Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Trening på "superbrenselet" ketoner

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-01-10, 10:18   #1
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Trening på "superbrenselet" ketoner

I går startet jeg opp med løping, for første gang siden 27 november ifjor. Forskjellige omstendigheter, med skader og dårlig tid, har gjort ting vanskelig. Men nå var det ingen nåde, jeg måtte til pers igjen. Gjennomførte 10 km på 56 minutter, og det var vel rolig nok, syntes jeg. Femhundre meter hjemmefra er det en liten bakke på ca 200 meter. Jeg tenkte jeg skulle legge inn en spurt oppover, det er alltid lurt med en liten maks på rolige turer.
Noe rart skjedde. Jeg løp ca 60 meter på 80 prosent av max, så plutselig giret kroppen om selv, og jeg var oppe i 90 %. 40 meter til, og en ny "automatisk omgiring" og jeg var oppe i 95. Etter noen meter til var det "kick down" og bena bare akselrerte og akselrerte. Hvem sier at ketoner bare passer for langdistanse?
Dette er en gammel teori. Opphavet til romanen Robinson Carusoe var en mann som ved et skipbrudd havnet på en "øde øy", og ble funnet 4 år senere. Han løp både lengre og mye raskere enn mannskapet som fant ham, uten et gram fett på kroppen. Han hadde overlevd ved å fange villgeit og fisk og å spise kokosnøtter. Det var han som fanget villgeiter til dem som "niste" på turen hjem, og det var da de oppdaget farten og utholdenheten hans.
Jeg tror at grunnen er enkel: Glukose molekylet er lite, fettsyrene er store. Glukose spaltes raskt og gir rask energi. Fettsyrene bruker lengre tid, men gir mer energi pr gram enn glukose. For å kompensere denne lengre tiden, vil kroppen (som er uendelig smart) lage flere fabrikker der fettet kan spaltes. Ergo får man plutselig enda raskere og mer ATP (muskelenergi) enn glukosen ga. I tillegg avgir denne spaltingen ketoner, som gir ENDA mer ATP enn fettet igjen. Dette er det forsket på i USA, og det er bevist at ketoner ga 25 % raskere energi enn noe annet kjent energistoff. Men mesteparten av ketonene går til hjernen, da det har førsterett på all energi. Lite av det brukes i musklene, derfor denne økningen av "energifabrikker" i muskelcellene.
Min opplevelse igår var at jeg ikke ble sliten av denne lille mila, men det var veldig uvant å bevege seg så lenge uten å hvile. Den opplevelsen er vanlig de første to - tre gangene, i og med at kroppen helst vil hvile, for å spare energi. Men etter at den har skjønt at det er utopi, går det over.
Trening i ketose har gitt meg et kick som aldri før. Det er en merkbare forsjell fra 40 gram karbo om dagen, til 10. Iallefall for meg

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 16:51   #2
Multi
Medlem
 
Multi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 53
Innlegg: 116
Multi er ny på veien

Sv: Trening på "superbrenselet" ketoner

Megaspennede!
Fristende å skjære ned på kh ja - jeg må vel først finne ut hvor mye jeg faktisk spiser. Vet bare et jeg er i ketose.

Jeg brukte en time på 8 km på ski i gpr. Med en puls mellom 85 og 97.......Jeg går vanligvis ei mil i timen på 80%

__________________


Multi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 19:22   #3
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Trening på "superbrenselet" ketoner

Opprinnelig lagt inn av Multi, her.

Megaspennede!
Fristende å skjære ned på kh ja - jeg må vel først finne ut hvor mye jeg faktisk spiser. Vet bare et jeg er i ketose.

Jeg brukte en time på 8 km på ski i gpr. Med en puls mellom 85 og 97.......Jeg går vanligvis ei mil i timen på 80%

Jeg håper det er prosent du beskriver, ellers har du en kondis som vi bare kan drømme om
Ellers skal du bare blåse i prosent når du går på lavkarbo, for du vil ha en langt høyere maxpuls en før. Jeg tok en times rolig joggetur idag, og lå på (etter gammel maxpuls) på rundt 95 % hele tida. Og da tok jeg det rolig. Så det er mange gamle sannheter, som vi oppdager er falske. De stemmer på et sukker kosthold, men når kroppen får det den behøver, så forsvinner det gamle. Ikke bli forskrekket om du etter hvert får en maxpuls på 240. Jeg tuller ikke. Før hadde jeg 190 (ca), i høst hadde jeg 208, og den stiger fortsatt. Jo mindre karbo, jo mer max.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 23:59   #4
Multi
Medlem
 
