Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Ikke direkte lavkarbo, men om kolesterol

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-11-11, 23:19   #1
Sprettball
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 55
Sprettball har en fantastisk aura rundt segSprettball har en fantastisk aura rundt seg

Ikke direkte lavkarbo, men om kolesterol

Ikke direkte lavkarbo, men mange her inne er opptatt av og har mye kunnskap om kolesterol. Her er noe fra en norsk studie:

http://www.universitetsavisa.no/noti...ticle11176.ece


Mvh Sprettball

Sprettball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 23:27   #2
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Ikke direkte lavkarbo, men om kolesterol

Så det om er rett for menn blir formidlet til alle, mens det ikke stemmer for kvinner? Leste jeg det rett?
For menn er det optimalt med et tot koleserol på under 5, men det for kvinner er optimalt over 7?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 03-11-11, 00:13   #3
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Ikke direkte lavkarbo, men om kolesterol

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Så det om er rett for menn blir formidlet til alle, mens det ikke stemmer for kvinner? Leste jeg det rett?
For menn er det optimalt med et tot koleserol på under 5, men det for kvinner er optimalt over 7?


Menn -5: Høy risiko
Menn 5-6: Lav risiko
Menn 6-7+: Høy risiko

Kvinner -5: Høy risiko
Kvinner 5+: Liten risiko

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 03-11-11, 10:58   #4
Sprettball
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 55
Sprettball har en fantastisk aura rundt segSprettball har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ikke direkte lavkarbo, men om kolesterol

Jeg leser det sånn at vi vet for lite om kolesterolets virkning på kroppen - eller kanskje også kroppens virkning på kolesterolet, om dere skjønner hva jeg mener?

I noen tilfeller, for noen grupper, har man sett korrelasjoner som har ledet til troen på at høyt kolesterol kan gi forhøyet risiko for hjerte-/karsykdommer. Samtidig indikerer noen studier at "forhøyet" kolesterol ser ut til å beskytte mot en del kreftformer. Det later også til at det er forsket alt for lite på kvinner, og at det er indikasjoner på at (ja- hvem skulle trodd det...! ) kvinner er forskjellige fra menn.

Jeg har nettopp begynt å lære om dette emnet. Jeg har tenkt å lære mer!

Mvh Sprettball.

Sprettball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-11-11, 14:43   #5
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Ikke direkte lavkarbo, men om kolesterol

Ift kolesterol synes jeg det ofte blir et blindspor å se på totalverdien selv om jeg synes denne studien er meget interessant! Om man deler opp kolesterolet i flere deler så vet man at HDL og store LDL-partikler er bra, triglycerider og små LDL-partikler er ikke bra. Har man totalt feil sammensetning kan et kolesterol i "lavrisikosonen" gi høy risiko og visa verca.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 08-11-11, 15:53   #6
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Ikke direkte lavkarbo, men om kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Sprettball, her.

..det er indikasjoner på at (ja- hvem skulle trodd det...! ) kvinner er forskjellige fra menn.

Oj! Her trengs det mere forskning!

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 08-11-11, 19:58   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Ikke direkte lavkarbo, men om kolesterol

Mye nå tyder jo på at økt kolesterol ofte er en beskyttelsesmekanisme, og problemet oppstår når det blir "stuck" i blodbanen (altså ikke blir transportert ut fra blodet over dit hvor det er behov for det).
Da blir det å redusere kolesterolet en ufullstendig plasterlapp - fordi det fremdeles er et sted i kroppen hvor det egentlig er behov for det... Dårlig forklart, fritt etter Dr Mercolas intervu med Stephanie Seneff her: http://articles.mercola.com/sites/ar...1106_SNL_Art_1 hvor hun snakker om vitamin d og kolesterol og sulfatenes rolle.
(Nyhetsbrevet fra Mercola inneholder gruelig mye reklame, men også slike spennende intervjuer og referater fra forskning...)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høyt kolesterol på lavkarbo Manina Fysisk og mental helse 22 31-10-11 21:15
Kolesterol, stoffskifte og lavkarbo BenteR Stoffskifte / hormonproblemer 1 28-10-11 19:57
Høyt kolesterol og lavkarbo krkess Spørsmål og svar 8 12-10-11 10:01
Kolesterol og lavkarbo Mintu Lavkarbo generelt 4 11-02-10 23:45
Lavkarbo og høyt kolesterol Vision Lavkarbo generelt 11 14-01-09 16:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no