Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

17-dagersdietten

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-02-13, 11:14   #1
Bare meg 1981
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 5
Bare meg 1981 er på en erverdig vei

17-dagersdietten

Jeg prøver en diett som jeg har fått presentert over tid gjennom Dr. Phils program. Han kan reklamere for ulike typer slankemetoder, men jeg har lagt merke til at når det kommer gjester med virkelige problemer, så tilbyr han dem hjelp til å gjennomføre 17 dageres dietten. Det virker oppriktig oppi alt det kommersielle.

Jeg er nettopp begynt, er bare på 4. dag. Jeg har begynt å blogge litt anonymt om denne dietten og hvordan det går. Der har jeg skrevet mer om hva dietten går ut på... Hvis dere er interessert kan dere jo lese den på http://www.haterkg.blogspot.com

Kort sagt er det en diett som går i 4 faser, hver fase består av 17 dager bortsett fra den siste som er ment å være en vedvarende fase, altså en livsstilsendring. Teorien skal gi rask vektreduksjon - noe jeg er interessert i.

Var veldig vanskelig å finne så mye informasjon om denne dietten, derfor har jeg bestilt boka på engels, og forsøker så godt jeg kan å oversette denne selv og følge den.

Resultat til nå: ned 2,3 kg Mye væsketap ja, men Dr. Mike som har skrevet boka, poengterer at væsketap også er vektnedgang, både kosmetisk og helsemessig. Det vil synes rent kosmetisk og merkes på klærne, og belastningen på hjertet blir redusert. Dessuten kan væske kamuflere vektnedgang i form av fett, noe som kan være spesielt frustrerende.

Teorien er mye bygd opp på biokjemiske reaksjoner i kroppen. Det er f.eks et viktig poeng at når vi spiser sukker, blir leveren opptatt med å prossessere dette, og får mindre tid til å forbrenne fett. Videre er det gjort et stort nummer av at man må drikke nok vann. Her viser han både til nyrenes funksjon som blir nedsatt uten nok væske, og igjen blir det leveren som må ta jobben og får mindre tid til fettforbrenning. En bonus ved å drikke vann er selvsagt at det også fyller i magen.

Bare meg 1981 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 17 dagers dietten Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 11:51   #2
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: 17 dagers dietten

Høres ut som en lavkarbokur uten fett! Du går helt sikkert ned i vekt av den, men hvor godt kroppen har av det er en annen ting. Men som en kickstart kan det kanskje fungere, bare pass på at du ikke setter kroppen i sultmodus!

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 11:34   #3
Bare meg 1981
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 5
Bare meg 1981 er på en erverdig vei

Sv: 17 dagers dietten

Hei og takk for tilbakemelding. Har lest på noe av informasjonen som ligger her. Forsøkte det jeg trodde var Atkins en gang i tiden, men tror kanskje at jeg misforstod litt da. Jeg gikk i alle fall ikke ned i vekt. Målte ketose og den var maksimal på strimmeltest, men gikk ikke ned i det hele tatt. Antagelig spiste jeg feil matvarer (kjøttdeig etc) og for mye.

Ser mange likhetstrekk med 17 dagers dietten og Lindbergs diett. Begge består av 4 faser og dreier seg om en introdkusjonskur som er veldig streng, og en fasevis vei mot livsstilendring.

17 dagers dietten tiltaler meg fordi man her får lov å spise grønnsaker og frukt i første fase. For meg er det mye verre å må avstå fra dette, enn fettholdige matvarer. Jeg er glad i grønnsaker og avveier nesten alltid mektig mat med salat eller grønnsaker. Å spise bare protein og fett gjør meg kvalm og oppblåst. Men jeg merker godt at jeg også i 17 dagers kuren blir slapp og trøtt (kur på 5. dagen) og savner nå fettholdige matvarer (slik jeg ville savnet frukt og grønt på Lindbergs). I tillegg er det anbefalt med 3 kopper grønn te og 1-2 kopper kaffe, noe som er viktig for meg som jobber nattevakt og skal holde meg våken på jobb.

Det tiltaler meg også at det her skaper forventninger om svært rask vektnedgang, noe som er så viktig for min motivasjon. Jeg er dessverre svært utålmodig og blir alt for fort motløs. Jeg har stort behov for å se bevegelse på vekta, helst hver dag. På 17 dagers kuren kan man i følge teorien forvente ca 300 g ned de første 17 dagene før jeg går over i neste faste. Videre kan man forvente ca 9 kg ned etter 6 uker på kuren. Sunt eller ikke strides de lærde om, jeg tror det viktigste for meg akkurat nå er å gå ned i vekt, så usunt som det faktisk er å være 26 kg overvektig og begynne å få stygge leverprøver.

Jeg vil gi det en sjanse. Gulroten for meg er at i 4 fase er det litt valgfritt hvordan man vil leve midt i uka (velg selv faser etter behov for vektnedgang) også i helgene kan man spise FAVORITTMAT uansett hva det er, bare man følger moderasjon og kjenner på sultfølelsen slik som ellers.

