Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-03-09, 10:35   #101
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info.

Opprinnelig lagt inn av kozpia84, her.

du provosere mæ veldi my nu.
æ e altså vektoperert æ. fått live mitt tbake....
bli bare iiritert når æ høre ka du skriv
farlier å fød unga ska æ fortell dæ

operasjonen var min siste utvei
dette er ikke noe jeg angrer på
og foresten jeg kan spise melkeprodukter


Han provoserer bare, hehe. Han er IKKE lege, det er bare tull, det ser man på måten han skriver på og på det lave kunnskapsnivået, så ikke bry deg. Folk vil alltid komme med svada og skremselspropaganda om disse operasjonene. Da må man bare riste på hodet og prøve å vende det døve øret til, for stort sett kommer det kun av uvitenhet.

Flott å lese at du har fått et nytt liv, jeg kan signere det du skriver selv.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 12:12   #102
bubbletopp
Juniormedlem
 
bubbletopp sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østfold
Alder: 54
Innlegg: 49
bubbletopp er på en erverdig vei

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info.

Opprinnelig lagt inn av theo, her.

Jeg håper virkelig dere tenker dere svært godt om før dere går til dette skrittet. Dette er en av de typene operasjoner som har høyest risiko både for alvorlige komplikasjoner og for død.

Komplikasjonene en må leve med resten av livet etter en slik operasjon er og mange og voldsomme. Dere vil aldri igjen kunne nyte et måltid mat. Dere må sannsynligvis slutte helt med alle melkeprodukter. Dere kommer være plaget av hyppig oppkast, diarre og magesmerter. Feilernæring er en selvfølge, så dere må få vitaminsprøyter og jerntilskudd resten av livet. Pasienter etter denne type operasjon er også mer utsatt for leverproblemer, gallestein, nyrestein og metabolisk encephelopati (hjerneskade).

Jeg er selv lege og har erfaring med pasienter av denne gruppen. Det er ikke alle som er så fornøyde i etterhånd. Så stå på, endre matvaner og livsstil! Bariatrisk kirurgi er IKKE en enkel utvei.

Ser at du får utrolig mange tilbake meldinger... og jeg må si at jeg synes det er bra at du påpeker alvoret ved en slik operasjon. Jeg har selv to venninner som har utført operasjonen... hun ene har fortsatt bena på jorden og hun andre har fått helt hollywood tendenser... et par tre år etter opperasjonen skal hun fjerne hud fra magen.. og det er jo greit.. men så begynner hun omtrent med oprasjoner annen hver mnd.. ut og inn av sykehuset ...og er aldri fornøyd.. armer, lår legger , rumpe , trekanten, bryst og allikevel klager hun. Det som jeg synes er rart er at sykhuset innvilger alle disse operasjonene - da hun ikke legger om livsstilen og nekter å trene.. det burde vært kriterie. Hun sier f.eks ... jeg elsker sjokolade og spiser stort sett bare det ..men det spiller ingen rolle jeg går ned uansett. Helt greit for meg.. men hva har skjedd med henne... hun var mye sunnere før operasjonene. Tarmslyng og infeksjoner har oppstått hos henne og det er greit og tenke nøye igjennom før man ar skrittet og søker og gjenomfører en operasjon. om man tar operasjon bør man allikevel legge om livsstilen... en jeg kjenner tok operasjonen for en god del år tilbake og er nå kraftig overvektig igjen... hun har fått beskjed fra legene at magesekken er tøylig og ved at hun ikke har lagt om livsstilen nok og begynte sakte men sikkert å spise litt mer og litt mer har det gått gale veien for henne.

jeg er også enig i at dette er muligheten til å få et nytt og bedre liv.. jeg har også vært inne på tanken, har ikke meldt meg opp til operasjon, men håper jeg skal klare å få det til uten.

__________________



bubbletopp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 08:41   #103
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Bubbletopp: ser du ikke hvorfor han får pepper? Det er helt greit å opplyse om eventuelle komplikasjoner, selvsagt er det det. Det er når man kommer med direkte løgn og svada det reageres. Når han i tillegg skriver at han er lege når hele innlegget lyser av mangel på kunnskaper, er det ikke rart man blir oppgitt og litt sint. Folk bør ikke gå rundt og skremme folk på feil grunnlag når de ikke har peiling på hva de snakker om. Det blir latterlig og rett og slett ille.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 14:53   #104
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info


Akkurat i dag ser det ut som om operasjon er eneste løsning for meg

Da synes jeg det er godt å høre om alle de det går bra for... så langt jeg har forstått går det bra for de aller fleste...

