Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-09-08, 21:15   #26
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Vann?

Ja..har det gått ned? Huff..synes det var trist å høre ...

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 21:34   #27
norwegiana
Medlem
 
norwegiana sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 41
Innlegg: 415
norwegiana er en juvelnorwegiana er en juvelnorwegiana er en juvel

Sv: Vann?

Wæææ....jeg kjøpte vite smør og vita ost i dag jeg..

norwegiana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 21:46   #28
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Vann?

Altså, jeg må jo bare si litt på sidelinjen... Den osten, om man sammenligner med en av de få gulostene som får audiens i mitt kjøleskap (når jeg spiser dem, nå er jeg på melkefri diett), nemlig jarlsberg, så kommer den ikke opp til lilletåa en gang. Smaker ikke en gang som ost! Ok, dette er helt subjektivt, men i alt det "sunne" så har de visst helt glemt at det skal smake godt også

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 22:15   #29
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Vann?

Her er en tankevekkende side om kolesterol. Skrevet av en dansk lege ved navn Uffe Ravnskov.

http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

Husk på at Lipitor er verdens mestselgende legemiddel. Pfizer omsatte Lipitor (statiner) for ca USD 10 milliarder i 2005. Omsetningen øker for hvert år.

Penger betyr makt til å påvirke. Enorme mengder penger betyr svært stor makt til å påvirke. Ta det med i beregningen!


-


Sist redigert av Kula : 13-09-08 kl 21:03.
Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 22:19   #30
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Vann?

De fleste leger vil jo først råde pasientent til å legge om kostholdet, trene og gå ned i vekt før de gir medisiner mot kolestrol, høyt blodtrykk, dia2 osv... Men når folk faktisk ikke makter denne oppgaven..må de faktisk ha medsiner.

Sett innsiden av blodårene til en som har gått lenge med høy kolestrol? Det er ikke et pent syn...

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 22:32   #31
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Vann?

Har sett litt på nettsiden hans. Godt det finnes forskere som kan stille spørsmålstegn ved den til en hver tid rådende "sannhet". Det er faktisk uenighet i om klimaforandringene faktisk er foråsaket av menneskelig forurensing også. Noen mener at det er det, andre igjen mener det ikke er det.

Jeg må bare kjenne på kroppen min hva som er riktig for meg. Min bestefar fikk hjerteinfarkt som 45-åring. Han hadde høyt kolestrol. Jeg må si at jeg ikke kjenner noen unge mennesker som har fått dette som har normale kolestrolverdier. Når de obduserer folk ser de jo at de har årene fulle av fett. Hvis ikke kolestrolet forårsaker høyt blodtrykk og hjerteinfarkt, hva er det da som forårsaker det?

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 23:05   #32
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Vann?

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Har sett litt på nettsiden hans. Godt det finnes forskere som kan stille spørsmålstegn ved den til en hver tid rådende "sannhet". Det er faktisk uenighet i om klimaforandringene faktisk er foråsaket av menneskelig forurensing også. Noen mener at det er det, andre igjen mener det ikke er det.

Jeg må bare kjenne på kroppen min hva som er riktig for meg. Min bestefar fikk hjerteinfarkt som 45-åring. Han hadde høyt kolestrol. Jeg må si at jeg ikke kjenner noen unge mennesker som har fått dette som har normale kolestrolverdier. Når de obduserer folk ser de jo at de har årene fulle av fett. Hvis ikke kolestrolet forårsaker høyt blodtrykk og hjerteinfarkt, hva er det da som forårsaker det?

http://high-fat-nutrition.blogspot.c...paradoxes.html

http://high-fat-nutrition.blogspot.c...ncel-keys.html

http://high-fat-nutrition.blogspot.c...tin-study.html

http://www.cholesterol-and-health.co...rol-Myths.html

Ganske interessant.

Angrepet på animalsk fett er mest politisk motivert, tror jeg. Plantefett er billig å produsere. Det passer med en hurtig voksende befolkning og økonomi. Keys (hovedmannen bak hypotesen om at mettet fett fører til økt kolesterol, som angivelig fører til hjertekarssykdom) blir endog motsagt av sine egne kilder.