Fase 1: streng diett på svært begrensede proteiner (type "gratis") som stort sett er laks, skinnfri kylling og kalkun, kalkunkjøttdeig og egg (maks 2 plommer pr dag, eggehviter fri tilgang). Av grønnsaker spiser man salat, tomat, agurk, asparges, paprika alle farger, brokkoli, blomkål, kål, gulrot, løk, vårløk og hvitløk, selleri, og sopp. 2 ganger pr dags skal man ha en frukt men må spises før kl 14. Eple, appelsin, pære, røde druer, grapefrukt (obs, interagerer med enkelte medisiner), plommer, fersken og alle typer bær. 2 ganger pr dag bør man også få i seg små mengder probiotiske matvarer, som kulturmelk, naturell yoghurt, 0 % yoghurt, surkål, og cottage cheese (jeg bruker den magre). Starter dagen med 1 kopp kokt vann med 1/2 sitron for fordøyelsen sin del. Te og kaffe regnes ikke med på de 8 koppene vann man skal innta. 2 ss oliven- eller linfrøolje skal man også ha hver dag.

Man får også spise små mengder smakstilsettere som oljespray ved matlaging, salsa, urter, krydder, fettfrie oster som parmasan, lavkarbo ketchup, kjøttkraft med lite fett og salter, salt, pepper, fettfri dressing, light soya olje, eddik, fettfri rømme (finnes det?) og sukkerfri syltetøy og gele.

Er ikke ferdig å lese om fase to, men vet at den består av en periode med annenhver dag av fase 1 og 2. I fase to legges det til en mengde matvarer. Dette skal i teorien forvirre kroppen, slik at den ikke venner seg til en type mat, unngå platåer i vektnedgangen og fortsatt gi rask vektnedgang.

Bare meg 1981 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 17 dagers dietten Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 12:00   #4
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: 17 dagers dietten

Høres rart ut for meg. Men det er ditt valg. Jeg tror at mange slankekurer strander nettopp på utålmodighet som du sier. Selv om man gjerne har brukt 10-15 år på å gå opp i vekt så skal det bort i løpet av noen uker! Dette kan umulig være sunt.

De fleste lavkarboretninger setter vel ingen begrensninger på mengden av grønnsaker, unntatt de stivelsesholdige som vokser under bakken. Jeg spiser så mye grønnsaker jeg vil, en frukt eller to til dagen og ellers kjøtt, fisk, egg etc. På dette kostholdet gikk jeg ned 27,5 kg på 16 måneder, et resultat jeg er meget fornøyd med. Nå fortsetter jeg egentlig å spise på samme måte, ser ingen grunn til å øke på karbo igjen da det garantert vil føre til at noen av kiloene kommer tilbake. Så i stedet for mange faser med sult og uopplagthet har jeg justert kostholdet til det som kroppen min tåler best, og kroppen har deretter justert sin størrelse tilpasset kostholdet. De fire første månedene gikk jeg ned 750 gram i uka i snitt, deretter begynte jeg å trene og snittet gikk ned til rundt 300 i uka. Akkurat passe synes jeg, kroppen har fått tid til å tilpasse seg underveis og helsen har blitt en helt annen. For ikke å snakke om energinivået da...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 12:40   #5
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: 17 dagers dietten

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Høres rart ut for meg. Men det er ditt valg. Jeg tror at mange slankekurer strander nettopp på utålmodighet som du sier. Selv om man gjerne har brukt 10-15 år på å gå opp i vekt så skal det bort i løpet av noen uker! Dette kan umulig være sunt.

De fleste lavkarboretninger setter vel ingen begrensninger på mengden av grønnsaker, unntatt de stivelsesholdige som vokser under bakken. Jeg spiser så mye grønnsaker jeg vil, en frukt eller to til dagen og ellers kjøtt, fisk, egg etc. På dette kostholdet gikk jeg ned 27,5 kg på 16 måneder, et resultat jeg er meget fornøyd med. Nå fortsetter jeg egentlig å spise på samme måte, ser ingen grunn til å øke på karbo igjen da det garantert vil føre til at noen av kiloene kommer tilbake. Så i stedet for mange faser med sult og uopplagthet har jeg justert kostholdet til det som kroppen min tåler best, og kroppen har deretter justert sin størrelse tilpasset kostholdet. De fire første månedene gikk jeg ned 750 gram i uka i snitt, deretter begynte jeg å trene og snittet gikk ned til rundt 300 i uka. Akkurat passe synes jeg, kroppen har fått tid til å tilpasse seg underveis og helsen har blitt en helt annen. For ikke å snakke om energinivået da...

Helt enig med index! Jeg gikk ned 45 kg med dette kostholdet (ketolyse) på under ett år! Og var aldriiiii sulten. Det var det som holdt meg i gang. Og selvfølgelig en gjennomgang av hva som gjorde at jeg ble så stor som jeg ble. Innfører nå etterhvert mer frukt. Men, hvis du velger å holde ut disse dagene så syns jeg du skal bruke de til å lese deg opp og gjøre deg klar til et kosthold som kan vare livet ut. En kickstart kan være utrolig motiverende hvis det blir satt i perspektiv.

