Søk i lavkarbosidene: |
Tilpasset søk
|
|
PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen. |
Del denne siden: |
|
Trådverktøy |
09-03-10, 14:51 | #1 |
Medlem
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Hedmark
Alder: 46
|
PCOS, metabolsk syndrom og lavkarboPrøvde meg på lavkarbo for 2-3 år siden, men skled dessverre helt ut og forsvant herfra etter kort tid. I ettertid har jeg fått diagnostisert både PCOS og metabolsk syndrom som jeg har skjønt ofte henger sammen. Leser at det er gunstig med lavkarbo i forhold til begge disse diagnosene og lurer litt på om jeg skulle forsøke å legge om kosten for godt i denne retning. Syns det var vanskelig sist, men det var kanskje noe pga at jeg fokuserte på det jeg IKKE kunne spise... |
Min kostholdsfilosofi: Ketolyse +/- |
09-03-10, 15:00 | #2 |
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
|
Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarboEg har sjølv pcos, og går på p-pillar. No har eg ikkje så veldig mykje peiling på "det tekniske", men eg vil tru at kroppen har godt av at alt går rundt som det skal. |
Min kostholdsfilosofi: LCHF |
09-03-10, 15:19 | #3 |
Medlem
|
Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarboAh, takk for tipset Furine |
09-03-10, 22:26 | #4 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
|
Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarboJeg kan skjønne argumentet om at ppillene gir kroppen din den syklusen den skal ha, men det er en kunstig fremkalt syklus uansett. I mitt tilfelle skjulte ppillebruk at jeg utviklet PCOS, og hadde jeg ikke brukt ppiller hadde jeg funnet ut at noe var galt mange år før jeg begynte å ønske meg barn.
09-03-10, 22:43 | #5 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2007
|
Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarboHva er egentlig forskjelle på PCO og PCOS??
10-03-10, 01:03 | #6 |
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
|
Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo
Du er forsåvidt inne på noe. PCO er bare cystene, uten tilleggssymptomer, eller rettere sagt en isolert beskrivelse av hvordan eggstokkene dine er med cyster (polyscystiske ovarier). PCOS er syndromet (polycystisk ovarie-syndrom), som da innebærer en eller flere av en haug symptomer. Den letteste måten er jo å få påvist cyster på eggstokken (minst ti på hver skal visst være en slags grense, uten at jeg helt skjønner hvorfor) hos gynekolog via ultralyd, men igjen finnes det dem som ikke har cyster (jeg vet ikke om jeg har hatt det, men en gynokolog mente han kunne se noe som vitnet om tilbakevendende cyster). Men, det viktigste er nok hormonbildet, og hva det gjør med utseendet. PCOS-ere har økning av androgener og testosteron, hvilket slår ut på f.eks ansiktsbehåring, tap av hodehår, kviser/byller, mannlige kroppstrekk (mer vom og overvekt rundt midja -altså at man legger på seg på en typisk ''mannlig'' måte). Videre kjennetegnes det av at man har nedsatt fertilitet, og gjerne lange sykluser (typ 35 dager ++ mellom). Men det er veldig forskjell på hvem som får hvilke symtpomer. Jeg har brukt p-piller i så mange år at jeg ante ikke hvordan syklusen min egentlig var. |
Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ |
10-03-10, 08:46 | #7 |
Juniormedlem
Medlem siden: Oct 2009
|
Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarboJeg vil virkelig anbefale deg å spise lavkarbo Jeg hadde i flere år hatt en syklus hvor det tok maaange måneder mellom hver menstruasjon. Etter at jeg begynte på lavkarbo tok det to uker før systemet kom igang! Huden min er dessuten plettfri nå Trenger aldri å tenke på at jeg må begrense matinntaket, men passer på å spise sunn og "ren" mat. Nå har jeg faktisk en bmi på 18,5, noe som muligens er noe lavt...men for meg passer det fint! Fokuser på all den gode maten du kan spise (kan være lurt å være litt forsiktig med meieriprodukter da disse gir stor insulinutsondring...og for min del uren hud). |
