Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Sko til innebruk!

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-08-12, 13:34   #1
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sko til innebruk!

Ja, høsten forstående trengs det noe nytt. Kjøpte dyre løpsko på løplabbet i våres, men med arbeidsavtale og halv pris så funket det. Håper å komme under 1000-lappen nå... Trenger tips. Hadde vel den perfekte løpsfot, normal bue og pronasjon. Ønsker noe jeg kan bryke til "alt" på studio...

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 00:04   #2
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Sko til innebruk!

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Ja, høsten forstående trengs det noe nytt. Kjøpte dyre løpsko på løplabbet i våres, men med arbeidsavtale og halv pris så funket det. Håper å komme under 1000-lappen nå... Trenger tips. Hadde vel den perfekte løpsfot, normal bue og pronasjon. Ønsker noe jeg kan bryke til "alt" på studio...

Har du vurdert slike Vibram five fingers eller tilsvarende? Ser det er mange som sverger til slike på innendørs studio. men tenker du fotball, håndball volleyball etc, så er det vel bedre med rene håndballsko tipper jeg.

  Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 19:52   #3
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Sko til innebruk!

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Har du vurdert slike Vibram five fingers eller tilsvarende? Ser det er mange som sverger til slike på innendørs studio. men tenker du fotball, håndball volleyball etc, så er det vel bedre med rene håndballsko tipper jeg.


En stund siden jeg spurte, men takk for svar. Har faktisk bestilt akkurat de fra ebay...

Ellers kjøpte jeg et par asics, ikke utpreget joggesko, flatere, lettere og mindre demping. De ble derimot utesko... De dyre joggeskoene funker ikke for mine knær. Leser "født til å løpe" nå og ser at mye stemmer med mine erfaringer. Løp 10 min i sokkelesten på mølle i går, døden for leggmuskler og null problem for knærne.... 10min fotball med guttungen i joggesko derimot... Nå skal det sies at jeg alltid har gått/løpt på "tær" / framfot da.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 21:00   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Sko til innebruk!

Av med skoene-> fram på foten... På med skoene -> ned på hælen og ødelagte knær for de som er svake der... I Born to run forklares dette med at vi endrer løpesteget med demping og det meste blir dårligere enn det en fot er utviklet til å tåle. Men det skal også sies at boka sier at mennesket er mer skapt for å tilbakelegge lange distanser i (relaivt) lav hastighet enn å spirinte...

Stephan Guyet hadde nettopp en artikkel om "billige" sko for barfot-løpere "med sko". Han anbefalte ganske enkelt å kjøpe sånne badesko med tynn såle og stoff i overfoten for å løpe tilnærmet "barfot" i dersom man ikke vil cashe ut for vibrams... (Eller andre liknende sko med tynn, vid gummisåle og veldig elastisk oversko. )

Jeg har aldri skjønt logikken i flate sko i hallbruk og "høyhælede" sko ute, men .... Nå er det iallfall mulig å finne lettvektsssko for utebruk - det var jo helt (les: nesten) umulig for noen år tilbake.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 22:10   #5
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Sko til innebruk!

Ja, jeg har vel gjort mine smertefulle erfaringer, tross løpetest og "riktige" sko. Det tok vel under en uke fra nye sko til vondt... Før det brukte jeg det jeg hadde, gamle treningssko til rimelig penge og gode gåsko... Det skal sies at min "løpekariere" startet i november for et snaut år siden da.

Og jeg løper ikke raskt (kommentarer om ganghastighet...), men kan nok holde det gående en stund, om enn ikke noen ultramaraton (eller halvmaraton enda...)

Funderer på en 8km løp om en måned, i terreng/turvei.

Og ja, om hallsko, kikket på fotballskoene til guttungen og tenkte at de så jo mye bedre ut enn joggesko... De jeg løper med nå, minner mest om håndballskoene dattera hadde (før hun sluttet). Er jo mye prat om skadeforebygging der og...

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 00:10   #6
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Sko til innebruk!

