Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter

Dyrt med lavkarbo?!

Oppskrifter Lurer du på hva du vil ha til middag idag?
Eller vet du om noe godt du vil dele med oss? Eller en oppskrift du trenger? Beskriv gjerne dine forsøk på å lage nye oppskrifter og forsøk på å konvertere vanlige oppskrifter til lavkarbo-oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-07-08, 20:24   #1
Maskotten
Medlem
 
Maskotten sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Sandnes
Innlegg: 117
Maskotten er ny på veien

Dyrt med lavkarbo?!

Hei,
jeg bare lurte på hvor mye dere ca bruker på mat i uken/mnd?
Synes vi bruker endel penger på mat, men er ganske flinke når vi bare handler en gang i uken.
En vanlig mnd uten fast opplegg går det glatt 8000 på mat, på meg, samboer og minstemann på 1,5år. Dette er alt inkludert bleier osv.
Men hvis vi er virkelig flinke, klarer vi oss med 6000 ved å kjøpe inn hver mandag.. Er dette for mye?
Noen tips til å gjøre det billigere?
Jeg betaler gladelig for en god helse, og synes at 6000 er ok selv..
Minstemann og samboer spiser tildels lavkarbo, men brød til noen måltider..

__________________
Delmål:

Hovedmål:

Maskotten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 29-07-08, 20:57   #2
Mrs. Big
Medlem
 
Mrs. Big sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: rett rundt hjørnet
Alder: 55
Innlegg: 94
Mrs. Big er på en erverdig vei

Sv: Dyrt med lavkarbo?!

Jeg går på ED mat, så kan vel ikke sammenligne. Men det er dyrt. Bruker nok ca. 4000 bare på meg i måneden......Om ikke mer

Mrs. Big er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett, fase 2 Svar med sitat
Gammel 29-07-08, 21:15   #3
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Dyrt med lavkarbo?!

Så lenge dere ikke blir blakke, er det vel akkurat passe?

Selv bruker jeg ca 700-1200 kroner i uka, avhengig av om jeg planlegger eller ikke (bor alene). Tror den enkleste måten å eventuelt skjære ned utgiftene på, er å planlegge godt og handle sjelden. Når jeg er riktig flink, lager jeg en meny for hele uka, handler på mandag og prøver å unngå butikken resten av uka (meeen skal innrømmes at det er måndesvis siden jeg har vært så flink ). Da er menyen planlagt slik at det ikke skal bli noen rester, kjøper f.eks. ikke store mengder av én ferskvare som jeg bare skal bruke litt av. Akkurat denne delen synes jeg - selv uten planlegging - ble mye enklere etter at jeg begynte på Ketolyse, siden det ikke er så stort spenn i mengden ulike matvarer jeg skal ha. Slipper å kaste mat i særlig grad når jeg spiser proteiner og grønnsaker til alle måltider.

I tillegg er det vel lurt å kjøpe større kvanta av f.eks. kjøtt/fisk/fugl når dette er på tilbud, og være flink til å fryse ned. Dessuten kan man jo lage mye godt med de billigere kjøttypene også - når det f.eks. gjelder storfekjøtt, er jo gjerne de møreste og dyreste typene best egnet som biff, men det er faktisk det billigste kjøttet som har mest smak (kjøtt blir seigere - men får også mer smak - etter hvor mye muskelen har jobbet - indrefilet har ikke rørt stort på seg ), det krever bare mer jobb i tillagingen i og med at det må f.eks. koke lenger for å bli mørt nok til å spise. Og en frossen, rimelig kylling blir nyyydelig mat til hele familien til en billigere pris enn bare en pakke med 2 kyllingbryst hvis man krydrer godt og steker den hel i ovnen. For eksempel

Synes egentlig ikke maten er noe dyrere på lavkarbo selv om det kanskje blir større mengder av enkelte dyrere råvarer - det jevner seg ut ved at jeg spiser mindre i mengde totalt sett, og ikke minst: null godteri og kaffebar-kaffe! Men det er meg, da

Uansett synes jeg at en viss økning i matbudsjettet er fint til å leve med hvis det holder vekta i sjakk og gjør helsa bedre - men det kan vel fort bli litt prissjokk hvis man er vant til å leve på "studentmaten" grandis og nudler, og plutselig skal ha rent kjøtt og friske grønnsaker 2-3-4 ganger om dagen

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-07-08, 03:11   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Dyrt med lavkarbo?!

Jeg synes det er verdt det, med den veien helsa mi gikk, så hadde det blitt dyrere på mange måter.
F.eks så kunne det i verste fall gå med noen tusenlapper bare i migrenemedisin...

Noen hete tips er First Price sine kyllingfileter. To kg til ca 150 spenn. Nordfjord sitt storfekjøttdeig koster ca 20 kr for omtrent en halv kg, first price sine eggepakker, ellers kan man kjøpe grønnsaker og skjære opp og fryse i porsjonspakninger, så er det bare å slenge i gryta når man skal lage mat, i stedet for at man typ må slenge en halv brokkoli som begynner å bli myk. Det er mange gode løsninger! Selv handler jeg alt grønt på innvandrerbutikk, både billigere, bedre utvalg og kvalitet!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-07-08, 06:28   #5
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Dyrt med lavkarbo?!