Min kostholdsfilosofi: Kjernesunn mat |
10-03-10, 11:00 | #8 |
Juniormedlem
Medlem siden: Feb 2010
|
Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarboMange forteller om at sykluser stabiliseres etter lavkarbo, der man man PCOS eller metabolsk syndrom. Betyr det at hormonbalansen stabiliserer seg igjen? At man har normale verdier av androgener? I så tilfelle, vil ikke dette hjelpe på akne OG hårvekst. Har leste en rekke av dere skrive at akne dempes, men har ikke sett noe om behåring. Er det noen som har noen tanker? |
Min kostholdsfilosofi: ingenting spesiell |
10-03-10, 11:41 | #9 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
|
Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarboJeg vil tippe alle symtomer blir mindre ja. Hormonene stabiliseres, og en del hormoner, spesielt de vi ikke vil ha for mye av, lagrer seg i fett... Derfor hjelper det å gå ned. Blir som en god sirkel, går ned i fett, lettere å kontrolere sult, som gjør at man går enda mer ned i vekt, og sånn går no dagan. |
Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. |
10-03-10, 12:24 | #10 |
Juniormedlem
|
Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarboTakk for svar. |
10-03-10, 13:45 | #11 |
Medlem
|
Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarboTakker for mange gode svar
Årsaker Forskerne mener at den underliggende årsaken til denne samlingen av risikofaktorer er motstand mot insulin (insulinresistens), et svekket insulin. Insulinhormonet lages i bukspyttkjertelen og regulerer mengden blodsukker i kroppen. Normalt bryter fordøyelsessystemet ned noe av maten du spiser til sukker (glukose). Kroppen bruker så insulin for å transportere glukosen inn i kroppens celler, der den brukes som energi eller kraftforsyning slik at cellene og kroppen er i stand til å utføre sine ulike oppgaver. Hvis kroppen din ikke reagerer som før på insulin (du har insulinresistens), vil omsettingen av glukose i kroppen bli forstyrret. Kroppen reager på dette med å skille ut stadig mer insulin i et forsøk på å få glukosen inn i cellene. Dette ekstra insulinet hjelper til å opprettholde normale glukoseverdier i blodet ditt for en tid, men til slutt klarer ikke bukspyttkjertelen å øke insulinproduksjonen mer. Som et resultat, vil glukose hope seg opp i blodet og føre til at du får type 2 diabetes. Dette er den vanligste formen for diabetes. Det metabolske syndrom opptrer før du når dette punktet, dvs. før du får type 2 diabetes. Glukosemengden i kroppen din er unormalt høy, dog ikke høy nok til å bli kalt diabetes, men høy nok til at den ekstra insulinmengden øker risikoen for andre helseskader. Mengden kolesterol og fettstoffer i blodet kan tilta, noe som skader hjertets blodårer (koronararteriene). Og høye insulinverdier kan forstyrre nyrenes evne til å omsette salt, noe som kan øke blodtrykket ditt. Årsaken til insulinresistens er ikke helt kjent, men det skyldes sannsynligvis en kombinasjon av arvelige og miljømessige faktorer. Forskerne tror at noen mennesker er arvelig disponert for insulinresistens. Men overvekt og fysisk inaktivitet er viktige bidragsytere. Andre risikofaktorer for å få metabolsk syndrom Alder. Forekomsten av metabolsk syndrom øker med alderen. Mens færre enn 10% av personer i 20-årene har metabolsk syndrom, har opptil 40% av dem i 60-årene tilstanden. Dessverre er utviklingen slik at stadig flere unge får metabolsk syndrom på grunn av ugunstig livsførsel - dvs. høyt kaloriinntak og liten fysisk aktivitet. Tilfeller av diabetes i familien. Du har økt risiko for å få metabolsk syndrom hvis det finnes andre i familien med