Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Se på det jeg spiser? Går ikke ned

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-10-11, 00:42   #1
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Se på det jeg spiser? Går ikke ned

Jeg har et STORT ønske om å gå ned noen flere kilo. Jeg går VELDIG lett opp, har jeg funnet ut. Sist helg gikk jeg opp hele tre kilo, at det er mulig bare på to dager? Har skeiet ut med høykarbo...

Men jeg går ikke ned ved å spise slik jeg gjør. Dette er standarden min:

Frokost: 2 egg, en stor sopp, 3 baconskiver, stekes.
Lunsj: enten noe middagsrester (alltid lavkarbo, men kan inneholde en del tomat feks), men ofte nøttescones med smør, ost og tomat på. Av og til salat.
Middag: Dette er ting vi spiser ofte: blomkålsuppe, fisk med grønnsaker og smør/hollandaisesaus), lavkarbolasagne, fløtegratinert kjøttdeig, lavkarbopizza, moussaka, kylling sammen med salat eller ovnsbakte grønnsaker, gryte...
Det blir ofte noe til kvelds også. Pleide å spise en del yoghurt, men har kuttet ut det nå. men det blir gjerne noe bær (blåbær, rips, bringebær, eller jordbær) med fløte og stevia.

Vil gjerne ha noen tips og inspirasjon. Vet at jeg må trene. Har blitt veldig lite trening siden jeg var syk i våres, det har vært tungt å komme i gang igjen. Men nå har jeg gått tur i går og i kveld og satser på å være i gang med det. Målet er å være aktiv en time hver dag. I tillegg har jeg en veldig aktiv jobb, hvor jeg går og står mesteparten av dagen, men den kan være belastende for visse deler av kroppen og derfor trenger jeg også å trene...

Kanskje disse nøttesconesene ikke er helt bra? De består av 240 valnøtter/mandler, 120 g ost, 80 smør, 1 ts bakepulver, blandes og stekes i muffinsformer eller brødform. Spiser fire sånne skiver til lunsj da. Jeg vet ikke karbinnholdet..burde nok regnet mer på det egentlig.

Ser ikke helt hva annet jeg kan gjøre i matveien, forsøkte å kutte ut tomatbaserte middager kanskje? Er det andre ting jeg bør tenke på? Er veeldig lei å gi slipp på bæra mine, men må jeg så må jeg. Kanskje jeg skal ta dem på lørdag bare?

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 11:33   #2
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Se på det jeg spiser? Går ikke ned

Kanskje du er på et platå? Jeg var på et i høst/vinter, spiser omtrent som deg ser det ut til. Så gikk vekta ned på vår og sommer, og nå har den stoppet igjen ser det ut til (men det er greit for min del).

Jeg måtte passe på å spise litt mindre etter at ammingen ble redusert. Da kuttet jeg i bær med fløte, men jeg spiser det fremdeles ganske ofte.

Stor vektoppgang pga en helg på høykarbo kan vel skyldes mer vann i kroppen?

Ellers har jeg funnet en treningsform som er grei å kombinere med barn, jeg klarer ikke å prioritere å trene like mye som før. Men vi har en stor treningsmatte, og et par manualer, og jeg har et enkelt styrkeprogram som kan tas i stua hjemme.

Jeg har øvelser for rygg, mage, rompe, bein og armer, samt flere enkle øvelser for skuldre (sitter mye foran PC på jobb). Økt muskelmengde gir økt forbrenning, iallfall på litt lengre sikt (muskler veier også mer enn fett, så selve vekta kan gå opp litt i starten når man begynner å trene mer, men det gjør jo ikke noe). Ellers går jeg en del og herjer med barna, men det er ikke akkurat hardtrening.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 11:52   #3
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Se på det jeg spiser? Går ikke ned

Flere har oppdaget at de må kutte på karbene om vinteren. At insulinfølsomheten øker. Leste nettopp et blogginnlegg om dette i bloggen til thomas geisner. Får ikke linket for jeg skriver på telefonen

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 12:25   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Se på det jeg spiser? Går ikke ned

3 kilo opp på to dager etter høykarboinntak er vann - glukoselagrene dine er blitt fylt opp igjen og med det følger mye vann

Nøttescones inneholder nok en del karbohydrater, men samtidig mye godt fett og proteiner. Reduser inntaket til en kanskje?

