Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Artikkel som viser at PCOS kan leges ved lavkarbokosthold

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-05-09, 09:50   #1
Troika
Juniormedlem
 
Troika sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Drammen
Alder: 41
Innlegg: 28
Troika er på en erverdig vei

Artikkel som viser at PCOS kan leges ved lavkarbokosthold

Her er en artikkel jeg kom over i Mat & Helse. Det var da jeg leste denne at jeg bestemte meg for å legge om kostholdet. Ble veldig motivert av tanken på å kunne bli kvitt plagene og ikke minst kvisene og hårveksten... http://www.matoghelse.no/helse/2009/...an-leges!.aspx

På samme nettsted er det også en fin artikkel om brennesle. Brennesle er fin å høste nå og er faktisk fin for diabetikere da den reduserer sukkerinnholdet i blodet i tillegg til mye annet helsebringende. http://www.matoghelse.no/helse/2006/...brennesle.aspx
Tror jeg skal ut å høste litt brennesle i dag. Har jo nok av det i hagen likevel!

Troika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 10:35   #2
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Artikkel som viser at PCOS kan leges ved lavkarbokosthold

Kjempefin artikkel! Den har jeg lyst til å vise til noen jeg tror sliter med dette.
Er selv kvitt noen av PCOS-symptomene også, og håper å bli helt frisk etter hvert.

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste

Sist redigert av nalana : 13-05-09 kl 10:40.
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 10:38   #3
Troika
Juniormedlem
 
Troika sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Drammen
Alder: 41
Innlegg: 28
Troika er på en erverdig vei

Sv: Artikkel som viser at PCOS kan leges ved lavkarbokosthold

Opprinnelig lagt inn av nalana, her.

Kjempefin artikkel! Den har jeg lyst til å vise til noen jeg tror sliter med dette.

Så bra! Jeg har selv hatt PCOS i noen år nå uten å egentlig bry meg noe særlig om det. De siste par årene har jeg fått flere og flere plager, men har liksom ikke helt visst hva jeg skal gjøre med det heller. Gynekologen som påviste PCOS sa bare at "gå på p-piller"... Så denne artikkelen ga hvert fall meg motivasjon og et håp om at dette faktisk kan leges!

Troika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 10:55   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Artikkel som viser at PCOS kan leges ved lavkarbokosthold

Min gyn. nærmest applauderte da jeg sa jeg hadde gått på lavkarbo i flere år nå Deilig å møte noen som var helt med på notene. Hun hadde skrevet avgangsoppgaven sin på karboredusert kosthold fremfor piller til PCOS'ere

Forøvrig sa hun at hun så tegn på syklus hos meg, noe som ALDRI har skjedd før. Så det tyder på at det virker selv om ikke vekta viser så mye resultat som ønsket.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 11:09   #5
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Artikkel som viser at PCOS kan leges ved lavkarbokosthold

Lurer på om det er vanlig og naturlig at det går senere for oss med vekta? Damen i artikkelen gikk uansett ganske fort ned i vekt, men jeg lurer ofte på hvorfor det går så sent med meg selv om jeg gjør alt riktig.

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 11:22   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Artikkel som viser at PCOS kan leges ved lavkarbokosthold

Jeg har stor tro på dette, og vektnedgang er hvertfall med på å lege PCOS. Jeg ble aldri utredet for dette som overvektig men legen min sa han var overbevist om at jeg hadde det, og jeg hadde så og si alle symptomene. I tillegg prøvde jeg og mannen min aktivt å få vårt andre barn i den perioden, vi prøvde i vel halvannet år tror jeg, og før og etter det brukte vi jo ikke prevensjon, men jeg ble aldri gravid. Jeg hadde mensen 2-3 ganger i året maks.

