Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Fedme kan ikke kureres

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-10-10, 04:15   #51
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Fedme kan ikke kureres

jeg er nok overvektig fordi jeg er lat og elsker mat og snop og snacks.. ingen annen grunn.. Jeg hadde nok gått ned ved å spise få kalorier og trene masse.. Men hvorfor PINE seg på den måten når man kan gå ned ved lavkarbo?!

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 11:04   #52
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

jeg er nok overvektig fordi jeg er lat og elsker mat og snop og snacks.. ingen annen grunn.. Jeg hadde nok gått ned ved å spise få kalorier og trene masse.. Men hvorfor PINE seg på den måten når man kan gå ned ved lavkarbo?!

Hvorfor tror du at DU er lat og elsker mat og snop og snacks - mens en annen er helt motsatt? Hvorfor er ikke du full av energi og liker best å spise ren mat med masse grønnsaker til istedet for snop? Det er DET jeg lurer på...

Hvis det er som du sier - og hvis det er mange sånne som deg (som sier de er late og elsker snop) - så vil det bety at for å få disse ned i vekt må de bruke ren viljestyrke hver dag resten av livet for å ikke gå opp i vekt igjen - UANSETT fordi du sier at det er sånn uten grunn! Dermed vil det jo ikke ha noe å SI om man spiser lavkcal eller lavkarbo for å gå ned i vekt - man vil UANSETT, fordi det ikke er noen GRUNN til det - være lat og glad i snop og annen "feil" mat... Eller?

Istedet har du valgt lavkarbo, fordi da "piner" man seg ikke ned i vekt. Hvorfor ikke det? Har du ikke lengre sug etter snop? Er du ikke lengre lat, men har fått energi til å være i aktivitet? Hva sier det da deg om din kropps forhold til karbohydrater?

Jeg bare spør

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 11:15   #53
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

I fare for å høres ut som et visst hespetre, som ikke fortjener å få navnet sitt nevnt, synes vi skal være litt forsiktig med å "sykeliggjøre" ALLE som er overvektige, sånn som det blir gjort her nå Det ER ikke alle som spiser fordi at de ikke klarer kontrollere det. Det går ann å trykke innpå fordi at man VIL og ikke fordi at man føler et ukontrollerbart sug. Er stort forskjell på å ha vært overvektig hele livet og gå opp 10 kilo over sommeren...

Og det er ikke alle som liiiiiiider når de spiser karbohydrater. Synes det er trist at man ikke får lov til å spise lavkarbo bare fordi at man trives best med det, uten at det betyr at man ikke tåler et annet kosthold. Må man virkelig svare for hvorfor man spiser lavkarbo, når man har det like fint på høykarbo?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 11:33   #54
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Mate, her.

Jeg overvektig uten noen god "grunn", og det tror jeg mange er, ikke få. Det virker på meg som man glemmer det at mange spiser mye fordi de liker mat. Jeg spiser mye fordi jeg er glad i mat; jeg spiser etter at jeg er mett fordi jeg liker hvordan det smaker, og stopper ikke før jeg er stinn. Og når man har spist seg stinn endel ganger over lengre tid, vil jeg gå ut fra at magesekken blir større; det går lengre tid før man blir mett eller stinn, og man spiser mer og mer. Jeg har blitt overvektig fordi jeg liker god mat; uten at jeg har en fysisk eller psykisk grunn til dette. Og selv om jeg har spist mer og mer, har jeg ikke gjort noe for å bruke mer av energien jeg har fått i meg. Mat er godt; enkelt og greit.



Jeg er fullstendig klar over at en god del overvektige mennesker er dette pga. arvelige og andre omstendigheter, og er disponert for overvekt, og at mange av disse er karbosensitive. Dette er hevet over enhver tvil. Og jeg er helt sikker på at de som har erfart at de er karbosensitive og uttrykker dette; være seg her på forumet eller andre steder, faktisk er karbosensitive. Men å se bort fra hvordan vår livsstil har endret seg ganske så dramatisk de siste 50 år; og at det ikke for mange er en sammenheng mellom aktivitet og energi-inntak når det gjelder overvekt; syns jeg er feil. Det er min personlige mening.

Nå er vi inne på noe svært spennende her! La oss si at det er slik at som du påstår, ganske mange som er feite bare fordi de synes mat er godt... Jeg kan også glatt innrømme at jeg elsker mat, elsker smaken av den og at det til tider er vanskelig å begrense seg når det er mye mat. DERFOR er jeg også feit! Vi trekker en litt grov konklusjon om at dette gjelder veldig mange, vi tenker ikke nå på de med diagnosterte sykdommer og hormonforstyrrelser akkurat nå:

Hvorfor er da MIN slekt overvektig - mens min samboer og hans slekt er tynne rækel alle sammen? Fordi vi synes mat smaker bedre? Hvorfor renner jeg stadig i skapet (pre-lavkarbo) etter noe å pakke i munnen, mens han spiser kanskje 2 maks 3 ganger hver dag? Hvorfor spiser jeg en stor sjokoladeplate når jeg først har begynt på den mens han ikke liker sjokolade? Hvorfor elsker jeg burger og chips mens han HELST vil ha lettkokt uer med litt grønnsaker til og en dasj rømme Hvorfor reagerer ikke jeg på signalene fra kroppen om at jeg er mett - SLUTT Å SPIS DA!? Da kan det jo ikke være uten GRUNN at jeg er slik??

Se så litt større på dette - hvorfor er alle vi som elsker mat og har blitt feite av det slik vi er? Og hvorfor er alle tynne normalvektige slik de er? (Trekk fra de som piner seg med sultfølelse hele dagen for å holde vekta...)

Jeg NEKTER - BLÅNEKTER faktisk at verden er slik at "sorry snuppa, jeg må plassere deg i "matglad" båsen. Dessverre medfølger det da et voldsomt mye større ansvar for å holde vekten enn i den andre båsen. Good luck..."

Sitat:

Men å se bort fra hvordan vår livsstil har endret seg ganske så dramatisk de siste 50 år; og at det ikke for mange er en sammenheng mellom aktivitet og energi-inntak når det gjelder overvekt; syns jeg er feil. Det er min personlige mening.

