Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Annen mat

Bønnesalat til grillmat

Annen mat Her kan dere poste alt det som ikke passer under de andre kategoriene. Feks. lavkarbosauser, dressinger, og gode erstatninger for ting en savner når en spiser lavkarbomat.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-05-06, 09:35   #1
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk
Thumbs up

Bønnesalat til grillmat

Jeg elsker grillmat, noe som jo er en stor fordel når man satser på et sunt kosthold. Desverre er jeg også veldig fan av tilbehør til grillmat, og har grublet mye over hva jeg skulle gjøre med den berømmelige potetsalaten. Det skal liksom litt til å erstatte den...
Men inne på fedonklubben.no fant jeg oppskrift på noe som skulle være en erstatning og i helga prøvde jeg den. Skepsisen min ble raskt snudd til pur glede. Derfor bringer jeg oppskriften videre til folket!

Bønnesalat som potetsalat
4 porsjoner

Oppskrift:
300 g butter beans eller andre store hvite bønner
1 middels stor løk eller rødløk, finhakket
1 rød paprika, renset og skåret i terninger
40 g soltørkede tomater, skåret i tynne strimler
2 stk Vårløk eller 1/2 purre, skåret i tynne skiver

Dressing:
1/2 beger kesam
2 fedd hvitløk, finhakket
1 rød chili, finhakket
1 ss Dr. Lindbergs linfrøolje
Saft fra en halv Sitron
Urter, basilikum, bladpersille
Salt og pepper
Tilberedning:
1. Bønnene legges i vann over natten og kokes til de er helt møre, dette tar i overkant av 1. time. Kokes i rikelig med vann. Siles i dørslag og avkjøles til lunkne. Ha de over i en stor bolle. Tilsett hakket løk, paprika, soltørkede tomater og vårløk. Blandes sammen.
2. Bland sammen alle ingrediensene til dressingen. Smak til med salt og pepper. Hell dressingen over ingrediensene i bollen og bland det hele godt sammen.
3. Ha salaten over i en serveringsbolle.

Jeg brukte bønner på boks, og det fungerte helt fint. Eneste var at det var 240 g, så den ble litt løs i konsistensen. I tillegg er den skikkelig krydra, så om man ikke er glad i sterk mat bør man redusere litt på chili og hvitløk mengden.

Jeg spiste den til grillet kalkunbryst, og det smakte nydelig! Skal senere denne uka teste en versjon med bl. koriander og sitongress til grillet fisk, kan legge inn hvordan den evt smaker.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-05-06, 20:56   #2
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Bønnesalat til grillmat

spennende! En eller annen her har laget potetsalat uten potet...var det blomkål tro??

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 26-06-06, 20:14   #3
kaspara
Juniormedlem
 
kaspara sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 52
Innlegg: 30
kaspara er på en erverdig vei

Sv: Bønnesalat til grillmat

hm, hørtes god ut den.
Jeg skal på spleiselag til fredag, og har fått beskjed om å ha med potetsalat eller "noe liknende", kanskje jeg skal lage denne?
Vennene mine har bare godt av litt bønner...

kaspara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lindberg Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 21:59   #4
norpan
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2
norpan er på en erverdig vei

Sv: Bønnesalat til grillmat

Kjempebra oppskrift.
Jeg har testet bønne salaten, og den var knallgodt. NAM nam - et fullverdig alternativ til potetsalat. Serverte den til endel venner som ikke spiser lav karbo - og alle var fornøyde. (Men jeg lagde den ikke så sterk.)

__________________
Norpan



norpan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 18:13   #5
LilleMill
Medlem
 
LilleMill sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 255
LilleMill er på en erverdig vei

Sv: Bønnesalat til grillmat

Hvor mange karbo er det i denne?

LilleMill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
En merkelig erfaring ... modumodd Lavkarbo generelt 36 28-08-07 15:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no