Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Tidlig pubertet/fedme og økt dødelighet

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-03-11, 12:42   #1
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Tidlig pubertet/fedme og økt dødelighet

Sakset fra illustrert vitenskaps nettmagasin:



"Det ser også ut til at det kan ha alvorlige helsemessige konsekvenser å komme for tidlig i puberteten. I en stor norsk undersøkelse fra universitetene i Bergen og Tromsø, som ble offentliggjort i 2007, fulgte man i nesten 40 år over 60 000 kvinner som i utgangspunktet hadde gitt opplysninger om når de var kommet i puberteten.
Det viste seg at for hvert år puberteten hadde inntrått tidligere hos kvinnene, økte dødeligheten med 2,4 prosent. Kvinner som hadde hatt sin første menstruasjon før de fylte 13 år, hadde dermed 12 prosent større risiko for å dø av kreft, hjerte-karsykdommer, hjerneblødninger, ulykker eller helt andre årsaker enn kvinner som fikk menstruasjon først etter at de hadde fylt 17 år.

Den norske undersøkelsen gir ingen forklaring på hvorfor det forholder seg slik, men flere andre forskere har sannsynliggjort at tidlig pubertet medfører økt risiko for å få brystkreft eller kreft i eggstokkene. Tidligere mente man også at det var større tilbøyelighet til å utvikle fedme senere i livet hvis man var kommet tidlig i puberteten, men den sammenhengen er nå trukket i tvil. Det ser faktisk ut til å forholde seg stikk motsatt, slik at det i stedet er fedme i barndommen som kan føre til tidlig pubertet."

(Guttene som kommer for tidlig i puberteten, har det ikke noe bedre. De blir jo ikke fortere voksne i hodet selv om kroppene forandres tidligere )

http://illvit.no/kroppen/na-vil-fors...ILL_uge10_2011

Ingen grunn til ikke å redusere på sukkerinntaket til familien, mao.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 13:10   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Tidlig pubertet/fedme og økt dødelighet

Dæggern... fikk mens to mnd etter at jeg fylte 13 igjen - detta ser dårlig ut!



Spiser heldigvis lavkarbo... kanskje jeg kan tjene inn et par år!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 13:55   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Tidlig pubertet/fedme og økt dødelighet

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Dæggern... fikk mens to mnd etter at jeg fylte 13 igjen - detta ser dårlig ut!



Spiser heldigvis lavkarbo... kanskje jeg kan tjene inn et par år!

Men å sammenligne med de som ikke fikk mensen før de fylte 17, syntes jeg var litt "over the top" igjen...
Tror de fleste i klassen min fikk mensen rundt 13-14-års alderen??
Vi får håpe at vårt sunne kosthold nå, vil oppveie det vi ikke visste da, hehe

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 13:56   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Tidlig pubertet/fedme og økt dødelighet

Tror de fleste i klassen min fikk den rundt 12-13 faktisk.. Jeg var midt i det 12. året og jeg var IKKE blandt de første, for å si det sånn. Og det var nok bare jeg som var overvektig.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 13:57   #5
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Tidlig pubertet/fedme og økt dødelighet

Jeg var 10 år

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 15:32   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Tidlig pubertet/fedme og økt dødelighet

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Jeg var 10 år

skyndt deg og spis mer lavkarbo-mat!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 16:18   #7
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Tidlig pubertet/fedme og økt dødelighet

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Sakset fra illustrert vitenskaps nettmagasin:



"Det ser også ut til at det kan ha alvorlige helsemessige konsekvenser å komme for tidlig i puberteten. I en stor norsk undersøkelse fra universitetene i Bergen og Tromsø, som ble offentliggjort i 2007, fulgte man i nesten 40 år over 60 000 kvinner som i utgangspunktet hadde gitt opplysninger om når de var kommet i puberteten.
Det viste seg at for hvert år puberteten hadde inntrått tidligere hos kvinnene, økte dødeligheten med 2,4 prosent. Kvinner som hadde hatt sin første menstruasjon før de fylte 13 år, hadde dermed 12 prosent større risiko for å dø av kreft, hjerte-karsykdommer, hjerneblødninger, ulykker eller helt andre årsaker enn kvinner som fikk menstruasjon først etter at de hadde fylt 17 år.

