Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvilket smør spiser dere?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-01-10, 12:00   #1
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Hvilket smør spiser dere?

Nå har jeg prøvd vanlig Tine meierismør, setersmør, Kviteseidsmør og Setesdalsmør. Så langt holder jeg en knapp på Setesdalssmøret, syns det smaker best og har i grunnen færrest karber (ikke store forskjellen da, men...). Fins det flere enn dette - hvilket liker dere best? Og er det noen som har prøvd å lage hjemmelaget smør?

__________________
timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 12:11   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket smør spiser dere?

Det er vel 0 karber i meierismør?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 12:15   #3
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilket smør spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det er vel 0 karber i meierismør?

Nei, det står 1 kH per 100 g på alle variantene til Tine (meierismør, setersmør, Kviteseidsmør). På Setesdalssmøret står det 0,5 kH per 100g.

__________________
timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 12:16   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket smør spiser dere?

Stort sett meierismør, men jeg er veldig fan av Brimismør

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 12:17   #5
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket smør spiser dere?

Meierismør, vanlig til vanlig (duh) og usaltet til eggemelk.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 12:24   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket smør spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av timich, her.

Nei, det står 1 kH per 100 g på alle variantene til Tine (meierismør, setersmør, Kviteseidsmør). På Setesdalssmøret står det 0,5 kH per 100g.

Oi. visste jeg ikke

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 12:42   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket smør spiser dere?

Det går i meierismør til daglig, men i julen og påsken og sånt unner jeg meg Kviteseidsmør, det eeelsker jeg! Men det blir dyrt å bruke det til hverdags da vi spiser ca. 2 pakker smør i uka.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 12:59   #8
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Hvilket smør spiser dere?

Jeg bruker vanlig meierismør, men liker Kviteseidsmøret bedre. Setersmøret til Tine syns jeg smakte alt for likt det vanlige, så det gidder jeg ikke kjøpe. Kunne godt tenke meg å prøve å lage selv, men det blir jo en ganske dyr variant, hvis en liter rømme gir 250 gram smør.
Mamma har noen ganger fått hjemmelaget smør av en bonde, og det var veldig godt!

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 14:12   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket smør spiser dere?

Spiser ca en halv kilo vanlig meierismør i uka, tenker jeg! Eller litt mer!

Prøvde meg på Kviteseidsmør, men som Carisma så fint sier det, det smaker ull!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 22:16   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket smør spiser dere?

Nå skal jeg spørre om noe virkelig dumt, men om man pisker krem lenge nok, blir den til GODT smør da? Man må vel tilsette salt også. Jeg mener å huske at vi laget smør på barneskolen en gang, der vi satt og pisket fløte for harde livet og smurte smøret på kjeks etterpå.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 22:23   #11
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilket smør spiser dere?

Jeg har enda ikke prøvd, men fikk veldig lyst til å prøve og teste etter at jeg leste den linken jeg la ut (Tine). Der står det jo seterrømme og salt, men det står også at man kan bruke fløte.

__________________
timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 22:26   #12
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket smør spiser dere?

Rømme altså? Lurer på hva som blir best. Og hvordan får man gulere farge på smøret? Hvitt smør ser jo ut som udelikat margarin.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 22:35   #13
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilket smør spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Rømme altså? Lurer på hva som blir best. Og hvordan får man gulere farge på smøret? Hvitt smør ser jo ut som udelikat margarin.

Hm, vet ikke helt? På Setesdalssmøret mitt står det at betakaroten er fargestoff iallfall. Konditorfarge? Hehe.

__________________
timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 23:54   #14
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket smør spiser dere?

Ja, muligens. Jaja, det er jo bedre med hvitt smør enn hvit margarin da.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 00:29   #15
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill

Sv: Hvilket smør spiser dere?

Kviteseidsmør og Brimi smøret er veldig godt!

__________________
Beste hilsen fra Jan M - Lille Måne
"Selvsagt skal du ikke spise dyrefett!" (VGs Vektklubb) www.lillemaane.no
janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 09:23   #16
Estrella
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 200
Estrella er på en erverdig vei

Sv: Hvilket smør spiser dere?

Hva med smør som f.eks Brelett. Er det et smør man bør unngå?

Før gikk jeg alltid for vita-smøret nå vet jeg ikke.. hva anbefales?

Estrella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 09:28   #17
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket smør spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Hva med smør som f.eks Brelett. Er det et smør man bør unngå?

Før gikk jeg alltid for vita-smøret nå vet jeg ikke.. hva anbefales?

