Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hjerte- karsykdommer og fett

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-12-11, 20:14   #51
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Opprinnelig lagt inn av aslaug, her.

Hva spiser man egentlig på et lavfett-lavkarbokosthold? Skjønner ikke helt
konseptet jeg. Blir det litt lavkalori også da eller?

Det blir gjerne til et slags høyprotein-kosthold...noe som ikke er til å anbefale for noen....
Har sett at de som er slankeoperert får anbefalt et slikt kosthold, men om det er bra vet jeg ikke...må sette meg inn i teoriene deres der....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 20:25   #52
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Og da ble dette en ordentlig kose-tråd!



Jeg har også tro på litt balanse. Jeg har f.eks spist thailandsk kyllingsuppe med masse kokosmelk i, idag, men også grønnsaker som tomat, løk, samt sopp og masse sunne krydder i, fleskeknoke med rotgrønnsaker og blomkålpure til, og litt laks og eggerøre. En neve mandler innimellom. Og så tok jeg tranen og vitaminene mine. Så jeg spiser gjerne mettet fett, særlig kokos, men prøver å få i meg annet sunt fett også, og grønt. Og selvsagt proteiner, men det er vanskelig å få for lite av det, om du spør meg? Jeg teller i alle fall aldri dem.

Jeg kan forstå at folk er skeptiske til det smør-og-bacon imaget som lavkarbo har fått i media. Variasjon er viktig

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 20:38   #53
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Opprinnelig lagt inn av aslaug, her.

Hva spiser man egentlig på et lavfett-lavkarbokosthold? Skjønner ikke helt
konseptet jeg. Blir det litt lavkalori også da eller?

Det trenger nødvendigvis ikke å bli et høyproteinkosthold. Lavfett/lavkarbo kan menes med at en spiser mindre fett, men spiser kanskje mest umettet fett og lettere oster pålegg osv. Det blir på en måte litt kaloriredusert, men man kan også spise litt flere karbohydrater som eks litt brød/knekkebrød på lavfett/lavkarbo kost. Da blir det næring både fra karber, fett og proteiner. Opp mot 150 g karber daglig ca. Da er det ikke høyproteindiett, men mere ala Fedon Lindberg.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 20:53   #54
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Jeg spiser ikke så innmari mye fett selv om jeg spiser lite karbohydrater. Jeg velger fettkilder med omhu, drikker hverken rømme eller spiser smør med skje. Det må ikke være enten eller, det går an å gjøre det skikkelig uten å ta helt av. Prosentfordelingen min tilfredsstillende, og det uten å spise ribbe til frokost.

Personlig må jeg si at jeg stusser når folk trykker innpå fett som det skulle være det eneste saliggjørende.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 21:24   #55
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Opprinnelig lagt inn av aslaug, her.

Hva spiser man egentlig på et lavfett-lavkarbokosthold? Skjønner ikke helt
konseptet jeg. Blir det litt lavkalori også da eller?

Ja, jeg tror ganske sikkert det blir lavkalori om det spises lavfett/lavkarbo uten å tilsette noe annet (proteiner) Vi har tross alt bare tre næringsgrupper....
Folk flest vil jo gjerne bli mette...om ikke de har en spiseforstyrrelse da......

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 21:38   #56
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Opprinnelig lagt inn av bestemamma, her.

ja, jeg tror ganske sikkert det blir lavkalori om det spises lavfett/lavkarbo uten å tilsette noe annet (proteiner) vi har tross alt bare tre næringsgrupper....
folk flest vil jo gjerne bli mette...om ikke de har en spiseforstyrrelse da......

:d:d

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 21:39   #57
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Sånn som Kari_Marita sier, så blir det jo en slags Fedon Lindberg da. Tenke litt mer på kaloriinntak og fettkilder, og heller være litt rausere enn Atikns'ere med karber, men ikke så gjerrig på fettet som Grete Roede. Synes det kan være fornuftig.

