Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

"Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-01-12, 15:11   #1
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

"Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Sitat:

Voksne får gjøre som de vil, men det tenderer til barnemishandling å gamble med maten til barna på denne måten. Å skulle hindre barn å spise brød, poteter, pasta og ris er feil, jeg har ikke problemer med å si det. Karbohydratene i disse matvarene inneholder næringsstoffer som vi vet er viktige for barns utvikling.

Sitatet kommer herfra: http://sprek.aftenposten.no/sprek/-L...rna-13390.html

Jammen mange som uttaler seg negativt om lavkarbo for tida! At potet og korn skal være så viktig kan jeg ikke se noen grunn til.

Jeg synes de heller burde uttale seg kritisk til andre ting - hva med store mengder ferdigmat? Junk? Godteri flere ganger i uka? Barn som drikker en cola om dagen og spiller dataspill i mange timer? Babyer som får rød saft på flaske på bussen? Lista er da laaaaaaang over ting som er verre enn å kutte potet og brød! Mange barn får ALT for mye sukker, jeg vet godt at det ikke er lett å unngå (har barn selv), men det er allikevel stor forskjell på å begrense det og gi stor tilgang.

Barn kan fint få all næringen de trenger på moderat lavkarbo på gode og varierte råvarer. De mangler ingenting.

Dessuten - hvorfor kan ikke slike "eksperter" skaffe seg litt kunnskap i biologi, historie eller evolusjon? Da kunne de kanskje skjønt hva som er et kostholdseksperiment. Et lavfett- og fullkornseksperiment. At det skjer i stor skala gjør det på ingen måte bedre.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 16:20   #2
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: "Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Rart at lavkarbo er så farlig for friske barn, når det er helt i orden som behandlingsmetode for barn med epilepsi.......

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 16:47   #3
Lille34
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Midt-Norge
Innlegg: 385
Lille34 er en juvelLille34 er en juvelLille34 er en juvel

Sv: "Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Jeg er ingen ekspert på området, men jeg vil heller ikke at mine barn skal spise lavkarbo. Dette fordi karbohydrater er viktig for hjernens utvikling. Sunn mat vil jeg gjerne at ungene mine skal spise, men da i form av mindre sukker, mindre fett, men med både grove kornsorter, frukt mm.

Som jeg forstår det er mye av kritikken av lavkarbo rettet mot variantene med svært lav karbo og høy fettandel, som av mange anses som ekstremvarianter. Noe jeg faktisk er enig i, og nettopp derfor har jeg valgt Fedon Lindberg - kosthold.

Er vel mange her inne som er uenig med meg, men det er uansett min mening og den retningen jeg føler det er tryggest å følge

__________________



Lille34 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 16:51   #4
Perdita
Seniormedlem
 
Perdita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 672
Perdita er en juvelPerdita er en juvelPerdita er en juvel

Sv: "Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Jeg tror også at barn trenger en høyere andel karbohydrater enn voksne. Det er egentlig interessant å se på morsmelkens sammensetning. Det er mye fett i den, men også mye karbo og en del protein.

Jeg gir barna mine brød, men godt med smør på skiven. Jeg prøver å gi dem mer grønnsaker (i den grad de spiser det), og jeg gir dem ikke fri tilgang på pasta for da overspiser de merker jeg. Jeg tror ikke barn vil ta skade av lavkarbo ala fedon, og jeg syns det er trist at vi er så redde for fett i norge i dag. Jeg tror barna har godt av masse naturlig fett og en god del langsomme karbohydrater. Sukker har vi til nå ungått helt, bortsett fra i frukt. Barna får bare vann og morsmelk å drikke.

__________________
Min journal: Perditas verden og minskende midjemål



Mamma til tvillinggutter født mars 2010
Perdita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 17:31   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Det går ann å spise lavkarbo OG spise karbohydrater samtidig.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 19:07   #6
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: "Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Hei,
Synes denne her artikkelen jeg fant link til i en annen tråd (husker ikke lenger hvor) er bra.

Kan barn spise lavkarbomat?

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 19:10   #7
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Sitat:

Voksne får gjøre som de vil, men det tenderer til barnemishandling å gamble med maten til barna på denne måten. Å skulle hindre barn å spise brød, poteter, pasta og ris er feil, jeg har ikke problemer med å si det. Karbohydratene i disse matvarene inneholder næringsstoffer som vi vet er viktige for barns utvikling.

Oi, det er skremmende å se hvor lite man lærer av et sjuårig studie i ernæring... Dama er ikke mye ekspert... Hva slags viktige næringsstoffer er det i brød, poteter, pasta og ris som ikke finnes i annen mat? Så viktige næringsstoffer at det er barnemishandling å kutte dem ut i hverdagsmaten? Eller hva mener hun? Hvorfor er det barnemishandling å fokusere på ren mat?