For meg har det blitt billigere. Jeg spiser ikke så mye (ofte) som jeg gjorde før, og innkjøpslistene har blitt helt annerledes en tidligere. Før var det mye dyr og karbohydratrik mat som ramlet ned i handlekurven på impuls. Det var gjerne mat som man ikke blir mett av, men som bare var så godt at jeg måtte ha det.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-07-08, 08:58   #6
SivPiv
Medlem
 
SivPiv sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Vestfold
Alder: 45
Innlegg: 70
SivPiv er ny på veien

Sv: Dyrt med lavkarbo?!

Vårt matbudsjett har også økt, men selv om jeg bruker mer penger på skikkelig mat sparer jeg inn på ikke å kjøpe så mye godteri. DET er dyrt det Nå blir det lørdagsgodt til de to små og ikke de "kosekveldene" jeg og mannen hadde flere ganger i uka som ble handlet på impuls fordi vi var SÅ godtesyke...

SivPiv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low Carb Svar med sitat
Gammel 30-07-08, 09:37   #7
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Dyrt med lavkarbo?!

Helt enig i at vi sparer penger på å ha sluttet med godiskvelder ("fordi vi fortjener det") og bestilling av pizza. Det er dyrt å kjøpe mye rømme, fløte, grønnsaker og kjøtt, men sparer penger på hodepinetabletter og impulshandling fordi jeg trengte en "fix".
I tillegg har barna blitt enda flinkere til å lage mat, fordi de må lage det meste fra bunnen av. Og de lærer at det faktisk er mulig å lage sauser og slikt uten å ty til ferdigposer..
Vi er to voksne og har tre barn 50% av tiden. Budsjett ca 6000,- i mat og annet husholdningsgreier.
Sparer også inn fordi vi nesten kun drikker vann fra springen.

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-07-08, 19:38   #8
boggi
Medlem
 
boggi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 69
boggi er på en erverdig vei

Re: Dyrt med lavkarbo?!

Syns vel i begynnelsen at vi brukte mer penger på mat enn tidligere, men man blir mer bevisst etter hvert og kjøper kanskje inn litt ekstra når noe er på tilbud og putter i fryseren. Ser jo også at vi sparer utrolig mye på godis (det er dyrt d) og ikke kjøper jeg øl heller lenger.. vann vann
Mange gode tips her inne i forumet ..

__________________



Min dagbok http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=20028
boggi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 19:46   #9
Maskotten
Medlem
 
Maskotten sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Sandnes
Innlegg: 117
Maskotten er ny på veien

Sv: Dyrt med lavkarbo?!

Takk for kjempemange gode tips
Jeg har skrevet mange av dem bak øret og skal fryse mere grønnsaker i porsjoner, det var genialt Jeg har slitt med endel slappe brokkoli om jeg handler dem på mandagen, og skal bruke dem på søndagen..

Jeg synes det er ok å betale for god helse, og det er viktig å støtte dem som lager god og næringsrik mat. Feks kjøper vi økologisk så sant det finnes. Dette gjør at det blir noe dyrere, men jeg liker tanken på å handle lokalt og støtte bøndene som driver økologisk og i takt med naturen- det er de som trenger det!

Jeg synes det skulle vært billigere med økologisk enn sprøytet mat, at de som drev økologisk drift skulle få så mye støtte at forbrukerene kunne kjøpe det billigere enn den næringsløse maten som kommer fra utpint jord! Da snakker vi om forebyggende helse!! Skulle skrevet et aldri så lite brev til departementet :P Ikke at de hadde brydd seg anyway! La oss heller gi lønnshøying til de som jobber for legemiddelindustrien Fantastisk!!

Hehe.. kom litt utav spor om "dyr lavkarbomat".. blir litt engasjert rundt alt dette!! Læreren min i ernæring sier at maten skulle vært enda dyrere, for på den måten hadde bøndene kanskje hatt sjans å produsere noe skikkelig mat med vitaminer og mineraler i.. en tanke!! Også bruker den norske familie ca. 20% av inntekt til mat nå, mot 40%-60% på 60-tallet.. En tankevekker!!

__________________
Delmål:

Hovedmål:

Maskotten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 20:09   #10
tammen
Medlem
 
tammen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 38
Innlegg: 79
tammen er på en erverdig vei

Sv: Dyrt med lavkarbo?!

Tror jeg sparer mye på planlegging og det å bli mer bevisst på kostholdet mitt. Er student og har ikke allverdens med penger, men tror det skal gå greit med litt planlegging og slutten på impulskjøp. De var det mange av, og det er hvertfall ikke billig!

__________________
Journal


tammen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 20:20   #11
Maskotten
Medlem
 
Maskotten sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Sandnes
Innlegg: 117
Maskotten er ny på veien

Sv: Dyrt med lavkarbo?!

Da jeg bodde alene og var student, husker jeg at jeg var nødt til å skrive ned og handle bare en dag i uka. Det er utrolig hvor mye penger som går på sånne impulshandler!! Jeg glemte lunsjen min hjemme idag!NEI NEI NEI!! hehe.. da måtte jeg handle inn; jeg kjøpte en salat og en pakke med skinkestek. Jeg jobber hele kvelden og trengte da lunsj og middag. Det kom på over 100kr. 60kr for skinkestekskivene og 45 for salaten.. dyre greier!! Neste gang skal jeg huske lunsjen

__________________
Delmål:

Hovedmål:

Maskotten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dyrt? Jollers Lavkarbo generelt 22 24-02-08 15:41
Er det fryktelig dyrt med ... MorStine Ketolysekuren 16 23-05-07 11:11
Dyrt med lavkarbo sa dere ?? Nille Livets lyse side 2 14-08-05 17:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no