Jeg fikk mensen med en gang etter vektoperasjonen, så den gjorde noe med hormonene mine. Etter det fikk jeg mensen på klokka hver eneste måned! Helt i rute! Og etter at de første 40 kiloene var borte begynte jeg og mannen min å prøve å bli gravide igjen, og tror dere ikke det tok ETT forsøk før spiren satt? Jeg trodde jeg så syner og måtte teste 3-4 ganger før jeg trodde det.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 12:17   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Artikkel som viser at PCOS kan leges ved lavkarbokosthold

Opprinnelig lagt inn av nalana, her.

Lurer på om det er vanlig og naturlig at det går senere for oss med vekta? Damen i artikkelen gikk uansett ganske fort ned i vekt, men jeg lurer ofte på hvorfor det går så sent med meg selv om jeg gjør alt riktig.

Jeg har lest, og har tro på, at kroppen velger å prioritere det den ser på som mest prekært. Det sa forøvrig også gyn. At hormonbalanse står over overvekt, og kroppen prøver derfor å fikse innside først. Desverre skjønner ikke den at å fikse utside hadde fikset innsida...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 12:26   #8
Troika
Juniormedlem
 
Troika sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Drammen
Alder: 41
Innlegg: 28
Troika er på en erverdig vei

Sv: Artikkel som viser at PCOS kan leges ved lavkarbokosthold

Jeg leste om PCOS i pasienthandboka.no og måtte bare klippe ut noe som sto der: (uthevet av meg)

"Vektreduksjonen bør ikke skje raskt. Du bør basere vektnedgangen på å leve et mest mulig sunt liv der de viktigste tiltakene er regelmessig mosjon, hyppige men små måltider - 4 til 6 ganger per dag, å spise mer brød og grønnsaker, å redusere inntaket av fett og søtsaker"

Det er jo ikke rart man kan bli forvirret!

Troika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 12:35   #9
Liv:)
Medlem
 
Liv:) sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Alder: 38
Innlegg: 172
Liv:) er ny på veien

Sv: Artikkel som viser at PCOS kan leges ved lavkarbokosthold

Jeg håper virkelig dette hjelper mot min PCOS, vil så gjerne ha kroppen min tilbake uten kviser, overvekt og manglende eggløsning.

__________________


Liv:) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generell Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 12:42   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Artikkel som viser at PCOS kan leges ved lavkarbokosthold

Opprinnelig lagt inn av Troika, her.

Jeg leste om PCOS i pasienthandboka.no og måtte bare klippe ut noe som sto der: (uthevet av meg)

"Vektreduksjonen bør ikke skje raskt. Du bør basere vektnedgangen på å leve et mest mulig sunt liv der de viktigste tiltakene er regelmessig mosjon, hyppige men små måltider - 4 til 6 ganger per dag, å spise mer brød og grønnsaker, å redusere inntaket av fett og søtsaker"

Det er jo ikke rart man kan bli forvirret!

Høres ut som noe som er klippet rett ut av ei bok skrevet på 50-tallet. :knegg:

Jeg synes det er litt morsomt når de skriver "spis mer brød". Sånn helt generelt, liksom? Vet de hvor mye brød nordmenn spiser, egentlig? Så om jeg spiser et halvt First Price-kneippbrød til dagen så bør jeg spise enda mer?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 12:47   #11
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Artikkel som viser at PCOS kan leges ved lavkarbokosthold

Flott artikkel!
Og ja, man kan bli frisk av PCOS - jeg er et godt eksempel på det.
Men siden jeg faktisk gikk opp! på lavkarbo, begynte jeg med metformin i kombinasjon med lavkarbo (ED-fase 3), og dermed gikk jeg saaaakte, men sikkert ned ca 20 kg.
Alle plagene forsvant (og det var mye mer enn overvekt - jeg kunne ikke jobbe og legene forsøkte faktisk å gi meg diagnosem ME!!!)
Jeg hadde i tillegg ingen planer om å bli gravid - men vi var uforsiktige en gang - og vips er jeg nå 30 uker på vei.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 13:06   #12
Troika
Juniormedlem
 