Det er ikke smør, det er margarin. Og margarin = gift i mine øyne, det kommer aldri inn i huset her. Industriskvip. Smør er det når det står SMØR på pakken, så les på pakkene. Står det margarin/plantemargarin unngår du det som pesten.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 09:53   #18
Estrella
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 200
Estrella er på en erverdig vei

Sv: Hvilket smør spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er ikke smør, det er margarin. Og margarin = gift i mine øyne, det kommer aldri inn i huset her. Industriskvip. Smør er det når det står SMØR på pakken, så les på pakkene. Står det margarin/plantemargarin unngår du det som pesten.

Greit å vite

Estrella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 10:08   #19
Nillomien
Seniormedlem
 
Nillomien sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Halden
Alder: 38
Innlegg: 805
Nillomien er ny på veien

Sv: Hvilket smør spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Hva med smør som f.eks Brelett. Er det et smør man bør unngå?

Før gikk jeg alltid for vita-smøret nå vet jeg ikke.. hva anbefales?

Er som Iset sier... det er ikke smør... det er margarin.. No thanks... eller det vil si gubben spiser det da.. hehe..

__________________


Delemål 1: 105
Mamma til 4 flotte barn, Ei jente på 6,2 gutter på snart 5 og en liten tass som ble 1 år 2 juli
Nillomien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 18:52   #20
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket smør spiser dere?

Det går mest i tine meierismør her, billigste, og når man bruker 1-2 pakker i uka, da synes jeg kvitseid eller rørossmør har en litt heftig pris. Ellers synes jeg setersmøret til tine er godt når vi skal kose oss, så til linfrøknekkis, ost og vin blir det setersmør, noen ganger kvitseid.

Jeg prøver forgjeves å forklare at smør er laget av kun fløte eller rømme og evt salt og ikke noe annet. Brelett og vita er ikke smør, men ødelagte fettstoffer med flotte navn. Folk kikker rart på meg, men det er deres problem. En gang i tiden elsket jeg brelett på nybakt grovt surdeigsbrød, i dag blir jeg kvalm av tanken..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 09:20   #21
Estrella
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 200
Estrella er på en erverdig vei

Sv: Hvilket smør spiser dere?

For å være helt ærlig så synes jeg brelett smaker mye bedre enn ordentlig smør, men det har kanskje noe med vaner å gjøre. Vanlig smør(som jeg har kjøpt nå) smaker vondt. Det går greit til steking og baking, men som "pålegg" smaker det forferdelig.

Men nå har jeg ikke så mye å smøre smøret på, så det betyr ikke noe

Estrella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 09:45   #22
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket smør spiser dere?

I fjor lanserte Lurpak (i Danmark) smør med Læsø-salt. Saltet fra saltsyderiet på Læsø har en helt egenartet smak og konsistens.

Dette smøret egner seg godt som snacks. Skjær skiver med ostehøvel og spis. Knaser herlig!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 10:27   #23
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket smør spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

I fjor lanserte Lurpak (i Danmark) smør med Læsø-salt. Saltet fra saltsyderiet på Læsø har en helt egenartet smak og konsistens.

Dette smøret egner seg godt som snacks. Skjær skiver med ostehøvel og spis. Knaser herlig!


-

Med fare for å virke totalt uvitende : Hvilke butikker fører dette smøret ? Har ikke sett det der jeg pleier å handle

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 10:47   #24
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket smør spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Med fare for å virke totalt uvitende : Hvilke butikker fører dette smøret ? Har ikke sett det der jeg pleier å handle


Jeg har aldri sett dette smøret i norske butikker, så du må nok til Danmark. Velassorterte dagligvarebutikker (f.eks. SuperBrugsen) fører dette smøret.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 10:51   #25
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket smør spiser dere?

Lurpak i Danmark har også et smør med hvitløk, det er FANTAAASTISK! Jeg kjøpte med meg et par pakker hjem i sommer, gråt nesten da det var tomt. Jeg lager jo hvitløkssmør selv, men dette var bare ... Ja, veldig godt!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
For dere som veier maten, hvor mye spiser dere for dagen? beate Lavkarbo generelt 13 28-02-10 19:06
Hva bruker dere smør til? Tidl. medlem Generell diskusjon 6 25-05-09 21:51
Hvor mye smør og melk spiser dere egentlig? Chantelle Generell ernæringsdebatt 25 24-05-09 21:14
Hvilket kosthold velger dere etter ketolysekuren? *pippi m gutt og jente* Ketolysekuren 4 17-03-09 13:42
Hva spiser dere når dere skal kose dere? Lisekir Dr Lindbergs 11 24-04-08 09:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no