type 2 diabetes, eller du hadde diabetes under svangerskapet. Andre sykdommer. Urinsyregikt og polycystisk ovariesyndrom (en hormonell forstyrrelse der kvinnekroppen produserer økt mengde mannlige hormoner) er også forbundet med økt risiko for å få metabolsk syndrom. Når bør du søke medisinsk råd? Hvis du vet at du har minst én av risikotilstandene i det metabolske syndrom - som høyt blodtrykk, høyt kolesterol eller en "eple-formet" kropp - kan det være at du allerede har syndromet uten å vite det. Snakk med legen din om å få testet de andre komponentene i syndromet og bli enige om en plan for å unngå alvorlig sykdom. Behandling Hovedmålet med behandlingen av det metabolske syndrom er å forhindre utvikling av type 2 diabetes, hjertesykdom og hjerneslag. Vanligvis kan det i tidlig fase oppnås ved disiplinert egenbehandling, der du fokuserer på kosthold og mosjon. Legen kan støtte deg i dette arbeidet gjennom regelmessige kontroller av vekten din, blodsukkeret, kolesterolet og blodtrykket - for å vise at livsstilsendringene gir resultater. Etter hvert blir det nødvendig å skrive ut medisiner for å bedre kontrollen med enkelte av risikofaktorene. De mest brukte er medisiner mot høyt blodsukker, høyt blodtrykk og ugunstige fettverdier. Kanskje blir du bekymret over å måtte bruke så mange medisiner. Forskning viser imidlertid at slik behandling sammen med et fornuftig kosthold og regelmessig mosjon gir et bedre og lengre liv. Har du økt utskillelse av protein i urinen, vil såkalte ACE-hemmere og AII-reseptorblokkere være nyttige. Økt fysisk aktivitet. Prøv og bruk kroppen til moderat anstrengende arbeid i minst 30 minutter de fleste dagene i uken. Det bedrer blodsukkeret, blodtrykket, fettinnholdet i blodet, bidrar til vektreduksjon og øker insulinfølsomheten. Kostendringer. Spis mer frukt, grønnsaker og fiber, mindre mettet fett og litt mindre fett totalt, mer fett fra fisk og planteoljer og mindre salt. Foretrekk hvitt kjøtt fremfor rødt kjøtt. Disse kostholdstiltakene vil ha en gunstig effekt på blodtrykk, fett i blodet, blodsukkeret og på insulinresistensen. Hvis du i tillegg kan kombinere kostendringer og fysisk aktivitet slik at du oppnår en viss vektreduksjon, er det svært gunstig, men for mange kan det være vanskelig. Rådene man her kan lese skulle altså ikke tilsi et lavkarbokosthold... Er det rart man blir smårar? http://nhi.no/livsstil-og-helse/kost...rom-12407.html http://nhi.no/sykdommer/kvinne/svuls...drom-1377.html |
10-03-10, 16:48 | #12 |
Supermoderator
|
Trur kanskje det kan vere litt individuelt. Eg gjekk ikkje på p-pillar før pcos vart oppdaga, men vart sett på det av endokrinologen min, for å prøve å bli kvitt ein del problem som kom som følge av pcos, blant anna hårvekst og anna gøy pga for mykje mannlege hormon. Har du ikkje desse problema så er kanskje lavkarbo i seg sjølv nok. For min del var det ikkje det. Eg gjekk ned ein god del kilo på fedoninspirert diett og mykje trening på tidleg 2000-tal (veit ikkje eksakt antal kilo, for eg brukte ikkje vekt), men det tok ikkje bort akkurat DEI problema. |
10-03-10, 19:10 | #13 |
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
|
Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarboJeg tror lavkarbokostholdet legger et innmari godt grunnlag for å bli frisk, men enkelte av oss klarer bare å holde ting i sjakk og trenger ekstra drahjelp. Jeg har blitt satt på metformin og yasmin, tross jeg hadde levd ketogent i over tre år. Men jeg tør ikke å tenke på hvordan ting hadde vært uten lavkarbo! |
Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ |
10-03-10, 19:14 | #14 |
Juniormedlem
|
Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarboVil bare legge til at jeg nettopp hørte at Peppermyntete vår godt mot PCOS plager. |
10-03-10, 19:41 | #15 |