Troika sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Drammen
Alder: 41
Innlegg: 28
Troika er på en erverdig vei

Sv: Artikkel som viser at PCOS kan leges ved lavkarbokosthold

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Høres ut som noe som er klippet rett ut av ei bok skrevet på 50-tallet. :knegg:

Jeg synes det er litt morsomt når de skriver "spis mer brød". Sånn helt generelt, liksom? Vet de hvor mye brød nordmenn spiser, egentlig? Så om jeg spiser et halvt First Price-kneippbrød til dagen så bør jeg spise enda mer?

Det verste er jo at denne artikkelen er fra 2007...

Jada, det er bare å hive innpå med kneipp!

Troika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 13:10   #13
Troika
Juniormedlem
 
Troika sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Drammen
Alder: 41
Innlegg: 28
Troika er på en erverdig vei

Sv: Artikkel som viser at PCOS kan leges ved lavkarbokosthold

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Flott artikkel!
Og ja, man kan bli frisk av PCOS - jeg er et godt eksempel på det.
Men siden jeg faktisk gikk opp! på lavkarbo, begynte jeg med metformin i kombinasjon med lavkarbo (ED-fase 3), og dermed gikk jeg saaaakte, men sikkert ned ca 20 kg.
Alle plagene forsvant (og det var mye mer enn overvekt - jeg kunne ikke jobbe og legene forsøkte faktisk å gi meg diagnosem ME!!!)
Jeg hadde i tillegg ingen planer om å bli gravid - men vi var uforsiktige en gang - og vips er jeg nå 30 uker på vei.

Så bra! Da er det kanskje håp for meg også! Jeg fikk bare beskjed av min gyno at det ikke var noe annet å gjøre med dette enn å ta p-piller. Hadde jeg ikke kommet over denne artikkelen så hadde jeg sikkert fortsatt trodd at det ikke var mer å gjøre.
Jeg sluttet på p-pillene før jeg begynte på ketolysekuren slik at jeg virkelig kan se om kuren har noen effekt på dette.
Det er hvert fall bra det virker som om legene begynner å bli mer opplyste på dette og kan gi råd som faktisk hjelper!

Troika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 20:11   #14
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Artikkel som viser at PCOS kan leges ved lavkarbokosthold

Jeg har fått veldig god hjelp av legen på Lindberglegen, de har forståelse med dette og veldig god erfaring, og kan i samråd med deg finne ut et opplegg som passer deg. SÅ kan anbefale det - vel anvendte penger.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 20:50   #15
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Artikkel som viser at PCOS kan leges ved lavkarbokosthold

Hiver meg på her - denne artikkelen gir virkelig håp til alle oss som har PCOS.

Når det gjelder pasienthåndbokas anbefalinger, så finner jeg stadig motstridende informasjon der. Hør bare hva det står om karbohydrater:

Karbohydrater

De tilfører kroppen energi og virker direkte inn på blodsukkeret som stiger. Høyt inntak over tid fører til overvekt. Eksempler på karbohydrater er sukker, søt brus, juice, alkohol, søtsaker, poteter, ris, pasta, korn, brød. En del av dette er "tomme" kalorier, det vil si at de tilfører oss ikke annet enn ekstra kalorier.

Diabetikere bør være oppmerksomme på at korn, poteter, ris og pasta er rike på karbohydrater og gir stigning i blodsukkeret. Frukt kan inneholde mye sukker. Jevnt over bør de fleste av oss spise mer karbohydrater, men da først og fremst som brød og grønnsaker.

Først sier de at karbohydrater fører til økte blodsukkerverdier, og at stort inntak fører til overvekt. Deretter anbefaler de at vi spiser mer karbohydrater:confus ed:

"Noen" har glemt å se på sammenhengen i det som skrives.

