Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Hvordan telle karbohydrater?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-03-12, 15:38   #1
Tone-Rose
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Alder: 42
Innlegg: 212
Tone-Rose har en fantastisk aura rundt segTone-Rose har en fantastisk aura rundt seg

Hvordan telle karbohydrater?

Dette er sikkert spurt om tusen ganger før, men jeg fant ikke noen svar, så gi meg gjerne en link til et svar om noen har

Hvordan teller jeg karbohydrater i store måltider? For eksempel når jeg lager middag til hele familien, hvordan vet jeg hvor mye karbohydrater som ligger på MIN talerken? Ofte lager jeg MYE middag og fryser ned restene, og skjønner bare ikke hvordan jeg skal finne ut hvor mye karbohydrater som er i min mat.... Kunne så klart regner ut totalt for hele middagen og så delt på antall porsjoner, men vi spiser ikke like store porsjoner, så jeg aner ikke hvordan jeg gjør dette?? Noen tips??

Skal begynne på Atkins fase 1 på mandag, og skal føre matdagbok, så dette må jeg finne ut av....

__________________




Skriv gjerne en kommentar i Dagboka mi
Tone-Rose er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-03-12, 15:41   #2
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Hvordan telle karbohydrater?

Du kan jo bruke en kjøkkenvekt og veie det, det er vel ikke så mange andre måter å gjøre det på. Veie feks grønnsakene, regne ut hvor mye det er i det, veie kjøttet etc..

feks om du spiser 150 g brokkoli så regner du ut det, og 100 gram koteletter, så må du regne ut der... Er ikke noen annen måte å gjøre på, egentlig..

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 02-03-12, 15:44   #3
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Hvordan telle karbohydrater?

Tja, hvis du vil ha det så nøyaktig som mulig hvis du lager store porsjoner av f.eks. gryteretter, hvor du ikke kan veie nøyaktig hvor mye fløte som er i akkurat din porsjon, så må du nok regne ut summen for hele måltidet, og finne ut hvor mye det er pr. 100 gr. av den. Og så veie din egen mat, og regne det i forhold til det første tallet du fant...

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-03-12, 16:00   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan telle karbohydrater?

vei den maten du skal spise og sjekk matvaretabellen eller legg inn antall gram på diett.no.
grønnsaker inneholder lite karber, ikke så viktig å telle nøyaktig egentlig, men det er greit å veie proteinmengden(kjøttbiten f,eks) og fettmengden du bruker

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 09:58   #5
Tone-Rose
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Alder: 42
Innlegg: 212
Tone-Rose har en fantastisk aura rundt segTone-Rose har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan telle karbohydrater?

hmmm... okei... er den biter jeg er redd jeg kommer til å skli ut på, kommer til å bli lei av å stå å måle, veie, legge inn hver enkelt matvare inn i mat tabell og bruke såååå lang tid bare på å finne ut mengden karbohydrater.... får bare gjøre så godt jeg kan og håpe det hjelper, så lenge jeg går ned i vekt så er jeg egentlig fornøyd... tenker å forsøke å ligge rundt 20 karbohydrater de første ukene slik Atkins anbefaler og spise av kun det som er lovlig i fase 1...

Teller, veier, måler og registrerer dere alt dere spiser, eller er det nok å skrive ei matdagbok og ikke nødvendigvis registrere alt nøyaktig, men bruke dagboka som et hjelpemiddel hvis vekta ikke går nedover??

__________________




Skriv gjerne en kommentar i Dagboka mi
Tone-Rose er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 10:15   #6
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan telle karbohydrater?

Må du veie da?

Jeg er ofte i ketose men veier ikke noe som helst.. bruker lav karbo grønnsaker, kjøtt og fett til middag. MEd mindre du spiser 1 kg grønnsaker så er det da vanskelig å tippe over 30gram karbohydrater..

Men vist du ikke opplever vektnedgang e.l. så kan det være lurt å ta et par dager hvor du skriver/veier opp maten.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 10:16   #7
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan telle karbohydrater?

Hvis du er redd for at du skal skli ut på grunn av dette, så er det nok stor fare for at du også kommer til å gjøre det. Men i starten kan det være lurt å gjøre det, bare for å bli kjent med næringsinnholdet i det du spiser - bestem deg for at du skal gjøre det nøye i kun 2 uker f.eks., da er det en mer overkommelig jobb.

