Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Har Fått Svar Fra Vg !!

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-09-04, 19:42   #1
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Har Fått Svar Fra Vg !!

Jeg siterer fra mailen:

Sitat:

Hei,

Det er flott at du tar deg tid til å skrive et slikt langt og engasjert innlegg til VG.

Også er det fint for deg at du har god erfaring med Atkins-dietten.

Dessverre har ikke alle som har prøvd Atkins-dietten, like god erfaring.
Og det må vi få lov til å skrive i VG.

Du etterlyser at våre journalister "ser lyset"
Vel -til det kan jeg opplyse om at vi ikke på noen måte fører noen ensidig kampanje mot Atkinsdietten her i huset.
Vi legger, som du skriver, fram aktuell forskning,
og denne saken har vi allerede belyst fra flere sider - flere ganger.

Det er svært interesant at du ber meg snakke med Dag Viljen Polezinzky,
og ber meg lese mer om ham på slankenett.no

Artikkelen du viser til der, er nemlig i stor grad ren klipping og liming (les: tyveri) fra en artikkel i VG, den 18. febraur 2002.
Siden den ikke ligger ute på VG-nett,
men bare var publisert i papiravisen,
sender jeg deg et vedlegg fra VGs interne digitale arkiv,
så kan du se selv.

Og legg merke til hvem som har skrevet den...

vennlig hilsen
Mona Langset

Vedlegget finnes nedenfor.
Her er mitt svar:¨

Sitat:

Tusen takk for svar på min mail.
Setter stor pris på at du tok deg tid til å svare. Ekstra hyggelig var det jo at du er den opprinnelige opphavsmannen til kopi artikkelen på Slankenett. Forresten en utmerket artikkel !

Som jeg sa så skjønner jeg godt at du gjengir en forskningsrapport. Det jeg savnet i artikkelen var balanse. Alt ble så svartmalt. Og det er litt trist, for sannheten er noe mer nyansert. Selvfølgelig må VG også skrive at det ikke er alle som har like god erfaring. Men HVORFOR de ikke har god erfaring blir det sagt lite om. At det er kjedelig blir for tynt liksom.

Vi er vel alle klar over at Atkins ikke passer for alle. Og det er dessverre de det ikke har gått bra for vi hører om. Noen av disse har valgt feil diett. De kan ha en sykdom/fysisk/psykisk problem/spiseforstyrrelse, - eller andre grunner til at de ikke klarer å gjennomføre de strenge første 14 dagene på induksjonen. Det er her de fleste som mislykkes faller av. Og så er det gjerne slik da, at om man hadde lest boken FØR man begynte, så hadde man fort funnet ut at "dette er ikke noe for meg". Viktige kapitler i boken omhandler hvem det IKKE passer for, og hvilke sykdomsbilleder som ikke lar seg kombinere med en Atkins livsstil. Og der ligger den største feilen.
Mange starter opp på det de kaller Atkins, - uten å ha lest boken, uten å vite hva det dreier seg om. De "har hørt" at det bare er å spise masse kjøtt og egg & bacon, og vips så er man tynn. Hvem som helst kan vel bli dødssjuke av slik kost. Og så skylder de på Atkins. Den virket ikke, jeg ble sjuk, jeg døde nesten etc etc. Dårlige opplevelser som kunne vært unngått om man hadde lest litt først. De fleste vil ta sertifikat før de setter seg inn i bilen for å kjøre, ikke sant ? De som starter en diett uten å lese boka er like gale som de som setter seg inn i en bil for å kjøre uten å ha tatt sertifikatet først. "Men jeg har jo sett på andre som har kjørt da, - og det var jo så lett", sier han som ligger i grøfta med fire hjul i været ! Eneste forskjellen er at de som ikke leser boka først bare skader seg selv...heldigvis/forhåpentligvis ikke andre ! Dette gjelder ikke bare Atkins, men en hvilken som helst drastisk kostomlegging.

Inne på www.lavkarbo.no/Karbojunkie er vi mange som følger forskjellige kostholds filosofier. Vi støtter og hjelper hverandre, - både med praktiske spørsmål og den følelsesmessige siden av saken. Vi har Fedon tilhengere, South Beach, Blodtypedietten, egne versjoner av lavkarbo.... og Atkins. Hva som funker for noen funker ikke for andre, men vi rakker ikke ned på hverandre for det. Støtten går på tvers av filosofier, alder, kjønn og religiøs/politisk tilhørighet. Når noen spør om råd på siden vår - f.eks. om vi kan anbefale hvilken lavkarbo diett de bør følge, ber vi dem alltid om å sette seg grundig inn i de forkjellige først. En som kommer inn og vil begynne med Atkins finner gjerne ut at Fedons opplegg passer bedre - eller kanskje at lavkarbo ikke passer i det hele tatt.

Nå var det ikke meningen å starte noen diskusjon om dette. Det er bare viktig å få frem flere sider av saken, noe jeg ser at du forstår.

Håper at du har oss det har gått bra for i minnet neste gang temaet kommer opp.

Med vennlig hilsen

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 23-04-08 kl 09:45.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-09-04, 20:21   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Kjempebra Nille!