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Ja, jeg har vel gjort mine smertefulle erfaringer, tross løpetest og "riktige" sko. Det tok vel under en uke fra nye sko til vondt... Før det brukte jeg det jeg hadde, gamle treningssko til rimelig penge og gode gåsko... Det skal sies at min "løpekariere" startet i november for et snaut år siden da.

Og jeg løper ikke raskt (kommentarer om ganghastighet...), men kan nok holde det gående en stund, om enn ikke noen ultramaraton (eller halvmaraton enda...)

Funderer på en 8km løp om en måned, i terreng/turvei.

Og ja, om hallsko, kikket på fotballskoene til guttungen og tenkte at de så jo mye bedre ut enn joggesko... De jeg løper med nå, minner mest om håndballskoene dattera hadde (før hun sluttet). Er jo mye prat om skadeforebygging der og...

Skoene kan nok passe din fot, men sko kan ikke endre løpsteknikk. Kan hende du løper dårlig teknisk og uøkonomisk som forårsaker skade og feilbelastning. Ikke feil å innse det. Er mang en erfaren løper som har måttet endre løpssettet sitt. Du har jo løpt 1 år nå så da er det også vanskeligere å bli kvitt mønsteret. Bare se på proffsyklister det. Plutselig lærer de sykle mer riktig og vips de blir enda bedre enn de var selv om både sko og sykkel er den samme.

  Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 14:19   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Sko til innebruk!

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Skoene kan nok passe din fot, men sko kan ikke endre løpsteknikk.

Jeg mente med løpeteknikk egentlig "steg". Selv om steget selvfølgelig har en del som avhenger av rene fysiske forutsetninger hos den enkelte løperen vil det også til en viss grad endre seg avhengig av hva man har på beina. Bare prøv en tur i bare føtter kontra sko med mye hæl - eller løp en tur i høyhælte damesko ... Å jogge med "høyhælte joggesko med mye demping" vil emulere en fysikk som har mer hælpute enn det folk flest har.

Det er rett og slett derfor mange får overbelastninger når de slutter med støtteskoene og drar på langtur med barfotsko uten å ta seg tid til å trene opp de musklene som trengs når man ikke lander på hælen lenger. De aller, aller fleste vil måtte lande lenger fram på foten, korte inn steget og aktivere hæl og legg mer i barfortsko enn i tradisjonelle joggesko.

Uansett hvilke sko man velger så bør man ikke få vondt av dem - de bør hjelpe til å få et godt, skadefritt steg, uansett hva man foretrekker av skotyper.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 14:50   #8
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Sko til innebruk!

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.


Uansett hvilke sko man velger så bør man ikke få vondt av dem - de bør hjelpe til å få et godt, skadefritt steg, uansett hva man foretrekker av skotyper.

Det var vel egentlig dette jeg ville si. Noen ganger må man prøve og feile, selv om det er surt å kjøpe "ubrukelige" sko til 1700,- så har jeg gjort noen erfaringer.

Og noe mer enn 10min i barfotsko/barfot er ikke aktuelt foreløpig nei!

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 19:44   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Sko til innebruk!

Jeg har kjøpt flere sko som jeg har prøvd på tredemølla og så levert tilbake ... (Prøver dem på mølla fordi da blir det ikke synlig slitasje.) De som nesten funket tok det 4km før føttene protesterte...

For min egen del var jeg veldig heldig med mine første barfotsko. Jeg jogget nærmere 5km og var drittstøl i leggen i et par dager (gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør...) og det var det - etterpå var jeg sånn ca tilbent den lengden/farten greit.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 23:00   #10
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Sko til innebruk!

Brukte et par dager før jeg fikk vondt i knærne da, og egentlig først nå jeg ser sammenhengen... Men teste på mølle var smart ja!

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 10:05   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Sko til innebruk!

Ja, jeg er veldig heldig sånn. Har aldri *bank i bordet* hatt kneproblemer - for min del er det selve foten, og spesielt området ved fotbuen, eller yttersiden av foten på høyde med fotbuen som protesterer.

Tvitvi for at du finner gode sko som passer deg snart!

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no