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 01:29   #105
HeidiP
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 1
HeidiP er på en erverdig vei

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Hallo,

Naa er denne traaden ikke vaert tatt opp paa en stund, men jg proever allikevel -

Bare lurer paa Iset, du sier at du har gaatt gravid etter aa ha blitt operert- er dette "normalt"? Har gaatt aa fundert paa dette med gastric bypass i 2 aar naa, men ikke gjort noe med d, har vaert paa litt forumer og forskjellige websider idag, og jeg er mer og mer innstilt paa aa snakke med legen min om dette neste uke. Men har da alltid lurt paa om det gaar an aa faa barn etter operasjon. Ogsaa er det dette med legen da - hvis man vil sette seg paa venteliste, er det opp til deg selv, eller er det fastlegen som avgjoer om du er stor nok (i skrivende stund veier jg 135 kg, og med en BMI paa 48.1) Vil ikke tro at legen kan argumentere med meg om jeg er stor nok akkurat... Bare kjenner at der jeg er naa, mentalt sett, ville det vaert en stor "blow" aa faa beskjed om at jg ikke kan faa plass paa venteliste... Er det noen som vet hvordan venteliste systemet fungerer? Er d kronologisk, eller kan det komme stoerre folk/folk m mer helseproblemer foran deg i koeen?
Paa forhaand takk for svar, og takk for at det finnes saa mange mennesker som er villige til aa dele sin historie, baade positive og negative sider ved en GBP

HeidiP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: . Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 07:11   #106
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info


Kriteriene for å få gbp er bmi på 40 uten tilleggssykdommer, 35 med tilleggssykdommer som feks dia og høyt blodtrykk.

Det er ikke legen som bestemmer, men han henviser deg til et sykehus som tar den avgjørelsen - kirurgen har siste ordet. Ventetiden er fra 1.5 til 3 år avhengig av hvilket sykehus du søker til. Ventetiden hos private er lik null. På Gjøvik koster operasjonen 98 000, på Aleris i Oslo 45 000.

Jeg blir sannsynligvis operert før sommeren Har bmi på 36 m/ dia.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 17:52   #107
Serenio
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 143
Serenio er på en erverdig vei

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Jeg tilhører også operert-gjengen, men jeg har DS, ikke GBP, og det er straks 7 år siden jeg ble operert. Jeg har i grunn ikke hatt noen problemer, annet enn med jernmangelanemi (men dette er en forventet komplikasjon), og at jeg ikke ble så lett som jeg skulle ønsket. Men jeg har også ME, antakelig hatt det siden 1993, så trening har alltid vært komplisert å få til. Jeg gikk ned fra 180 til 90 kg og holdt meg der lenge. Men i løpet av 2 år snek det seg jaggu på 20 kg, og det er derfor jeg er her. Har levd lavkarbo så godt det går siden september 2009 og i skrivende stund er 17-18 kg av de 20 borte.

Jeg er også sykepleier, og har jobbet på Aker med de første startgruppene, så jeg kan en del om dette. Kjenner MENGDER med folk som er opererte, både her og i utlandet.

Har hatt en del plastisk kirurgi selv, og er takknemmelig for det jeg har fått dekket. Håper at jeg klarer å gå ned 15 kg til og så operere lårene også, men da er jeg ferdig med kirurgi.

En ting ang. dumping. Per definisjon skal ikke vi med DS kunne få dumping, og jeg har aldri opplevd det før etter at jeg begynte på lavkarbo. Jeg har hatt en planlagt karbosprekk og et par litt uplanlagte pga julebord og fest, og jeg har fått noe som minner om dumping etterpå. Bare litt snodig, vet ikke om det er dumping engang, kanskje det bare er reaksjon på unormalt blodsukkernivå. Ekkelt var det ihvertfall.

Anyway. Jeg fins her hvis det er noen som føler for å spørre om noe. Jeg er ikke så oppdatert på hvilke sykehus som gjør hva og til hvilken pris etc., men jeg kan mye generelt om operasjoner og livet etterpå.

Serenio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert (DS i 2003) men vil gjerne leve LCHF Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 19:23   #108
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.


Kriteriene for å få gbp er bmi på 40 uten tilleggssykdommer, 35 med tilleggssykdommer som feks dia og høyt blodtrykk.