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 19:12   #8
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: "Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Helt enig med Nellie og arnakristin.

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 19:21   #9
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: "Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Hei,
Synes denne her artikkelen jeg fant link til i en annen tråd (husker ikke lenger hvor) er bra.

Kan barn spise lavkarbomat?

Tror det er den artikkelen høykarboekspertdama kritiserer.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 19:28   #10
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: "Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Opprinnelig lagt inn av Lille34, her.

Jeg er ingen ekspert på området, men jeg vil heller ikke at mine barn skal spise lavkarbo. Dette fordi karbohydrater er viktig for hjernens utvikling. Sunn mat vil jeg gjerne at ungene mine skal spise, men da i form av mindre sukker, mindre fett, men med både grove kornsorter, frukt mm.

Som jeg forstår det er mye av kritikken av lavkarbo rettet mot variantene med svært lav karbo og høy fettandel, som av mange anses som ekstremvarianter. Noe jeg faktisk er enig i, og nettopp derfor har jeg valgt Fedon Lindberg - kosthold.

Er vel mange her inne som er uenig med meg, men det er uansett min mening og den retningen jeg føler det er tryggest å følge

Helt enig med deg her ja.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 19:55   #11
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: "Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Har selv 4 barn, de er store nå og bestemmer selv hva de vil spise. Men jeg må si at jeg aldri ville latt mine barn gå på noen lavkarbodiett, like lite som jeg ville satt de på Grete Roede eller noen annen form for diett.
Har troen på at barn skal spise litt av alt jeg, men alt med måte.
Kan ikke se hva godt det skal gjøre å nekte barn å spise bla brød og poteter jeg altså

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 20:01   #12
Livsnytersken
Juniormedlem
 
Livsnytersken sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Østfold
Innlegg: 42
Livsnytersken har en fantastisk aura rundt segLivsnytersken har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Besynderlig...ja høyst besynderlig.
Vår kjente lavkarbolege Fedon L. har utgitt flere bøker med maaange matoppskrifter til det norske folk. Og hvor kommer mange av hans ideer fra? Jo han skriver selv om sin egen barndom og mammas kjøkken som blir varmt omtalt ved flere anledninger i den boken jeg selv har hatt i mange år. Hvordan kan det ha seg?
Her har gutten blitt fostret opp på lavkarbomat men har fremdeles gangsynet i orden!!! Du store alpakka!
Er det sååå stor forskjell på norske barn og barn som vokser opp rundt Middelhavet? Mulig det da... men har mine tvil da.
De fleste foreldre med vett og sunn fornuft vet å ivareta barnas spisevaner på en fornuftig måte. og ikke kan jeg forstå at ikke norske barn kan ha godt av litt mer variasjon i kostholdet.
Vi blir nok den siste nasjon i verden som tviholder på matpakka (brød) og pottita!!
Forstår ikke noen av disse motstanderne som kaller seg eksperter at et lavkarbokosthold er mer enn bacon og smør?
Ja, en kan bli motløs av den slags lesing i avisene.

Livsnytersken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo men slurver noen ganger Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 20:39   #13
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: "Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Har selv 4 barn, de er store nå og bestemmer selv hva de vil spise. Men jeg må si at jeg aldri ville latt mine barn gå på noen lavkarbodiett, like lite som jeg ville satt de på Grete Roede eller noen annen form for diett.
Har troen på at barn skal spise litt av alt jeg, men alt med måte.
Kan ikke se hva godt det skal gjøre å nekte barn å spise bla brød og poteter jeg altså

Ikke om barna hadde diabetes heller? Det hadde jeg uten tvil gjort. For det gjør det mye lettere å kontrollere diabetes.

Og lavkarbo er jo ikke fullstendig fritt for korn. Det er mange retninger innen lavkarbo. Fedon tillater fullkorn feks.

Og steinalderfolkets barn måtte leve i stor fare, eller hva tror du?

Barn MÅ ikke ha litt av alt, tenk bare på alle barna som ikke tåler melk, gluten, egg osv, de lever helt fint uten disse produktene.

Eller hva med alle barna som spiser ketogent pga epiilepsi.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 21:04   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Kan ikke se hva godt det skal gjøre å nekte barn å spise bla brød og poteter jeg altså

Om jeg hadde sluppet disse tingene (som jeg uansett ikke kunne fordra og måtte tvinge i meg) hadde jeg sannsynligvis ikke hatt PCOS og vært på grensen til dia2 i dag... Og det er jeg helt sikkert ikke alene om!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 21:25   #15
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: "Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Kan barn spise lavkarbomat?