Det finnes nok av studier på effektene av statiner (kolestrolsenkende) òg. Hyperlipid (en av linkene ovenfor) elsker å kritisere statiner.

Selvfølgelig skal du ikke svelge alt rått, men da skal du ihvertfall ikke svelge statens kostholdsråd rått heller!

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 12-09-08, 12:24   #33
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Vann?

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

http://high-fat-nutrition.blogspot.c...paradoxes.html

http://high-fat-nutrition.blogspot.c...ncel-keys.html

http://high-fat-nutrition.blogspot.c...tin-study.html

http://www.cholesterol-and-health.co...rol-Myths.html

Ganske interessant.

Angrepet på animalsk fett er mest politisk motivert, tror jeg. Plantefett er billig å produsere. Det passer med en hurtig voksende befolkning og økonomi. Keys (hovedmannen bak hypotesen om at mettet fett fører til økt kolesterol, som angivelig fører til hjertekarssykdom) blir endog motsagt av sine egne kilder.

Det finnes nok av studier på effektene av statiner (kolestrolsenkende) òg. Hyperlipid (en av linkene ovenfor) elsker å kritisere statiner.

Selvfølgelig skal du ikke svelge alt rått, men da skal du ihvertfall ikke svelge statens kostholdsråd rått heller!

Vi spiser jo mer kjøtt en noen sinne i vesten. Vi har faktisk aldri spist mer kjøtt enn vi gjør nå. Sammen med sukker skaper jo dette sykdommer som dia2 og høyt kolestrol, med påfølgende høyt blodtrykk og fedme.

Hvilken interesse har staten av å fremme vegetabilsk fett framfor animalsk fett? De tjener jo ikke mer penger på dette.

Og de som tviler på at transfett og animalsk fett øker kolestrolet - hvorfor dør unge mennesker av hjerteinfarkt da? Hvorfor har de faretruende høyt blodtrykk og høyt kolestrol? Årene er fulle av fett. Hvis ikke det er det animalske fettet som har skylda - hva er da årsaken til dette økende problemet?

Altså: hvorfor får folk høyt kolestrol? Hvorfor får de høyt blodtrykk? Hvorfor får de hjeretinfarkt?

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 12-09-08, 12:33   #34
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Vann?

Mmm... Jeg har ingen av delene, det vil si høyt kolesterol eller høyt blodtrykk.
Jeg er fortsatt overvektig, men har spist det fastende blodsukkeret mitt helt ned til 4,8 mmol/l, det vil si at jeg er reddet fra en tilværelse med diabetes, som legen forespeilet meg innen fylte tredve.
Snodig. Jeg spiser jo masse kjøtt, meierismør, og for inntil kort tid siden også en del fløte, rømme og ekte ost!

JEG tror det er transfettet kombinert med raske karbohydrater som har skylda. Pommes frittes, potetgull, butikkaker, ferdigpizza, brød etc. Ikke fett fra rent kjøtt! Sorry, men det er min hellige overbevisning!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-09-08, 13:00   #35
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Vann?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Mmm... Jeg har ingen av delene, det vil si høyt kolesterol eller høyt blodtrykk.
Jeg er fortsatt overvektig, men har spist det fastende blodsukkeret mitt helt ned til 4,8 mmol/l, det vil si at jeg er reddet fra en tilværelse med diabetes, som legen forespeilet meg innen fylte tredve.
Snodig. Jeg spiser jo masse kjøtt, meierismør, og for inntil kort tid siden også en del fløte, rømme og ekte ost!

JEG tror det er transfettet kombinert med raske karbohydrater som har skylda. Pommes frittes, potetgull, butikkaker, ferdigpizza, brød etc. Ikke fett fra rent kjøtt! Sorry, men det er min hellige overbevisning!

Jeg har spist svært lite pommes frites, potetgull, butikkkaker og pizza. Brød er jo noe de fleste spiser. Den perioden kolestrolet steg var da jeg spiste ubegrenset med animalsk fett faktisk.

