Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende

Lite melk etter kostomlegging

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-03-11, 18:25   #1
Dropset
Juniormedlem
 
Dropset sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 24
Dropset er på en erverdig vei

Lite melk etter kostomlegging

Jeg la om dietten til moderat lavkarbo/Lindberg i slutten av forrige uke. Fram til da har jeg hatt mer enn nok melk til mine to måneder gamle babyer, og nå har det plutselig blitt lite! Jeg tror ikke jeg spiser for lite, men kalori- og karboinntaket er nok betydelig redusert. Hvordan retter jeg på dette? Hva kan jeg innføre i kosten min uten å ødelegge dietten totalt? Jeg ammer selvfølgelig ofte, og drikker masse.

En typisk dagsmeny ser slik ut nå:
Frokost: 1/2 beger cc med sukkerfritt syltetøy og mandelflak
Lunsj: Eggerøre av to egg, røkelaks, sukkererter
Mellom: En halv avokado med sitron, salt og pepper
Middag: Gryte med kyllingkjøttdeig, tomater og paprika, salat til
Kvelds: Deilig kyllingsalat med fetaost og soltørkede tomater

__________________



Min Ultimate Plan
Dropset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberginspirert Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 18:32   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lite melk etter kostomlegging

Du kan spise mer fett

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 18:34   #3
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Lite melk etter kostomlegging

Men hvor er fettet ditt hen?

Prøv te med kokosolje og fløte til frokosten.

Smelt smør både i og på eggerøren.

Hell olivenolje el majones på avocadoen.

Ekstra smør/olje/fløte/ost på middagen i tillegg til det som er på fra før.

Kjøp ekte fetaost på rema som er 48% fett og ha i tillegg olje på salaten.

Drikk te med kokosolje flere ganger om dagen.

Jeg ser du har valgt Lindberg og det er mer moderat i fettandel, men sånn som du beskriver menyen er virkelig lite fett i kosten din.

Kunne ha skrevet at det ordner seg og tar tid før kroppen omstiller seg, og det er sant, men med nurk på to mnd tenker jeg du får hjertet lett i halsen? Fatt mot!

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 18:59   #4
Dropset
Juniormedlem
 
Dropset sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 24
Dropset er på en erverdig vei

Sv: Lite melk etter kostomlegging

Mer fett, altså? Jeg er elt fersk i lavkarbogamet, så magert = sunt i hodet mitt. Men jeg har jo både avokado, fetaost (ekte) og røkelaks der, da.
Jeg skal passe på å få i meg litt mer fett til hvert måltid, og kanskje legge inn et ekstra mellommåltid. Ammingen krever jo endel energi i seg selv.
Det stabiliserer seg sikkert etterhvert, ja. Men ammingen er såpass viktig for meg at jeg ikke tør ta noen sjanser, det er helt riktig, KarMa40.

Tusen takk for innspill!

__________________



Min Ultimate Plan
Dropset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberginspirert Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 19:43   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lite melk etter kostomlegging

På ren Fedon ville det kanskje blitt nok fett - muligens litt lite, men siden du spiser så lite karbo (ikkeno brød, bønner, pasta, frukt osv) MÅ du øke på mye mer på fettet. Du har fått en del gode tips her

I tillegg kan du spise litt MER mat

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 21:50   #6
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Lite melk etter kostomlegging

Å amme, i tillegg til å alt det andre man gjør, er muligens det mest energikrevende du kommer til å gjøre noengang.

Å kutte karbohydrater betyr at du må fyre med noe annet.
Å fyre med proteiner er slitsomt for kroppen, dessuten er musklene dine også mye proteiner så det bør man ikke venne seg med.

Da gjenstår fett. Det er godt, det er mer enn lov, det er meningen!

Jeg tenker ofte på måltider i mine besteforeldrehjem, dette var godt utpå landet, først ostehøvel på smøret, så kniv på osten. De gamle visste best.

Mettet fett er dessuten det som gjør morsmelk næringsrik, spis mer av det med god samvittighet. Altså smør, koteletter og denslags, olivenolje er umettet.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 21:55   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lite melk etter kostomlegging

Siden du ammer så mye så tåler du nok mer karbohydrater også

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 22:03   #8
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Lite melk etter kostomlegging

Hvis du spiser egg, anbefaler jeg nesten hardkokt egg, delt i to med en god klatt smør på.

Nesten énhånds-mat

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 22:08   #9
Dropset
Juniormedlem
 
Dropset sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 24
Dropset er på en erverdig vei

Sv: Lite melk etter kostomlegging

Énhåndsmat er fint! Og ja, jeg tror jeg skal tilføre litt mer karbohydraterer. Ketose er ikke noe mål mens jeg ammer uansett.

__________________



Min Ultimate Plan
Dropset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberginspirert Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 21:22   #10
Treningsfrik
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 43
Treningsfrik er ny på veien

Sv: Lite melk etter kostomlegging

Opprinnelig lagt inn av Dropset, her.

Jeg la om dietten til moderat lavkarbo/Lindberg i slutten av forrige uke. Fram til da har jeg hatt mer enn nok melk til mine to måneder gamle babyer, og nå har det plutselig blitt lite! Jeg tror ikke jeg spiser for lite, men kalori- og karboinntaket er nok betydelig redusert. Hvordan retter jeg på dette? Hva kan jeg innføre i kosten min uten å ødelegge dietten totalt? Jeg ammer selvfølgelig ofte, og drikker masse.

En typisk dagsmeny ser slik ut nå:
Frokost: 1/2 beger cc med sukkerfritt syltetøy og mandelflak
Lunsj: Eggerøre av to egg, røkelaks, sukkererter
Mellom: En halv avokado med sitron, salt og pepper
Middag: Gryte med kyllingkjøttdeig, tomater og paprika, salat til
Kvelds: Deilig kyllingsalat med fetaost og soltørkede tomater

Enig med dem over her; aaaaltfor lite fett.

