Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Fettansamlinger (kolestroldepoter) rundt øynene etter LCHF

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-04-11, 23:24   #1
mojo
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6
mojo er på en erverdig vei
Unhappy

Fettansamlinger (kolestroldepoter) rundt øynene etter LCHF

Hei,
Jeg har gått på LCHF i snart 2 år og synes kroppen har det mye bedre. Jeg spiser ikke mye og er sjelden småsulten. Kostholdet synes jeg er variert men det har blitt mye egg og bacon til frokost. Ellers mye fet mat med oppskrifter fra Annika Dahlqvist, Skaldemann osv.

Problemet er at jeg har fått fettansamlinger rundt øynene som ikke er noe pent og jeg kjenner det er plagsomt. Legen min sier at det skyldes stoffskifte og for høyt kolestrol. Og at jeg må legge om kostholdet og spise lett og fettfri mat.

Så spør jeg om noen andre har vært borti dette. Er det slik at LCHF kostholdet er årsaken til "kolestroldepoter" rundt øynene? Jeg vil nødig slutte med kostholdet og begynne på "vanlig" mat igjen. Men jeg vil heller ikke se ut som jeg gjør og synes det er skummelt. Kan man gjøre noe med disse fettansamlingene rundt øynene annet enn kosmetisk operasjon?

mojo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 23:32   #2
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Fettansamlinger (kolestroldepoter) rundt øynene etter LCHF

Jeg har også fett og poser rundt øynene, og dette kom litt utover i puberteten. Ettersom årene går har det bare blitt verre, og jeg har tatt en øyelokksoperasjon fordi det ble så tungt. Dette fikk jeg dekket, siden det hemmet synet. Posene UNDER øynene må jeg dekke selv, om jeg finner ut at jeg ikke greier å leve med dette.

Synes det er veldig rart om dette skulle skyldes kostholdet direkte - hos meg har hovenheten rundt øynene helt klart sammenheng med hormoner. Jeg lagrer mye vann rundt øynene, særlig før/under mens. Øyelokksoperasjonen har ikke hjulpet på dette, så det regner jeg med at jeg må leve med til overgangsalderen. Og så innbiller jeg meg at flere får bedre regulert stoffskifte når de lever lavkarbo - uten at jeg har noen personlige erfaringer med dette (har aldri målt mitt).

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 23:43   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fettansamlinger (kolestroldepoter) rundt øynene etter LCHF

Opprinnelig lagt inn av mojo, her.

Hei,
Jeg har gått på LCHF i snart 2 år og synes kroppen har det mye bedre. Jeg spiser ikke mye og er sjelden småsulten. Kostholdet synes jeg er variert men det har blitt mye egg og bacon til frokost. Ellers mye fet mat med oppskrifter fra Annika Dahlqvist, Skaldemann osv.

Problemet er at jeg har fått fettansamlinger rundt øynene som ikke er noe pent og jeg kjenner det er plagsomt. Legen min sier at det skyldes stoffskifte og for høyt kolestrol. Og at jeg må legge om kostholdet og spise lett og fettfri mat.

Så spør jeg om noen andre har vært borti dette. Er det slik at LCHF kostholdet er årsaken til "kolestroldepoter" rundt øynene? Jeg vil nødig slutte med kostholdet og begynne på "vanlig" mat igjen. Men jeg vil heller ikke se ut som jeg gjør og synes det er skummelt. Kan man gjøre noe med disse fettansamlingene rundt øynene annet enn kosmetisk operasjon?

Hva mener legen når han sier det skyldes stoffskiftet? Er det for lavt? For høyt? Utav balanse? Jeg ante ikke at høyt kolesterol ga slike plager, hvor høye er verdiene dine?
Be om å få utskrift av blodprøvene dine om du ikke allerede har gjort det, så ser du selv hvordan ståa er Unormale verdier har vanligvis en stjerne ved siden av seg.
Er legen negativ til lavkarbo generelt siden han kommer med slike anbefalinger?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 00:45   #4
Brünnhilde
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 11
Brünnhilde er på en erverdig vei

Sv: Fettansamlinger (kolestroldepoter) rundt øynene etter LCHF

Jeg går ut i fra at du mener slike gulaktige flekker rundt øynene - og ikke generelt fett rundt øynene?

I så fall bør du google xantelasmer for mer info! Xantelasmer kan finnes i sammenheng med forhøyet kolesterol, men de fleste med xantelasmer har ikke forhøyet kolesterol.

I min familie har jeg det (normalt kolesterol), min søster (for høyt kolesterol) og min far (latterlige lavt kolesterol). Ingen av oss har forøvrig gått på lavkarbo-kosthold før vi fikk det. Jeg har aldri hørt om noen forbindelse til stoffskiftet.

Jeg vet altså ikke om noe som kan forebygge flekkene, men har prøvd følgende behandling:
- kirurgisk behandling - pent arr, men det kom fort tilbake
- laser - øyelokket litt deformert etterpåfordi mye ble fjernet, men det gikk ca 5 år før det kom tilbake
- pensling med eddiksyre - gjorde det sist sommer. Ikke alt ble borte og trenger å gjøre det en gang til, men ellers bra resultat.

Tror syrebehandling er den beste løsningen. Jeg gjorde det privat på klinikk i Sandvika og betalte 1500 kroner. Vet ikke om det finnes offentlig tilbud.

Utrolig irriterende greier!

Brünnhilde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo - i samarbeid med 4m-klinikken Svar med sitat
Svar

Emneord
fettansamling øyne øynene


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Refleksjoner etter noen uker på LCHF Titania Livets lyse side 4 26-09-10 13:22
Danskene i ferd med å få øynene opp! Carisma Nyheter / media 15 16-07-09 13:54
Etter nesten 5 uker med LCHF cillesnuppa Generell diskusjon 5 16-03-09 19:49
Rødstripete på det hvite i øynene ... Knubbelubba Spis deg ned i vekt med Skaldeman 5 28-09-07 16:46
NED i CM rundt magen linkn Spørsmål og svar 1 07-04-07 19:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no