Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Fedon,fett og fruktose

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-10-09, 13:33   #1
martina
Medlem
 
martina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Alder: 62
Innlegg: 113
martina er på en erverdig vei

Fedon,fett og fruktose

Jeg har nå skaffet meg boken Fedons metode, en bra bok med mange fine oppskrifter. Men jeg reagerer på at Fedon er så anti fett, fett skal man helst spise minst mulig av, i allefall mettet fett. Jeg har gått på generell lavkarbo i to månder og brukt en del fett men ikke så mye som i ketolysekuren, har også brukt litt Jarlsberg og Norvegia ost, noe som i følge Fedon er uheldig å spise.

Behandleren min mener nå tiden er inne for å tenke mer på GI og GB og ikke så mye lavkarbo. Men når jeg leser oppskriftene i boka er det jo nesten ikke fett i det hele tatt, lite å bli mett av synes jeg, og det skal helst være magre oster.

En annen ting som forundrer meg litt er at i alle kakeoppskriftene til Fedon er det ganske mye fruktose. Er ikke det jevngodt med vanlig sukker?, kan ikke skjønne at det skal være så bra.

Noen Fedonister eller andre som kan forklare meg litt?

__________________




Martina
martina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo i retninng Fedon Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 14:13   #2
annerii
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Stavanger
Innlegg: 25
annerii er på en erverdig vei

Sv: Fedon,fett og fruktose

hei
vet ikke om dette blir oppklarende
selv følger jeg og Fedon, når det gjelder fett holder jeg meg til umettet og enumettetfett, grunnen er for egen del at det metta fettet/ dyrefett kan øke betennelse tilstander blant annet
Og ja de lærde strides også slik jeg har forstått det hvor bra eller ikke bra fettet er .
For egendel bruker jeg ikke masse fett, men er opp tatt av det "riktige " fettet,
mett ? jo kjempe mett jeg , spiser mye grønnsaker, egg i forskjellige varianter og fisk, noe kjøtt men er litt forsiktig da jeg ikke tåler det så godt påg arakidonsyre.

Ja jeg er og overrasket over fruktosen, men min behandler mener den ikke gjør samme gal skapen som raff sukker, men her igjen strides de lærde, jeg har brukt en del sukrin, nå også kommet som melis kjempe bra
Fordelen med den er at den er i voulm som vanlig sukker, søter kansje litt mindre.

Lykketil

anne

annerii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 14:25   #3
Blomman
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 33
Blomman er på en erverdig vei

Sv: Fedon,fett og fruktose

fruktose har ikke så høy GI som raffinert sukker.
Den gir mindre blodsukkersvingninger og gir en lengre energi enn raffinert sukker - der blodsukkeret går raskt opp og så raskt ned igjen.

Et stabilt blodsukker er bedre ennet som svinger kraftig

Blomman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemaninspirert og litt Fedon Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 14:31   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Fedon,fett og fruktose

Jeg bruker ikke fruktose, det blir for heftig for meg, så jeg bruker heller sukrin som har gi på 0 og som jeg synes smaker bedre enn fruktose.

Av fett bruker jeg smør til steking( men det tror jeg Mr Lindberg ikke er enig i ) og kaldpressa rapsolje i maten ellers og ca 1-2ss til hvert måltid.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 19:38   #5
frifuggel
Seniormedlem
 
frifuggel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 2.081
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: Fedon,fett og fruktose

Fruktose er vel omtrent tre ganger så søtt som sukker, man bruker derfor betydelig mindre mengde for å oppnå samme søtningseffekt. Og, om jeg ikke husker min Fedon helt feil, så er det ikke meningen man skal spise så mye av de kakene.. Man lager de for å dele. Så kan man diskutere kunstige søtningsstoffer kontra naturlige, osv, osv.. Tålte fruktose rimelig godt, så jeg spiste litt kake dann og vann. Passet bra med sjokoladekaken til en julefest/-middag, den var en hit! Passer nok best til voksne, som ikke må ha lys/veldig søt sjokolade.. Lagde kanskje tre-fire kaker iløpet av "Fedon-året" mitt, og da betyr det at jeg spiste 3-4 kakestykker. Ikke rare sprekken, spør du meg. Hendte jeg var flink, da også..

__________________
Storkoser meg med verdens fineste lille gutt, en uventet og utrolig premie for riktig mat i 10 måneder..

Sist redigert av frifuggel : 19-10-09 kl 20:30.
frifuggel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilpasset Fedonistisk :)) Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 20:24   #6
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Fedon,fett og fruktose

han mener fett er uheldig i hanskosthold, pga han i tilleg tilater mere karbohydrater. og mye karbohydrat(med lav GI) + fett er uheldig.

han mener vel lav GI er 19? isåfall er det 19x mere en skaldemann, som da hiver seg i fett.

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 22:50   #7
martina
Medlem
 
martina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Alder: 62
Innlegg: 113
martina er på en erverdig vei

Sv: Fedon,fett og fruktose

Takk for mange oppklarende svar, kanskje jeg skal prøve sukrin istedet for fruktose.

Jeg får lese mer i boka og prøve ut noen av oppskriftene.

__________________




Martina
martina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo i retninng Fedon Svar med sitat
Gammel 21-09-11, 12:44   #8
liven lasken
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2
liven lasken er på en erverdig vei
Talking

Sv: Fedon,fett og fruktose

Sukrin er sikkert topp det. Prøvde å lage litt bringebærsyltetøy, og det ble godt, men må spises relativt fort - da det faktisk sukrer seg iløpet av noen dager i luft... Det var litt ekkelt å tygge sukkerkrystaller... hehe...

liven lasken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: xtravaganza, lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fedon og fett balloon Dr Lindbergs 3 28-03-09 21:05
Fruktose solanolsen Spørsmål og svar 5 26-02-09 19:44
Fruktose Jabba Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 04-12-08 21:21
Fruktose? Salt Ketolysekuren 13 30-04-08 17:26
Fruktose Dagros Lavkarbo generelt 22 23-05-05 15:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no