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 21:22   #16
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Artikkel som viser at PCOS kan leges ved lavkarbokosthold

Sitat:

Jevnt over bør de fleste av oss spise mer karbohydrater, men da først og fremst som brød og grønnsaker

De fleste av oss - er de som ikke har PCOS.
Og brød og grønnsaker - er jo ikke det som de skriver er tomme karbohydrater. De kunne vært mer spesifikke med hva de mener med brød.
Men jeg mener helt seriøst at de fleste ikke trenger å leve så strikt som meg, men man ville ha mye bedre helse om man spiste mer av de langsomme karbohydratene, ikke de raske og tomme.
Hva de mener med at man bør spise mer karbohydrater - vel det er et mysterium.
Kanskje holde seg unna den boka?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 22:29   #17
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Artikkel som viser at PCOS kan leges ved lavkarbokosthold

Opprinnelig lagt inn av grotingeling, her.


Karbohydrater

De tilfører kroppen energi og virker direkte inn på blodsukkeret som stiger. Høyt inntak over tid fører til overvekt. Eksempler på karbohydrater er sukker, søt brus, juice, alkohol, søtsaker, poteter, ris, pasta, korn, brød. En del av dette er "tomme" kalorier, det vil si at de tilfører oss ikke annet enn ekstra kalorier.

Diabetikere bør være oppmerksomme på at korn, poteter, ris og pasta er rike på karbohydrater og gir stigning i blodsukkeret. Frukt kan inneholde mye sukker. Jevnt over bør de fleste av oss spise mer karbohydrater, men da først og fremst som brød og grønnsaker.

Du blir tjukk, men du blir tynn

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 22:34   #18
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Artikkel som viser at PCOS kan leges ved lavkarbokosthold

Opprinnelig lagt inn av grotingeling, her.

Hiver meg på her - denne artikkelen gir virkelig håp til alle oss som har PCOS.

Når det gjelder pasienthåndbokas anbefalinger, så finner jeg stadig motstridende informasjon der. Hør bare hva det står om karbohydrater:

Karbohydrater

De tilfører kroppen energi og virker direkte inn på blodsukkeret som stiger. Høyt inntak over tid fører til overvekt. Eksempler på karbohydrater er sukker, søt brus, juice, alkohol, søtsaker, poteter, ris, pasta, korn, brød. En del av dette er "tomme" kalorier, det vil si at de tilfører oss ikke annet enn ekstra kalorier.

Diabetikere bør være oppmerksomme på at korn, poteter, ris og pasta er rike på karbohydrater og gir stigning i blodsukkeret. Frukt kan inneholde mye sukker. Jevnt over bør de fleste av oss spise mer karbohydrater, men da først og fremst som brød og grønnsaker.

Først sier de at karbohydrater fører til økte blodsukkerverdier, og at stort inntak fører til overvekt. Deretter anbefaler de at vi spiser mer karbohydrater:confus ed:

"Noen" har glemt å se på sammenhengen i det som skrives.

Det frister å tro at dette er skrevet som en spøk. Det er jo helt latterlig. Hvordan kan myndighetene slippe unna med sånt svada, egentlig? Jeg begynner snart å lure på om jeg lever i bakvendtland.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 22:36   #19
Hillelille
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 239
Hillelille er ny på veien

Sv: Artikkel som viser at PCOS kan leges ved lavkarbokosthold

Det jeg gjerne vil se forskning på, er om det er lavkarbokostholdet generelt som kurerer PCOs, eller om det at kroppen ikke får mer av raske karbohydratene, men fortsatt kan spise trege karbohydrater uten at det gjør noe utslag.

Jeg kunne også tenkt meg å se undersøkelser på hvor mye karbohydratkutt som skal til for at kroppen kurerer PCOs og/eller f.eks insulinresistanse.