Legg merke til at jeg er HELT enig i at inntak må være mindre enn uttak for å gå ned i vekt, jeg ønsker å finne GRUNN til at noen spiser så mye mer og jeg mener det skyldes at vi er mer karbosensitive. Nå vet jeg ikke hvor lenge du har vært her inne - men det er bevist med forskning hva som skjer når man er karbosensitiv og hvorfor man da gjerne spiser for mye mat - og da spesielt mat med mye karbo. Man lagrer fett istedet for å forbruke det. (Les "Bedre uten brød" av Lutz om du ikke allerede har gjort det).

50 år sier du. For det første var det mindre karbohydratholdig mat på markedet for 50 år siden. For det andre var vi mer aktive. Mer karboholdig mat og mindre aktivitet trigger alle vi som er karbosensitive til å spise mer enn kroppen trenger fordi for mye karbo "kødder" til hormonbalansen som skal styre energiforbruk og fettlagring. Dette ER fakta!

Jeg kommer til å påstå til noen banker meg i hodet med forskning som motbeviser det at med unntak av de som har reelle genfeil/hormonubalanse og andre såkalte sykdommer som ligger til grunn - er resten av oss som lett legger på seg karbosensitive! Vi er litt som de som får visdomstenner - vi har litt kortere vei tilbake til våre forfedre enn andre Ulempen er at i et samfunn i dag som stort sett preker karbohydrater som hovednæring samtidig som vi sitter på rævva hele arbeidsdagen vil vi lide for dette... De som naturlig spiser mindre og "bedre" av mangel på annet ord - er kanskje kommet lengre i utviklingen?

Fordelen er at skulle det bli matmangel har vi større sjanse til å overleve

Igjen - som jeg spurte senorita - hvorfor spiser du lavkarbo? Hvis ditt problem også er at du er lat og digger mat - og spiser for mye mat - hvorfor kan du ikke bare kutte ned på mengden? Det er jo hevdet - med KJ i spissen - at det er den eneste redningen? Hvorfor spiser DU lavkarbo? Fordi du aldri blir sulten og dermed spiser mindre? Fordi maten smaker bedre? Går du ned i vekt - må du jo ha redusert mengden inntak - noe du ikke klarer ellers? La oss snu litt på det - hvorfor fungerer lavkarbo for deg - mens et "vanlig" kosthold ikke gjør det? Er det noen grunn til det tror du, eller er det bare tilfeldig?

Jeg bare spør - igjen

Avslutningsvis - folk er ikke feite "uten grunn". Kroppene våre er i utgangspunktet laget for å fungere perfekt på alle mulige måter. Hvis de bare får den maten den er programmert til å håndtere da... hvis noen spiser for mye er det noe feil i koblingen mellom fysisk del som skal si fra at nå er jeg mett slutt og spis - og hjernen som overstyrer og sier spis videre!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 11:38   #55
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Nå er vi inne på noe svært spennende her! La oss si at det er slik at som du påstår, ganske mange som er feite bare fordi de synes mat er godt... Jeg kan også glatt innrømme at jeg elsker mat, elsker smaken av den og at det til tider er vanskelig å begrense seg når det er mye mat. DERFOR er jeg også feit! Vi trekker en litt grov konklusjon om at dette gjelder veldig mange, vi tenker ikke nå på de med diagnosterte sykdommer og hormonforstyrrelser akkurat nå:

Hvorfor er da MIN slekt overvektig - mens min samboer og hans slekt er tynne rækel alle sammen? Fordi vi synes mat smaker bedre? Hvorfor renner jeg stadig i skapet (pre-lavkarbo) etter noe å pakke i munnen, mens han spiser kanskje 2 maks 3 ganger hver dag? Hvorfor spiser jeg en stor sjokoladeplate når jeg først har begynt på den mens han ikke liker sjokolade? Hvorfor elsker jeg burger og chips mens han HELST vil ha lettkokt uer med litt grønnsaker til og en dasj rømme Hvorfor reagerer ikke jeg på signalene fra kroppen om at jeg er mett - SLUTT Å SPIS DA!? Da kan det jo ikke være uten GRUNN at jeg er slik??

Se så litt større på dette - hvorfor er alle vi som elsker mat og har blitt feite av det slik vi er? Og hvorfor er alle tynne normalvektige slik de er? (Trekk fra de som piner seg med sultfølelse hele dagen for å holde vekta...)

Jeg NEKTER - BLÅNEKTER faktisk at verden er slik at "sorry snuppa, jeg må plassere deg i "matglad" båsen. Dessverre medfølger det da et voldsomt mye større ansvar for å holde vekten enn i den andre båsen. Good luck..."



Legg merke til at jeg er HELT enig i at inntak må være mindre enn uttak for å gå ned i vekt, jeg ønsker å finne GRUNN til at noen spiser så mye mer og jeg mener det skyldes at vi er mer karbosensitive. Nå vet jeg ikke hvor lenge du har vært her inne - men det er bevist med forskning hva som skjer når man er karbosensitiv og hvorfor man da gjerne spiser for mye mat - og da spesielt mat med mye karbo. Man lagrer fett istedet for å forbruke det. (Les "Bedre uten brød" av Lutz om du ikke allerede har gjort det).

50 år sier du. For det første var det mindre karbohydratholdig mat på markedet for 50 år siden. For det andre var vi mer aktive. Mer karboholdig mat og mindre aktivitet trigger alle vi som er karbosensitive til å spise mer enn kroppen trenger fordi for mye karbo "kødder" til hormonbalansen som skal styre energiforbruk og fettlagring. Dette ER fakta!

Jeg kommer til å påstå til noen banker meg i hodet med forskning som motbeviser det at med unntak av de som har reelle genfeil/hormonubalanse og andre såkalte sykdommer som ligger til grunn - er resten av oss som lett legger på seg karbosensitive! Vi er litt som de som får visdomstenner - vi har litt kortere vei tilbake til våre forfedre enn andre Ulempen er at i et samfunn i dag som stort sett preker karbohydrater som hovednæring samtidig som vi sitter på rævva hele arbeidsdagen vil vi lide for dette... De som naturlig spiser mindre og "bedre" av mangel på annet ord - er kanskje kommet lengre i utviklingen?