Oioi! Kanskje jeg heller skal legge på meg en kilo eller to til og heller søke GBP?
Har jo tippet BMI på 35 etter røykeslutt og har hatt dia2 i mange år!

Tenke, tenke!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 21:17   #109
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av HeidiP, her.

Hallo,

Naa er denne traaden ikke vaert tatt opp paa en stund, men jg proever allikevel -

Bare lurer paa Iset, du sier at du har gaatt gravid etter aa ha blitt operert- er dette "normalt"? Har gaatt aa fundert paa dette med gastric bypass i 2 aar naa, men ikke gjort noe med d, har vaert paa litt forumer og forskjellige websider idag, og jeg er mer og mer innstilt paa aa snakke med legen min om dette neste uke. Men har da alltid lurt paa om det gaar an aa faa barn etter operasjon. Ogsaa er det dette med legen da - hvis man vil sette seg paa venteliste, er det opp til deg selv, eller er det fastlegen som avgjoer om du er stor nok (i skrivende stund veier jg 135 kg, og med en BMI paa 48.1) Vil ikke tro at legen kan argumentere med meg om jeg er stor nok akkurat... Bare kjenner at der jeg er naa, mentalt sett, ville det vaert en stor "blow" aa faa beskjed om at jg ikke kan faa plass paa venteliste... Er det noen som vet hvordan venteliste systemet fungerer? Er d kronologisk, eller kan det komme stoerre folk/folk m mer helseproblemer foran deg i koeen?
Paa forhaand takk for svar, og takk for at det finnes saa mange mennesker som er villige til aa dele sin historie, baade positive og negative sider ved en GBP

Hei Heidi

Jeg ble gravid 6 mndr etter operasjonen ja. Litt tidlig, men det gikk heldigvis supert. Fikk god oppfølging. Det er faktisk ofte LETTERE å bli gravid etter en vektoperasjon enn når man er svært overvektig, fordi man ved å gå ned i vekt ofte får syklusen i orden igjen og øker fruktbarheten. Faktisk blir man ofte så fruktbar at legene alltid går inn og anbefaler opererte å være VELDIG strenge med prevensjon 1-2 år etter operasjonen. ().

Jeg og min mann prøvde å bli gravide i halvannet år da jeg var overvektig. Ingen resultat. Jeg hadde sjelden mensen og sikkert ikke eggløsning heller. Da jeg hadde gått ned 40 kg ble jeg gravid på ETT forsøk, og jeg døde litt av sjokk da testen ble positiv! Gledes-sjokk, selvsagt, men jeg hadde aldri i verden trodd det. Det viser at mitt problem var vekten. Og jeg hadde et MYE sunnere og bedre svangerskap denne gangen enn med førstemann, da jeg var overvektig (ca. 100 kg den gangen). Med førstemann fikk jeg tidlig bekkenløsning og endte opp med svangerskapsforgiftning med ekstremt høyt blodtrykk og innleggelse, og prematur fødsel. Med andremann hadde jeg nesten INGEN problemer og gikk nesten til termin. Ingen ødemer, lavt blodtrykk og sunn og frisk.

Jeg ble operert privat, så jeg vet ikke så mye om ventelistene, da jeg ventet i 1,5 måneder bare. Betaler man, slipper man ventetid. Men jeg vet at ventetiden i det offentlige er på mellom 2 og 4 år, og legen din kan ikke nekte deg å søke om operasjon! Spør legen din om henvisning, så blir du satt i kø. Du må beregne å vente i altså 2-4 år, så det er greit å komme igang fortest mulig. Med mindre du velger privat operasjon (feks. i Oslo, Aleris), da er ventetiden på alt fra 1 uke til 2 måneder, alt etter hvor travelt kirurgen har det. Bare spør om du lurer på noe mer.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 16:25   #110
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Oioi! Kanskje jeg heller skal legge på meg en kilo eller to til og heller søke GBP?
Har jo tippet BMI på 35 etter røykeslutt og har hatt dia2 i mange år!

Tenke, tenke!

Ja skjønner at du tenker Jeg klarer ikke gå ned på egen hånd, så for meg er det eneste løsning til bedre helse4

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 19:30   #111
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Ja skjønner at du tenker Jeg klarer ikke gå ned på egen hånd, så for meg er det eneste løsning til bedre helse4

Nå har jeg vært medlem her i over 2 år og veier 3kg mer enn jeg gjorde da jeg startet!
Er røykefri, da, men......

