Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende

Da var jeg på utrygg grunn igjen ...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-10-11, 10:00   #1
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Da var jeg på utrygg grunn igjen ...

Testet positivt i dag
Egentlig i går, men jeg turde ikke tro på det før i dag. Er ikke over IKM enda, men testen er tydelig positiv.

Jeg har siden juni levd på LCHF og etter hva jeg har forstått bør jeg ligge litt høyere enn 20 kh i et svangerskap?

Jeg trives godt med denne maten og spiser masse frø, grønnsaker, nøtter, egg, kjøtt fisk og meieriprodukter.
Jeg er sannsynligvis i det minste intollerant for hvete eller gluten for det reagerer jeg voldsomt på.
I tillegg har jeg både Graves og Hashimotos der H for øyeblikket har overtaket. Jeg går på Levaxin.
Under forrige svangerskap utviklet jeg svangerskapsdiabetes som er hovedårsaken til at jeg la om kosten til lavkarbo i første omgang. Jeg har veldig lettpåvirkelig insulin og får veldig fort sukkersug som er hovedårsaken til at jeg har 15-20 kg overvekt.

Nå som testens 2 streker lyser mot meg, hva bør jeg gjøre med kosten? Å gå tilbake til normalt kosthold er uaktuellt!!!
Jeg håper på å kunne spise ganske begrenset med KH og ikke legge på meg så mye samtidig som jeg får i meg det babyen trenger.
Jeg har vært plaget med kvalme hver gang jeg har vært gravid og kjenner det lurer seg på denne gangen også. Sist klarte jeg ikke engang drikke kaldt vann. Det eneste jeg klarte å drikke var appelsinjuice (hverken bra for tenner, kh eller kcal...)

Hva er generelle lavkarboråd for gravide?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 10:09   #2
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Da var jeg på utrygg grunn igjen...

Hei, gratulerer!

Jeg har ingen personlig erfaring og har ikke ennå trengt å sette meg inn i dette, men jeg har lest et sted at kona til kostholdsdoktoren spiste lchf under graviditeten. Mulig det står mer info om det i bloggen hans?

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 10:15   #3
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Da var jeg på utrygg grunn igjen...

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Hei, gratulerer!

Jeg har ingen personlig erfaring og har ikke ennå trengt å sette meg inn i dette, men jeg har lest et sted at kona til kostholdsdoktoren spiste lchf under graviditeten. Mulig det står mer info om det i bloggen hans?

Takk. jeg skal se om det står noe her

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 10:29   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Da var jeg på utrygg grunn igjen...

Først og fremst: Gratulerer så masse!

Svært mange lever ala Fedon under svangerskap! Høyere på karbene, men langt fra høykarbo! Litt frukt, litt melk, bønner og linser, rotgrønnsaker......

Hexeberg har også råd til gravide!

Masse lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 16:17   #5
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Da var jeg på utrygg grunn igjen ...

Takk
...så hvis jeg i utgangspunktet fortsetter der jeg er; med nannas knekkebrød, lavkarbobrød, ost, kjøtt, fisk og grønnsaker, men legger til små mengder frukt innimellom og belgfrukt og mer rotfrukt i tillegg til de andre grønnsakene?
Vil det være nok?
Er i utgangspunktet ikke så veldig stor melkedrikker og jeg får vel i meg de sammen vitaminene i fløten og rømmen vel?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 16:27   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Da var jeg på utrygg grunn igjen ...

Jeg ville ikke gått veldig høyt opp på karbene egentlig Ville nok økt opp til rundt 40-50 nå i første omgang og heller justert etterhvert.
Spiste Lindbergsk selv da jeg fikk påvist begynnende svangerskapsdiabetes. Fikk beskjed av legene om å kutte ut melk, frukt, godterier, brød osv men det spiste jeg jo ikke fra før av heller, så..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 16:42   #7
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Da var jeg på utrygg grunn igjen ...

I dag består kosten min av:
Lavkarbobrød (innlegg nr 53)
oopsies
Nannas knekkebrød
Egg
Sæterrømme
Kremfløte
Gulost
Smøreost
Kremost
Meierismør
Alle typer kjøtt
Alle typer fisk (iallefall nesten)
tomater, agurk, brokkoli, blomkål, hodekål, stangselleri, bladsalat
Små mengder gulrot, sellerirot og persillerot
tran, udo's og multivitamin (+ folat nå da)
Atkinsbar, sukkerfri sjokolade/70% sjokolade en liteøl eller et par glass rødvin (det blir det jo ikke noe av på en stund da) en gang iblant.
Drikker ellers kaffe og masse vann.

har vanligvis ligget på 75/20/5 forhold mellom fett/protein/Kh og ca 1800 kcal daglig i snitt og ca 15-30g kh pr dag.