Den var bra!

Jeg skjønner ikke kritikk av moderat lavkarbo. Dette kostholdet har jo alt, og brød og potet kan fint erstattes av annen mat. Mine barn har alltid nektet potet, og minste vil ikke ha brød heller. Men jeg kan ikke se problemet. De får da karbohydrater nok i grønnsaker, frukt, bær, linser, bønner, osv.

Morken kalte det jo tilogmed barnemishandling å ikke gi barn potet og brød. Utrolig lite bakkekontakt: For det første, det finnes ekte barnemishandling der ute. For det andre, det er da kosthold som bidrar til senere sykdom som kan kalles et eller annet.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 21:38   #16
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: "Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Ikke om barna hadde diabetes heller? Det hadde jeg uten tvil gjort. For det gjør det mye lettere å kontrollere diabetes.

Og lavkarbo er jo ikke fullstendig fritt for korn. Det er mange retninger innen lavkarbo. Fedon tillater fullkorn feks.

Og steinalderfolkets barn måtte leve i stor fare, eller hva tror du?

Barn MÅ ikke ha litt av alt, tenk bare på alle barna som ikke tåler melk, gluten, egg osv, de lever helt fint uten disse produktene.

Eller hva med alle barna som spiser ketogent pga epiilepsi.

Mine barn har ikke diabetes så det har jeg ikke noe behov for å ta stilling til.
Jada, vet da godt at mange barn har spesialdiett jeg, jobber som førskolelærer og har flere allergikere på gruppa mi.
Men mener at det er stor forskjell på å måtte leve på diett pga allergi og på det faktum at foreldrene har tro på at lavkaro er alfa og omega.
Jada, vet at lavkarbo er fint for mange for både vekta og for helsa, iallefall om man ikke blir fanatisk. Likevel mener jeg det blir feil å fostre opp friske barn på lavkarbo.
Men det er nå min mening, andre får gjøre det som er rett for dem

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 21:41   #17
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Har selv 4 barn, de er store nå og bestemmer selv hva de vil spise. Men jeg må si at jeg aldri ville latt mine barn gå på noen lavkarbodiett, like lite som jeg ville satt de på Grete Roede eller noen annen form for diett.
Har troen på at barn skal spise litt av alt jeg, men alt med måte.
Kan ikke se hva godt det skal gjøre å nekte barn å spise bla brød og poteter jeg altså

For de fleste er ikke lavkarbo en diett man bruker for å gå ned i vekt men en livsstilsendring for bedre helse som omfatter langt mer enn vektnedgang.
Grete Roede er en diett for å gå ned i vekt.
Hvorfor skal barna oppfostres på mat som har gitt oss selv dårlig helse?

Når det er sagt omfatter lavkarbo mye mer enn de ketogene diettene med et minimum av karbohydrater og for de fleste barn er det nok greit med mer karbohydrater en det. Men; barn trenger fett!
Og at noen skulle ha et påtrengende behov for en matvare som gjorde sitt inntok i kosten for bare (i genetisk sammenheng faktisk bare) rundt 8000 år siden - tøys! De fleste av oss lever med gener som ikke er tilpasset haugevis av korn, frokost, middag, kvelds.

__________________


Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 21:41   #18
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: "Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Om jeg hadde sluppet disse tingene (som jeg uansett ikke kunne fordra og måtte tvinge i meg) hadde jeg sannsynligvis ikke hatt PCOS og vært på grensen til dia2 i dag... Og det er jeg helt sikkert ikke alene om!

Har aldri tvunget mine barn til å spise noe som helst jeg. Har ikke tro på tvang. Har selv en sønn som ikke spiser potet, men det er noe han har valgt selv pga han ikke liker potet og det enda han er 18 år. Aldri likt potet han, og jeg har aldri på noen måte prøvd å tvinge det i han heller.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 21:43   #19
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: "Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Opprinnelig lagt inn av Nemii, her.

For de fleste er ikke lavkarbo en diett man bruker for å gå ned i vekt men en livsstilsendring for bedre helse som omfatter langt mer enn vektnedgang.
Grete Roede er en diett for å gå ned i vekt.
Hvorfor skal barna oppfostres på mat som har gitt oss selv dårlig helse?

Når det er sagt omfatter lavkarbo mye mer enn de ketogene diettene med et minimum av karbohydrater og for de fleste barn er det nok greit med mer karbohydrater en det. Men; barn trenger fett!
Og at noen skulle ha et påtrengende behov for en matvare som gjorde sitt inntok i kosten for bare (i genetisk sammenheng faktisk bare) rundt 8000 år siden - tøys! De fleste av oss lever med gener som ikke er tilpasset haugevis av korn, frokost, middag, kvelds.

