Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Sukker vs kunstig søtning

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-07-09, 11:48   #1
Mercudia
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Mercudia er på en erverdig vei

Sukker vs kunstig søtning

Sitat:

Jeg har blitt forklart at kroppen kan gi samme reaksjon på kunstig sukker som sukker, fordi det er søtt. Dvs at kroppen produserer mer insulin. For mye insulin lagrer fett og gir ofte søtsug.

Jeg fant dette utsagnet på et annet forum, men har ofte fått høre noe tilsvarende selv. Lurer meg på om noen av dere kan si noe om dette? Så jeg har noe håndfast å ta til i neste diskusjon?

Mercudia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 13:19   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Sukker vs kunstig søtning

Dette er det visst gjort veldig lite forskning på, men jeg fant en artikkel: her som tyder på at det ikke gir noe stort utslag.
Det er dog så mange andre kjipe bieffekter av et større inntak av aspartam, at det finnes gode grunner til å holde seg unna.
Uansett hva forsøk sier, så opplever mange at diverse kunstige søtstoffer trigger sult og søthunger, så det er jo en behjelpelig faktor mtp blodsukkerstigning og insulinproduksjon

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 17:05   #3
Mercudia
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Mercudia er på en erverdig vei

Sv: Sukker vs kunstig søtning

Tusen takk for link. Selv merker jeg ingenting til noe søthunger uansett hvor mye Pepsi Max eller sukkerfri sjokolade (eller annet) jeg spiser. Om det er noen "party-stopper" vet jeg heller ikke, siden jeg ikke veier meg. Men leste i "Sukkerbiten" at det var like mye av det stoffet (husker ikke hva det heter) som aspartam spaltes ned til, som det er i et glass appelsinjuice. Noe å tenke på!

Ha en flott søndag.
ps. Synes du har mange gode inlegg og svar.

Mercudia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 17:55   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Sukker vs kunstig søtning

Opprinnelig lagt inn av Mercudia, her.

Tusen takk for link. Selv merker jeg ingenting til noe søthunger uansett hvor mye Pepsi Max eller sukkerfri sjokolade (eller annet) jeg spiser. Om det er noen "party-stopper" vet jeg heller ikke, siden jeg ikke veier meg. Men leste i "Sukkerbiten" at det var like mye av det stoffet (husker ikke hva det heter) som aspartam spaltes ned til, som det er i et glass appelsinjuice. Noe å tenke på!

Ha en flott søndag.
ps. Synes du har mange gode inlegg og svar.

Aspartam spaltes bl.a ned til metanol, så vidt jeg vet! Scary scary!
Den ligningen med appelsinjuie tok jeg ikke helt, nå drikker ikke jeg juice, men mener du det er metanol i appelsinjuice, eller misforsto jeg helt nå?

Og takk for hyggelig kompliment !

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 22:47   #5
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Sukker vs kunstig søtning

aspartame spaltes allerede ved 30-40 grader til bla metanol og formaldehyd. metanol er litt ekkel ved at det tar kroppen lang tid å få det ut av systemet, derfor lagrer den seg gjerne opp til mengder store nok til å gå plager.
metanol gir synsforstyrrelser bla. i store mengder giftig, blindhet, etc.

Kroppen funker rett og slett bedre på vann.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Svakt utslag på stix og kunstig søtning Stilken Ketolysekuren 0 23-05-09 16:42
AAARGH! Jeg haaater kunstig søtning! vilnedfort Ketolysekuren 26 09-02-09 22:56
Alkohol og kunstig søtning K`s choice Ketolysekuren 4 22-09-08 00:29
Kunstig søtning sommerblomt Ketolysekuren 15 02-06-08 02:41
Proteinpulver og kunstig søtning Sweetflower Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 16-11-07 18:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no