Hillelille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 22:44   #20
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Artikkel som viser at PCOS kan leges ved lavkarbokosthold

Opprinnelig lagt inn av Hillelille, her.

om det er lavkarbokostholdet generelt som kurerer PCOs, eller om det at kroppen ikke får mer av raske karbohydratene

Endel blir bedre av Feodon kost som i stor grad baserer seg på å spise langsomme karbohydrater i forhold til f.eks ketolyse. Så det er nok individuellt.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 10:09   #21
Troika
Juniormedlem
 
Troika sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Drammen
Alder: 41
Innlegg: 28
Troika er på en erverdig vei

Sv: Artikkel som viser at PCOS kan leges ved lavkarbokosthold

Tror nok det er individuelt ja, hva som funker for hver enkelt. Har lest noen undersøkelser som viser at det er samme hva slags diett man følger, så lenge man klarer å gå ned litt i vekt. Når det er sagt så er jo kvinner med PCOS ofte mer sensitive for karbohydrater enn "vanlige mennesker". Vi har derfor lettere for å legge på oss av karbohydrater, derfor kan det være lurt å ha et kosthold med mindre karbohydrater. Man kan trekke paralleller til diabetes 2, da mange med PCOS også produserer for mye insulin.
Det er også gjort en undersøkelse som viste at et kosthold med lite karbohydrater har innvirkning på psyken hos kvinner med PCOS. Man blir mindre deprimert og får høyere selvtillit.
Ha, ha! Dette er jo strålende! Snart er jeg tynn og overlykkelig!


Troika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 10:43   #22
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Artikkel som viser at PCOS kan leges ved lavkarbokosthold

Opprinnelig lagt inn av Troika, her.

et kosthold med lite karbohydrater har innvirkning på psyken hos kvinner med PCOS. Man blir mindre deprimert

Det kan jeg skrive under på! Jeg blir sur, gretten, mer eller mindre ustabil og på grensen til suicidal om jeg spiser mye karbo.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 11:00   #23
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Artikkel som viser at PCOS kan leges ved lavkarbokosthold

Det kan jeg også skrive under på. Kostholdet virker utrolig inn på psyken min, såpass mye at det skremmer meg litt med tanke på hvor mange "psykisk ustabile" mennesker det finnes som muligens kunne blitt helt friske bare av å legge om kostholdet ...

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 12:48   #24
Adlibitum
Nytt Medlem
 
Adlibitum sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 9
Adlibitum er på en erverdig vei

Sv: Artikkel som viser at PCOS kan leges ved lavkarbokosthold

Hei! Jeg er ny her i forumet, og har hatt diagnosen PCOS noen år uten å bli tatt spesielt seriøst av legen min. Jeg bestemte meg for å ta tak, og var nylig hos Sofie Hexeberg som har skrevet den aktuelle artikkelen ( http://www.matoghelse.no/helse/2009/...an-leges!.aspx ). Hun anbefalte meg dette forumet, og jeg har nå surfet litt rundt og funnet utrolig mye interessant og inspirerende! Hun anbefalte meg ketose, men det har jeg ingen erfaring med. Jeg fikk mye informasjon, men er det noen som har noen erfaringer å dele likevel?

Adlibitum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysenybegynner Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 13:01   #25
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Artikkel som viser at PCOS kan leges ved lavkarbokosthold

Jeg ble aldri utredet for PCOS, men var hos gynekolog etter å ha spist lavkarbo i to år, og han kunne klart se tilbakevendende cyster på den ene eggstokken min. Jeg har altså spist meg frisk fra en sykdom jeg ikke en gang visste jeg hadde

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Studentøkonomi og lavkarbokosthold... mofe Lavkarbo generelt 39 22-03-10 21:36
En meget god og informativ artikkel om PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 17 14-08-09 00:01
Barn og lavkarbokosthold ... Jollers Barns kosthold 50 04-03-08 10:08
Enda en god artikkel om PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 4 02-06-05 17:40
Nyttig artikkel om PCO/PCOS Mum 4 2 PCOS og karbohydratkontroll 1 18-05-05 22:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no