Bra Nemii, som jeg skulle sagt det sev

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 21:46   #20
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: "Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Nå, som jeg har lest og erfart hva sukker og stivelse gjør med kroppen , kunne det ikke falle meg inn og "fore" ungene med den type mat, nei.

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 22:12   #21
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: "Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Opprinnelig lagt inn av Nemii, her.

Og at noen skulle ha et påtrengende behov for en matvare som gjorde sitt inntok i kosten for bare (i genetisk sammenheng faktisk bare) rundt 8000 år siden - tøys! De fleste av oss lever med gener som ikke er tilpasset haugevis av korn, frokost, middag, kvelds.

Nemlig! Dessuten, det er jo ikke engang 8000 år med tilpasning for mange folkegrupper. Mange har fått innført korn langt senere, og hatt hovedvekt på helt andre matvarer. Dessuten finnes det dokumentert at overgang til vestlig kosthold har gitt redusert helse for mange folkegrupper.

Potet ble innført på 1700-tallet i Norge. Hvorfor skulle potet være noe vi "må" ha? Eller ris og pasta?

Slike "eksperter" som bare påstår ting, uten å basere seg på fakta eller kunnskap om biologi og evolusjon, men gir inntrykk av å ha blåst seg opp litt i irritasjon før de uttaler seg, de gir ikke noe seriøst inntrykk. Men når de kommer på trykk er det noen som leser det og stoler på det. Dessverre.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 23:54   #22
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Likevel mener jeg det blir feil å fostre opp friske barn på lavkarbo.
Men det er nå min mening, andre får gjøre det som er rett for dem

Du må jo selvfølgelig gjøre som du tror er best, men du kan ikke klandre andre for at de vil at barna skal fortsette å være friske. Sunn mat er jo også forebyggende. De aller aller færreste snakker om nullkarbo til barn og det er ikke snakk om fanatisme hvor barna aldri får smake på usunn mat. Det er i de aller fleste tilfeller snakk om å fokusere på ren mat og sunn mat til hverdags.

Huff, jeg kjenner ei som er så fanatisk med kostholdet at hun slo brødskiva ut av hånda til sønnen. I barnehagen hadde han nemlig tatt ei skive vanlig brød og ikke speltbrødet med lønnesirup som hun baker. Alt skal være uraffinert i den heimen. Det er jo bedre enn raffinert, men unødvendig å slå maten ut av hendene til sønnen mens han sitter i barnehagen med andre barn rundt seg.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 10:01   #23
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Hadde jeg sluppet kornmat fra barnsben av hadde jeg sannsynligvis unngått 15-20 år med kronisk bihulebetennelse som seinere eskalerte inn i mellomøret og har serk sammenheng med cubital tunnel syndrom som jeg fikk for 3 år siden. Hadde bare noen sett sammenhengen...
Dette er gener som sannsynligvis "går i familien", vil jeg tro. Har 2-3 tantebarn som sliter med bihulene og et par friske. MEn dessverre ingen som er villig til å eksperimentere med 2-3 måneder uten korn.

Jeg mener at en moderat lavkarbo (altså karboredusert, ikke karbofri) diett ikke skader noen og sannsynligvis er mye bedre - også for barn - enn det myndighetene anbefaler.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 22:12   #24
Brokkoli
Medlem
 
Brokkoli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 495
Brokkoli er en juvelBrokkoli er en juvelBrokkoli er en juvel

Sv: "Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Jeg klarer ikke å forstå at folk mener barn har vondt av lavkarbo. Den dagen jeg får barn skal de så visst spise lavkarbo! De skal ikke spise KETOGENT, men LAVKARBO - helt klart! Jeg tror det er mange som tenker ketogent så fort de hører lavkarbo.

__________________
Fra feit til heit!



Brokkoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 22:24   #25
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: "Lavkarbodiett er ikke bra for barna" Aftenposten

Jeg skrev et debattinnlegg der jeg kommenterer innleggene på begge sider av denne debatten. Det kan leses her. Kom gjerne med kommentarer!

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nei, chilinøtter "øker" ikke "forbrenningen" SunnhetMedSirrup Generell diskusjon 0 22-08-09 12:59
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59
Bøkene "Atkins for livet" og "Slank med ketolysekuren" selges! Agurk Lavkarbobøker 2 07-01-08 14:21
hva er minst "skadelig/usunt" av salt snop/"potetgul"? cilemora Lavkarbo generelt 7 01-01-08 01:41
"Dagens språktips" på Aftenposten mofe Generell diskusjon 8 10-08-07 23:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no