Den norske undersøkelsen gir ingen forklaring på hvorfor det forholder seg slik, men flere andre forskere har sannsynliggjort at tidlig pubertet medfører økt risiko for å få brystkreft eller kreft i eggstokkene. Tidligere mente man også at det var større tilbøyelighet til å utvikle fedme senere i livet hvis man var kommet tidlig i puberteten, men den sammenhengen er nå trukket i tvil. Det ser faktisk ut til å forholde seg stikk motsatt, slik at det i stedet er fedme i barndommen som kan føre til tidlig pubertet."

(Guttene som kommer for tidlig i puberteten, har det ikke noe bedre. De blir jo ikke fortere voksne i hodet selv om kroppene forandres tidligere )

http://illvit.no/kroppen/na-vil-fors...ILL_uge10_2011

Ingen grunn til ikke å redusere på sukkerinntaket til familien, mao.

da ligger jeg dårlig ann.
fikk mensen da jeg var 8.5 år
jaja har sluttet å røyke så da får jeg kanskje noen år ekstra hehe

  Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 17:28   #8
gilbertine
Medlem
 
gilbertine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 86
gilbertine er på en erverdig vei

Sv: Tidlig pubertet/fedme og økt dødelighet

Jeg har visst trukket vinnerloddet her Fikk mens en måned ETTER fylte 17 år. Var liten og tynn i oppveksten, ja, og følte meg jo som en avviker. Alle rundt meg så det på samme måte og var bekymret for meg. Vi skulle bare ha visst!

__________________


gilbertine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mye fisk og skalldyr, ellers mat fra planteriket Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 19:13   #9
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tidlig pubertet/fedme og økt dødelighet

En ting er sikkert...
Vi alle kommer til å dø
Hvordan vi lever på de få dagene vi er på denne jord, er en annen ting.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 19:27   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Tidlig pubertet/fedme og økt dødelighet

Jeg fikk mensen 2 uker før min 11.5 årsdag!
43 år senere fikk min datter sin første mens 2 uker etter sin 11.5 årsdag!
(Edit: ikke 43 år, bare 32 Godt noen har hodet på rett plass i dag!)

Jeg var ikke feit den gangen, bare litt kraftig, akkurat som min datter er i dag!

__________________

Sist redigert av Kitt : 11-03-11 kl 21:57.
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 21:35   #11
Klådia
Juniormedlem
 
Klådia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
Alder: 47
Innlegg: 41
Klådia er på en erverdig vei

Sv: Tidlig pubertet/fedme og økt dødelighet

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg fikk mensen 2 uker før min 11.5 årsdag!
43 år senere fikk min datter sin første mens 2 uker etter sin 11.5 årsdag!

Jeg var ikke feit den gangen, bare litt kraftig, akkurat som min datter er i dag!

43 år senere? Er du sikker på det Kitt...?

Klådia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 21:56   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Tidlig pubertet/fedme og økt dødelighet

Opprinnelig lagt inn av Klådia, her.

43 år senere? Er du sikker på det Kitt...?

Litt trøtt i dag, skjønner jeg!

Godt noen følger bedre med enn meg! Har sittet på Fosterhjemskurs i 8 timer i dag og er litt sliten i hodet, kan du si!

Hun er da bare 32 år yngre enn meg!
Så vidt jeg husker!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 23:41   #13
mama67
Seniormedlem
 
mama67 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Haugesund
Innlegg: 813
mama67 har en fantastisk aura rundt segmama67 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tidlig pubertet/fedme og økt dødelighet

Jeg begynte med pubertet før jeg var 8 år, fikk kjønnshår, pupper, hår under arma. Da jeg var 9 fikk jeg mensen, og hadde den regelmessig fra første gang. Med puberteten kom kiloene også, jeg som hadde vært en liten flis. Og jeg begynte med overgangsalder da jeg var 29. Hadde min siste mens som 34-åring.

Ser temmelig svart ut for min del altså

__________________


mama67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr Lindberg Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 15:48   #14
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Tidlig pubertet/fedme og økt dødelighet

Opprinnelig lagt inn av mama67, her.

Jeg begynte med pubertet før jeg var 8 år, fikk kjønnshår, pupper, hår under arma. Da jeg var 9 fikk jeg mensen, og hadde den regelmessig fra første gang. Med puberteten kom kiloene også, jeg som hadde vært en liten flis. Og jeg begynte med overgangsalder da jeg var 29. Hadde min siste mens som 34-åring.