Etter hvert lærer du deg hvilke matvarer du bør begrense inntaket av og hvilke du kan spise mer av. Jeg teller aldri noe lenger, fører ikke matdagbok heller.

__________________
timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 13:06   #8
annex
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 62
Innlegg: 816
annex har en fantastisk aura rundt segannex har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan telle karbohydrater?

I begynnelsen er det nok veldig lurt å veie og telle det du spiser, og bruke diett.no

Men du kommer veldig fort inn i det, og kan ta det på "øyemål".
Ikke no stress, du kommer fort inn i det.

Jeg bruker diett.no bare en sjelden gang nå, når jeg er nysgjerrig på noe, men den er kjekk å ha, og du kan legge inn hele retter der og lagre det, så du bare henter det opp neste gang.

Lykke til, det her vil gå så bra,så!

__________________

Høyde: 163 cm - Startvekt: 77 kg - Sluttmål: 58 - 60 kg
annex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 50 karber, kutte alkohol og røyk Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 13:59   #9
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan telle karbohydrater?

Da jeg gikk på Atkins fase 1 for flere år siden veide jeg ikke i det hele tatt. Jeg følte meg likevel ganske sikker på at jeg holdt meg innenfor 20 g. karbo om dagen. I fase 1 er tillatte matvarer så begrenset at det nesten regulerer seg selv, men jeg hadde jo likevel en formening om omtrent hvor mye jeg spiste av ting slik at jeg følte jeg hadde en viss kontroll på mengden karbo. For meg fungerte det bra, og det gikk jevnt nedover med vekta. Jeg tror jeg ville hatt store problemer med å gjennomføre det å veie alt hele tida.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 14:44   #10
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan telle karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Tone-Rose, her.

Teller, veier, måler og registrerer dere alt dere spiser, eller er det nok å skrive ei matdagbok og ikke nødvendigvis registrere alt nøyaktig, men bruke dagboka som et hjelpemiddel hvis vekta ikke går nedover??

her gjør nok folk forskjellig. Jeg skriver inn hvert gram men jeg er ekstrem

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 15:28   #11
Tone-Rose
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Alder: 42
Innlegg: 212
Tone-Rose har en fantastisk aura rundt segTone-Rose har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan telle karbohydrater?

okei... men da tror jeg rett og slett at jeg forsøker meg uten å veie opp hvert gram å ser hvor det tar meg... er jo ganske begrenset hva jeg kommer til å spise de neste to ukene, så tror det går greit... får heller blir mer nøye med å måle og veie dersom vekta står stille... planlegger jo måltidene mine og skriver ned hva jeg spiser, så skal nok greie å holde oversikt, selv om jeg kanskje ikke veier hver minste lille gram..... vi får se... gidder ikke stresse meg opp med dette, får bare se hvordan det går... sist jeg fulgte LCHF veide og målte jeg ingenting, men vekta gikk nedover uansett...

__________________




Skriv gjerne en kommentar i Dagboka mi
Tone-Rose er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 17:01   #12
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Hvordan telle karbohydrater?

Spis de "rette" tingene du, og i fornuftige mengder! Så lenge du går ned i vekt ser jeg ingen grunn til å finregne for å holde seg akkurat der eller der. Jeg har tatt stikkprøver et par tre ganger, dvs lagt inn dagens meny på diett.no med ca vekter for å se hvordan jeg ligger an. Men utover det har jeg kun spist fornuftig, og observert at vekten beveger seg rett vei. Siden nyttår har det gått saktere, sikkert en kombinasjon av at jeg kun har rundt 6 kg igjen og at jeg har begybt å trene regelmessig. Og at jeg kanskje har blitt litt slappere i dietten etter et halvt år på lavkarbo. Men det viktige er at man finner et sunt kosthold man kan leve på resten av livet, og som man trives med. Da kommer vektreduksjonen av seg selv. Man er jo gjerne utålmodig med tanke på tiden det tar, men husk på at det har jaggu tatt noen år å samle på seg kiloene også.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan få i seg nok karbohydrater? Peppa Gris Ketolysekuren 32 23-08-11 11:14
Telle karbohydrater Ada Induksjonen 2 08-04-11 13:40
Hvordan telle karber? Skippy Ketolysekuren 2 29-10-08 11:10
Hvordan telle karber i "karbfri" mat LilleVille Lavkarbo generelt 2 09-10-06 17:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no