Har gått ned 10kg 2 ganger og vet jo hva som må til, men klarer det rett og slett ikke i lengden! Så fort jeg slapper av bittelitt, raser kiloene på igjen!
Klarer jeg ikke dette det neste året, søker jeg GBP!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 19:40   #112
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

GBP krever vel at det er for mye mat som er roten til overvekten? Eller vil det fungere på de som spiser for lite, men hvor hormoner og insulin er hovedproblemet også?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 19:53   #113
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

I og med at så og si alle med dia2 blir friske(ikke medisinfri, FRISKE) etter GBP, må det jo ligge noe der også!

Og det er vel lettere å stabilisere hormonspeilet når man er normalvektig?

Ville ha undersøkt dette hos noen som har peil, var jeg deg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 21:52   #114
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

GBP krever vel at det er for mye mat som er roten til overvekten? Eller vil det fungere på de som spiser for lite, men hvor hormoner og insulin er hovedproblemet også?

Både og. Man blir kvitt diabetes (de snakker allerede om en utgave av denne operasjonen som kur mot diabetes, fordi den rett og slett forsvinner omtrent over natta hos GBP-opererte), feks. Jeg spiste veldig mye mat så for meg har jo magesekk-størrelsen og det at jeg har kortere tarmer og mindre opptak vært veldig verdifullt og er det fremdeles (og livet ut, heldigvis), men jeg kjenner folk som har lagt på seg pga. at de har spist for lite (bla. svigermor) og som har gått ned i vekt etter denne operasjonen. Så den virker på de fleste, vil jeg tro.

En annen ting; legen min mener jeg hadde pcos, men jeg ble ikke utredet for dette. Jeg hadde mensen 2-3 ganger i året maks, og ikke eggløsning. Jeg ble aldri gravid, prøvde og prøvde til ingen nytte. Etter operasjonen fikk jeg mensen, faktisk dagen etter, våknet opp med blod i senga. Festlig.
Etter det har jeg hatt mensen hver måned, på KLOKKA, med unntak av i svangerskapet, etter å ha blitt gravid på ETT forsøk, by the way. Så hormonene stabiliserer seg ofte veldig etter en slik operasjon.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 10:19   #115
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Nå har jeg vært medlem her i over 2 år og veier 3kg mer enn jeg gjorde da jeg startet!
Er røykefri, da, men......

Har gått ned 10kg 2 ganger og vet jo hva som må til, men klarer det rett og slett ikke i lengden! Så fort jeg slapper av bittelitt, raser kiloene på igjen!
Klarer jeg ikke dette det neste året, søker jeg GBP!

''

Ser den Kitt.. sånn er det med meg også. Går ned...så opp, ned og opp... Jeg søkte i des 08 og tenkte at jeg skulle bruke ventetiden på å prøve selv og evt. takke nei hvis jeg hadde klart det på egenhånd. Veldig glad jeg søkte for jeg har bare klart å gå ned 3 kilo siden jeg søkte...

Så nå gleder/gruer jeg meg til å få minimage

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 11:26   #116
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

''
Så nå gleder/gruer jeg meg til å få minimage

Er nettopp det, gleder/gruer!
Vet jo at det kan bli utrolig tøft selv med pitteliten mage!
Vil helst klare selv, men......

Veiedag i dag, etter en uke på ketolyse, uten utskeielser og i ketose hver kveld, + 100g!

Riktignok har jeg mensen, men dog........!!!!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 11:37   #117
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Min datter skal opereres nå førstkommende onsdag, 17.feb. Blir utrolig spennende! Ikke bare selve operasjonen, men også tiden fremover

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 11:39   #118
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Min datter skal opereres nå førstkommende onsdag, 17.feb. Blir utrolig spennende! Ikke bare selve operasjonen, men også tiden fremover

Så spennende!
Masse lykke til både med operasjonen og den første tiden etterpå!

Hold oss litt oppdatert etterhvert, da!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 11:50   #119
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Visst skal jeg det, Kitt Hun har vært på Nordagutua (?) i 4 uker for å gå ned litt før operasjonen. Der har de levd på 900 kcal, pulver og knekkebrød
Hun hadde fortalt at jeg spiste lavkarbo og spurt om hun kunne gjøre det samme etter operasjonen. Kanskje ikke noen kjempebombe at de var noget skeptiske til det og at hun på det sterkeste ble frarådet det?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 13:31   #120
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Hun hadde fortalt at jeg spiste lavkarbo og spurt om hun kunne gjøre det samme etter operasjonen. Kanskje ikke noen kjempebombe at de var noget skeptiske til det og at hun på det sterkeste ble frarådet det?

