelen fikk meg virkelig til å tenke...

Kreftceller vokser raskt og trenger mye energi for å vokse. Dette virket logisk for meg, men måtte vel også være samenlignbart med andre typer kreftceller - ikke bare prostatakreft??

Etter å ha lest rundt på nettet fant jeg flere artikler der det ble pekt på sammenhengen mellom kreftcellers vekst og sukker.

Blant andre var Legen David Servan-Schreiber - som selv har hatt kreft. Han har gitt ut boken Anticancer: A New Way of Life
Her skriver han:

"Mat som øker glukosenivået i blodet raskt, for eksempel sukker eller hvitt mel, omtales som mat med høy «glykemisk indeks». Når vi spiser slike matvarer, utskiller kroppen øyeblikkelig en dose insulin for å hjelpe glukosen i å trenge inn i cellene.
Sammen med insulinet utskilles også et annet molekyl som kalles IGF(insulin-growth factor) som skal stimulere cellevekst. Sukker gir altså næring til vevet og bidrar til at det vokser raskt. Insulin og IGF har også en annen virkning, de bidrar til betennelsesfaktorer som også stimulerer cellevekst og fungerer som gjødsel for tumorer."


Også på Kreftforeningens sider kan man lese om kreft og sukker:

"Selv om sukker ikke er direkte kreftfremmende, er det en god idé å begrense inntaket av sukker. Det er fordi mye sukker gjør at kroppen produserer mye insulin.

Insulin er et naturlig stoff som lages i bukspyttkjertelen. Insulin kan fortelle celler at de skal vokse. For friske celler, er dette bra. Det er fordi når kroppens celler vokser, deler de seg, dør og blir erstattet med nye. Dette er en naturlig prosess for vedlikehold og selve livet til cellene.

Kreftceller kan bli stimulert til å vokse mer, også når kroppen produserer mye insulin. Så mens noe insulin er normalt, kan for mye insulin oppmuntre kreftceller til økt cellevekst noe som ikke er bra.

Kort oppsummert så er ikke sukker kreftfremmende. Men mye sukker kan føre til for mye insulin i kroppen, som ikke er bra for helsen."
"Det er ikke sukkeret, men heller insulinet som ser ut til å kunne speede opp vekst i kreftceller. For å unngå dette bør du begrense mengden sukker."


Etter å ha lest alt dette bestemte meg for å prøve å sulte ut eventuelle kreftceller som har lurt seg unna, ved å kutte ut karbohydrater. Argumentene virket logiske, så hvorfor ikke forsøke :-)
Bonusen er at jeg i tillegg har fått en energi og overskudd jeg ikke trodde var mulig!
Fra å være ekstremt B - menneske, har jeg nå blitt skikkelig A, for å nevne noe...

Jeg må få presisere at å spise lavkarbo er er et valg jeg har tatt for min egen del. Enhver andre må få ta de valg en selv ønsker, og føler er riktig.
Uansett tror jeg at å ha et bevisst forhold til kosthold er fornuftig - kreft eller ikke...

Har du spørsmål, kommentarer eller ønsker du å vite mer, legg gjerne igjen en kommentar eller du kan ta kontakt direkte med meg på mail :-)

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 11:57   #2
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Kreft, sukker og lavkarbo ...

Jeg hadde prøvd det samme dersom jeg var i din situasjon.

En tøff fase du har vært gjennom, godt jobba, og lykke til videre med å holde deg frisk!

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 12:49   #3
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sv: Kreft, sukker og lavkarbo ...

Takk

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 13:22   #4
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Kreft, sukker og lavkarbo ...

Jeg leste dette på bloggen din nettopp. Veldig fint å lese at du ble frisk og flott at du tar ansvar for egen helse også gjennom kosthold. Skulle ønske mange flere gjorde nettopp det.
Blader som Mat og Helse og VOF har også hatt fokus på kreft og karbohydrater opp igjennom årene, mener jeg å huske, men det er du sikkert klar over.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:39   #5
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sv: Kreft, sukker og lavkarbo ...

Nei, har ikke lest artiklene i Mat og Helse og VOF - skal søke litt på nettet og se om jeg finner noe. Takk for tipset!

Som jeg skriver er dette med å spise lavkarbo i forhold til å forebygge tilbakefall av kreften et valg jeg har tatt, helt på eget initiativ. Jeg vil ikke presse andre i samme situasjon til noe som helst, men mener at man i alle fall bør bli informert om at det kan være en sammenheng.

Ingen i helsevesenet har nevnt noe som helst til meg om kreft og kosthold - det er nok et litt ømtålig tema... Men jeg mener det er viktig å ha et bevisst forhold til mat og kosthold, uansett kreft eller ei...
Barn, sukker og kosthold er også et tema jeg brenner for...

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 19:04   #6
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Kreft, sukker og lavkarbo ...

Opprinnelig lagt inn av Mat for sjelen, her.

Ingen i helsevesenet har nevnt noe som helst til meg om kreft og kosthold - det er nok et litt ømtålig tema... Men jeg mener det er viktig å ha et bevisst forhold til mat og kosthold, uansett kreft eller ei...

En god del kunnskapsrike mennesker kjenner til sammenhengen mellom karbohydratrikt kosthold og kreft, men selv blant "lavkarbere" kommer fanatisme-begrepet raskt frem når dette blir nevnt.

Det er liksom for godt til å være sant, eller...?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 19:41   #7
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Kreft, sukker og lavkarbo ...

Meget interessant å lese! Virkelig! skal inn å lese på bloggen din også Det høres enda mer fornuftig ut med lavkarbo etter å ha lest dette, selv om jeg fra før har stor tro på denne livsstilen! Godt å høre at det går bra med deg! Høres ut som om du har vært gjennom tøffe tak! All ære til deg

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 10:46   #8
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sv: Kreft, sukker og lavkarbo ...

Tusen takk for fine og oppmuntende ord alle sammen... Blir helt rørt...

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
kreft, lav karbo, sukker


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kunstig sukker lagres som vanlig sukker av kroppen? sandy_sks@hotmail.com Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 10-05-11 09:17
Lavkarbo og økt risiko for kreft Etherena Artikler 5 10-01-11 17:22
Lavkarbo og effekten på kreft Sungrazer Lavkarbo generelt 1 10-11-09 12:58
Lavkarbo og kreft mofe Fysisk og mental helse 137 17-06-08 19:46
Lavkarbo mot kreft StineK Artikler 1 24-05-08 10:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no