Ser temmelig svart ut for min del altså

Holy crap! Overgangsalder når du var 29! Snakker om at hormonene kan kødde til ting gitt! Håper det går bra med deg nå da - med lavkarbo og ferdig overgangsalderen ser vel livet egentlig ganske lyst ut nå eller?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 13:37   #15
mama67
Seniormedlem
 
mama67 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Haugesund
Innlegg: 813
mama67 har en fantastisk aura rundt segmama67 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tidlig pubertet/fedme og økt dødelighet

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Holy crap! Overgangsalder når du var 29! Snakker om at hormonene kan kødde til ting gitt! Håper det går bra med deg nå da - med lavkarbo og ferdig overgangsalderen ser vel livet egentlig ganske lyst ut nå eller?

Ja, det var jo veldig tidlig, men legene har ikke funnet noen hormonell årsak, sånn sett. Vet at det er veldig høy arvelighet på overgangsalder fra mor til datter, og mamma kom i overgangen da hun var 33, så det er vel der jeg har det fra.

Nå er livet veldig bra. Lavkarbo ga meg et nytt liv, for å si det litt banalt. Da overgangsalderen satte inn for fullt, la jeg på meg mye! Klarte å kvitte meg med 30 kilo på ketolyse. Også er det jo helt ok å ikke ha mensen

__________________


mama67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 13:44   #16
Anitamor1212
Juniormedlem
 
Anitamor1212 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Alder: 50
Innlegg: 40
Anitamor1212 er på en erverdig vei

Sv: Tidlig pubertet/fedme og økt dødelighet

Jeg fikk mensen da jeg var 11,5 år.
Var tynn som en flis den gangen.
Ble igrunnen ikke særlig overvektig før etter fylte 20.
Men jeg ligger vel tynt an jeg også da.

Anitamor1212 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 11:37   #17
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tidlig pubertet/fedme og økt dødelighet

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg fikk mensen 2 uker før min 11.5 årsdag!
43 år senere fikk min datter sin første mens 2 uker etter sin 11.5 årsdag!
(Edit: ikke 43 år, bare 32 Godt noen har hodet på rett plass i dag!)

Jeg var ikke feit den gangen, bare litt kraftig, akkurat som min datter er i dag!


Jeg og min datter fikk den også omtrent samtidig, rundt 11,5 år. Mener å ha hørt at det går i arv om man er tidlig eller sen. Og så leste jeg et sted at enkelte mener mye karbo gir tidlig mens, det kan stemme for begge oss to (på de tidene vi fikk det - ikke nå) selv om ingen av oss var overvektige da vi fikk mensen. Kanskje det har med dødeligheten å gjøre også? At folk som spiser mye karbo i barndommen gjerne fortsetter med det senere i livet? Godt vi har tatt oss sammen kostmessig, i så fall!

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 11:42   #18
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tidlig pubertet/fedme og økt dødelighet

Opprinnelig lagt inn av mama67, her.

Ja, det var jo veldig tidlig, men legene har ikke funnet noen hormonell årsak, sånn sett. Vet at det er veldig høy arvelighet på overgangsalder fra mor til datter, og mamma kom i overgangen da hun var 33, så det er vel der jeg har det fra.

Nå er livet veldig bra. Lavkarbo ga meg et nytt liv, for å si det litt banalt. Da overgangsalderen satte inn for fullt, la jeg på meg mye! Klarte å kvitte meg med 30 kilo på ketolyse. Også er det jo helt ok å ikke ha mensen


Jeg leste et sted at de som får mensen tidlig kommer sent i overganngsalderen, og det hørtes jo veldig urettferdig ut - enten man hører til den ene eller andre gruppen Men ditt eksempel tyder jo på at det ikke nødvendigvis er tilfelle, da. Men hvis overgangsalder følger moren, skal jeg ha mensen til jeg er bortimot seksti ... Det blir nesten femti år med mens, det! Tror det blir uvant den dagen den stopper, i så fall

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Barbering i morgen tidlig raskall Mer enn 30 kg overvekt 30 24-01-10 18:18
For tidlig å starte med lavkarbobrød? Mohini Spørsmål og svar 7 23-01-10 13:47
For tidlig mens av Ketolyse? NinaOp Ketolysekuren 0 23-07-09 16:49
Tidlig i dietten - drikke rødvin? Addict Spørsmål og svar 3 14-03-09 17:14
Tidlig krøkes Nille Livets lyse side 16 22-04-05 22:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no