Multi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 53
Innlegg: 116
Multi er ny på veien

Sv: Trening på "superbrenselet" ketoner

Hehe -det var prosent ja (av 190). I dag lå jeg flatt på nesten 89%, mer eller mindre, i en time. Vet ikke hvor langt jeg gikk, men det gikk lettere enn tidligere. I oppoverbakkene tipper jeg fort opp i 97%, noe jeg knapt klarer å oppnå om jeg presser meg maks i en spinningintervalløkt. Så jeg er ikke forundret om makspulsen er blitt forhøyet, for det følte ikke så tungt. Ingen melkesyrefølelse, men jeg var brukbar anpusten. Fortsatt tyngre i bena enn på karbo, men jeg har (nesten) tro på at det snart skal gå seg til

__________________


Multi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 15:51   #5
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Trening på "superbrenselet" ketoner

Opprinnelig lagt inn av Multi, her.

Hehe -det var prosent ja (av 190). I dag lå jeg flatt på nesten 89%, mer eller mindre, i en time. Vet ikke hvor langt jeg gikk, men det gikk lettere enn tidligere. I oppoverbakkene tipper jeg fort opp i 97%, noe jeg knapt klarer å oppnå om jeg presser meg maks i en spinningintervalløkt. Så jeg er ikke forundret om makspulsen er blitt forhøyet, for det følte ikke så tungt. Ingen melkesyrefølelse, men jeg var brukbar anpusten. Fortsatt tyngre i bena enn på karbo, men jeg har (nesten) tro på at det snart skal gå seg til

Bare fortsett. Ifølge Skaldemann begynner kroppen fettforbrenningen i uke 3 (da mange faller av) og i uke 4 tar det til for fullt. Keep up the good work

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 16:06   #6
Multi
Medlem
 
Multi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 53
Innlegg: 116
Multi er ny på veien

Sv: Trening på "superbrenselet" ketoner

Velvel - 3,5 uker nå og status etter dagens skitur, Følelsen rundt 80 % er lett, men i oppoverbakker går jeg over 90 og da sprenger jeg meg til stopp, så det blir plenti småintervaller. Utholdenheten på 93-95 er fortsatt bitteliten på ski. Men i dag klarte jeg å stå bakken ut, og det er forbedring. Man da henger jeg som et slips på toppen
Skal prøve meg på intervallspinning i kveld, så får jeg se om det er det samme der. Der pleier jeg å holde bra i sonen 90 - 94%.

__________________


Multi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 23:27   #7
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Trening på "superbrenselet" ketoner

Opprinnelig lagt inn av Multi, her.

Velvel - 3,5 uker nå og status etter dagens skitur, Følelsen rundt 80 % er lett, men i oppoverbakker går jeg over 90 og da sprenger jeg meg til stopp, så det blir plenti småintervaller. Utholdenheten på 93-95 er fortsatt bitteliten på ski. Men i dag klarte jeg å stå bakken ut, og det er forbedring. Man da henger jeg som et slips på toppen
Skal prøve meg på intervallspinning i kveld, så får jeg se om det er det samme der. Der pleier jeg å holde bra i sonen 90 - 94%.

Du verden...Pass på at du ikke trener hver dag nå da

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 20:51   #8
snoopie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Krokstadelva
Alder: 51
Innlegg: 14
snoopie er på en erverdig vei

Sv: Trening på "superbrenselet" ketoner

Synes kroppen oppfører seg litt merkelig når jeg trener opp mot maks puls. Blir ikke andpusten i det hele tatt, bare sliten i beina (spinning). Før har jeg blitt utrolig sliten, men nå er det jo nesten litt gøy

snoopie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ingen enda Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 21:13   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Trening på "superbrenselet" ketoner

Opprinnelig lagt inn av snoopie, her.