Noen mennesker kan spise alt mulig uten at de får problemer med dia2 eller høyt kolestrol. Andre igjen er genetisk disponert for å "hamstre" fett. Derfor dette "går i familier". Vår familie har en historie med høyt kolestrol og hjerteinfarkt og angina. Da tåler man ikke så godt fedmen og det mettede fettet. Det er nå en gang sånn at tykke folk ikke blir så gamle som tynne folk. Dette fordi faren for kreft og hjerteproblemer øker drastisk...

Huff..jeg må ned!!

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 12-09-08, 13:06   #36
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Vann?

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Og de som tviler på at transfett og animalsk fett øker kolestrolet - hvorfor dør unge mennesker av hjerteinfarkt da? Hvorfor har de faretruende høyt blodtrykk og høyt kolestrol? Årene er fulle av fett. Hvis ikke det er det animalske fettet som har skylda - hva er da årsaken til dette økende problemet?

Altså: hvorfor får folk høyt kolestrol? Hvorfor får de høyt blodtrykk? Hvorfor får de hjeretinfarkt?

Jeg har de siste 2 årene levd mer eller mindre ketogent. Jeg har aldri i hele mitt liv spist så mye animalsk og mettet fett som jeg har gjort i denne perioden. Jeg har pøst på med smør, rømme, fett kjøtt, fet fisk, olivenolje osv.

Hva er resultatet etter 24 måneders fettorgie? Jo, jeg har gått ned 30 kilo i vekt, kolesterolverdiene mine er normale, begynnende insulinresistens er under kontroll og absulutt alle andre blodverdier som blir målt på en vanlig kontroll er normale.

Industrielt fremstilt transfett gir nok et annet resultet - hold deg unna!

De tre spørsmålene dine til slutt er ubesvart av legevitenskapen. De vet det bare ikke selv. Det er jo allerede konsensus om at mettet fett er synderen når det gjelder kolesterol. Derfor blir ikke nødvendig forskning gjennomført, og en feilaktig kobling blir opprettholdt.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-09-08, 13:07   #37
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Vann?

Ja, jeg glemte vel kanskje å si at jeg gikk ned ca tjue kg på fettkost

Men hva med løver, da? Og andre rovdyr? Hvordan ser blodverdiene deres ut?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 00:45   #38
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Sånn! Nå er tråden delt

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 01:28   #39
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

"godkjent" forskning sier at det er bra med lavt kolesterol. Mye forskning sier at det ikke er noen sammenheng. Hjerte og karsykdommer kommer ikke av at kolesterol hoper seg opp i årene. De kommer av at høyt insulin, frie radikaler, giftstoffer skader årer og hjerte, for så at dette må repareres. Bla kolesterol brukes til dette.
Fett brukes bla i celleveggene til cellene i kroppen. De bruker det som finnes av fett til dette. Man blir da hva man spiser, dvs mye umettet fett gir en annen struktur og egenskap i celleveggene enn mettet fett. Transfett brukes dessværre også i cellevegger og forårsaker mye trøbbel.
Kolesterol er brukt bla til å reparere der det trengs, feks skadede cellevegger.

Umettet fett i cellevegger kan binde kolesterol i såkalte bindingsbærere (på de umettede plassene). Jo mer umettet fett man da har i celleveggene jo mer kolesterol kan celleveggene binde. Et inntak av umettet fett vil øke konsentrasjon av umettet fett i celleveggene og dermed øke antall bindingsbærere og binding av kolesterol. Kolesterolnivået kan da på kort sikt gå ned.
På samme måte kan inntak av mettet fett minke antall bindingsbærere og dermed senke behovet for kolesterol og gi økt kolesterolnivå i blodet på kort sikt.

Kolesterol produseres og reguleres i kroppen. Dersom man spiser kolesterol vil kroppen senke sin egen produksjon. Så kolesterolnntak vil ikke øke nivåene. Nivåene styres av helse og kroppens behov.

"Godkjent" forskning mener at mange bindingsbærere er bra å ha i cellene for da binder de mye kolesterol. Jeg setter spørsmål ved dette. I uminnelige tider har vi inntatt mye mettet fett, samt enumettet og lavere nivå av flerumettet i nøtter, fisk og fugl.
Kolesterolnivåer og dødelighet viser en liten positiv sammenheng for aldersgruppen ca 30-40 år for menn. For eldre viser det seg at det senker dødeligheten. "Godkjent" forskning og leger vinkler dette slik at vi idag har et salg av kolesterolmedisin på 27 milliarder dollar og der 25% av oss er i såkalt risikosone.

