Søk i lavkarbosidene: |
Tilpasset søk
|
|
PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen. |
Del denne siden: |
|
Trådverktøy |
31-05-06, 01:40 | #1 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2006
Alder: 55
|
Lavkarbo og surrete blødninger...trenger råd!Hei! |
Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening |
31-05-06, 07:53 | #2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 43
|
Sv: Lavkarbo og surrete blødninger...trenger råd!Dette kostholdet har ihvertfall virket positivt på min mens, så kan godt være kroppen prøver å ordne selv uten at jeg er noen ekspert på området..
31-05-06, 08:29 | #3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 45
|
Sv: Lavkarbo og surrete blødninger...trenger råd!de fleste med PCO(S) opplever at mensen stabiliserer seg med lavkarbokosthold. selv hadde jeg mens et par ganger i året, men etter at jeg la om til lavkarbo, så kommer den ganske så punktlig hver 28-30 dag omtrent. Jeg tok P-pillen diane da jeg tok p-piller,og de er jo i og forseg ikke p-piller.Jeg sluttet med de for tre år siden, da jeg følte at de ikke hadde noe hensikt å ta de. De hjalp jo ikke mot "problemet", men bare ga meg mens en gang i mnd. |
Min kostholdsfilosofi: Fedon |
31-05-06, 09:25 | #4 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 43
|
Sv: Lavkarbo og surrete blødninger...trenger råd!Jeg hadde den "månedlige" kanskje 1 gang i året eller noe de siste 3 årene, men 4 ganger dette året. Forsvant litt igjen når jeg begynte å spise lite og dårlig igjen..
31-05-06, 09:44 | #5 |
Administrator
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
|
Sv: Lavkarbo og surrete blødninger...trenger råd!Det med at syklusen stabiliserer seg skjer ikke bare med PCOS'ere - men med de fleste som starter et lavkarbo kosthold. Det er en av de store fordelene med dette kostholdet, at det stabiliserer blodsukker, hormoner og alt som skjer i hele kroppen. Mange som allerede er stabile kan kanskje oppleve at det blir litt "uregelmessigheter" i begynnelsen, men så stablisiserer det seg igjen, og blir der.
31-05-06, 14:41 | #6 |
Seniormedlem
|
Sv: Lavkarbo og surrete blødninger...trenger råd!Takk for svar. |
31-05-06, 15:12 | #7 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
|
Sv: Lavkarbo og surrete blødninger...trenger råd!Hmmm... kanskje det var derfor jeg hadde skikkelig vondt i eggstokkene her om dagen? Går vanligvis på provera 7 dager hver mnd for å få mens, men har glemt det et par runder nå, så jeg koblet ikke det i det hele tatt...
31-05-06, 22:22 | #8 |
Juniormedlem
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 40
|
Sv: Lavkarbo og surrete blødninger...trenger råd!Det med uregelmessighet i blødningene er naturlig ved lavkarbo. Jeg begynte på denne livsstilen i august høsten 2005, og har ikke hatt mensturasjon siden slutten av september. Har oppsøkt lege og gynekolog. De begge sier at i en så stor forandring av kostholdet, har kroppen nok med seg selv. Er man i tillegg litt stresset (eksamener etc.), er det en enda naturligere forklaring på det. Dette kom fra tidl overlege på Rikshospitale |
Min kostholdsfilosofi: Atkins |
01-06-06, 21:59 | #9 |
Seniormedlem
|
Sv: Lavkarbo og surrete blødninger...trenger råd!
Dette høres litt rart ut på meg, for min lege (som er overlege ved st.Olavs hospital, og tar doktorgraden sin på PCOS) sier at et lavkarbokosthold skal virke positivt på mensen. Jeg har opplevd å få mensen regelmessig etter at jeg begyntemed et lavkarbokosthold, nettopp pga at det stabiliserer hormonene. |
01-06-06, 22:27 | #10 |
Administrator
|
01-06-06, 23:09 | #11 |
Seniormedlem
|
Sv: Lavkarbo og surrete blødninger...trenger råd!Hei, Nille! |
01-06-06, 23:27 | #12 |
Seniormedlem
|
Hei svarer jeg da, selv on du retter spørsmålet mot Nille. Jeg har ikke vært noe hard med kostholdet, men fulgt Lindberg, og nå F2-plan. Det er ikke noe med å telle karber der, men det går etter GI. Det som har vært mest påfallende PCOS-symptomet til meg har vært at jeg ikke har hatt mensen mer en max to ganger pr år, men jeg la om til lindberg i mai i fjor, og på juni fikk jeg mensen. Etter dette har jeg hatt regelmessig mens, med untak av en periode, hvor jeg ikke var så flink med maten. |
01-06-06, 23:45 | #13 |
Seniormedlem
|
Sv: Lavkarbo og surrete blødninger...trenger råd!Å, da er jeg spent, jeef! Jeg har brukt pillen nå, og det er kun da jeg har hatt blødninger. Men, som jeg nevnte, -så blødde jeg plutselig mens jeg ennå var "på brettet". Jeg tar det som at NOE skjer i kroppen, og er kjempespent på hva som kan skje framover...skal la pillen ligge en stund nå. takk for svar fra deg! *klem* |
02-06-06, 00:24 | #14 |
Administrator
|
Sv: Lavkarbo og surrete blødninger...trenger råd!Med semi-lavkarbo, kvasi-lavkarbo mener jeg når man spiser lavkarbo (i eller utenfor ketose) en periode for så å "ta pause" på en, to eller flere uker, på grunn av en eller annen feiring, helligdag eller ferie, for så å starte på nytt et par uker. Det er greitt om folk velger å følge denne "metoden", om en kan kalle det det. Og for mange kan det kanskje funke. Det er tross alt bedre enn å spise mye karber hele tiden.