Ingen bombe, nei, men veldig trist!
Er jo tydelig at det er flere her som er operert og som lever lavkarbo i beste velgående!

Om, dersom, atte, jeg til slutt blir operert, så kommer jeg nok til å velge en lavkarbovariant i ettertid, rett og slett for å ikke skli ut hva vaner gjelder.
Må jo være topp å bli mett av lite etc, men vet jeg har lett for å velge heeeeelt feil mat om jeg ikke har fokus!
Er jo en grunn til at jeg ende opp her og i denne tråden spesielt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 14:12   #121
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info


Lykke til med datteren!

Blir nok ikke bare enkelt å spise etter klokka nei.. skal prioritere fett og proteiner og vann. Tenker å fortsette å leve lavkarbo....kanskje litt fedon aktig på sikt..

Helt utrolig at jeg snart skal bli mett av et halvt knekkebrød Hvis det skjer før sommeren...har jeg ikke mange månedene igjen med stor magesekk

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 14:26   #122
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Det er bare i begynnelsen man spiser såpass lite altså, hehe. Jeg ble skikkelig mett av et halvt knekkebrød de første månedene, men etterhvert kunne jeg spise 1-2 knekkebrød/brødskiver med pålegg. Jeg spiser som regel 1 skive, men det er fordi jeg har mye pålegg på, det metter jo mer. Og før operasjonen spiste jeg jo 6-8 skiver i et jafs, omtrent.

Og det går HELT fint å leve lavkarbo etter en slik operasjon. Noen har problemer med mye fett, men det er helst i begynnelsen, i tillegg til at jeg tror mange som ikke tåler fett, faktisk spiser fett sammen med stivelse (pizza, burger osv) og tror det er fettet de ikke tåler når det er kombinasjonen fett + karbo. Jeg reagerer sjelden på noe mat, men jeg tåler fet lavkarbomat mye bedre enn fet høykarbomat. Tror mange ikke er klar over dette og tror de ikke tåler FETT.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 20:38   #123
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg ble skikkelig mett av et halvt knekkebrød de første månedene, men etterhvert kunne jeg spise 1-2 knekkebrød/brødskiver med pålegg.

Hehe, og jeg som må true innpå den siste skiva nå hvis jeg spiser 2 stk av f.eks Karin-brødet, lurer på hvor mett jeg hadde blitt i starten

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 20:58   #124
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hehe, og jeg som må true innpå den siste skiva nå hvis jeg spiser 2 stk av f.eks Karin-brødet, lurer på hvor mett jeg hadde blitt i starten

Hehe, Karinbrødet er mer mettende enn vanlig brød ja, jeg spiser veldig sjelden to skiver av det. Men i begynnelsen klarer man knapt 3 biter av ei skive, og ikke et helt egg feks. Men det varierer jo fra person til person. Nå klarer jeg et helt egg, men sjelden mer. Spiser i grunnen like mye (evt. lite) som en normal småspist person. Ingen kan se på porsjonene mine at jeg er operert, de tenker sikkert bare at jeg er småspist.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 15:24   #125
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info


Da har jeg minimage orker jo ingenting...hehehe

Håper på noen gode råd fra Iset.Har tenkt å leve lavkarbo når jeg går over på vanlig kost om halvannen uke. Sliter fortsatt med blodsukkeret har karbosug og BS er mellom 7 og 8. Vet dette blir bedre når jeg kan leve lavkarbo.

De var SÅ skeptiske til lavkarbokost etter operasjon på vektoperasjonsforumet..eller ikke de da...EN person.

Hadde vært fint å ha noen argumenter å slå i bordet med...

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mitt liv etter Gastric Bypass-operasjonen i januar Iset Livets lyse side 102 26-09-11 19:17
Gastric bypass operert? kokkeline Generell ernæringsdebatt 6 20-06-08 11:51
Vurderer Fedon supha Dr Lindbergs 24 16-04-08 19:10
Jeg vurderer ... Fredrikke07 Ketolysekuren 4 16-03-08 11:47
Vurderer ketolyse, og har et par spørsmål Mamseboms Ketolysekuren 14 09-05-07 16:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no