Folk her som har spiser ketogent eller lavkarbo har etter 6-12 måneder opplevd en BETYDELIG bedring i helse og blodverdier.

I tillegg er balansen mellom omega3 og omega6-fett noe som er viktig å se på. Vi har idag en 1-10 balanse (10 ganger mer omega6, altså vanlige planteoljer). Det viser seg at denne skjevheten som hos urbefolkninger (som ikke har våre livsttilssykdommer) ikke er tilstedle (mer 1-1, altså mye omega3 fremfor planteoljer). Folk blir friskere av å spiser mindre omega6 og mer omega3.
Mange omega6/planteoljer er ikke sunne pga produksjonsmetode og at fettet blir harskt/trans i produksjon.

Om man går på naturlig fett som ikke er ødelagt må man se på fett i kjøtt og fisk, kaldpressede oljer og melkefett.

Vita hjertego påstår å være bra for hjertet. Jeg har selv sett hvordan deres lettmargarin er like fin etter 1 år i kjøleskapet. Slik død mat vil jeg ikke anbefale.

Personlig nekter jeg å tro at et naturlig stoff som kolesterol er farlig for kroppen. Jeg tror mye heller at inntaket av giftstoffer gjennom kosten, samt næringsfattig mat og stillesittende liv er grunnen til eksplosjonen av hjerte og karsykdommer, kreft og autoimmune lidelser.

Legevitenskapen ser ikke på kosthold som viktig behandling, jeg mener det er den viktigste.

Husk også at blodsukker som lagres som fett går over til mettet fett. Mettet fett er det mest naturlige fettet i kroppen vår !

Mitt råd er:
Glem kolesterol. det er ikke farlig. Spis naturlig mat som du lager fra grunnen og sky all industrimat som pesten.

Til sist: Dersom opptaket av kolesterol i bindingsbærere i celleveggene er bra...og kolsterol brukes til reparasjon... kanskje opptaket i celleveggene faktisk er en reparasjon !!!

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 13:20   #40
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Du nevner ikke noe om DIA2 og kolestrol. Her snakker du om i utgangspunktet friske folk.

Hvordan skal man forholde seg når man har dia2 og et kolestrol på vei opp?

Legene sier hele tiden at det nesten umulig å få kolestrolet ned ved hjelp av kostholdsendring... mest sannsynlig fordi kroppen produserer koletrol selv?

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 14:37   #41
tulla
Medlem
 
tulla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 223
tulla har en fantastisk aura rundt segtulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

"godkjent" forskning sier at det er bra med lavt kolesterol. Mye forskning sier at det ikke er noen sammenheng. Hjerte og karsykdommer kommer ikke av at kolesterol hoper seg opp i årene. De kommer av at høyt insulin, frie radikaler, giftstoffer skader årer og hjerte, for så at dette må repareres. Bla kolesterol brukes til dette.
Fett brukes bla i celleveggene til cellene i kroppen. De bruker det som finnes av fett til dette. Man blir da hva man spiser, dvs mye umettet fett gir en annen struktur og egenskap i celleveggene enn mettet fett. Transfett brukes dessværre også i cellevegger og forårsaker mye trøbbel.
Kolesterol er brukt bla til å reparere der det trengs, feks skadede cellevegger.

Umettet fett i cellevegger kan binde kolesterol i såkalte bindingsbærere (på de umettede plassene). Jo mer umettet fett man da har i celleveggene jo mer kolesterol kan celleveggene binde. Et inntak av umettet fett vil øke konsentrasjon av umettet fett i celleveggene og dermed øke antall bindingsbærere og binding av kolesterol. Kolesterolnivået kan da på kort sikt gå ned.
På samme måte kan inntak av mettet fett minke antall bindingsbærere og dermed senke behovet for kolesterol og gi økt kolesterolnivå i blodet på kort sikt.

Kolesterol produseres og reguleres i kroppen. Dersom man spiser kolesterol vil kroppen senke sin egen produksjon. Så kolesterolnntak vil ikke øke nivåene. Nivåene styres av helse og kroppens behov.