Synes kroppen oppfører seg litt merkelig når jeg trener opp mot maks puls. Blir ikke andpusten i det hele tatt, bare sliten i beina (spinning). Før har jeg blitt utrolig sliten, men nå er det jo nesten litt gøy

Sånn har jeg det på lavkarbo også. Pass på at du ikke tar helt av, jeg sliter med å begrense meg og trener til jeg spyr når jeg ikke blir andpusten.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 21:52   #10
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Trening på "superbrenselet" ketoner

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Ikke bli forskrekket om du etter hvert får en maxpuls på 240. Jeg tuller ikke. Før hadde jeg 190 (ca), i høst hadde jeg 208, og den stiger fortsatt. Jo mindre karbo, jo mer max.

Godt å høre! Jeg trodde kondisen min var rundt middels før jeg begynte på ketolyse/lavkarbo, og jeg fikk helt sjokk da jeg fikk meg en pulsklokke for en tid tilbake . Sluttet faktisk å bruke den, for det var ikke gøy å se den høye pulsen (som jeg jo har lært at betyr DÅRLIG kondis.)
Det pussige er jo at jeg føler meg helt fin når jeg trimmer/trener nå...

Er det gjort noen skikkelige studier på dette så man kan beroliges enda mer??

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 09:20   #11
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Trening på "superbrenselet" ketoner

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Godt å høre! Jeg trodde kondisen min var rundt middels før jeg begynte på ketolyse/lavkarbo, og jeg fikk helt sjokk da jeg fikk meg en pulsklokke for en tid tilbake . Sluttet faktisk å bruke den, for det var ikke gøy å se den høye pulsen (som jeg jo har lært at betyr DÅRLIG kondis.)
Det pussige er jo at jeg føler meg helt fin når jeg trimmer/trener nå...

Er det gjort noen skikkelige studier på dette så man kan beroliges enda mer??

Nei, du er nok SKIKKELIG dårlig )
Jeg tror ikke det er gjort noen studier på det. Antageligvis fordi ting er slått fast for lenge siden, og det først nå at lavkarbo er på vei inn - for godt. Jeg selv har rimelig god kondisjon, så du kan bruke meg som rettesnor: Jeg løper halvmaraton, skal debutere på maraton i sommer, og løp mye 20 kilometere i fjor sommer, på høykarbo da - da lå pulsen på 145 på halvmaraton fart..den steg opp mot 155 da jeg begynte å holde høyre fart. I harde maks drag lå pulsen på 185, omtrent det pulsen klarte å slå.
Når jeg gikk over til lavkarbo, oppdaget jeg at pulsen ligger på 165 på rolig langkjøring, og gjerne opp på 190 over små 100 meters kneiker. Maxpulsen har - sist jeg sjekket - flyttet seg med 16 slag, nå ligger den på 208. Foreløpig, og det har jeg fått vite at det går ikke, en maxpuls kan ikke flyttes oppover, den skal bare synke med årene. SÅ DET PRATER VI IKKE MER OM, fikk jeg høre.
Omtrent alle som får det til å fungere på lavkarbo, får en langt høyrer puls, og Dag Viljen Poleszynski mente dette: Grunnen kan være at hjertet for første gang får nok at sitt yndlingsdrivstoff, mettet fett, og kan derfor begynne å prestere optimalt.
Jeg tror at det optimale kan godt være en maxpuls på 250 - 300, og fett må ha oksygen til å forbrennes. I tillegg bygges det sannsynligvis en god del flere mitokondrier(forbrenningsfabrikker) i cellene på lavkarbo, slik at mer og mer fett kan forbrennes samtidig, ergo må cellene ha mer oksygen, og derfor må hjertet pumpe oksygenrikt blod raskere, noe det klarer, på grunn av det nye spesialdrivstoffet, fett og ketoner.
Høy puls betyr altså at hjertet ditt får det riktige drivstoffet, og det gjør at cellene dine ikke blir ødelagt av melkesyre, som er en lammende gift, faktiskt. Det kan være en stor årsak til utholdenhetssykdommen astma.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 21:34   #12
Danioh
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 38
Innlegg: 36
Danioh er på en erverdig vei

Sv: Trening på "superbrenselet" ketoner

Dette er utrolig viktig og fantastisk lesning. Og det er godt å se at flere og flere kommer frem til samme konklusjon.
Jeg baserer meg ofte, om jeg kan, på viten om næring og hvordan vår kropp reagerer, men ofte ut i fra et filosofisk ståsted, der jeg setter spørsmålstegn ved logikk og gyldighet til andres syn om fett som eventuelt farlig eller uhensiktsmessig.

