Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Er du innfeit ?

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-12-11, 19:19   #26
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Er du innfeit ?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Mitt kolesterol har steget, men siden stoffskiftet har blitt svakere, så ligger synderen der og ikke i lavkarboen.
Jeg nekter forøvrig medisinering av kolesterolet mitt.


Kan jeg få spørre, uten at det umiddelbart ser ut til å ha noe med saken å gjøre, hva slags fett spiser du mest av, flerumettet eller mettet.....?
Om du ikke vil svare, eller ikke vet er det helt ok...jeg prøver bare ut en teori i forhold til andre....

__________________



Sist redigert av Bestemamma : 23-12-11 kl 19:41.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 21:25   #27
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Er du innfeit ?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Mitt kolesterol har steget, men siden stoffskiftet har blitt svakere, så ligger synderen der og ikke i lavkarboen.
Jeg nekter forøvrig medisinering av kolesterolet mitt.

Er nok stor sannsynlighet for at det er stoffskiftet som er synderen da ja. Den sammenhengen der er dessverre velkjent.
Den gode nyheten er da at kolesterolet VIL gå ned når stoffskiftet øker på igjen - enten det er medisinsk eller fordi du "svinger". PS - så dagens nytt om legeidiotene rundt deg... Du har virkelig omvendt "lottolykke" med leger, altså.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 22:38   #28
sissel olsen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 2
sissel olsen er på en erverdig vei

Sv: Er du innfeit ?

Jeg har hatt lavkarbo-livstil, i større eller mindre grad, i 9 år. De siste 4 årene ganske konsekvent.
Er 50 år, 57kg og har 4 i kolesterol.
Blir ganske matt av en del av disse "ekspertuttalelsene"!

sissel olsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 08:44   #29
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Er du innfeit ?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Er nok stor sannsynlighet for at det er stoffskiftet som er synderen da ja. Den sammenhengen der er dessverre velkjent.
Den gode nyheten er da at kolesterolet VIL gå ned når stoffskiftet øker på igjen - enten det er medisinsk eller fordi du "svinger". PS - så dagens nytt om legeidiotene rundt deg... Du har virkelig omvendt "lottolykke" med leger, altså.

Velkjent og velkjent. Virket ikke som legen hadde den kunnskapen inne i hvertfall. Når jeg fikk kjeft for altfor høyt kolesterol fikk jeg samtidig beskjed om at stoffskiftet var altfor lavt. Da er det kanskje det at stoffskiftet nå har normalisert seg igjen som gjør at kolesterol verdiene mine er lavere nå? Jeg har gått glipp av den sammenhengen der, hvor kan jeg lese om dette?

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 08:59   #30
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Er du innfeit ?

Og jeg har akkurat fått resultat etter blodprøven og har 4,1 med fin fordeling mellom det gode og det dårlige. Dette etter ni måneder på ketolysekosthold. Min mann sluttet med sine kolestrerolsenkende medisiner etter 6 måneder på samme dietten. Vi spiser mye mettet fett og har det deilig.

Dette er vel også genetisk betinget og således variabelt fra person til person.

Skremselspropaganda !

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 09:33   #31
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Er du innfeit ?

Opprinnelig lagt inn av Echo, her.

Velkjent og velkjent. Virket ikke som legen hadde den kunnskapen inne i hvertfall. Når jeg fikk kjeft for altfor høyt kolesterol fikk jeg samtidig beskjed om at stoffskiftet var altfor lavt. Da er det kanskje det at stoffskiftet nå har normalisert seg igjen som gjør at kolesterol verdiene mine er lavere nå? Jeg har gått glipp av den sammenhengen der, hvor kan jeg lese om dette?

Å gå til legen er dessverre å gå til en person som kan veldig lite om veldig mye. Det er ofte bra for å få en diagnose - i sær når det er en vanlig sykdom, men ikke så bra når det gjelder å få spisskompetent behandling for nettopp "din" sykdom. (Skal slutte å klage på allmenlegene nå - det finnes mange velmenende mennesker som er villige til å lære der også. )

Her er noen norske linker som nevner sammenhengen - det finnes mye mer på "utenlandsk"
http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-...anke-4695.html
http://tidsskriftet.no/article/521189
http://www.lommelegen.no/885412/true...vt-stoffskifte
http://www.nettdoktor.no/sykdommer/f...terolhoeyt.php
http://www.nettdoktor.no/sykdommer/f...rolarvelig.php