"Godkjent" forskning mener at mange bindingsbærere er bra å ha i cellene for da binder de mye kolesterol. Jeg setter spørsmål ved dette. I uminnelige tider har vi inntatt mye mettet fett, samt enumettet og lavere nivå av flerumettet i nøtter, fisk og fugl.
Kolesterolnivåer og dødelighet viser en liten positiv sammenheng for aldersgruppen ca 30-40 år for menn. For eldre viser det seg at det senker dødeligheten. "Godkjent" forskning og leger vinkler dette slik at vi idag har et salg av kolesterolmedisin på 27 milliarder dollar og der 25% av oss er i såkalt risikosone.

Folk her som har spiser ketogent eller lavkarbo har etter 6-12 måneder opplevd en BETYDELIG bedring i helse og blodverdier.

I tillegg er balansen mellom omega3 og omega6-fett noe som er viktig å se på. Vi har idag en 1-10 balanse (10 ganger mer omega6, altså vanlige planteoljer). Det viser seg at denne skjevheten som hos urbefolkninger (som ikke har våre livsttilssykdommer) ikke er tilstedle (mer 1-1, altså mye omega3 fremfor planteoljer). Folk blir friskere av å spiser mindre omega6 og mer omega3.
Mange omega6/planteoljer er ikke sunne pga produksjonsmetode og at fettet blir harskt/trans i produksjon.

Om man går på naturlig fett som ikke er ødelagt må man se på fett i kjøtt og fisk, kaldpressede oljer og melkefett.

Vita hjertego påstår å være bra for hjertet. Jeg har selv sett hvordan deres lettmargarin er like fin etter 1 år i kjøleskapet. Slik død mat vil jeg ikke anbefale.

Personlig nekter jeg å tro at et naturlig stoff som kolesterol er farlig for kroppen. Jeg tror mye heller at inntaket av giftstoffer gjennom kosten, samt næringsfattig mat og stillesittende liv er grunnen til eksplosjonen av hjerte og karsykdommer, kreft og autoimmune lidelser.

Legevitenskapen ser ikke på kosthold som viktig behandling, jeg mener det er den viktigste.

Husk også at blodsukker som lagres som fett går over til mettet fett. Mettet fett er det mest naturlige fettet i kroppen vår !

Mitt råd er:
Glem kolesterol. det er ikke farlig. Spis naturlig mat som du lager fra grunnen og sky all industrimat som pesten.

Til sist: Dersom opptaket av kolesterol i bindingsbærere i celleveggene er bra...og kolsterol brukes til reparasjon... kanskje opptaket i celleveggene faktisk er en reparasjon !!!

"Mitt råd er:
Glem kolesterol. det er ikke farlig. Spis naturlig mat som du lager fra grunnen og sky all industrimat som pesten."

Mener du at ingen burde gå på kolestrolsenkende medisiner, uansett hvor høyt det ligger? (Selv når man spiser det som du skisserer som naturlig mat)

tulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 15:45   #42
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Interessant spørsmål

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 20:48   #43
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av tulla, her.

Mener du at ingen burde gå på kolestrolsenkende medisiner, uansett hvor høyt det ligger? (Selv når man spiser det som du skisserer som naturlig mat)

Overlege Tor Ole Kjellevand på Rikshospitalet mener høyt kolesterol ikke bør behandles.

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/08/19/509333.html

Kjellevand er en modig maur. Prøv å sette dere inn i hva han risikerte ved å gå ut i media slik han gjorde. Allikevel gjorde han det. Jeg er imponert!

Lytt til det han sier, vær kritisk men ikke avvisende!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 20:53   #44
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

Mitt råd er:
Glem kolesterol. det er ikke farlig. Spis naturlig mat som du lager fra grunnen og sky all industrimat som pesten.

Du har mange gode argumenter. Er dette ditt fagområde, eller er det en "hobby" som for de fleste andre av oss?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 21:01   #45
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Det er jo skremmende at de er uenig da Hva skal man stole på liksom? Han sjefen for lipidklinikken hadde jo noe for seg når han sier at kinesere alltid har hatt lave kolestrolnivåer, men nå er det på vei opp sammen med hjerteinfarkt pga mac donalds inntog i Kina.