Så lenge det ikke blir bare sånn egg, spekemat og kyllingsalat og kyllingpølser, siden det blir fort salt og for mye protein. Mener å lese at TS tok tran, spiste bær osv. før tråden ble moderert, er sikkert masse mer hun spiser også. Og da tenkte jeg på sunne fettkilder og grønnsaker som et godt supplement til det hun nevnte.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 21:59   #58
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Ang protein er det først når man kommer opp i en prosentfordeling over 35% over tid at noen kan få problemer. Mange lever dog på dietter med ca 30% protein uten problemer. Zonedietten hvor fett er hold stabilt og endel av karbsa er byttet med protein er et godt eksempel på "lavfett-lavkarbo"-kosthold selv om de begge inneholder moderate mengder av alle 3 næringsstoffer. Høyproteindietter kan være svært gode om man ønsker å gå raskt ned i vekt mens man trener mye og ikke ønsker å miste så mye muskelmasse. Innenfor flere styrkeidretter og kroppsbygging er slike dietter mye brukt, men sjelden over tid.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 22:00   #59
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Ja, jeg tror ganske sikkert det blir lavkalori om det spises lavfett/lavkarbo uten å tilsette noe annet (proteiner) Vi har tross alt bare tre næringsgrupper....
Folk flest vil jo gjerne bli mette...om ikke de har en spiseforstyrrelse da......

Blir veldig mett om en spiser lavfett/lavkarbo slik jeg beskrev over. Da får en næring fra alle tre næringsgruppene, ikke bare fra fett. Da vil jeg si det er et næringsrikt kosthold, med hovednæring fra fett da også, derav et lavkarbo kosthold. Å sammenligne dette med en spiseforstyrrelse forstår jeg ikke hva du mener med.


Sist redigert av Kari Marita : 15-12-11 kl 23:19.
Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 22:49   #60
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Blir veldig mett om en spiser lavfett/lavkarbo slik jeg beskrev over. Da får en næring fra alle tre næringsgruppene, ikke bare fra fett. Da vil jeg si det er et næringsrikt kosthold, med hovednæring fra fett da også, derav et lavkarbo kosthold. Å sammenligne dette med en spiseforstyrrelse forstår jeg ikke hva du mener med. Annbefaler deg å lese om spiseforstyrrelser for å lære om det.

Nå må du lese med de "hyggelige" brillene vettø

Det sto at om vedkommende ikke likte å bli mett, kunne det være spiseforstyrrelse


Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Folk flest vil jo gjerne bli mette...om ikke de har en spiseforstyrrelse da......

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 22:52   #61
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Svarte pent jeg. Syns ikke spiseforstyrrelser er noe å spøke med.

Det er heller ingen som har spøkt med det. Som sagt, sett på de "hyggelige" brillene, så slipper vi masse flisespikkeri og kverulering

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 22:53   #62
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Nå må du lese med de "hyggelige" brillene vettø

Det sto at om vedkommende ikke likte å bli mett, kunne det være spiseforstyrrelse

Jeg så også den...i tillegg sier TS at hun fortrekker å spise lavfett/lavkarbo...det sier egentlig alt....Men noen prøver å tillegge TS et kosthold hun tydligvis ikke har/vil ha og da blir det jo som å diskutere biler når det egentlig er snakk om hester.... Ja, ja....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 22:59   #63
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Jeg så også den...i tillegg sier TS at hun fortrekker å spise lavfett/lavkarbo...det sier egentlig alt....Men noen prøver å tillegge TS et kosthold hun tydligvis ikke har/vil ha og da blir det jo som å diskutere biler når det egentlig er snakk om hester.... Ja, ja....

Jeg har ikke tillagt TS noe annet kosthold enn det hun allerede har skrevet hun har.


Sist redigert av Kari Marita : 15-12-11 kl 23:18.
Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 00:07   #64
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Å gå tilbake på høykarbo, hvem vil vel det? De venninnene dine var kanskje ikke så motiverte? Å kombinere høykarbo med mettet fett, ja det er ikke lurt, men mettet fett på lavkarbo går fint. Jeg skal ikke slutte med lavkarbo. Det er herlig.Veldig mange spiser mye annet fett ,ikke bare mettet fett,da.Jeg spiser fett fra frø, nøtter og fisk også.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
fett, hjerte, lavkarbo, sunt, usunt


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Løpende hjerte Iversa31 Mer enn 30 kg overvekt 2 31-05-11 05:47
Lavkarbo bra for hjerte og kolesterolverdier Trolljenta Nyheter / media 0 28-08-10 13:53
WHO om fett, diabetes og hjerte- og karsykdommer LenaBeatrice Lavkarbo generelt 9 06-11-09 01:10
Hjerte go pølser TAM Ketolysekuren 3 29-01-09 16:15
Slå på TV3! NÅ. Oprah. Om hjerte og karsykdom. mofe Generell diskusjon 0 09-02-06 15:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no