Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Da har jeg vært hos kostholdsekspert

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-08-09, 22:45   #1
maria87
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 15
maria87 er på en erverdig vei

Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Etter å ha fått bakoversveis av ant kg med fett på kroppen min, 49,7 %!!! av min kroppsvekt er fett, noe jeg burde skjønt egentlig meeen sjokk uansett.
Og det som enda verre var: mine cellers alder er 36 år Så nå må det virkelig endres! Så dette ble en kick og mot til å ta opp kampen for å endre livet til riktig vei

Derfor tenkte jeg skulle skrive litt om de rådene og anbefalingene jeg fikk - som kanskje noen andre som har akkurat fått diagnosen og ikke fått kommet til kostholdsekspert kan iallefall se hva min lege anbefalte

Jeg fikk i råd om å bruke 1-2 uker å bli vant med lavkarbo kost - rundt 60-70 g karbohydrater pr dag.
Skal fokusere mest mulig på å slutte med coca-cola og søtsug behovet som melder seg hver kveld. Siden jeg er den typen som helst bare spiser middag og sklir ut på kvelden så skal jeg tvinge meg selv til å spise litt iallefall til frokost og lunsj.

Og når jeg har klart det iløpet av disse ukene så skal jeg begynne med ketolyse 20 g karbohydrat pr dag, men hvis jeg følte det ble for tungt i starten så kunne jeg prøve å ligge på 30-40g de første ukene.

Så nå er planen å bruke opptil 2 år med vektreduksjon på 0,5-1 kg pr uke (siden jeg og gubben ikke tenkt å få barn før om noen år så passer det ypperlig )

Litt praktisk info fikk jeg også (skal til nav iløpet av uken å spørre ut mer!) at man kan få dekket de ekstra utgiftene som det blir med lavkarbo (akkurat samme som glutenallerigikere får dekket sine). Vi får jo dekket opereasjon etter vi er gått ned i vekt(overflødig hud) men; ikke før vi har fått de barn vi skal ha.

Jeg vet også at personer med over 40 BMI(kan hende grenser er lavere men er usikker på akkurat den) kan få trekt av utgifter til klær på skatten, men husk å ta vare på kvitteringer på klær og få legeattest på at du har vært så overvektig.


Det var iallefall det jeg kom på nå i farta

maria87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eventuellt andre Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 01:27   #2
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Flott innlegg
Hvor var du og fikk råd av kostholdsekspert?
Hvilken fettprosent er "normalt" egentlig?

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 02:28   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

20-30% kroppsfett anses som normalt hos voksne kvinner.

Høres lurt ut med en overgang, da slipper du nok en del av de opplevelsene som folk får de første dagene i ketose, med hodepine, forstoppelse etc.

Jeg synes det høres rart ut om du skulle få støtte for å spise lavkarbo. For det første er det ikke en statlig anbefalt måte å spise seg ned i vekt på (DESSVERRE!!! ), for det andre så opplever de aller fleste at de etterhvert sparer en del penger på å spise lavkarbo, med mindre man skal ha alle de ekstraproduktene som strengt tatt ikke er nødvendig. Ketolyse er først og framst basert på ren og naturlig mat, vanlige norske matvarer.
Jeg kjøper aldri godteri mer, aldri halvfabrikata, handler aldri mat på impuls eller på tom mage, men følger med på tilbud og kjøper mye fra f.eks first price (kjøttdeig, koteletter, kyllingfileter etc), handler alle grønnsakene mine på innvandrerbutikk (dersom du har en der du bor), og har et veldig lavt matbudsjett. Jeg er alene, og bruker maks 500 kr i uka på mat. Som regel mindre.
Det gikk en del mere før, for å si det sånn. Særlig da jeg hadde en godtegris av en samboer, som i tillegg var stort fan av gatekjøkkenmat som pizza og babb.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 02:44   #4
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg er alene, og bruker maks 500 kr i uka på mat. Som regel mindre.

holy shit, der er bra! Jeg bruker ivertfall 200kr daglig jeg! uansett diett/kosthold. Er elendig til å planlegge...

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 07:23   #5
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

fint innlegg! lykke til

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 08:32   #6
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Jeg er også interessert i dette med at man kan få støtte til å spise lavkarbo.
Som Photo sier, det er faktisk billigere å spise lavkarbo, dersom man spiser ren, naturlig mat.
Et tips på siden er at fløte, creme fraiche, ost, smør og kjøtt er billigere dersom du tar en svensketur. Her er det mye å spare på enkelte ting.

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 08:56   #7
Krøllerellerei
Seniormedlem
 
Krøllerellerei sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 635
Krøllerellerei er ny på veien

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Takk for at du deler. Det blir spennende å følge deg!