Det kan jo være selve kostholdet som er "ødeleggende" da. At fedme, høyt blodtrykk, dia2 osv er en bivirkning av usunt kosthold og at kroppen høyner kolestrolet for å bøte på skadene man får innvendig...? Bare en tanke...

Huff.. nå er det grønnsaker for alle pengene...

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 21:02   #46
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Interessant at lavt kolestrol er en BIVIRKNING av statiner da. At man faktisk ikke bør ta statiner før man har hjerteproblemer.. hoff..

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 21:27   #47
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Hva skal man stole på liksom?

Gå etter pengene! Hvem har økonomiske interesser i å hevde et spesielt syn?

Les boken skrevet av John Braithwaite; "Corporate crime in the Pharmaceutical Industry". Etter det går du i en stor bue rundt apoteker. (For deretter å spise masse fett kjøtt, hehe...)


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 21:30   #48
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Tror fett er usunt i kombinasjon med karbohydrater.. Er klar over legemiddelindustriens rolle i dette. Men legene er vel ikke så teite at de ikke ser det eller? Må jo ha noe om etikk og moral på dette legestudiet.

Man trenger ikke animalsk fett. Kroppen produserer jo kolestrol selv. Så det fettet er rimelig unødvendig å spise tenker jeg. Fet fisk derimot

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 02:14   #49
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

ja jeg mener at kolesterol ikke skal medisineres. Bivirkningene av statiner er helt klart værre (feks nyresvikt)
Jeg har dette som hobby.
Kolesterol er ikke farlig. DET ER HELT NATURLIG !!! Under/feilernæring er farlig for kroppen. gift og frie radikaler er farlig. Dia har noe med hvordan man tolererer karbo i maten, ikke fett. Om man kun spiser fett kan man bli symptombri fra dia2.
Ikke bruk ordet animalsk fett. Fett i dyr består av mettet, en og flerumettet fett, akkurat som vegetabilsk fett. Bare humbug.

Bare grønsaker er kun karbo. Man må spise fett og protein for å vedlikeholde kroppen ! Mange vet at protein er viktig for kroppen, men fett er også en veldig viktig byggesten og stoff som brukes mange steder i kroppen. Hva man spiser av fett påvirker selve strukturen i kroppen.
Fordelen med mettet og enumettet fett er at det er stabilt og lite reaktivt. Dette er bra for kroppen.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 11:25   #50
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Tror det blir å forenkle spørsmålet veldig. Det er faktisk ikke så enkelt... folk dør jo hvis de ikke får medisiner.

Når man har diabetes går man rundt med forhøyet blodsukker. Dette er veldig skadelig for kroppen og man hamstrer FETTET man spiser.. i årene og rundt indre organer.

Ei venninne har dette problemet. Hun har blodsukker på 16 (selv om hun tar metformin), kolestrol på 10 og høyt blodtrykk, i tillegg til 45 kg overvekt. Tror du hun hadde blitt frisk da hvis hun bare gikk over til å spise fett og proteiner??? Litt farlig å anbefale det eller?

For unge friske folk er nok et variert kosthold det aller beste. Men for de som har "spist" seg syke må det nok individuelle tilpasningerr til. Noen ganger trengs medisin.

Selvfølgelig pusher de som lager medisinene dette på oss. MANGE går på blodsukkerregulerende medisin uten å ha prøvd trening og kostholdsendring. Mange vil gjerne ha medisin fordi de tror det er en enkel løsning på et komplekst problem.

Mye kunne vært gjort ved vektreduksjon, enring av kosten og trim.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett Solan Generell ernæringsdebatt 37 26-08-11 15:48
Mettet fett eller enumettet og flerumettet for slanking? dydde Trening 4 06-07-08 14:44
bør man ta umettet fettsyrer i tilegg hvis maten inneholder mettet fett? Chumpsy Ketolysekuren 5 10-08-05 15:17
Villedende om mettet fett? themonk Generell ernæringsdebatt 6 07-01-05 07:40
Atkins og mettet fett MHM Atkins kosthold 15 25-03-04 12:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no