Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Blodsukker, ketoner, grenser og vektnedgang

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-11-17, 12:41   #1
Ephexita
Nytt Medlem
 
Ephexita sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2017
Alder: 40
Innlegg: 7
Ephexita er på en erverdig vei
Exclamation

Blodsukker, ketoner, grenser og vektnedgang

Her kommer det en del spm, men først litt bakgrunnsinformasjon.

Jeg har over noen år gått ned 56kg ved å telle kalorier og trene. Da kroppen nå ikke går ned i vekt med mer enn 1200 kcal om dagen (jeg er 180 cm og 84 kg, kvinne) har jeg gått over på ketose dietten.
Jeg har i lange perioder tidligere levd på lavkarbo, men da rundt en 50-100g om dagen.
Dette har hjulpet meg med mine sykdommer og gitt en bedre hverdag (fibromyalgi, ME og migrene)

Nå skal jeg altså ned de siste kiloene.

Jeg har et naturlig lav blodsukker, og etter måling av Hbca1 (langtidssukker) hos lege vet jeg at jeg har en Hbca1 på 4.3
Jeg har lest noen linjer om kroppens insulin ifht ketose og fettforbrenning, men jeg ble ikke helt klok på det.
Blodsukkeret ligger alltid på 4.1-4.5 to timer etter mat.
(datteren har dia t1 så jeg måker meg fast med ekstraapparatet hennes)

Daglig nå ligger jeg på en 10-15 g karbo om dagen, dette gir kraftig utslag på ketoner uansett tid på døgnet.
Har da vært i ketose nå i 2 uker og rast avmeg 5.4 kilo.
En vanlig dag innebærer da rundt 10-15g karbo, 30-50 g protein og 50-100 g fett.


Så er det dette med å opprettholde.
Fortsette vektnedgangen.

Hovedspm mitt er egentlig dette med blodsukkeret ifht ketoner. Går utifra at mitt lave blodsukker er en fordel for fettforbrenningen, eller har jeg misforstått?
Jeg spiser mer proteiner enn anbefalt, men føler at jeg må ha såpass når jeg trener. Har jeg tenkt riktig?
Jeg er moderat med fett, for sikkerhetsskyld passer jeg på at kaloriene hver dag ikke overstiger 1300kcal noe som funker bra med metthetsfølelse så lenge jeg er i ketose. Er dette idiotisk eller en lur tankegang?

Vil kroppen ta noe skade av et såpass lavt blodsukker?
Min kunnskap rundt dette strekker seg jo tiø behandling av min datters diabetes, da målet der alltid er å ha Hbca1 på under 7. Hvordan er dette for meg som er frisk?

Burde jeg måle fastende c peptid? Hvilken info gir evnt dette meg, og hvordan tolke svaret?

Mye rart som surrer, men blir glad om noen kan hjelpe meg å nøste litt.
Jeg må imye større grad enn andre friske ta vare på kroppen min for å fungere i hverdagen, så her er det viktig å tenke helheten, ikke bare det at jeg vil ned de siste kiloene.

På forhånd takk.

Ephexita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Norge Svar med sitat
Gammel 09-11-17, 16:09   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker, ketoner, grenser og vektnedgang

Hei!
Hos friske mennesker skal blodsukkeret ligge mellom 4 og 6, så du er rett og slett perfekt
Har dia 1 selv

Når du ligger så lavt i karber og også så lavt på kcal så vil du være i ketose døgnet rundt og derfor vil du kunne lese av at du har ketoner. Bruker du å måle ketoner i urin eller i blod siden du sier kraftig utslag?
Fargen på urinstrimlene er ikke så viktig; enten er du i ketose eller ikke og feks dehydrering vil automatisk føre til mørkere farge på strimmelen.

Lavt og fint blodsukker vil normalt føre til at du slipper den kunstige sulten som for høyt blodsukker fører med seg, og det er dermed MYE lettere og være streng med seg selv og kunne klare seg med tilmålt mengde mat og dermed føre til en jevnere vektnedgang.
I starten vil mye av kiloene du mister være vann, så vektnedgangen vil ikke være like stor fremover. 1/2 kilo i uken er mer realistisk.
Ser ingen grunn til at du bør måle c-peptid med så fint blodsukker

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 09-11-17, 16:47   #3
Ephexita
Nytt Medlem
 
Ephexita sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2017
Alder: 40
Innlegg: 7
Ephexita er på en erverdig vei

Sv: Blodsukker, ketoner, grenser og vektnedgang

Takk for svar :-)
Ble forvirret av alt som sto om blodsukkeret. Haha.
Men da kjører jeg bare på videre da :-)

Ephexita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Norge Svar med sitat
Gammel 09-11-17, 16:48   #4
Ephexita
Nytt Medlem
 
Ephexita sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2017
Alder: 40
Innlegg: 7
Ephexita er på en erverdig vei

Sv: Blodsukker, ketoner, grenser og vektnedgang

Jeg måker forresten med strips.
Drikker en 3 liter i døgnet, så det mørkelilla utslaget er nok bare mye ketoner tror jeg? ��

Ephexita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Norge Svar med sitat
Gammel 09-11-17, 20:28   #5
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker, ketoner, grenser og vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av Ephexita, her.

Jeg måker forresten med strips.
Drikker en 3 liter i døgnet, så det mørkelilla utslaget er nok bare mye ketoner tror jeg? ��

Eller hvor lang tid siden du spiste/drakk Uansett, ketose er ketose

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
BMI-grenser sistegang Generell diskusjon 11 15-01-11 17:46
Trening "Ingen grenser"... Vettel Fysisk og mental helse 2 08-03-10 18:59
Det får være grenser! lionesse Spørsmål og svar 13 17-12-09 18:14
Finnes det grenser? Aishe Ketolysekuren 7 03-10-09 21:03
Ketoner i kveldsurin, men ikke ketoner i morgenurin? Afrodithe Ketolysekuren 3 24-03-09 10:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no