__________________
Journalen min



Krøllerellerei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 10:00   #8
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Kjempeflott at du har fått hjelp av ein kostholdsekspert som faktisk forstår og har peiling!
Det der med støtte til å ete lavkarbo er totalt ukjent for meg, men om du kan få det, go for it! Det er kanskje alt etter kor du bur i landet? (som med så mange andre ting..)
Lykke til!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 10:56   #9
Like_a_virgen
Juniormedlem
 
Like_a_virgen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Telemark
Alder: 42
Innlegg: 25
Like_a_virgen er på en erverdig vei

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Kjøtt er stort sett veldig dyrt her i norge, så jeg har faktisk tatt meg noen "harry-turer" til Sverige. Anbefales! Sist handlet jeg

2 kg bacon terninger
1,2 kg flesk koteletter
1 kg skinkebiff
hamburgerrygg, stor påleggspakke
kokt skinke, stor påleggspakke
serranoskinke, stor pakke
2,3 kg gulost
2 kg kylling fileer
kjøttdeig 1,3 kg

Dette kom på ca 700 norske kr.
Kommer ann på hvor lang reisevei man har til grensa, men dette lønner seg for meg.
Jeg fryser maten ned i porsjonposer så tines det fort når jeg trenger det.

Så har jeg handlet inn en del bringebær som er i fryseren.

Så med litt planlegging syntes jeg ikke dette er et dyrt kosthold, dessuten er helsa mi verdt det

Like_a_virgen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 10:59   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg synes det høres rart ut om du skulle få støtte for å spise lavkarbo.

Jeg tror nok dette dreier seg om dersom man spiser lavkarbo for å endre et sykdomsbilde.
Dersom man har diabetes 2 eller grenser til å få det sammen med andre symptromer (f.eks høy BMI) kan man få fradrag for endel medisiner og ting man trenger. Til og med fotterapi
Det er nok her kostholdseksperten mener man kan få inn endel av lavkarbo-tingene. Det er mye mulig faktisk.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 11:09   #11
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Kjempeflott at du har fått hjelp av ein kostholdsekspert som faktisk forstår og har peiling!
Det der med støtte til å ete lavkarbo er totalt ukjent for meg, men om du kan få det, go for it! Det er kanskje alt etter kor du bur i landet? (som med så mange andre ting..)
Lykke til!

Man kan få grunnstønad til ford*ret kosthold, men da må man ha legeerklæring og kvitteringer som viser at det er d*rere. Tror du må ha minst 500kr ekstra utgifter pr måned til dette. Jeg har nemlig prøvd å søke om grunnstønad pga m*e klesvask og klesslitasje til en av barna som kaster opp opptil 5 ganger daglig, og jeg vasker masse eksra maskiner i uka... Men vi fikk avslag, og vi hadde jo heller ikke kvitteringene på klærne... Så alt MÅ dokumenteres over en måned om dere søker.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 12:04   #12
Mona S
Medlem
 
Mona S sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 269
Mona S er ny på veien

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Så flott at du har tatt tak i dette, OG fått så gode råd.

Lykke til, det blir spennende å følge med

Mona S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 12:25   #13
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Tidligere fikk diabetikere, av alle slag, automatisk halvt særfradrag på skatten nettopp fordi man blant annet trenger(?) en del mat som ikke regnes som "normalt"!
Og feks fotterapi! Men det er jo fordi diabetikere kan miste følelsen i bena etter hvert og hyppig stell av føttene forhindrer amputasjoner!

Man kunne sende inn en legeattest og den gjaldt da for evig.
Men nå må man dokumentere alt og Diabetikerforbundet har regnet ut at det koster mer å ha noen til å sitte og regne på alt dette enn det det halve særfradraget kostet!

Jeg har dia2 og er overvektig. Mon tro om det hadde vært billigere å gi meg tilskudd til mat enn å gi meg medisiner på blå resept resten av livet?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 13:32   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Ja, om du får det er det jo kjempebra, men jeg tenkte mer at ettersom lavkarbo ikke er en godkjent måte å behandle dia2 i Norge, som det f.eks er i Sverige (så vidt jeg vet, man behandler jo epilepsi med ketogen kost i Norge, så det kan hende jeg er på litt tynn is her ), at det blir vanskelig. Men får du det i gjennom, så gå for det

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 13:50   #15
monkadonka
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: sarpsborg
Alder: 39
Innlegg: 12
monkadonka er på en erverdig vei

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Dette hørtes jo kjempe flott ut ;P
Mye god hjelp en kan få der ute altså.. ;P

monkadonka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 22:25   #16
maria87
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 15
maria87 er på en erverdig vei

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Når man har BMI over 40 så har man rett på offentlig hjelp til å gå ned i vekt f.eks diett, div. slanke operasjon.

Fordi vi som har PCO/PCOS er en hormonell lidelse/sykdom så er det bevist at lavkarbo diett er til hjelp(som vi fleste vet) og derfor har vi rett å få stønad ved ekstra utgifter ved kosthold - som glutenallerigikere får pga ekstra utgifter til glutenfritt mel og lignende.
Akkurat hvor mye man må havne over "normal" vet jeg ikke enda men skal til nav på fredag
Og vi må ha legeerklæring at dette er nødvendig for å forbedre den medisinske tilstanden.

Jeg ser her i huset så er det ekstra utgifter med rent kjøtt osv lell om jeg handler kjøtt på tilbud og fryser ned. Og jeg ser det vil stige minst med 500 kr i mnd for meg og enda mer hvis samboen skal spise samme mat.