Fordelen er at skulle det bli matmangel har vi større sjanse til å overleve

Igjen - som jeg spurte senorita - hvorfor spiser du lavkarbo? Hvis ditt problem også er at du er lat og digger mat - og spiser for mye mat - hvorfor kan du ikke bare kutte ned på mengden? Det er jo hevdet - med KJ i spissen - at det er den eneste redningen? Hvorfor spiser DU lavkarbo? Fordi du aldri blir sulten og dermed spiser mindre? Fordi maten smaker bedre? Går du ned i vekt - må du jo ha redusert mengden inntak - noe du ikke klarer ellers? La oss snu litt på det - hvorfor fungerer lavkarbo for deg - mens et "vanlig" kosthold ikke gjør det? Er det noen grunn til det tror du, eller er det bare tilfeldig?

Jeg bare spør - igjen

Avslutningsvis - folk er ikke feite "uten grunn". Kroppene våre er i utgangspunktet laget for å fungere perfekt på alle mulige måter. Hvis de bare får den maten den er programmert til å håndtere da... hvis noen spiser for mye er det noe feil i koblingen mellom fysisk del som skal si fra at nå er jeg mett slutt og spis - og hjernen som overstyrer og sier spis videre!

Synes du generaliserer noe veldig her nå Er det ikke det vi er sånn i mot da? Bare fordi at DIN familie/mange familier har annlegg for å bli overvektige (for det er vel ingen her som har nektet for at det er mulig, selvom man sier at det ikke gjelder for enselv??) så betyr vel ikke det at det er sånn for ALLE?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 11:45   #56
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Synes du generaliserer noe veldig her nå Er det ikke det vi er sånn i mot da? Bare fordi at DIN familie/mange familier har annlegg for å bli overvektige (for det er vel ingen her som har nektet for at det er mulig, selvom man sier at det ikke gjelder for enselv??) så betyr vel ikke det at det er sånn for ALLE?

Generaliserer vel ikke?

Men stiller en del spørsmål for å få svar.

Syns spørsmålene er gode jeg, får i vertfall meg til å tenke litt ja

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 12:00   #57
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Synes du generaliserer noe veldig her nå Er det ikke det vi er sånn i mot da? Bare fordi at DIN familie/mange familier har annlegg for å bli overvektige (for det er vel ingen her som har nektet for at det er mulig, selvom man sier at det ikke gjelder for enselv??) så betyr vel ikke det at det er sånn for ALLE?

Litt usikker på hvor du mener jeg generaliserer her? Utgangspunktet for denne diskusjonen var at noen påsto at det var svært mange som var overvektige bare derfor - helt uten grunn. Dette var basert på egne erfaringer only. Nå er det slik at dette forumet har en større mengde medlemmer som da kan bevise at vi også er et svært stort antall som er overvektige fordi vi er karbosensitive. Alt vel så langt.

Så ønsker jeg å utfordre dette med "feit uten grunn". Som et utgangspunkt tok jeg forskjellen i min familie og min samboers familie og spurte hvorfor det er slik? Jeg er vel ganske overbevist om at det er veldig mange som har den samme opplevelsen, kanskje også innen egen familie hvor noen er tynne mens andre glatt legger på seg av ordet "kake". Dette er vel ikke å generalisere?

Eller er det det at jeg påstår at ingen er feit uten grunn du mener er generalisering? Skjønner det kan være i grenseland der - men jeg har andre argument for at jeg påstår slik jeg gjør enn bare at JEG har andre erfaringer. Ønsker også å utfordre litt påstanden "feit uten grunn" fordi det blir så altfor enkelt. "Næsj, det bare ER sånn". Man slipper å gjøre noe med det, man slipper å forholde seg til det - og man fraskriver seg ethvert ansvar for sin egen vekt og helse ved et enkelt - har ingen grunn er bare feit... Det er DETTE jeg reagerer på. Jeg burde selvsagt vært tydeligere i min forståelse og respekt for at dette er slik noen OPPFATTER sin egen situasjon - og det beklager jeg

Hvis det er ingen grunn til at noen av dere da er overvektige - hvorfor har dere valgt å spise lavkarbo? Er veldig nysgjerrig på akkurat det

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 12:05   #58
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Takk til BitTorres for et svært godt skrevet innlegg, og en enda større takk til Nerthus for å gidde å utdype temaet i det uendelige for enkelte døve ører!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 12:55   #59
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Hvorfor er da MIN slekt overvektig - mens min samboer og hans slekt er tynne rækel alle sammen? Fordi vi synes mat smaker bedre?

Dette fikk meg (igjen) til å tenke på min til tider radmagre bror. Et av hans mest brukte uttrykk på f.eks familiemiddager er "Nå gjorde jeg det igjen", som betyr at han har spist så han nesten ikke klarer å stå oppreist La oss si det skjer ca hver helg, eller kanskje annenhver. Med så høy frekvens skulle han da ha fått utvidet magesekken? Likevel forrandrer han ikke kroppsfasong nevneverdig. Men for noen år siden gikk han faktisk opp endel (ca 10 kg), nok til at det syntes over magen o.l. Så plutselig "over natta" var han tilbake til normalen. For noen uker siden fikk jeg vite hvorfor: Han slet litt, og gikk til psykolog i den perioden. Ergo var det mye stresshormoner i omløp. Så fort han ble mer balansert igjen forsvant de ekstra kiloene. Jeg bare nevner det.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 12:58   #60
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Dette fikk meg (igjen) til å tenke på min til tider radmagre bror. Et av hans mest brukte uttrykk på f.eks familiemiddager er "Nå gjorde jeg det igjen", som betyr at han har spist så han nesten ikke klarer å stå oppreist La oss si det skjer ca hver helg, eller kanskje annenhver. Med så høy frekvens skulle han da ha fått utvidet magesekken? Likevel forrandrer han ikke kroppsfasong nevneverdig. Men for noen år siden gikk han faktisk opp endel (ca 10 kg), nok til at det syntes ober magen o.l. Så plutselig "over natta" var han tilbake til normalen. For noen uker siden fikk jeg vite hvorfor: Han slet litt, og gikk til psykolog i den perioden. Ergo var det mye stresshormoner i omløp. Så fort han ble mer balansert igjen forsvant de ekstra kiloene. Jeg bare nevner det.

På samme måte som lavkarbikere ofte ikke GÅR NED når de stresser, så går kanskje andre som ikke er på slankern OPP i vekt ved stress??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 13:01   #61
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

På samme måte som lavkarbikere ofte ikke GÅR NED når de stresser, så går kanskje andre som ikke er på slankern OPP i vekt ved stress??