Har du forsøkt og bake lavkarbobrød istedet? Min favoritt er og blir Karins "mitt aller beste brød" Litt nøtter og sånt i den også, men du kommer ned på 1-2 g kh pr skive avhengig av hvor tykt du skjærer. Mett blir man også!

Spise gjerne litt tyrkisk yoghurt med bær synes jeg

Hvis jeg var deg, ville jeg forsøkt og redusere mengden pr måltid først. Det skal ikke mye mat til for å bli mett om det er lavkarbobasert. De første dagene kan du oppleve og bli litt sulten, men dette går over. Det kan også oppleves "rart" og spise så små mengder - det syntes ihvertfall jeg etter første uken på spisdegslankmat, men jeg var jo stappmett!
Kutt mengden på de største karbohydratkildene og se hva som skjer. Lag deg alternativer for høykarboutskeielser, da kan du heller skeie ut -uten at du må "begynne på nytt" slik du må når du skeier ut på høykarbo

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 12:46   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Se på det jeg spiser? Går ikke ned

Synes det ser ut som at du vipper litt mellom ketosemat og ikke ketosemat, jeg. Kanskje kroppen blir litt forvirret?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 22:43   #6
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Se på det jeg spiser? Går ikke ned

Takk for tips dere. Skal prøve å spise litt mindre, har ikke slitt med noen sultfølelse på lenge nå, og kjenner omtrent aldri sult.

Har tenkt på å gå på ketolyse, men syns det er litt styr da. Må lese boken og slikt. Prøver uten først, kutte litt ned på tomatretter, nøtter, mengde..

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-10-11, 12:21   #7
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Se på det jeg spiser? Går ikke ned

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Flere har oppdaget at de må kutte på karbene om vinteren. At insulinfølsomheten øker. Leste nettopp et blogginnlegg om dette i bloggen til thomas geisner. Får ikke linket for jeg skriver på telefonen

Fant noe her:

Sitat:

Insulinnivåene er naturlig høyere i vinterhalvåret, så jeg regnet med at det var årsaken til at jeg ikke fortsatte å gå ned i vekt.

Mulig han skriver mer om det også.

Har du fått målt insulinnivået ditt? Tenker at PCOS'en kan være med på å forkludre nedgangen for deg, hvis Geisner har rett i at vinteren gir forhøyet insulinnivå (som jo i utgangspunktet er veldig lurt av kroppen). Kanskje Metformin kunne gi deg drahjelpen du trenger?

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 10-10-11, 12:43   #8
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Se på det jeg spiser? Går ikke ned

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Fant noe her:


Mulig han skriver mer om det også.

Har du fått målt insulinnivået ditt? Tenker at PCOS'en kan være med på å forkludre nedgangen for deg, hvis Geisner har rett i at vinteren gir forhøyet insulinnivå (som jo i utgangspunktet er veldig lurt av kroppen). Kanskje Metformin kunne gi deg drahjelpen du trenger?

Ja det tenkte jeg også. Jeg har også PCOS, og er inslulinresistent, dvs jeg var. Nå er nivået mitt normalt. Men da jeg hadde dette, la jeg på meg av ca det du beskriver her. Men metformin hjalp meg veldig bra, og oppgangen stoppet og jeg gikk ned.
Men jeg ser at du har gått ned 27 kg, det er jo kjempebra, så da er det kanskje vedlikeholdet du jobber med nå?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg spiser ikke kjøtt! Flor Lavkarbo generelt 15 16-12-10 05:04
Går jo ikke ned jo....:( se hva jeg spiser!! kveita Spørsmål og svar 13 25-02-10 22:57
Matlei, blir ikke mett, spiser ikke nok Mellon Lavkarbo generelt 1 27-04-09 11:26
Om man IKKE spiser? karbolia Generell diskusjon 3 14-05-08 13:51
Tror ikke jeg spiser nok! !Skrammel! Ketolysekuren 1 18-01-08 14:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no