I de siste måneder har jeg returnert til et ketogent kosthold, fra å gå igjennom alle de klassiske stadiene med høykarbo, lavkarbo, mellomkarbo, semianoreksi til ekstreme inntak av mat. Ingenting har fungert så optimalt som det å være rundt en ketogen tilstand konstant. Se på mat som en faktor for å overleve, og oppleve andre gleder enn å underholde seg på mat, som vil være vår siste skanse før vi begynner å ete metall i vårt samfunn.

Jeg er en lang og slank mann, som har et ekstremt høyt stoffskifte, om jeg tillater kroppen å få nok næring til enhver tid.
Jeg har tidligere vært diagnosert med både adhd, bipolar lidelse, angst og depresjon.
Alle disse "plager" synes å forsvinne vekk i forståelsen av hensiktmessigheten med å forstå sin egen helse og sitt eget matinntak.
I steden for å stimulere seg ned med nikotin eller ritalin, fant jeg ut at jeg måtte bruke energien min hensiktsmessig. Skape i steden for å restrikere seg selv.

Alt henger sammen. Og kostholdet er svaret på vår store underbevissthet. Hele legemiddelvitenen er bygget på feil grunnlover. Og nå begynner folk for alvor å forstå.

Jeg har jogget og løpt under alle disse kostholdssvingingene mine tidligere. Selv om jeg har progressert, sakte, men sikkert, så har oppdagelsen av å spise fullstendig ketogent, forbløffet meg så mye, at det nesten er vanskelig å selv forstå. Men jeg forstår i forhold til hensiktmessighet. Vi som mennesker, er i dag svake, fordi vi er produkter av vår samtid med en ødeleggende kostholdsvei: det er på lik måte med kreft og overbefolkning. Fortsetter vi, så blir vi bare flere på denne kloden, og flere av oss dør.

Tilbake til trenings- eller "jaktaspektet" ved ketogenialitet.

Jeg har problemer med å være avhengig av nikotin. Denne høyst subtile giften påvirker i mye større grad enn de det folk som røyker er klar over, nettopp fordi reaksjonsmønsteret er subtilt.
Man kan merke at man blir mer rolig, men det negative aspektet er at all kreativitet drepes, og man må balansere med andre rusmidler som alkohol for eksempel. Paradoksale rusmidler som konstant fremmer en sinnstilstand som ikke er hensiktsmessig på grunn av sitt eget paradoks, og mennesker blir kun røyksugne når de er sugne på røyk. Det er en ond sirkel.

Når jeg har vært ute på byen, røyket flere sigaretter og drukket flere glass vin eller sprit, sover jeg ofte lite, rundt 5-6 timer, men søvnen kommer fort og den er mer kompakt og stabil, på tross av alkoholens heller ugunstige "urolige" søvntendenser.
Problemet ligger her, i mine edruelige dager, paradokset med sigaretten.
Jeg går hele dagen uten å røyke sigaretter, men på kveldstid bygger sugelsen seg opp, og jeg har vært meget rituell i forhold til å alltid ta en sigarett før jeg legger meg. Ironisk nok, så fører sigarettens egenskap meg til å bli rolig, for å roliggjøre mitt selvpåførte sug, men igjen, subtilt holder meg våken på grunn av de sentralstimulerende egenskapene sigaretten innehar.
Dette resulterer i at jeg glemmer eller ikke orker å spise før jeg legger meg, og en natt for meg uten energi, er det samme som å prøve å restituere seg selv uten nok mengde energi for å gjøre så.

Så mine beste treningsopplevelser er bakfull. Inntil videre.

Det voldsomme med å trene med mye fett i kroppen, er som at kroppen nesten sier til deg: "TREN!"