DET er jo faktisk bevist av forskere igjen og igjen. Så kanskje noen (til og med hele slekter) har mer stresshormon i omløp?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 13:27   #62
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Fedme kan ikke kureres

For å presisere: Cherry: Jeg sa ikke at ALLE som var overvektige var karbosensitive, men jeg sa NESTEN alle. Og det står jeg for.

Selv er jeg skråsikker på at kcal inn - kcal ut er bare svada. Doc. Michael Eades og kona Mary har drevet med lavkarbo i 25 år og har tonnevis av arkivmateriale. Mange eksempler der på folk som går på vanlig kcal - også på lavkarbo - går dårlig ned i vekt. Eksempelvis mannen som ikke gikk ned på 2500 på lavkarbo. De satte ham på 4000 kcal - fortsatt lavkarbo - og mannen raste ned 1 kilo i uken. Det blir foklarte biologisk hvordan det funker i bloggen hans, men jeg må lese det 10-15 ganger for å forstå det tror jeg, fordi det er snakk om veldig intrikate saker i cellemembranen til mitokondriene, blant annet hvordan ekstremt med fett kan perforere dem (posistivt) osv.
Helt fram til jeg startet med lavkarbo, har jeg overspist. Jeg kunne allerede som ganske liten trøkke i meg alt mulig av mat og dritt. Vanlig mat, godteri, kaker, brus, sjokolade, potetgull osv. Metthet var ikke noe problem, det smakte jo godt, så hvorfor stoppe da? Og tynn var jeg, som en strek. På et bilde av meg i 10 års alderen står jeg klar til å kaste en frisbee, og man kan telle hvert eneste ribbein. Ser ut som et PR plakat for fatcamp.
Men så var jeg også aktiv. Jeg er født i 69, var med i et idrettsmiljø, og det var full speed hele dagen, så jeg kunne nok forbrenne (regnet ut i ettertid) over 4000 kcal om dagen. Effektiv treningstid i 8 års alderen var ca 25 timer i uka.
Treningen stoppet jeg med i tenårene, men maten fortsatte jeg med. Fortsatt var jeg tynn. Uansett hvor mye jeg spiste, la det seg ikke på sidebeina.
Nå er jeg 40, og nå viser det seg - du kan ikke holde på i evig tid. Derfor spiser jeg lavkarbo, for ellers blir jeg feit, det er et faktum. Cellene begynte å bli slitne og jeg var nok i en begynnende stadium av lett resistens.
Men det er annerledes for de som er "hardt" angrepet. Jeg kunne spise til jeg var mett, og så enda mer, om det var god mat. Skikkelig stappa. Samboeren min også. Forskjellen på oss var at 1 time etterpå hadde hun et voldsomt sug igjen, sulten som rakkern, mens jeg holdt meg mett i 3-4 timer. Kroppen min kunne nyttiggjøre seg karbohydratene, hennes kropp kunne det ikke, og sendte krisemelding til hodet "energimangel, red alert".
Hun kan ikke kureres. Ikke jeg heller. Heldigvis. For fedme er kun èn lidelse som kommer fra for mye (og de veldig fæle raffinerte) karbohydratene.
Det finnes også lidelser som man ikke ser før de har voldt veldig mye skader, og som man ofte ikke ser før det er for sent.

Min familie er godt kjent med kreft, diabetes, infarkt, leddgikt og slag. Jeg er faktisk sikker på at på grunn av den type fett jeg velger å spise og fordi jeg spiser lite karbohydrater, så lar jeg kroppen være frisk, og ikke harskne og bli syk. Veldig forenklet, men biokjemisk enkelt.
Heldigvis kan jeg ikke kureres, så meg MÅ spise mat som holder meg frisk

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 14:05   #63
Mate
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 149
Mate er ny på veien

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

50 år sier du. For det første var det mindre karbohydratholdig mat på markedet for 50 år siden. For det andre var vi mer aktive. Mer karboholdig mat og mindre aktivitet trigger alle vi som er karbosensitive til å spise mer enn kroppen trenger fordi for mye karbo "kødder" til hormonbalansen som skal styre energiforbruk og fettlagring. Dette ER fakta!

Igjen - som jeg spurte senorita - hvorfor spiser du lavkarbo? Hvis ditt problem også er at du er lat og digger mat - og spiser for mye mat - hvorfor kan du ikke bare kutte ned på mengden? Det er jo hevdet - med KJ i spissen - at det er den eneste redningen? Hvorfor spiser DU lavkarbo? Fordi du aldri blir sulten og dermed spiser mindre? Fordi maten smaker bedre? Går du ned i vekt - må du jo ha redusert mengden inntak - noe du ikke klarer ellers? La oss snu litt på det - hvorfor fungerer lavkarbo for deg - mens et "vanlig" kosthold ikke gjør det? Er det noen grunn til det tror du, eller er det bare tilfeldig?

Jeg bare spør - igjen

Selv om jeg går på lavkarbo betyr ikke det at det er det eneste som virker for meg. Jeg har fullt utbytta av både kaloritelling og pulverkurer, men jeg velger lavkarbo fordi jeg syns det er gørrkjedelig å telle kalorier ved hvert måltid, og fordi pulverkurer er ensformig og smaker vondt. Jeg håper virkelig ikke du går rundt å tror at alle som spiser lavkarbo gjør det fordi det er det ENESTE som virker??

Selvsagt virker det faktum at det er høyt med karbo i kosten og mindre aktivitet spesielt på de som er karbosensitive. Men det virker også i større eller mindre grad på resten av befolkningen. Hvor går grensen for hvem som er karbosentitive og blir overvektige av den grunn, og de som blir overvektige rett og slett fordi de spiser mer høykarbomat og beveger seg mindre?

Det å være glad i mat og derfor ha tradisjoner for å spise mye kan vel være like mye genetisk betinget som det å være karbosensitiv? Så hvorfor det overrasker at slekter gjerne er like når det gjelder overvekt og normalvekt syns jeg er merkelig.
På meg virker det som om dine synspunkter baserer seg på dine erfaringer og din slekt, som ikke på noen måte er mer representativt for det store flertall enn mine erfaringer og min slekt er.

Dette ble litt "fort og gæli", litt travel akkurat nå, men skal prøve å komme innpå igjen i kveld. Tastes!

__________________


Mate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 14:45   #64
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

For å presisere: Cherry: Jeg sa ikke at ALLE som var overvektige var karbosensitive, men jeg sa NESTEN alle. Og det står jeg for.

