Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Den gode knutekålen!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-05-13, 23:24   #1
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg
Thumbs up

Den gode knutekålen!

Jeg må bare dele denne opplevelsen, da jeg syntes at skrelt, kokt KNUTEKÅL må få litt skryt for sine gode egenskaper. Det har kun 3 g karbohydrater per 100 g, ser ut som en potet og smakte forbløffende likt. :-)

I dag hadde jeg en skikkelig god opplevelse ved kjøkkenbordet nemlig! En av mine livretter er og vil nok alltid være frikadeller i kraftsaus. "Problemet" med denne retten er at den tradisjonelt sett serveres med gulrøtter og poteter til, som de fleste gode gammeldagse "kånemiddagger" gjør. Så jeg lagde frikadeller i lavkarbokraftsaus, kokte poteter og gulrøtter til min samboer og tok en råkjangs på å koke et skrellt knutekål til meg. Jeg hadde aldri smakt knutekål før, så var litt spent på resultatet. Ågudhjelpedemeg! Dette var akkurat som å spise potet! :-D dette blir nok min nye favorittgrønnsak! Begynner å bli grådig lei blomkål nå :-p

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 23:36   #2
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Det gode knutekålet!

Helt enig! Knutekål er bare såååååå godt! Jeg elsker den! Både kokt i biter, most til mos, råkost, i skiver/stenger med dipp til, til wok +++ Bare synd at de har dårlig kål nå for tia i butikkene. Det var mye godt på høsten.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 00:23   #3
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Det gode knutekålet!

Enig, knutekål er bra! Vi pleier å gratinere den. Akkurat som vi pleide å gratinere potet før .

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 07:28   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Det gode knutekålet!

Knutekål er kjempegodt! Men fant du det i butikk nå ekenna?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 08:24   #5
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Det gode knutekålet!

Ja Imse! Jeg har oppdaget en ny butikk nær hvor jeg bor! Den heter Økokrambua og har bare sååå masse kjekke varer! Min nye favorittbutikk! ^^

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 00:47   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Det gode knutekålet!

Heter det virkelig et knutekål?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 08:41   #7
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Det gode knutekålet!

Nei,det heter en knutekål og knutekålen og ikke knutekålet. Men er det så nøye da?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 23:54   #8
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Det gode knutekålet!

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Heter det virkelig et knutekål?

Det heter selvsagt "et knutekål"! Som i "spis knutekål".

Hihi, skjønte hva du mente, men enig med Imse - det er ikke så farlig. Et eller spis i vei

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 00:59   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Det gode knutekålet!

Ja, rettskrivning og grammatikk er viktig.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 01:05   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Den gode knutekålen!

Klart det er nøye! Rettet opp i nå.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 10:08   #11
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Det gode knutekålet!

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ja, rettskrivning og grammatikk er viktig.

Så klart det er nøye, men trenger man påpeke det så offentlig at noen har gjort en grammatikkfeil? Det hadde kanskje holdt å sende en PM? Men helt enig at en skal skrive så riktig som en kan.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 10:27   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Den gode knutekålen!

Spesielt i denne sammenhengen er det utrolig dritviktig å påpeke det "offentlig", isteden for å bare rette det opp.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 10:31   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Den gode knutekålen!

Ok, la meg forklare! Jeg retter mer enn gjerne opp feil, altså. Det tar ikke lang tid, og er faktisk noe av det jeg gjør mest av her som moderator. Grunnen til at det er litt ekstra nøye når det kommer til titler er at store deler av forumet er søkbart for alle, og hele forumet for alle medlemmer. Med feilskrevne titler blir det mye vanskeligere å søke.

Nå, tilbake til knutekålen!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 12:44   #14
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien

Sv: Den gode knutekålen!

Takk for tipset! Det må prøves!

Har en "innvandrerbutikk" med godt utvalg i nærheten, så da havner knutekål på handlelista.

Men det burde vel også gå ann å dyrke selv nå på sommeren? Noen med erfaring der?

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 21:28   #15
Lich
Seniormedlem
 
Lich sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 607
Lich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snill

Sv: Den gode knutekålen!

Ja husker at vi dyrket det selv,helt enkelt,som neper.plant frø i en stripe,tynne,se dem gro.Burde være riktig tid nå.

Lich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 23:20   #16
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Den gode knutekålen!

Var det jeg som hadde skrevet feil? Tenkte ikke over det. Syntes det høres litt morsomt ut med "knutekålen". Tenkte vel et kål-kålet-flere kål-alle kålene, Derav Knutekålet. =)

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 14:33   #17
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien

Sv: Den gode knutekålen!

Jeg har sådd! Venter........

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 17:43   #18
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Den gode knutekålen!

Har endelig kjøpt knutekål i dag,så spennende skal ha den til
middag i morgen.Ble forbauset at den var rimelig dyr
Kjøpte den på invandrerbutikk.
Håper at jeg liker den

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 19:55   #19
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Den gode knutekålen!

Knutekål smaker som nepe og er knallgodt!!!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 20:00   #20
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Den gode knutekålen!

Opprinnelig lagt inn av ekenna, her.

Var det jeg som hadde skrevet feil? Tenkte ikke over det. Syntes det høres litt morsomt ut med "knutekålen". Tenkte vel et kål-kålet-flere kål-alle kålene, Derav Knutekålet. =)

Du tenkte sikkert på et kålhode.
Men petimetri burde unngås. Hvorfor skal man få være pedantisk på rettskrivning og ikke på andre ting? Hva hjelper det om man kan sin grammatikk eller kokebok hvis man ikke har evne til å være generøs på andre områder?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 20:04   #21
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Den gode knutekålen!

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Du tenkte sikkert på et kålhode.
Men petimetri burde unngås. Hvorfor skal man få være pedantisk på rettskrivning og ikke på andre ting? Hva hjelper det om man kan sin grammatikk eller kokebok hvis man ikke har evne til å være generøs på andre områder?

Akkurat i denne saken var det faktisk jeg som ble usikker på om jeg hadde tatt feil, at det faktisk het et knutekål.
Men på generelt grunnlag er rettskriving viktig, fordi det f.eks kan oppstå misforståelser om alle skriver slik de selv vil. Ref alle dialektinlegg i nettdebatter som er totalt uleselige for alle som ikke snakker samme dialekt. Man skriver jo for leseren, ikke for seg selv (for det meste).

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 20:30   #22
Jeiform
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Hvor: Drammen
Innlegg: 72
Jeiform er ny på veien

Sv: Den gode knutekålen!

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Knutekål smaker som nepe og er knallgodt!!!

Jeg har alltid blitt kalt ei nepe av mine nærmeste - ergo; jeg er go'

Får lete etter denne kålen...

Jeiform er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gode lapper! JannickeR Bakst 2 21-02-17 20:42
Den gode følelsen! Kremtoppen Fysisk og mental helse 1 27-01-10 17:13
Gode ben Labomba Middag 0 28-07-07 12:55


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no