Håper det monner nok med bønner, erter og rotfrukter. ellers vil jeg lett kunne få søtsug igjen

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 18:53   #8
Mammarosa
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 156
Mammarosa er på en erverdig vei

Sv: Da var jeg på utrygg grunn igjen ...

Kan ikke noe om LC og graiditet, men GRATULERER!!!

__________________


Mammarosa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ***LCHF*** Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 22:49   #9
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Da var jeg på utrygg grunn igjen ...

Jeg spiste Lindberg-kost under siste graviditet.

Ser ganske likt ut som det du spiser, men jeg hadde linser, bønner, en og annen gulrot i tillegg. Ikke så mye.

Det fungerte veldig bra, jeg hadde mer energi enn i det første svangerskapet mitt, da jeg spiste såkalt sunn og normal kost.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 23:30   #10
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Da var jeg på utrygg grunn igjen ...

Opprinnelig lagt inn av krokodillen, her.

Jeg spiste Lindberg-kost under siste graviditet.

Ser ganske likt ut som det du spiser, men jeg hadde linser, bønner, en og annen gulrot i tillegg. Ikke så mye.

Det fungerte veldig bra, jeg hadde mer energi enn i det første svangerskapet mitt, da jeg spiste såkalt sunn og normal kost.

Det høres jo bra ut
Da satser jeg på å fortsette som før med de tilleggene jeg nevnte

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 08:45   #11
Sorella
Medlem
 
Sorella sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 261
Sorella er ny på veien

Sv: Da var jeg på utrygg grunn igjen ...

Gratulerer!!!

Så flott at du setter deg inn i tilpasset kosthold nå som du har baby i magen

__________________
Sorella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 17:28   #12
Caprifolium
Medlem
 
Caprifolium sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 54
Caprifolium er ny på veien

Sv: Da var jeg på utrygg grunn igjen ...

Gratulerer så mye!

Da får vi kanskje med oss en til i skravletråden for gravide?

Jeg fikk store problemer med å leve slik jeg ønsket kostholdsmessig de første tre månedene, jeg var så kvalm.
Det sa bare stopp, og jeg måtte ha brød (Hære gård, spiret solsikke namnam-med smør...), farris og grønne epler.
Det var det eneste jeg hadde lyst på.

Nå er jeg godt over i gode vaner igjen, og lever vel forholdsvis slik du skisserer, minus ølen og vinen- men med litt mer kh enn deg. Jeg er ikke redd for et glass nypresset appelsinjuice for eksempel, hvis jeg fyser på det. De dagene jeg har ligget på 40 g kh, så sa kroppen tydelig fra at det var for lite. Jeg følte meg ikke bra, så jeg justerer litt opp når det trengs. Det anbefaler jeg deg også å gjøre, du kommer sikkert til å kjenne på deg hva som fungerer godt for deg.
Nå skal det sies at jeg er normalvektig, men jeg har som mål å ikke legge på meg mer enn nødvendig, og å leve så riktig for min kropp og spiren som jeg klarer. Jeg spiser også kikerter, bønner, linser mm. I tillegg får jeg i meg endel supermat (hampfrø, chiafrø, acai, spirulina og hvetegress bla pluss masse omega3 og b-vit etc)

Jeg opplever også at jeg har mer energi enn sist, det er tydelig at kroppen har godt av dette.

Ønsker deg alt godt og et flott lavkarbo-svangerskap!

__________________
Caprifolium er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF tilpasset graviditet. Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 17:53   #13
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Da var jeg på utrygg grunn igjen ...

Gratulerer så mye! Og lykke til!

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
På gyngende grunn ... Trj Ketolysekuren 1 29-03-11 10:34
Diare på grunn av lavkarbo Up-and-down Lavkarbo generelt 2 06-05-09 23:47
Opp i vekt på grunn av mens? Pearl Stoffskifte / hormonproblemer 3 27-01-08 20:44
Er det noe grunn? stinasol Spørsmål og svar 11 05-09-06 12:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no