Selv er jeg skråsikker på at kcal inn - kcal ut er bare svada. Doc. Michael Eades og kona Mary har drevet med lavkarbo i 25 år og har tonnevis av arkivmateriale. Mange eksempler der på folk som går på vanlig kcal - også på lavkarbo - går dårlig ned i vekt. Eksempelvis mannen som ikke gikk ned på 2500 på lavkarbo. De satte ham på 4000 kcal - fortsatt lavkarbo - og mannen raste ned 1 kilo i uken. Det blir foklarte biologisk hvordan det funker i bloggen hans, men jeg må lese det 10-15 ganger for å forstå det tror jeg, fordi det er snakk om veldig intrikate saker i cellemembranen til mitokondriene, blant annet hvordan ekstremt med fett kan perforere dem (posistivt) osv.
Helt fram til jeg startet med lavkarbo, har jeg overspist. Jeg kunne allerede som ganske liten trøkke i meg alt mulig av mat og dritt. Vanlig mat, godteri, kaker, brus, sjokolade, potetgull osv. Metthet var ikke noe problem, det smakte jo godt, så hvorfor stoppe da? Og tynn var jeg, som en strek. På et bilde av meg i 10 års alderen står jeg klar til å kaste en frisbee, og man kan telle hvert eneste ribbein. Ser ut som et PR plakat for fatcamp.
Men så var jeg også aktiv. Jeg er født i 69, var med i et idrettsmiljø, og det var full speed hele dagen, så jeg kunne nok forbrenne (regnet ut i ettertid) over 4000 kcal om dagen. Effektiv treningstid i 8 års alderen var ca 25 timer i uka.
Treningen stoppet jeg med i tenårene, men maten fortsatte jeg med. Fortsatt var jeg tynn. Uansett hvor mye jeg spiste, la det seg ikke på sidebeina.
Nå er jeg 40, og nå viser det seg - du kan ikke holde på i evig tid. Derfor spiser jeg lavkarbo, for ellers blir jeg feit, det er et faktum. Cellene begynte å bli slitne og jeg var nok i en begynnende stadium av lett resistens.
Men det er annerledes for de som er "hardt" angrepet. Jeg kunne spise til jeg var mett, og så enda mer, om det var god mat. Skikkelig stappa. Samboeren min også. Forskjellen på oss var at 1 time etterpå hadde hun et voldsomt sug igjen, sulten som rakkern, mens jeg holdt meg mett i 3-4 timer. Kroppen min kunne nyttiggjøre seg karbohydratene, hennes kropp kunne det ikke, og sendte krisemelding til hodet "energimangel, red alert".
Hun kan ikke kureres. Ikke jeg heller. Heldigvis. For fedme er kun èn lidelse som kommer fra for mye (og de veldig fæle raffinerte) karbohydratene.
Det finnes også lidelser som man ikke ser før de har voldt veldig mye skader, og som man ofte ikke ser før det er for sent.

Min familie er godt kjent med kreft, diabetes, infarkt, leddgikt og slag. Jeg er faktisk sikker på at på grunn av den type fett jeg velger å spise og fordi jeg spiser lite karbohydrater, så lar jeg kroppen være frisk, og ikke harskne og bli syk. Veldig forenklet, men biokjemisk enkelt.
Heldigvis kan jeg ikke kureres, så meg MÅ spise mat som holder meg frisk

Godt skrevet og MEGET interessant i forhold til kcal inn - forbruk! Skal sette meg ned å lese litt når jeg får litt pusterom.

Ellers må jeg si meg enig at jeg må også spise mat som nå holder meg frisk... heldigvis er dette mat jeg ALLTID har likt og som SAMMEN med karbohydrater gjorde at alt la seg på sidebeina.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 15:23   #65
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Mate, her.

Selv om jeg går på lavkarbo betyr ikke det at det er det eneste som virker for meg. Jeg har fullt utbytta av både kaloritelling og pulverkurer, men jeg velger lavkarbo fordi jeg syns det er gørrkjedelig å telle kalorier ved hvert måltid, og fordi pulverkurer er ensformig og smaker vondt. Jeg håper virkelig ikke du går rundt å tror at alle som spiser lavkarbo gjør det fordi det er det ENESTE som virker??

Du har rett - jeg går virkelig ikke rundt og tror at alle som spiser lavkarbo gjør det fordi det er det eneste som virker - jeg VET! Først bør vi bli enige om hva du mener med "virker". Virker som i vekttap? Eller virker som i forebyggende og helende mot fedme? Holde vekta når man først har gått ned med lavkarbo? Hvor lenge har du tenkt å bli her (på forumet)- kun til du er ferdig med å gå ned i vekt - eller for "resten av livet"? For du vet du vil gå opp igjen om du fortsetter å spise slik du har gjort fram til nå?

En spørreundersøkelse her på forumet vil gi deg en tilbakemelding på at de ALLER fleste her har prøvd lavkcalori og pulver og sær-dietter i fleng for å gå ned i vekt. De aller fleste har også gått ned i vekt. Slik har vi nå - mange av oss - holdt på i maaaaange år. Så har vi gått opp igjen. Gjerne mer enn vi mistet. Så har vi gått på kur igjen og gått ned. Og opp. Og ned.... regner med du skjønner hva jeg mener Tilslutt - så har noen av disse jeg nevner sluttet å gå ned på lavkcalori. Inkludert meg selv. Men også mange her på forumet. Panikk følger så - sulting på lavt nivå - depresjon, følelsen av å mislykkes selv om man spiser next to nothing og trener seg halvt ihjel. Begge disse gruppene, både de som det enda ikke har låst seg så fast at de ikke går ned på lavkcalori og oss andre har funnet ut at lavkarbo er det eneste som VIRKER. Ikke bare på vekttap - men også på å holde vekta. Derfor er det mange som har vært her i lang lang tid - ikke bare i noen mnd for å gå ned i vekt - men for resten av livet - fordi det er det eneste som virker!


Sitat:

Selvsagt virker det faktum at det er høyt med karbo i kosten og mindre aktivitet spesielt på de som er karbosensitive. Men det virker også i større eller mindre grad på resten av befolkningen. Hvor går grensen for hvem som er karbosentitive og blir overvektige av den grunn, og de som blir overvektige rett og slett fordi de spiser mer høykarbomat og beveger seg mindre?