En av de første opplevelser hadde med ketogen trening, var en vanlig bakfull dag, der jeg spiste mye fett og proteiner, og plutselig ble så full av energi at jeg bare måtte ut å løpe.
Jeg løper i Bergen, og har løpt en rute fra Bergen sentrum, ned til danmarksplass, opp til Haukeland, og så ned Kalfarveien og returnerer tilbake til sentrum.
Jeg er dessverre usikker på hvor lang denne runden er, men jeg har ofte løpt 4x4 intervaller (Ulrik Wisløff), der jeg er som regel ferdig med et tidsaspekt med oppvarming og litt nedtrapping, på 45 til 50 minutter. Det som er irrelevant er hvor lang turen er og hvor lang tid jeg som person bruker rundt. Det interessante er forskjellen før og etter ketolyse.
På denne dagen, på denne joggeturen, begynte jeg veldig hardt. Hardt, fordi jeg fulgte kroppen og dens vilje gjennom hele turen. Den gav meg på ingen som helst tidspunkt signal om det gikk for hardt utover den. Og jeg kunne ha passasjer med sykelig akselerasjon, en slik intens akselerasjon, der man ikke forstår hva som skjer. I steden for å knekke sammen av melkesyre, var det som at kroppen ville ha mer. Jeg tror kroppene våre ELSKER å distribuere energi. Jeg fikk en ekstremt høyning av puls og etter akselerasjonspassasjene, kom åndedretten til sin plass, og kroppen higet til seg oksygen. Disse hurtige passasjene var nesten helt anaerobe, og jeg trengte ikke slutte. Jeg turde ikke der og da å utnytte det maksimalt, men det var ikke snakk om at kroppen min ikke tillot det. Da jeg til min forbauselse kikket på klokken etter løpeturen, fant jeg ut, forbløffet, at jeg kun hadde brukt rett i underkant av 30 minutter på turen jeg vanligvis brukte 45 til 50 minutter på, og dette var fortsatt ikke ved full utnyttelse.

Jeg har en så stor tro på at vi mennesker er retarderte, både i forhold til kropp og psyke, i forhold til hva vi egentlig kan oppnå og utrette, både kunstnerisk, filosofisk, vitenskapelig, arkitektonisk, ja alle fag på alle plan, ved å spise riktig og hensiktsmessig til en hver tid, aldri avbrutt av sigaretter eller sjokolader i hytt og pine.
Jeg tror vi trenger mye mindre søvn enn det vi tror vi trenger, i forhold til hva som fremlegges som adekvat nå.
Vi kan gjøre enda mer, så lenge vi spiser riktig. Vi kan holde oss i konstant bevegelse av hensiktsmessighet, vi kan forske på å utforske vår egen psyke, seksualitet, og til slutt utforske rommet. I steden for å bry oss om barnesykdommer som sult, fattigdom, vold og overbefolkning.

Danioh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedme Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 16:09   #13
achillea
Medlem
 
achillea sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Jæren
Alder: 51
Innlegg: 155
achillea er ny på veien

Sv: Trening på "superbrenselet" ketoner

Opprinnelig lagt inn av snoopie, her.

Synes kroppen oppfører seg litt merkelig når jeg trener opp mot maks puls. Blir ikke andpusten i det hele tatt, bare sliten i beina (spinning). Før har jeg blitt utrolig sliten, men nå er det jo nesten litt gøy

Jeg trente for første gang på lenge med pulsklokke forrige uke og da på ketogen kost. Jeg ble veldig overrasket over hvor høy pulsen var, før jeg begynte å bli godt anpusten. Da lå den opp 95-97% mot gammel max. puls. Beina er enda tunge, da jeg bare har trent på ketogen diett i 2-3 uker nå, men dess mer cocosa jeg klarer å drikke før trening, dess lettere har det gått med utholdenheten.

__________________



Start Ketolyse - 87.1 kg (29/9-08) --- 78.5kg (juni-09), Restart 25/1-10 - 81 kg - nå 78.6 kg (31/03-10)
achillea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 20:55   #14
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Trening på "superbrenselet" ketoner

Opprinnelig lagt inn av achillea, her.

Jeg trente for første gang på lenge med pulsklokke forrige uke og da på ketogen kost. Jeg ble veldig overrasket over hvor høy pulsen var, før jeg begynte å bli godt anpusten. Da lå den opp 95-97% mot gammel max. puls. Beina er enda tunge, da jeg bare har trent på ketogen diett i 2-3 uker nå, men dess mer cocosa jeg klarer å drikke før trening, dess lettere har det gått med utholdenheten.