Frokosten din er altfor mager, etter min mening. Jeg pleier å la frokosten være et fettrikt måltid. tok jo litt tid å venne meg av med fettskrekk, samt å venne kroppen til å få mye fett så tidlig på dagen, men jeg ville og da gikk det. Da jeg ammet sist laget jeg meg en smoothie hver morgen som besto av 100 g frukt og/eller bær, noe flytende (juice, melk, fløte e.l.), 2 egg, 3ss proteinpulver, 1 dl olivenolje, noen ss cocosa, og en god dæsj rapsolje). Dette var før jeg begynte på lavkarbo, men jaggu holdt det meg gående lenge utover dagen. Jeg hadde masse melk som var veldig kraftig, og i tillegg til at jeg ammet mitt eget barn ga jeg masse melk til en mamma som ikke hadde melk til sitt barn.

Lunsjen er ganske bra, men her kan du godt bruke noe mer fett, hva med en god dæsj majones?

Nå har ikke jeg ammet mens jeg har gått på lavkarbo, men jeg skulle tro at dersom du har behov for et mellommåltid for å holde ut til middag, så er det fordi frokost og lunsjen har vært for nærings/energifattig. Uansett er vel avocado en grei mellomsnack. Men spis hele avocadoen da :-)

Middagen bør også inneholde mer fett. Her kan du ha rømme i, og ikke bare en ss, men en halv boks kanskje, eller du kan lage en god, fet dressing til salaten din. Fløte i kyllingryta skulle være godt det også.

Jeg spiser også mye salater med diverse proteinkilder i. Jeg har i ost, fetaost, skinke, kylling, reker, biff. Ikke alt samtidig, men mye av det. I tillegg har jeg to ss Udo's choise olje (helsekosten) på hver porsjon + at jeg har over saften fra en halv sitron sammen med masse god olivenolje. Og jeg passer på å få i meg all oljen, jeg rører rundt når jeg spiser slik at ikke oljen blir liggende igjen i bunnen.

Jeg er 5,5 mnd på vei nå og lever LCHF. Jeg starter dagen med en kakao, eller en smoothie laget med blant annet 130 g rent fett og 2-3 egg. Dette deler jeg i to eller tre. og drikker første del til frokost og neste til lunsj. Eller eventuelt en del i tipausa. Da har jeg fått så mye at jeg er god og mett til middageg i sekstia.

De første fire mnd gikk jeg opp 11 kg på vanlig "sunn" kost. Så gikk jeg tilbake til mitt lavkarbokosthold og de siste 6 ukene har jeg gått opp bare en kilo og jordmor er fornøyd med både min og babyens vekst. Alle prøver som er tatt av meg er optimale, så jeg er trygg på at både jeg og babyen får det vi trenger.

Så får jeg bare se hvordan det går å amme på dette kostholdet, jeg tror jeg vil merke ganske fort om jeg må legge om litt på inntaket.

Så spis mer mat/fett, og sørg for å få masse kunnskap. Og husk for all del at du skal holde deg unna margariner og andre lettsvinerier ;-)
Lykke til!

Treningsfrik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 21:41   #11
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Lite melk etter kostomlegging

Jeg kjenner meg igjen fra forrige barn. Nå spiser jeg fet smoothie til frokost ( f eks avokado, banan, frossen frukt, linfrøolje, kokosfett, juice og koksmel/liten neve havregryn) Den holder meg og melken gående...

Ellers måtte jeg kutte på Greens'ene. Fikk melkeproduksjon som en barselkvinne (mange mnd etter fødsel). Kanskje et tips en dag innimellom, effekten kommer asap hos meg? (Selv om det sies man skal være litt forsiktig med Greens mens man ammer, for de har en renseeffekt også)

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 12:03   #12
Treningsfrik
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 43
Treningsfrik er ny på veien

Sv: Lite melk etter kostomlegging

Opprinnelig lagt inn av martefie, her.

Jeg kjenner meg igjen fra forrige barn. Nå spiser jeg fet smoothie til frokost ( f eks avokado, banan, frossen frukt, linfrøolje, kokosfett, juice og koksmel/liten neve havregryn) Den holder meg og melken gående...

Ellers måtte jeg kutte på Greens'ene. Fikk melkeproduksjon som en barselkvinne (mange mnd etter fødsel). Kanskje et tips en dag innimellom, effekten kommer asap hos meg? (Selv om det sies man skal være litt forsiktig med Greens mens man ammer, for de har en renseeffekt også)

Greens? Her må du opplyse en uopplyst stakkar!

Treningsfrik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 11:06   #13
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Lite melk etter kostomlegging

Opprinnelig lagt inn av Treningsfrik, her.

Greens? Her må du opplyse en uopplyst stakkar!

Slikt grønt pulver som er superpopt nå; hvetegress, spirulina og slikt: F eks dette: http://www.facelook.no/helsekost-sup...ns-90-g-pulver
Linken er fra vilkårlig valgt nettsted. Aldri handlet der, men bruker akkurat denne boksen.

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen gode nye brødoppskrifter (med lite egg og lite spesialingredienser)? Frater Oppskrifter 2 20-09-10 11:12
Forsinket mens pga. kostomlegging? Sorgfri Lavkarbo generelt 2 31-08-10 18:22
Julesnacks-med lite karbo-og gjerne uten melk? vips Oppskrifter 9 10-12-06 21:04
Q-melk VS Tine melk Aadi Generell ernæringsdebatt 12 14-04-06 18:08
Kostomlegging for foreldre Tingeling Dr Lindbergs 12 24-07-05 15:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no