Interessant skille - de karbosensitive og de som "rett og slett" spiser mer høykarbomat GJØR det samme (spiser mye "feil" mat)- men du mener det kan ha forskjellig årsak? Har du beviser for at de som "rett og slett" spiser for mye ikke er karbosensitive? Som jeg sier i et tidligere innlegg - kroppen vår er i utgangspunktet perfekt - så hvorfor spiser man mer enn man trenger bare fordi det smaker godt?? Fordi man har ubalanse i kjemi og hormoner i kroppen? Eller fordi man er så lite bevisst i hverdagen at man "bare gjør det"? Jeg er så uenig i at noen "bare gjør noe uten grunn" - spesielt når det er helseskadelig! Det er en ren ansvarsfraskrivelse for enkeltmennesket! Så er også når KJ sier "alle" er feite fordi de er late!

Sitat:


Det å være glad i mat og derfor ha tradisjoner for å spise mye kan vel være like mye genetisk betinget som det å være karbosensitiv?

Et kjempegodt poeng - men da er vi ikke lengre på det stadiet at mange spiser for mye mat "uten grunn" - da er det en GENETISK bakgrunn som tilsier overspising... eller hva? Og det var vel det der med å spise for mye og være lat UTEN grunn som trigget meg i denne debatten

Sitat:

Så hvorfor det overrasker at slekter gjerne er like når det gjelder overvekt og normalvekt syns jeg er merkelig.
På meg virker det som om dine synspunkter baserer seg på dine erfaringer og din slekt, som ikke på noen måte er mer representativt for det store flertall enn mine erfaringer og min slekt er.

Som sagt jeg vet ikke hvor lenge du har vært her. Jeg har vært her i over et år - og lest uttallige historier som ligner på mine erfaringer. Jeg har engasjert meg, spurt, lest, delt mine erfaringer - og derfor tør jeg påstå at jeg ikke bare snakker for meg selv - selv om det var utgangspunktet, men også for mange som frekventerer dette forumet nesten på daglig basis


Sitat:

Dette ble litt "fort og gæli", litt travel akkurat nå, men skal prøve å komme innpå igjen i kveld. Tastes!

Mitt poeng er at det er forskjellige årsaker til at man er overvektig - og hovedgrunnen vil alltid være at man har spist for mye av "feil" mat i forhold til sin kropp. Eller?
Jeg påstår også at det ALDRI er "manglende bakenforliggende grunn psykisk eller fysisk" som gjør at et menneske har en atferd som er potensielt helsefarlig.

Hvis noe BETYR noe for deg - har du FØLELSER knyttet til dette - som igjen framkaller en viss ATFERD. Så hvorfor spiser DU for mye mat? Og hvorfor tror du at når du spiser lavkarbo så går du ned i vekt selv om du sikkert spiser mye mat nå også? Bare fordi det ER sånn? Eller er det kanskje en fysisk bakgrunn som lurer?

Jeg bare spør - igjen!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 15:38   #66
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

I fare for å høres ut som et visst hespetre, som ikke fortjener å få navnet sitt nevnt, synes vi skal være litt forsiktig med å "sykeliggjøre" ALLE som er overvektige, sånn som det blir gjort her nå Det ER ikke alle som spiser fordi at de ikke klarer kontrollere det. Det går ann å trykke innpå fordi at man VIL og ikke fordi at man føler et ukontrollerbart sug. Er stort forskjell på å ha vært overvektig hele livet og gå opp 10 kilo over sommeren...

Og det er ikke alle som liiiiiiider når de spiser karbohydrater. Synes det er trist at man ikke får lov til å spise lavkarbo bare fordi at man trives best med det, uten at det betyr at man ikke tåler et annet kosthold. Må man virkelig svare for hvorfor man spiser lavkarbo, når man har det like fint på høykarbo?

Ja det må du faktisk fordi du er på et lavkarbo-forum og temaet i denne tråden er "fedme kan ikke kureres", og i denne tråden framsettes det en del horrible påstander som jeg mener må påpekes! Du kan også bare la være å kommentere debatten - samtidig er jeg av den oppfatning at skal man være med på leken må man tåle steken... altså - det er for meg IKKE greit at du og andre jeg nå er litt uenige med kan komme med dine/deres påstander - samtidig som du/dere ikke vil forholde deg til kritikken av disse påstandene Jeg stiller jo bare et par spørsmål? Er de vanskelig å svare på - så er det kanskje noe i det jeg da påstår? Eller?

Dessuten synes jeg ikke vi "sykeliggjør" overvektige - jeg synes vi ANSVARLIGGJØR de istedet! Sykeliggjøring er når man sier jeg er feit uten grunn... jeg bare velter meg i junkfood og slarker på sofaen hele dagen uten å gidde å gjøre noe HELT UTEN GRUNN! En slik påstand gir jo ingen insentiv til å gjøre noe med situasjonen... og NÅR man prøver å gjøre noe ved å gå på lavkcal-kurer i 20-30 år og aldri klare å holde vekten nede - og man da igjen bruker jeg er feit uten grunn og sånn må det bare være - MÅ det da vel være bedre om man utreder disse for insulinresistens og andre hormonubalanser slik at man kan LÆRE seg hvordan man skal gå ned i vekt og BLI der på en god og helsemessig fornuftig måte?

Dessuten - jeg har da vel ALDRI sagt at du ikke får LOV til å spise lavkarbo selv om du tåler et høykarbokosthold? Vis meg hvor jeg har sagt det så skal jeg fluksens omformulere meg!

*Ler* - herlig debatt - la målet være at vi kommer nærmere løsningen på fedme-epidemien i Norge! *ler enda mer*

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 16:42   #67
Titania
Medlem
 
Titania sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 119
Titania er ny på veien

Sv: Fedme kan ikke kureres

Hei
Jeg har tidligere ikke delt min overvektshistorie her på forumet. Jeg føler kanskje at den er relevant i forhold til dette temaet.

Jeg har i mange år levd med en spiseforstyrrelse som i utlandet blir kalt "binge eating disorder" det arter seg som bulemi men uten at man kaster opp eller bruker lakserativer.

Hovedgrunnen til at jeg utviklet dette er at jeg vokste opp med et nært familiemedlem som hadde en ubehandlet depressiv lidelse. Jeg lærte i tidlig alder å dulme mine smerter og problemer med mat. Det kunne like gjerne vært alkohol eller narkotika men mitt valgte dop ble mat.