Godt å høre, du opplever det samme som så mange andre. Jeg driver fortsatt å undersøker om det er noen som VET hvorfor hjertet slår raskere, og hvorfor maxpulsen flytter seg.
Fortsett med Cocosa`n, de mellomlange fettsyrene sklir rett inn i musklene
Om et par uker skulle du slippe de tunge bena vil jeg tro

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 15:39   #15
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Trening på "superbrenselet" ketoner

Ketoner ER virkelig et suberbrensel!

Normalt klarer jeg ikke å jogge/løpe. Jeg klarer aldri mer enn 2-3 minutter i strekk før jeg får vondt foran på leggene, jeg puster og peser og så må jeg gå noen minutter før jeg kan prøve igjen. Og jeg blir aldri bedre og kan løpe lenger for hver gang heller.

Men nå skulle jeg prøve joggingen på Wii Fit. I stedet for å jogge på stedet hvil, så løper jeg fram og tilbake i stua. Tidligere har jeg klart 7-8 minutter eller deromkring, på denne.
I går sjanset jeg på 20. Og jeg klarte det! Uten problem! Hadde på Nike+iPod samtidig, og det ble 3 km!
I dag tenkte jeg å prøve 30 min. Men jeg var så godt i gang, så jeg løp likegodt hele 41 min og 6 km!
Da var jeg riktignok sliten de siste 10 minuttene, men jeg klarte det - uten stopp.

Jeg vet det ikke er det samme som å løpe ute, men for meg som sliter med å klare 10 minutter inne ellers, så er det jo helt fantastisk!

Og jeg har bare vært i ketose litt over en uke sammenhengende nå, etter litt til og fra siden jul.

Dette hadde jeg ALDRI klart på karbohydrater!

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 15:19   #16
Aggatuss
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 56
Aggatuss er på en erverdig vei

Sv: Trening på "superbrenselet" ketoner

Hei, jeg har nettopp begynt på lavkalorid"diett" (4 dager). Jeg trener vanligvis 6 til 9 timer hver uke (løp, styrke + langrenn/sykling (ikke vinter)). Siden mandag har jeg kun klart 30 min på mølla i kun 9 km/t. Føles som jeg skal "besvime" hele tiden (ikke bare da jeg trente). Er på jobb nå, og har "uten-på-meg-selv opplevelse, skikkelig slapp! Har skjønt at det er vanlig.

Trente dere før dere begynte på de ulike diettene? Hvis ja, hvor lang tid tok det før dere begynte å trene igjen etter at dere trappet ned på karbohydrater?

Aggatuss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Lutz Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 15:24   #17
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Sv: Trening på "superbrenselet" ketoner

Kan bare svare for meg selv. De 3 første ukene på lavkarbo og trening var et helvete Men så løsnet det, og nå går treningen som en lek

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 15:29   #18
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Trening på "superbrenselet" ketoner

Opprinnelig lagt inn av Aggatuss, her.

Hei, jeg har nettopp begynt på lavkalorid"diett" (4 dager). Jeg trener vanligvis 6 til 9 timer hver uke (løp, styrke + langrenn/sykling (ikke vinter)). Siden mandag har jeg kun klart 30 min på mølla i kun 9 km/t. Føles som jeg skal "besvime" hele tiden (ikke bare da jeg trente). Er på jobb nå, og har "uten-på-meg-selv opplevelse, skikkelig slapp! Har skjønt at det er vanlig.

Trente dere før dere begynte på de ulike diettene? Hvis ja, hvor lang tid tok det før dere begynte å trene igjen etter at dere trappet ned på karbohydrater?

Tretthetsfølelsen og "bly-i-beina"-følelsen vil gå over etterhvert. Hos noen tar det en ukes til, andre tar det kanskje 3-4 uker. Men tro meg, det er verd å vente på!
I mellomtiden er det bare å trene og lytte til kroppen. I omstillingsfasen er det kanskje ikke bra å presse seg for mye.

Jeg er bare hobbytrener, men prøver å få til en time om dagen med ett eller annet.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 18:05   #19
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Trening på "superbrenselet" ketoner

Opprinnelig lagt inn av Aggatuss, her.

Hei, jeg har nettopp begynt på lavkalorid"diett" (4 dager)....

Hvis dette ikke er en skrivefeil, så spiser du for lite. Hvis du mener lavkarbo, så vil du være over kneika i løpet av et par uker.

  Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 18:32   #20
Aggatuss
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 56
Aggatuss er på en erverdig vei

Sv: Trening på "superbrenselet" ketoner

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Hvis dette ikke er en skrivefeil, så spiser du for lite. Hvis du mener lavkarbo, så vil du være over kneika i løpet av et par uker.

Det var skrivefeil ja! Min fjerde dag på lavkarbo Takk for svar alle tre, da skal jeg holde ut

Aggatuss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Lutz Svar med sitat
Gammel 01-03-10, 23:26   #21
Danioh
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 38
Innlegg: 36
Danioh er på en erverdig vei

Sv: Trening på "superbrenselet" ketoner

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Tretthetsfølelsen og "bly-i-beina"-følelsen vil gå over etterhvert. Hos noen tar det en ukes til, andre tar det kanskje 3-4 uker. Men tro meg, det er verd å vente på!
I mellomtiden er det bare å trene og lytte til kroppen. I omstillingsfasen er det kanskje ikke bra å presse seg for mye.

Jeg er bare hobbytrener, men prøver å få til en time om dagen med ett eller annet.

For min del, har jeg eksperimentert litt med denne bly-følelsen i beina. Jeg tror ikke det kommer så mye av indusering av ketogen diett, heller mangel på nok proteiner. Jeg spiste rett og slett alt for lite proteiner, og jeg merket voldsomt forskjell når jeg økte mengden, og utholdenheten min økte betraktelig. Det virker som om folk er over gjennomsnittet opptatt av å få i seg nok fett, men proteinens rolle når det kommer til både utholdenhet, overskudd og energi til trening og metthet, er undervurdert i forhold til fettet. Dog dette kan være til dels individuelt, har en betraktelig økning av protein hjulpet meg på flere plan, når det kommer til å balansere sin ketogene diett.

Jeg spiser veldig ketogent. Så og si bare laks, svin og egg, bacon og meierismør, og kan i stor grad merke på kroppen hva den trenger.
Det er som tynn og kraftig, og tykk og lett.
Proteinene føles som tynne, men kraftige næringskilder som inntar kroppen, og fett føles tykt, men lett. Jeg kan ikke ha den ene følelsen uten den andre, men spiser disse to kildene ofte separat, rett etter hverandre.
Jeg fokuserer aldri på å spise nok før eller etter trening. Jeg spiser kun når jeg merker sulten kommer, uansett påkjenning eller hviletilstand for kroppen.
Det vil ikke dermed si, at jeg ikke har nok næring i kroppen før jeg trener, heller ei at jeg dropper å spise etter trening, jeg kjenner bare bedre etter.

Danioh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedme Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 09:16   #22
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Trening på "superbrenselet" ketoner

Opprinnelig lagt inn av Danioh, her.

For min del, har jeg eksperimentert litt med denne bly-følelsen i beina. Jeg tror ikke det kommer så mye av indusering av ketogen diett, heller mangel på nok proteiner. Jeg spiste rett og slett alt for lite proteiner, og jeg merket voldsomt forskjell når jeg økte mengden, og utholdenheten min økte betraktelig. Det virker som om folk er over gjennomsnittet opptatt av å få i seg nok fett, men proteinens rolle når det kommer til både utholdenhet, overskudd og energi til trening og metthet, er undervurdert i forhold til fettet. Dog dette kan være til dels individuelt, har en betraktelig økning av protein hjulpet meg på flere plan, når det kommer til å balansere sin ketogene diett.

Jeg spiser veldig ketogent. Så og si bare laks, svin og egg, bacon og meierismør, og kan i stor grad merke på kroppen hva den trenger.
Det er som tynn og kraftig, og tykk og lett.
Proteinene føles som tynne, men kraftige næringskilder som inntar kroppen, og fett føles tykt, men lett. Jeg kan ikke ha den ene følelsen uten den andre, men spiser disse to kildene ofte separat, rett etter hverandre.
Jeg fokuserer aldri på å spise nok før eller etter trening. Jeg spiser kun når jeg merker sulten kommer, uansett påkjenning eller hviletilstand for kroppen.
Det vil ikke dermed si, at jeg ikke har nok næring i kroppen før jeg trener, heller ei at jeg dropper å spise etter trening, jeg kjenner bare bedre etter.