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
|
Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarboser ved og lese det det står om PCOS , at det har jeg hatt siden jeg var 15 år , |
Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg |
27-03-10, 12:31 | #17 |
Medlem
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: barteby
|
Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarboPeppermyntete? Det har jeg aldri hørt før, drikker mye urtete så det skal jeg kjøpe inn. |
Min kostholdsfilosofi: ketolyse |
31-03-10, 13:43 | #18 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Mar 2010
|
tror det er fordi de mener at brød er mer "gode" karbs i forhold til sukker for har en enda mer negativ virkning på blodsukkeret... |
Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo |
31-03-10, 16:11 | #19 |
Supermoderator
|
Som tidlegare nemnt, eg trur det kan vere litt individuelt. Eg går til ein endokrinolog som er spesialist på overvekt og diabetes, eg tvilar på ingen måte på kunnskapen hans. Fordi eg hadde ganske kraftige "biverknader" av pcos (spesielt hårvekst) så vart eg sett på ei blanding av tablettar, blant anna Yasmin, fordi det hemmar hårveksten. Det er ganske stor skilnad på meg no og for nokre år tilbake hårmessig. Somme gongar må det medikament til for å få bukt med ting. |
31-03-10, 21:33 | #20 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Mar 2010
|
ja, om det er en blanding av forskjellig så kan jeg se det, men det er alt for mange leger som anbefaler p-piller som "kur mot PCO/PCOS".. Når jeg fikk diagnosen å spurte legen om informasjon så fikk jeg til svar:"nei, det må du nesten lese deg litt frem på. Kanksje søke på nettet?" |
Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo |
31-03-10, 22:25 | #21 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
|
Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarboJa, det er helt klart individuelt Furine. Jeg har ikke hatt problemer med hårvekst, men alle de andre teite symptomene hadde jeg, som masse kviser og fet hud, null mensen olala.
01-04-10, 01:43 | #22 |
Supermoderator
|
Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarboImp og Harefrøken, auda... Forstår! Det er tydelegvis mykje forskjellig ein støter på.. |
20-04-10, 12:53 | #23 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Apr 2010
|
Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarboJeg har PCOS og kan ikke bruke p-piller eller andre hormomregulerende midler pga at jeg har hatt blodpropp og dermed så er den mest effektive måten for meg å redusere vekten da dette skal etter hva jeg har lest og hørt skal redusere symptomer og plager relatert til PCOS. Man blir aldri kvitt denne sykdommen, men dersom man klarer å kontrollere vekten så vil hormonene stabilisere seg. |
Min kostholdsfilosofi: Atkins |
29-04-10, 13:54 | #24 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Kaupanger og litt i Bergen
Alder: 36
|
Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarboda eg fikk diagnosen PCO's og fikk tilbud om P-piller så nektet eg.. av mange grunner.. |
Min kostholdsfilosofi: Lindberg |
29-04-10, 14:20 | #25 |
Supermoderator
|
Eg går på Metformax 850 - som er ei form for metformin. Har heller ikkje dia, men dei hjelper å halde blodsukkeret stabilt, og kan dermed hjelpe på å gå ned i vekt. |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
Trådverktøy | |
|
|
Lignende tråder | ||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Kan noen skrive om samenheng mellom lavkarbo og pcos? var ikkje klar over dette! | mliaz | PCOS og karbohydratkontroll | 8 | 02-06-07 02:39 |
Hva med crohns syndrom og lavkarbo? | Goggen | Spørsmål og svar | 42 | 07-09-06 15:24 |
Metabolsk motstand | Anne | Lavkarbo generelt | 0 | 01-06-04 09:32 |