Harrytur til Sverige er kjempe kjekt for de som bor kortere enn en halv time unna(kjølevarer skal helst være under 30 min ifra kjøl til kjøl) hvis man ikke har store kjølebager.
(Får kanskje vurdere å anskaffe noen kjølebager hvis man blir fortsatt boende i Vestfold)


Det skal være en del vi kan trekke ifra på skatten men akkurat hva vet jeg ikke - men skal grille nav på fredag For dette er iallefall kjekt å vite hva vi har rett og krav på

maria87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eventuellt andre Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 22:28   #17
maria87
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 15
maria87 er på en erverdig vei

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Foresten er det noen som vet om det er noen forening eller lignende som PCO/PCOS kommer under her i Norge?

maria87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eventuellt andre Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 23:31   #18
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Har aldri fått noko som helst hjelp vedrørande PCOS i Norge. Fekk berre beskjed om å slanke meg... Hurra.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 00:09   #19
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Fekk berre beskjed om å slanke meg... Hurra.

Jeg fikk bare beskjed om at "da er det vel bare sånn".... Tok 15 år før jeg fikk det bekreftet. Og det var helt min egen fortjeneste. Eneste jeg har fått oppfølging på er insulinresistens, men det var etter statens anbefalinger og totalt bortkasta. Så det er vel det nærmeste, diabetesforbundet, hvis det har kommet så langt at blodsukkeret er påvirka.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 01:13   #20
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Finnes så vidt jeg vet ingen pcos-forening i Norge (jeg googla, og det skulle ha eksistert en i 2005, men nettsidene fungerte ikke ...).

Jeg er i midlertid medlem av KOS. Har ikke benyttet meg så mye av det foreløbig, men her tror jeg nok det er ganske mye å hente

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 14:58   #21
maria87
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 15
maria87 er på en erverdig vei

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Skuffet!

Nav var som vanlig - PCOS eksisterer ikke og derfor er det ikke behov for noe møte fikk jeg beskjed om
Men gir meg ikke, hvis jeg må slåss like lenge som jeg måtte med min revmatiske sykdom så gjør jeg det.


Så dessverre har jeg ikke noe å fortelle annet enn at Nav er helt bortkastet (litt veldig frustrert)

maria87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eventuellt andre Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 15:32   #22
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Opprinnelig lagt inn av maria87, her.

...
Nav var som vanlig - PCOS eksisterer ikke og derfor er det ikke behov for noe møte fikk jeg beskjed om
...

Imponerende at de kan stryke diagnoser som har eksistert i mange år - og som bygger på kliniske funn - men dessverre ikke helt overraskende har jeg skjønt

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 17:03   #23
Kin
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 38
Kin er på en erverdig vei

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Opprinnelig lagt inn av maria87, her.

Skuffet!

Nav var som vanlig - PCOS eksisterer ikke og derfor er det ikke behov for noe møte fikk jeg beskjed om
Men gir meg ikke, hvis jeg må slåss like lenge som jeg måtte med min revmatiske sykdom så gjør jeg det.


Så dessverre har jeg ikke noe å fortelle annet enn at Nav er helt bortkastet (litt veldig frustrert)

Det er vel strengt tatt slik at Lavkarbohydratdiett, pcos eller ikke pcos, ikke dekkes av NAV. Lavkarbohydratdiett er normal mat og gir ikke spesielt store matutgifter. Dersom du skal ha dekket noe så er det fordi din sykdom gir deg ekstreme ekstrautgifter i maten. Det er ikke alle med cøliaki heller som får stønad, svært få faktisk. Så jeg må si jeg er litt glad du ikke fikk dekket utgifter til lavkarbo, det ville (slik jeg oppfatter det) vært svært urettferdig. Sorry.
noe
Hvis du har problemer med din revmatiske sykdom vil jeg råde deg til å få dette avklart og dokumentert av legen din. Når du har det så er det ikke noe problem å få de ytelsene du har rett på. Men kan være litt vanskelig å få dokumentasjon. Du får ikke gjennom noe som ikke er dokumentert, det er fordi det står i folketrygdeloven at det skal være slik.


Sist redigert av Kin : 20-09-09 kl 17:11. Årsak: Tok med litt til
Kin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 18:42   #24
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Opprinnelig lagt inn av Kin, her.

Det er ikke alle med cøliaki heller som får stønad, svært få faktisk.

Hvordan kan det ha seg at bare noen for stønad for cøliaki?

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 19:26   #25
Kin
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 38
Kin er på en erverdig vei

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

Hvordan kan det ha seg at bare noen for stønad for cøliaki?

Det vet jeg helt ærlig ikke, utover at Maria 87 sa det lenger oppe i tråden. Mulig at noen med glutenallergi har spesielt store utgifter eller noe. Det er jo mange i Norge som spiser spesielle matvarer, ofte på grunn av forskjellige allergier.

Kin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vært på vekta i dag Bianca Spis deg ned i vekt med Skaldeman 6 09-02-06 22:10
Nå har jeg vært på sykehuset..... Iset Lavkarbo generelt 14 01-08-04 23:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no