Da er jeg litt nyskjerrig, på hvor mye protein du tok før, og nå? Den samme forandringen er forøvrig prøvd på hunder også. Men de kjørte på en høyprotein diett, ca 40 %, og de fikk merkbart bedre gemytt og utholdenhet.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 15:31   #23
Danioh
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 38
Innlegg: 36
Danioh er på en erverdig vei

Sv: Trening på "superbrenselet" ketoner

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Da er jeg litt nyskjerrig, på hvor mye protein du tok før, og nå? Den samme forandringen er forøvrig prøvd på hunder også. Men de kjørte på en høyprotein diett, ca 40 %, og de fikk merkbart bedre gemytt og utholdenhet.

Jeg har foretatt en utregning av hva jeg spiste før, og hva jeg spiser nå.

Det er ikke mange måneder siden jeg igjen begynte på et lavkarbohydratkosthold, men nå kjører jeg helt ketogent.

Fra begynnelsen inntok jeg for lite næring i forhold til det jeg trenger, både på grunn av begrenset økonomi, og rett og slett å underminere kroppen, ved å ikke lytte nok til den.

Før lå jeg ca på 58, 33 % proteiner, og 41,66 % fett, der det totale næringsinntaket av proteiner var 147 gram, og 105 gram fett.

Nå ligger jeg på 47,38 % proteiner, og 52,69 % fett, der det totale næringsinntaket av proteiner er 413 gram, og 460 gram fett.

Jeg er forresten 187 cm lang, vil tippe vekten min ligger på rundt 70 kilo. Jeg har en rimelig slank kroppsfigur.

Dog både næringsinntaket og næringsbalansen har endret seg til større mengde fett, så er fett den mest variable i kosten min, og det ligger ofte rundt 50/50 i prosentfordeling, men jeg føler at kroppen min utiliserer proteiner bedre i en treningsprosess enn fett.
Proteiner styrker muskulaturen når det angår utholdenhet og denne tomhets eller bly-følelsen man får i beina, forsvinner i mye større grad når jeg tilfører nok proteiner, enn for eksempel fett.

Jeg kan også legge til at jeg har tidligere blitt diagnosert med ADHD, men jeg ser ikke på denne diagnosen som gyldig. Jeg tror det er overbruk av korn i kosten, og indoktrinerte samfunnsmessige tanker.
Jeg kan ikke merke hyperaktivitet så lenge jeg ikke røyker sigaretter eller drikker alkohol, og holder meg til å spise helt ketogent, og får i meg nok mat.
Jeg har dog en sykelig metabolisme og forbrenningen min er ekstremt høy.

Det virker også som proteinet fra svin er mer hensiktsmessig for meg. I forhold til å spise endeløse mengder med egg, og bruke egg som proteinkilde, virker protein fra svin mye mer mettende og styrkende på kroppen min.
Kan dette ha noe med at molekylært sett, så ligger vi nærmere til svin enn høns?

Og har du hatt problemer med vannmengde, matmengde og søvn?

Jeg sliter ofte med dehydrering om natten, dog drikker jeg mye vann, må jeg stadig vannlate. Som om kroppen trenger en konstant renselse, blir jeg drikkende mye vann, for jeg tørster (kjenner at munnen blir tørr), men konsekvensen er at det vil ut igjen.
Og om jeg spiser for lite før jeg legger meg, så får jeg tidlige oppvåkninger, på grunn av sult.
Det samme kan skje med tissetrengthet.

Er det forresten noen som har satt særlig spørsmålstegn angående vann og forurensing her på forumet?
Her i Bergen brukes visst UV-stråling, men kan andre faktorer spille inn på vannet vi drikker, og kan det være skadelig for oss, eller er det bare meg som har en forbannet liten blære, og prøver å finne en gyldig unnskyldning for meg selv?


Sist redigert av Danioh : 03-03-10 kl 04:48.
Danioh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedme Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Et spørsmål om ketoner Svane Lavkarbo generelt 2 18-04-09 16:21
Ketoner i kveldsurin, men ikke ketoner i morgenurin? Afrodithe Ketolysekuren 3 24-03-09 09:28
Ketoner *anne* Ketolysekuren 4 15-05-07 08:17
Ketoner i urinen Sniff Ketolysekuren 2 15-08-06 22:13
Ketoner Atkins-Anne Atkins kosthold 1 08-03-05 20:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no