Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Blodtypedietten > Type O

Kornslag/bakevarer

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-12-04, 01:07   #1
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Kornslag/bakevarer

KORNSLAG
Type O tåler ikke hveteprodukter i det hele tatt, så du bør fjerne dem fullstendig fra dietten. De inneholder lektiner som reagerer på blodet og fordøyelsessystemet og hemmer absorbsjonen av god mat. Hveteprodukter tar prisen når det gjelder å øke vekten hos Type O. Gluten som finnes i hvetekim, forstyrrer stoffskiftet hos type O. Ineffektiv og treg omsetning av næringsstoffer fører ofte til at maten saktere omdannes til energi, slik at en stor del lagres som fett.

Nøytral: Amaranth, bokhvetemel, bygg, glutenfritt mel, havregryn, havrehelkorn, havrekli, havremel, hirse, kamut, ris –puffet, riskli, riskrem, spelt/dinkel.

Unngå: Bulgerhvetemel, cornflakes, druefrø, glutenmel, granola, hvetekim, hvetekli, hvetemel, maizena/polenta, musli, potetmel


BAKERVARER
Brød og boller kan åpenbart være en problemkilde for Type O, siden de fleste inneholder noe hvete. Det kan i begynnelsen være vanskelig å la være å spise brød til frokost, slik de fleste gjør her i Norge. Til og med brød uten hvete kan by på problemer hos Type O hvis de spise det ofte nok. De er ikke genetisk sammensatt på en slik måte at de har noen nytte av forskjellige kornslag.
Et unntak er Essnerbrød og Ezekielbrød, som finnes i enkelte helsekostbutikker. Disse er laget av spiret korn, og kan nyttegjøres av Type O fordi glutenlektinene i brød (som hovedsakelig finnes i kornets ytre deler) ødelegges under spiring. I motsetning til vanlig kjøpebrød er Ezekiel- og Essenerbrød levende mat som inneholder mange gunstige enzymer.

Medisinsk: Essenerbrød, Ezekielbrød

Nøytralt: Glutenfritt brød, havrekliboller, hirsebrød, Ideal flatbrød, risbrød-brunt, riskaker, rugbrød (100%), rugsprø, Ryvita knekkebrød, soyamelbrød, speltbrød, wasa knekkebrød-rug.

Unngå: Bagels-hvete, durumhvete, firkornbrød, helkornbrød, hvetekliboller, maisboller/brød, matzos (usyrnet brød), engelske muffins, pumpernickel



Kilde: Blodtypedietten (P. D`Adamo & C. Whitney 1999)

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 11-12-04 kl 01:21.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-03-06, 20:00   #2
Nett
Seniormedlem
 
Nett sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 1.587
Nett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt likt

Sv: Kornslag/Bakervarer

Sitter her med "Blodtypediettens Kokebok" og her står det faktisk at all havre skal unngås (havreflak, havregryn, havrekli, havremarg) - er det noe nytt???

(Angrer nesten for at jeg leste det, for jeg var så glad for at jeg i allefall kuune spise havregryn )

Sliter litt for å finne en brødoppskrift som jeg kan benytte - noen som har et forslag??

__________________
Nett
Nett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 10-03-06, 21:41   #3
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Kornslag/Bakervarer

kremt...enn type A da??

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 10-03-06, 22:03   #4
Nett
Seniormedlem
 
Nett sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 1.587
Nett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt likt

Sv: Kornslag/Bakervarer

All havre er "nøytral" for type A!!

__________________
Nett
Nett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 15:31   #5
rune4206
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 2
rune4206 er på en erverdig vei

Sv: Kornslag/Bakervarer

Hei..lurer på hvor jeg får kjøpt Essener eller Mannabrød..har blodtype O..hilsen fersking her på siden..Rune.

rune4206 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ingen spesiell Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan jeg bytte ut vanlig melk med soyamelk i bakevarer osv? FrkMarge Generell diskusjon 26 20-09-12 00:32
Bakevarer i Sverige! Puzn81 Lavkarbo generelt 2 15-06-11 10:43
Alternative bakevarer GretheH Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 06-04-11 15:57
Nyttige bruksområder for bakevarer jvb Livets lyse side 2 19-02-11 15:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no