Og også dyr kan få høyt kolesterol som følge av ubehandlet lavt stoffskifte...
http://www.dyrlegenett.no/lavt%20stoffskifte.htm

Man kan selvfølgelig ha forhøyet kolesterol uten å ha problemer med stoffskiftet, men har man kjente stoffskifteproblemer og opplever forhøyet kolesterol (og da forhøyet LDL/triglyserinder, ikke HDL) bør man sjekke om man er optimalt medisinert for stoffskiftet - altså symptomfri.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 10:12   #32
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Er du innfeit ?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Kan jeg få spørre, uten at det umiddelbart ser ut til å ha noe med saken å gjøre, hva slags fett spiser du mest av, flerumettet eller mettet.....?
Om du ikke vil svare, eller ikke vet er det helt ok...jeg prøver bare ut en teori i forhold til andre....

Spiser noe av alt, men mesteparten av mitt fett er enumettet fett, så kommer flerumettet fett og til sist mettet fett.
Storparten av mitt fett kommer altså fra olje, fet fisk og nøtter.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 15:03   #33
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Er du innfeit ?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Å gå til legen er dessverre å gå til en person som kan veldig lite om veldig mye. Det er ofte bra for å få en diagnose - i sær når det er en vanlig sykdom, men ikke så bra når det gjelder å få spisskompetent behandling for nettopp "din" sykdom. (Skal slutte å klage på allmenlegene nå - det finnes mange velmenende mennesker som er villige til å lære der også. )

Her er noen norske linker som nevner sammenhengen - det finnes mye mer på "utenlandsk"
http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-...anke-4695.html
http://tidsskriftet.no/article/521189
http://www.lommelegen.no/885412/true...vt-stoffskifte
http://www.nettdoktor.no/sykdommer/f...terolhoeyt.php
http://www.nettdoktor.no/sykdommer/f...rolarvelig.php

Og også dyr kan få høyt kolesterol som følge av ubehandlet lavt stoffskifte...
http://www.dyrlegenett.no/lavt%20stoffskifte.htm

Man kan selvfølgelig ha forhøyet kolesterol uten å ha problemer med stoffskiftet, men har man kjente stoffskifteproblemer og opplever forhøyet kolesterol (og da forhøyet LDL/triglyserinder, ikke HDL) bør man sjekke om man er optimalt medisinert for stoffskiftet - altså symptomfri.

Det var jo spennende saker. Takk, takk Jeg lurer på hvordan det har seg dersom man har påvist for lavt stoffskifte, får levaxin, men ikke høy nok dose? Kan det virke på samme måte?

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 15:11   #34
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Er du innfeit ?

Svaret er enkelt og greitt ja.
Med for lite levaxin er stoffskiftet for lavt.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 15:13   #35
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Er du innfeit ?

Har akkurat samme normale kolesterol nå som pre-lavkarbo, etter over 2 år med 70e% fett hver dag

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 07:12   #36
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Er du innfeit ?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Svaret er enkelt og greitt ja.
Med for lite levaxin er stoffskiftet for lavt.

Takk for svar Jeg forstod det vel sånn at subklinisk hypotyreose ikke var helt det samme som det "vanlige" lave stoffskiftet, men dersom effekten av sykdommen er helt lik så blir det vel sånn.

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 17:36   #37
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Er du innfeit ?

Var hos legen for ikke lenge siden, det ble tatt prøver av kolesterolet og jeg fikk brev fra legen om at det var høyt, samt et brev om hva jeg skulle spise (ikke lavkarbo, mer lettprodukter osv). Jeg leste meg litt opp på emnet, bl.a. i bladet VOF, så gikk jeg tilbake og ba om nye prøver tatt på fastende hjerte. Resultatet ble bedre, det viste seg at verdiene ikke var så gale, legen var fornøyd. Nå vet ikke jeg hva verdiene var våren 2010, før jeg starta på lavkarbo.

Jeg vet heller ikke hvordan blodtrykket var da, det ligger nå litt for høyt. Har fått "skreket" meg til å slippe medisin, under forutsetning at blodtrykket er gått ned innen 3 mnd. Tror fysisk aktivitet er det som må til, har dessverre ikke gjort så mye på den fronten til nå, men det gjenstår ca 2 mnd...

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no