02-06-06, 00:36 | #15 |
Juniormedlem
|
Sv: Lavkarbo og surrete blødninger...trenger råd!Hei igjen Nille, jeg har nok uttalt meg litt i feil retning.. Men poenget er at når kroppen står overfor en forandring, tar det tid før den balanserer seg (som du er inne på) og i denne mellomtiden kan mensturasjon utebli. Jeg blir veldig glad den dagen den kommer tilbake, men gynekologen sa at man kan være vekke fra den i 2 år uten fare. Men jg (og andre i samme situajon) skal holde det under oppfølging. Hva synes du egentlig?? Burde jeg ta mere undersøkelser med en gang mener du?? Jeg ser jo nå på forumet at heller flere stabiliserer sin mensturasjon i lavkarbolivsstil, imotsetning til meg som mistet den... |
02-06-06, 00:55 | #16 |
Seniormedlem
|
Takk for svar, Nille! Her er så mye kunnskapsrike folk her inne!! |
02-06-06, 01:35 | #17 |
Seniormedlem
|
Jeg svareer her også jeg, selv omjeg ikkeheter Nille |
02-06-06, 10:56 | #18 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
|
Det der har jeg lest flere steder, men jeg syns det er inmari rart. Da jeg ikke fikk normal mens rundt 16-17 års alderen ble jeg sent til spesialister for oppfølging fordi det ikke var "normalt" og ikke bra å ikke få mensen. Me ndet var kanskje fordi det var i begynnelsen? At det er farligere enn å komme igjang og så miste den?
02-06-06, 11:10 | #19 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
|
Sv: Lavkarbo og surrete blødninger...trenger råd!Min lege (hun som jeefern også har og som tar doktorgrad på PCOS) sier at jeg med PCOS helst skal ha avbruddsblødning minst 4 ganger pr år. Så jeg brukte Primolut 4 ganger pr år før. Slipper heldigvis det nå som jeg følger lavkarbo.
02-06-06, 13:20 | #20 |
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 59
|
Sv: Lavkarbo og surrete blødninger...trenger råd!Aha.. så det kan være kostholdet som er årsak til at jeg etter mange år uten blødninger på p-sprøyte, plutselig fikk 3 vanlige mensperioder etter hverandre. Trodde da at jeg hadde glemt å ta sprøyta i tide. Men telte etter og så at det ikke stemte. Legen kunne ikke forklare hvorfor jeg fikk mensen tilbake. Bare sa at uregelmessige blødninger nå og da var normalt. Men dette var jo ikke uregelmessige men veldig regelmessige blødninger. Fulgte min mensyklus helt nøyaktig 24 dager fra første neste blødning.
Fjonken Æresmedlem av morovirusforeningen Medlem av fredagsklubben Medlem av piskeklubben Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg |
Min kostholdsfilosofi: Lindberg |
02-06-06, 13:30 | #21 |
Seniormedlem
|
Mulig jeg ikke helt forstår deg Fjonken, men du hadde ikke mensen mens du gikk på p-sprøyte, men fikk tre vanlige perioder etter hverandre da du sluttet? |
02-06-06, 14:03 | #22 |
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 59
|
Sv: Lavkarbo og surrete blødninger...trenger råd!Jeg mista mensen med p-sprøyta og var mensfri i flere år og så da jeg hadde gått på lavkarbo en stund og fremdeles gikk på sprøyter fikk jeg 3 helt ordniære høyst vanlige mensperioder etter hverandre. Noe som ikke er normalt. Spotting nå og da er normalt men ikke 3 hele fulle menssykluser.
Fjonken Æresmedlem av morovirusforeningen Medlem av fredagsklubben Medlem av piskeklubben Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg |
Min kostholdsfilosofi: Lindberg |
02-06-06, 14:15 | #23 |
Seniormedlem
|
Høres ut som om kroppen ordner opp av seg selv, bare den får riktig mat da |
02-06-06, 23:41 | #24 |
Juniormedlem
|
Sv: Lavkarbo og surrete blødninger...trenger råd!Tusen takk for nyttig informasjon fra dere, jeg skal nok være obs på at leger ikke har helt peil på alt.. Nå må jeg si jeg er litt forvirret da. I og med at jeg før kostholdsendringen hadde regelmessig mens, og ikke nå - hva kan det være tegn på? Det er vel ikke pcos?, har forstått at man da i utgagspunktet ikke har normal mensturasjon - men som stabiliserer seg med lavkarbo... |
03-06-06, 00:03 | #25 |
Seniormedlem
|
Vanskelig å si hva som gir deg uregelmessig mestuasjon, men det kan jo hende det går seg til etterhvert... |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
Trådverktøy | |
|
|
Lignende tråder | ||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Trenger råd om trimsykkel | Albertine | Trening | 12 | 22-01-08 15:13 |
Lavkarbo for de med liten tid og dårlig råd? | Helene | Lavkarbo generelt | 17 | 25-10-05 23:30 |
Trenger brød råd | Janne | Oppskrifter | 7 | 22-08-05 22:41 |
Trenger hjelp og råd. | RAGNA | Ketolysekuren | 25 | 09-03-05 08:58 |
Trenger råd fra dere karbojunkies... | HP | Barns kosthold | 8 | 21-07-04 11:57 |