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 28-09-04, 20:30   #3
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Nille , du er fantastisk. Kjempeflott engasjement, og det får du vel kreditT for fra VG også

Det var jo seriøst at du fikk svar om ikke noe annet. Du har gjort en god sak for din kostholdsfilosofi.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 28-09-04, 21:05   #4
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Flott at du fik svar!
(og litt kjedellig for slankenett med tyveri av artikkel...)
Synes du svarer veldig bra også. For poenget er jo heller ikke at de har skrevet noen atikler sånn og sånn. Saken er jo fremstillingen av artiklene som er uten balanse. De snakker med en som er missfornøyd uten å finne ut hvorfor... og så snakker de i tilleg med en ærnæringsekspert som er missfornøyd... Skal det bli balanse i artikkelen så burde hun jo også trekt inn en som var fornøyd og en ernæringsekspert som støtter dietten også...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 29-09-04, 13:45   #5
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk
Thumbs up

Tøft!

Heia nille!



marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 29-09-04, 18:00   #6
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Nille Nille Nille!!!!!!!

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 18-11-04, 18:35   #7
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk
Thumbs up

kjempebra!!!!

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-11-04, 19:19   #8
ElinGH
Medlem
 
ElinGH sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 105
ElinGH er en juvelElinGH er en juvelElinGH er en juvel

Er det en spesiell artikkel dette handler om eller er det generelt og atkins i VG?

Den samme Mona Langsett skriver i artikkelen "Tynn på kjedelg diett":
En Atkins-slanker kan spise ubegrenset med egg, bacon, fete kottletter, fete sauser og smør, men ingen karbohydrater. Ikke pasta, ikke ris, ikke poteter og ikke brød. Og bare litt frukt og grønnsaker.

Jeg er ikke så inne i Atkins, enda, men er ikke dette feil? Eller i det minste veldig unøyansert?

Lenke til hele artikkelen: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=245656

__________________
MVH ElinGH

www.overvektig.net
En uavhengig nettside laget for og av overvektige som ønsker å gå ned i vekt.




ElinGH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert - snart atkins Svar med sitat
Gammel 18-11-04, 19:41   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Det er nok den artikkelen du viser til det handler om ja. Dessverre ble mailen min TIL damen slettet, derfor ble den ikke limt inn. I denne refererte jeg til en artikkel på Slankenett som VAR mer nyansert. Det er Slankenett artikkelen hun referer til i sitt svar - at det vasr hun som hadde skrevet denne også.

Og JA, du har helt rett, det er både direkte feil og veldig unyansert "informasjon" i den artikkelen nedenfor. Det var det jeg skrev til henne i første omgang,- punkt for punkt .

Vi orker ikke kommentere hver gang....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-11-04, 21:53   #10
ElinGH
Medlem
 
ElinGH sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 105
ElinGH er en juvelElinGH er en juvelElinGH er en juvel
Thumbs up

Opprinnelig lagt inn av Nille

Det er nok den artikkelen du viser til det handler om ja. Dessverre ble mailen min TIL damen slettet, derfor ble den ikke limt inn. I denne refererte jeg til en artikkel på Slankenett som VAR mer nyansert. Det er Slankenett artikkelen hun referer til i sitt svar - at det vasr hun som hadde skrevet denne også.

På min leting etter info om fett, kom jeg over en tråd du startet, Nille, hvor mailen gjengis

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1938

Må si at jeg synes du har et fantastisk initiativ og er så utrolig velformulert! Jeg er imponert, altså! Også så mye knnskap d besitter!

__________________
MVH ElinGH

www.overvektig.net
En uavhengig nettside laget for og av overvektige som ønsker å gå ned i vekt.




ElinGH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert - snart atkins Svar med sitat
Gammel 19-11-04, 03:10   #11
smosje
Seniormedlem
 
smosje sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.334
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk

Flotte greier!!

Synes nå også at svaret du fikk var sympatisk, men det var også inlegget du sendte! Positivitet skaper mer positivitet

smosje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk, naturlig, supermat Svar med sitat
Gammel 19-11-04, 14:10   #12
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

*bølgen*

  Svar med sitat
Gammel 06-12-04, 14:16   #13
Ingo
Medlem
 
Ingo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 46
Innlegg: 145
Ingo er virkelig snillIngo er virkelig snillIngo er virkelig snillIngo er virkelig snill
Thumbs up

Kaster seg på bølgen!

Jeg ble glad av å lese svaret ditt jeg!
Følte meg som en innvidd i det hellige lavkarbo-samfunnet!

Men det blir alltid skrevet slike artikler om saker "folk flest" vet lite om. Og det negative er alltid litt bedre nyheter enn det positive.
Dette kjenner jeg fra før, da jeg siden jeg gikk i barneskolen har drevet med rollespill. Da jeg begynnte med dette, var avisskriveriene rundt rollespill litt likt Atkins i avisene nå. Fokus var p åsatanister som dreve med rollespill, og en gjeng sprut gale svensker som hadde gjort en ofring, som tilfeldighvis spilte rollespill. I denne perioden var det venner av meg som fikk beslaglagt bøkene sine ol. av bekymrede foreldre, og verre...

Bra initiativ og engasjement! Takk for støtten til oss alle!

Ingo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-12-04, 11:00   #14
NettaMamma
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2004
Hvor: Sandefjord
Alder: 42
Innlegg: 131
NettaMamma har en fantastisk aura rundt segNettaMamma har en fantastisk aura rundt seg

Kjempe bra Nille. Godt brev du skrev

__________________
NettaMamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - Holder på med Induksjonen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 17:56
Har svart en journalist i VG idag jeg.... Nille Nyheter / media 9 20-09-04 18:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no