Jeg klarte først for noen år siden å bryte den onde sirkelen og se hva jeg gjorde med meg selv. Jeg gikk til det offentlige behandligsapparatet men fikk ingen hjelp fordi min spiseforstyrrelse var ikke alvorlig nok .
Begynte så å prøve å finne ut av det på egenhånd og behandle meg selv. Det har vært en ganske vanskelig og tung prosess, men jeg har kommet meg i gjennom det og regner meg selv for å være mer eller mindre frisk.
Jeg mener heller ikke at fedme er en sykdom i seg selv men kan som i mitt tilfelle være et symtom på en underliggende sykdom .

Jeg går på lavkarbo fordi spiseforsyrrelsen har gjort at jeg har blitt insulinresistent. Jeg har blitt frisk fra sykdommen men må leve resten av livet på lavkarbokost pga insulinresistansen.

__________________


Titania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 16:58   #68
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Titania, her.

Hei
Jeg har tidligere ikke delt min overvektshistorie her på forumet. Jeg føler kanskje at den er relevant i forhold til dette temaet.

Jeg har i mange år levd med en spiseforstyrrelse som i utlandet blir kalt "binge eating disorder" det arter seg som bulemi men uten at man kaster opp eller bruker lakserativer.

Hovedgrunnen til at jeg utviklet dette er at jeg vokste opp med et nært familiemedlem som hadde en ubehandlet depressiv lidelse. Jeg lærte i tidlig alder å dulme mine smerter og problemer med mat. Det kunne like gjerne vært alkohol eller narkotika men mitt valgte dop ble mat.

Jeg klarte først for noen år siden å bryte den onde sirkelen og se hva jeg gjorde med meg selv. Jeg gikk til det offentlige behandligsapparatet men fikk ingen hjelp fordi min spiseforstyrrelse var ikke alvorlig nok .
Begynte så å prøve å finne ut av det på egenhånd og behandle meg selv. Det har vært en ganske vanskelig og tung prosess, men jeg har kommet meg i gjennom det og regner meg selv for å være mer eller mindre frisk.
Jeg mener heller ikke at fedme er en sykdom i seg selv men kan som i mitt tilfelle være et symtom på en underliggende sykdom .

Jeg går på lavkarbo fordi spiseforsyrrelsen har gjort at jeg har blitt insulinresistent. Jeg har blitt frisk fra sykdommen men må leve resten av livet på lavkarbokost pga insulinresistansen.

Jeg vil bare si takk for at du deler med oss - jeg har stor respekt for alt det arbeidet du har lagt ned for å komme dit du er i dag

Og jeg er enig i at fedme i seg selv ikke nødvendigvis er en sykdom - men kanskje heller et symptom på en eller flere underliggende sykdommer

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 17:19   #69
Titania
Medlem
 
Titania sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 119
Titania er ny på veien

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg vil bare si takk for at du deler med oss - jeg har stor respekt for alt det arbeidet du har lagt ned for å komme dit du er i dag

Og jeg er enig i at fedme i seg selv ikke nødvendigvis er en sykdom - men kanskje heller et symptom på en eller flere underliggende sykdommer

Tusen takk . Synes det er viktig å dele.

En av de viktigste grunnene til at jeg har blitt frisk er at jeg har klart å gå bort fra selvhatet fordi jeg ikke fikk til å gå ned i vekt.

Vi har i så mange år blitt bombardert med at det er så lett å¨gå ned i vekt. "Alle" ref Devold og Jaquesson vet jo at det er så enklet. Det er veldig lett å føle seg mislykket og verdiløs når du ikke får det til. Er det meg det er noe feil med når jeg ikke engang klarer dette som er så lett...... osv. osv
Og så er man i en farlig destruktiv sirkel.

Jeg synes det er bra og sunt at så mange ikke godtar det "alle" mener men blir sinte.

__________________


Titania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 18:11   #70
Tilila
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 16
Tilila er ny på veien

Sv: Fedme kan ikke kureres

Kjempe flotte innlegg Nerthus!
Bare et spm til dere som tror dere oversiser bare fordi dere er for glade i god mat. Hva slags mat er det dere overspiser? Er det godteri, sjokolade, potetgull, boller, brød, potetsalat, vafler, pasta, pizza o.l eller er det egg, bacon, koteletter og grønnsaker? Er det ikke karbohydratrik mat som trigger overspisinga? Overspiser dere også når dere spiser lavkarbo kosthold, eller stopper dere da når dere er mette? Personlig kan jeg glatt hive i meg en hel pose med boller, men ikke snakk om at jeg kunne spist en hel pose med egg feks.

Tilila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 18:18   #71
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Fedme kan ikke kureres

både jeg og samboern min er / var matvrak. .Han er mer aktiv enn meg og han har en mer aktiv jobb.. Til middag hadde vi alltid ris, poteter, pasta og kjøtt og saus og grønnsaker.. han spiste mest grønnsaker og kjøtt, mens jeg som ikke liker grønnsaker heiv innpå med ris og poteter og kjøtt og feit saus....

han lever på 2 liter cola om dagen i tillegg til 1 pose potetgull...

han veier 75 kg og jeg veide 105....!!

Nå som jeg går på lavkarbo har jeg ikke FYSISK sug etter snop og snacks, men siden jeg jobber i en kiosk har jeg litt lyst på likevel, både boller og snop.. Men jeg har ikke noe sug, og jeg har klart å la være å forsyne meg av det.. Det klarte jeg ALDRI før..

Samboern min overspiser heller aldri, jeg "kjeftet" på han fordi han aldri spiste opp, mens jeg gjerne spiste dobbelte av han, et lass med ris etc.. Ikke rart jeg este ut.. Trodde jo ikke ris og pasta var så usunt, er jo lite fett i det..

Om jeg er sensitiv mot karber eller ikke, det aner ikke jeg.. men jeg elsker dem Hehe.. nå som jeg går på lavkarbo har jeg vel knapt matlyst engang, og jeg som spiste SÅ masse før... det er helt sykt..

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 19:29   #72
Minimeg78
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 59
Minimeg78 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Fedme kan ikke kureres

Seriøst? Jeg har veid noen kilo for mye fordi jeg har spist litt for mye og sittet litt for lenge på rumpa. Jeg undres over at det er annerledes for de som har fedme. Men for all del lavkarbo er en fantastisk måte å gå ned i vekt på UTEN å være sulten, UTEN å føle at man reduserer inntaket sitt av mat(jeg elsker jo mat så klart) og UTEN at man trenger å komme seg altfor mye ut av sofaen. Derfor sverger jeg til lavkarbo, ikke fordi stakkars meg reagerte på maten. Hallo liksom.

