Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hvordan regne ut karbohydrater? + litt andre spm.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-07-10, 16:54   #1
tins
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 16
tins er på en erverdig vei

Hvordan regne ut karbohydrater? + litt andre spm.

Nå trenger jeg virkelig litt hjelp her! Jeg har brydd hodet mitt hele dagen for å finne det ut, og som alltid tenker jeg litt for vanskelig. Jeg skjemmes, men det jeg lurer på er hvordan man regner ut karbohydrater i noe!?

Bare for å ta et eksempel:
Si at det er 3g karbhydrater på 100g i en tunfiskboks som er på 185g. Hvordan regner jeg ut hvis jeg f.eks bare bruker 70g?

Trenger bare en enkel måte, ååh, jeg er håpløs...

Jeg er altså helt ny på dette. Har sittet hele dagen å lest om ketosedietten på nettet og jeg har funnet ut at dette må virkelig være noe for meg! Har, for å si det mildt, noen ekstra kilo som bare MÅ bort. Har for alt jeg vet vært en stund i ketose allerede, for alt jeg spiser om dagen er salat med fetaost og kylling/tunfisk/reker, men det har ikke være noe bevisst. Så nå gleder jeg meg bare til å komme i gang.

Noen spm:
- Ketose, ketolyse - hva er forskjellen?
- Karbs? Er det liksom karbohydrater, bare en forkortelse?
- Er det noen forhåndsregler en må tenke på i forhold til trening? Er noen noe trening en skal holde seg unna fordi det kan ødelegge?

Beklager hvis dette har blitt tatt opp før og jeg klusser til alt her, men til mitt forsvar så er jeg som sagt helt ny her

Håper noen tar seg bryet å svare meg, og kom gjerne med gode tips og triks! Gleder meg til å bli "kjent" med dere andre der ute

tins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-07-10, 17:00   #2
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvorsan regne ut karbohydrater? + litt andre spm.

Hei og velkommen hit!
Hvis du utregner: 3 (som er karber pr 100 gram) * 70 (du spiste jo bare 70 gram) / 100 (siden karber oppgis pr 100 gram) = 2,1 gram karber.
Eller lettere 3 * 0,7 = 2,1

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 21-07-10, 17:43   #3
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorsan regne ut karbohydrater? + litt andre spm.

Hei,
Ketolyse er navnet på en lavkarbodiett.

Sitat:

Ketose: Når du følger ketolysekuren spiser du svært lite karbohydrater. Kroppen må da skaffe seg en erstatning for karbohydrater til forbrenningen. Heldigvis har alle mennesker et innebygget system som endrer forbrenningen fra blandet forbrenning til fettforbrenning i en slik situasjon. Den type forbrenning kalles KETOSE. Ketosen medfører nedbrytning og forbrenning av fett, det kalles LIPOLYSE, derav navnet KETOLYSE. Ketose er egentlig en forbrenningsform som benyttes når vi faster eller sulter. Når vi ikke får mat må kroppen skaffe mat fra egne reserver. Karbohydratreservene tømmes i løpet av et par dager, og musklene gir lite energi ved forbrenning og spares derfor til fordel for fett som blir kroppens viktigste brennstoff. Nedbrytning av fett i forbindelse med ketose er særdeles smart fremfor nedbrytning av kroppens muskler, noe som kunne være skjebnesvangert den gang vi måtte skaffe oss mat ved jakt. Ketose medfører også at hjernens sultsenter "skrus av" slik at sultfølelsen forsvinner til fordel for økt konsentrasjon og mer energi i kroppen. I denne tilstanden er vi sannsynligvis bedre jegere og i bedre i stand til å skaffe føde, enn om vi hadde vært slappe og bare opptatt av tanker om mat.
http://www.ketolyse.no/?group=1443&s...=1444&art=2002

Dersom du har tenkt å følge Ketolysekuren vil jeg anbefale deg at du leser boken, den kan du eventuelt låne på biblioteket.
Karbohydrater: KH/karbs/karber er som du sier bare forkortelser.

Trening: Det er vel ingen restriksjoner, men mange vil føle at de har litt bly i beina de første ukene mens kroppen omstiller seg til fettforbrenning. Ikke unormalt å føle seg uvel i overgangen til ketose, det kan ta alt fra noen dager til et par uker. Det kan ta kroppen opp til 4 uker å komme i optimal fettforbrenningsmodus.
Her finner du treningsdelen av forumet.


Et godt utgangspunkt for å lese seg opp her på forumet:
Til alle nybegynnere på lavkarbo…

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-07-10, 17:45   #4
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hvorsan regne ut karbohydrater? + litt andre spm.

Opprinnelig lagt inn av tins, her.

Bare for å ta et eksempel:
Si at det er 3g karbhydrater på 100g i en tunfiskboks som er på 185g. Hvordan regner jeg ut hvis jeg f.eks bare bruker 70g?

3 g x 0,7 (som er 70 gram) = 2,1 g kh i 70 gram tunfisk. Om du hadde spist hele boksen på 185 g måtte du tatt 3 g x 1,85 (100 gram = 1) og hadde da fått 5,55 g kh.

Karber = karbohydrater ja.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 21-07-10, 18:01   #5
tins
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 16
tins er på en erverdig vei

Sv: Hvorsan regne ut karbohydrater? + litt andre spm.

Takk for gode og nyttige svar :-)

Ja, jeg fant ut det jeg også, at boken kan være lur å ha. Så jeg bestile boken, ketosestix og de nødvendige vitaminene og mineralene fra ketolyse.no i dag.

tins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar

Emneord
karbohydrater, ketose, trening


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan regne karbohydrater? Indianeren Spørsmål og svar 5 08-08-09 18:23
Regne ut karbohydrater Janis Ketolysekuren 1 12-06-09 09:11
Trenger sårt litt gode tips her. Bo hos andre en uke, hvordan klare være i ketose? Smurfepia Spørsmål og svar 1 04-04-09 11:17
Kan noen hjelpe meg og regne litt på noe? Er litt usikker på en ting h.e.l.e.n.e Ketolysekuren 4 25-08-08 22:13
Hvordan regne ut karbohydrater monki Ketolysekuren 2 25-03-07 15:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no