__________________
Minimeg78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: salig blanding;) Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 19:34   #73
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78, her.

Seriøst? Jeg har veid noen kilo for mye fordi jeg har spist litt for mye og sittet litt for lenge på rumpa. Jeg undres over at det er annerledes for de som har fedme. Men for all del lavkarbo er en fantastisk måte å gå ned i vekt på UTEN å være sulten, UTEN å føle at man reduserer inntaket sitt av mat(jeg elsker jo mat så klart) og UTEN at man trenger å komme seg altfor mye ut av sofaen. Derfor sverger jeg til lavkarbo, ikke fordi stakkars meg reagerte på maten. Hallo liksom.

Jo men så er du ikke 50 kg for tung heller... i følge tickern din er du jo normalvektig... og alle er jo ikke som deg

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 19:37   #74
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

både jeg og samboern min er / var matvrak. .Han er mer aktiv enn meg og han har en mer aktiv jobb.. Til middag hadde vi alltid ris, poteter, pasta og kjøtt og saus og grønnsaker.. han spiste mest grønnsaker og kjøtt, mens jeg som ikke liker grønnsaker heiv innpå med ris og poteter og kjøtt og feit saus....

han lever på 2 liter cola om dagen i tillegg til 1 pose potetgull...

han veier 75 kg og jeg veide 105....!!

Nå som jeg går på lavkarbo har jeg ikke FYSISK sug etter snop og snacks, men siden jeg jobber i en kiosk har jeg litt lyst på likevel, både boller og snop.. Men jeg har ikke noe sug, og jeg har klart å la være å forsyne meg av det.. Det klarte jeg ALDRI før..

Samboern min overspiser heller aldri, jeg "kjeftet" på han fordi han aldri spiste opp, mens jeg gjerne spiste dobbelte av han, et lass med ris etc.. Ikke rart jeg este ut.. Trodde jo ikke ris og pasta var så usunt, er jo lite fett i det..

Om jeg er sensitiv mot karber eller ikke, det aner ikke jeg.. men jeg elsker dem Hehe.. nå som jeg går på lavkarbo har jeg vel knapt matlyst engang, og jeg som spiste SÅ masse før... det er helt sykt..

Jeg er seriøst kjempeglad på dine vegne! At du nå ser slik endring i lyst og sug etter mat - gjør jo hverdagen enklere Om du er sensitiv for karber? Vel - JEG er ikke diagnostert - men utifra kunnskapen på forumet har jeg trukket den konklusjonen selv. Når du nå knapt har matlyst - dvs at kroppen din får den næringen den trenger - mens når du spiste høykarbo hylte kroppen bare etter mer - sier det meg at du nok kan være noe sensitiv mot karbohydrater. Karbohydratene økte matlysten din og gjorde deg sulten SELV om du mengdemessig hadde spist nok.

Det er her hele poenget mitt kommer inn - hvorfor overspiser noen? Jeg mener at ingen overspiser uten grunn - og karbosensitivitet kan være en hovedårsak til at noen gjør det allikvel - de vet bare ikke om det. De vet at de fyser på noe konstant, og at de spiser store mengder mat, spesielt da brød, pasta og ris. Det er ikke "farlig" å være karbosensitiv - samtidig - har man kunnskap om karbohydratenes virkning på egen kropp - er det enklere å finne et kosthold som gjør hverdagen bedre - og da mener jeg selvfølgelig lavkarbo. Lavkarbo tilbakestiller hormonbalansen og øker fettforbrenning istedet for fettlagringen.
Det var så gøy å trene i dag sammenlignet med da jeg spiste høykarbo. Dengang trodde jeg at bare jeg holdt på lenge nok på tredemøllen ville fettet forbrennes. I dag VET jeg at enhver trening jeg gjør hjelper på fettforbrenningen fordi jeg har ingen glukoselager å ta av - det er tomt - og kroppen har ikke noe annet valg enn å ta av fettet

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 19:47   #75
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78, her.

Seriøst? Jeg har veid noen kilo for mye fordi jeg har spist litt for mye og sittet litt for lenge på rumpa. Jeg undres over at det er annerledes for de som har fedme. Men for all del lavkarbo er en fantastisk måte å gå ned i vekt på UTEN å være sulten, UTEN å føle at man reduserer inntaket sitt av mat(jeg elsker jo mat så klart) og UTEN at man trenger å komme seg altfor mye ut av sofaen. Derfor sverger jeg til lavkarbo, ikke fordi stakkars meg reagerte på maten. Hallo liksom.

"Seriøst?" "Hallo liksom"? Hva slags uttrykk er det? I kommunikasjonspsykologien ville disse ordene tydelig vist brukt i en noe nedlatende sammenheng... og jeg opplever også at de er nedlatende. Du har kanskje aldri vært tjukk? Uansett hvor mye eller lite du har spist legger du på deg? Du har kanskje aldri prøvd alle de fancy diettene som finnes på markedet for å tape noen kg? Siden du sier "jeg lurer på om det er annerledes for de som HAR fedme" - antar jeg at du alltid har vært slank. Da synes jeg at du skal være VELDIG forsiktig med å være nedlatende overfor de som har slitt med overvekt i lang tid. For det første fordi du ikke aner hva det innebærer - og for det andre fordi her på forumet møter du nå et større antall som har lett med lys og lykte etter et kosthold som kan hjelpe de - og som har lykkes

Du er normalvektig - og jeg tør vedde på at hvis du satte opp din dagsmeny FØR du begynte på lavkarbo ville ikke den bestå i store mengder ris/pasta og brød hver dag, ei heller masse brus, sjokolade eller potetgull. Jeg vedder også på at du ikke stadig vekk fyser på hamburger og chips - ei heller at du etter hvert måltid er nesten like sulten som før du begynte. Du har ikke hatt problemer med kraftige humørsvingninger (med unntak av pms) - eller nesten konstant oppblåst følelse etter inntak av mat. Eller tar jeg feil?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit! Kanutten Nyheter / media 57 13-10-10 10:36
Masterstudium i fedme xtra Artikler 2 07-10-10 13:24
Fedme! :D fettnurket Livets lyse side 6 09-09-10 11:11
Fedme dreper Fjonken Nyheter / media 3 27-06-06 14:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no