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 13:03   #6
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: 17 dagers dietten

Så litt inne i bloggen din, og vil ønske deg lykke til! Men stusser over at du skriver at man må helt avstå fra frukt og grønnsaker på fedon i fase 1? Jeg lever jo på fedon, og har gått ned 20 kg med dette, men har da alltid spist grønnsaker? Etterhvert også frukt.
Når jeg leser om Lindbergs diett, så ser jeg heller ikke at det er delt inn i fire faser?
Lindbergs anbefaler ofte Eurodietten som er en diett man går på i samråd med lege. Hr er det fire faser, og man bruker ulike ferdigprodukter som supper, saker og annet i de første fasene, før man etterhvert går over til vanlig mat. Såvidt meg bekjent er det noen grønnsaker man kan spise av i ubegrensede mengder, allerede fra første fase. Selv begynte jeg i fase 3, men uten ED produktene.

Må si at jeg er skeptisk til en kur der du synes det er mye fett på fedon altså. Ikke mye fett der heller, jeg har valgt å ikke spise alle lettproduktene, men heller gå for mer fett. Sprayer du maten med olje for å gi det smak? Hvordan kan vegetabilsk olje være skadelig?

Som sagt, jeg ønsker deg lykke til, men jeg er meget skeptisk og redd du gjør deg en bjørnetjeneste, rask vektnedgang og rask vektoppgang.


Sist redigert av Vibeke-67 : 08-02-13 kl 13:13.
Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 13:18   #7
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: 17 dagers dietten

Måtte undersøke litt, og i ED fase en, som er det man kan kalle fase en i Fedons diett, kan man spise en rekke grønnsaker. Her er lenke:http://www.eurodiet.no/Eurodiet-metoden/Fase-1/
Og her er oversikt over grønnsakene man kan spise:

Grønnsaker, liste 1 (ubegrenset):
Agurk
Asparges
Aubergine
Bambusskudd
Blomkål
Brokkoli
Bønnespirer
Fennikel
Grønn paprika
Hodekål
Karse
Kinakål
Neper
Reddiker
Salat, alle typer
Sellerirot
Sopp
Spinat
Spisskål
Spirer
Squash
Stangselleri

Grønnsaker, liste 2 (opptil 250 g/dag)
Gresskar
Grønne bønner
Grønnkål
Gul og rød paprika
Knutekål
Løk
Purre
Rosenkål
Rødkål
Sukkererter
Tomat

Jeg legger det inn her, for det er litt viktig for andre lesere å ikke tro at Fedon ikke tillater fryktelig grønnsaker.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 17:33   #8
Bare meg 1981
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 5
Bare meg 1981 er på en erverdig vei

Sv: 17 dagers dietten

Ååååå så deilig med så mange tilbakemeldinger, tusen takk alle sammen!!

Må si jeg er rådvill akkurat nå, jeg synes den kuren jeg har kastet meg på er vel tøff å følge. Stort sett laks og kylling, brokkolig og gulrot. To egg til frokost. Frukt bare før kl 14. Kjenner meg slapp og sur.

Nå har jeg nok skrevet før jeg har undersøkt skikkelig. Jeg mener ikke Lindberg, jeg tenker selvfølgelig på Atkins. Og det er lenge siden den gang jeg forsøkte denne kuren, før det i det hele tatt egentlig ble veldig kjent med lav-karbo. Ser nå at også Atkins har moderert seg og tillater grønnsaker.

Synes det høres kjempespennende ut når dere snakker om 25 kg ned. Jeg har jo selv et ønske om å gå ned 26 kg. Men jeg holder ikke ut hvis livet skal bestå av nesten fett-fri tilværelse, noe denne 17 dagers dietten egentlig brygger opp til. Har lest videre i boka - kur midt i uka og skeie ut i helgene, resten av livet? Kan ta motet av den mest motiverte.

Bare meg 1981 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 17 dagers dietten Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 18:46   #9
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: 17 dagers dietten

Det ante meg at det var Atkins og ikke Lindbergs du mente ja

Prøv heller ketolysekuren i stedet for denne 17 dagerskuren, da slipper du å gå sulten og den virker!

Lykke til

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 18:58   #10
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: 17 dagers dietten

Hehe, ja jeg ble ganske forvirret, og begynte å lure på hvordan jeg har kunnet unngå å legge merke til dette på Lindbergs
Men du har jo egentlig svaret selv, mer fett må til. Lykke til!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 02:47   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: 17 dagers dietten

Det høres ikke ut som du har satt deg veldig inn i Atkins heller! Det har aldri vært sagt man ikke skal ha grønnsaker der, heller tvert i mot.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 03:46   #12
Bare meg 1981
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 5
Bare meg 1981 er på en erverdig vei

Sv: 17 dagers dietten

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det høres ikke ut som du har satt deg veldig inn i Atkins heller! Det har aldri vært sagt man ikke skal ha grønnsaker der, heller tvert i mot.

Jeg fulgte atkins i 2004, da skulle vi ikke ha grønnsaker overhodet. Har forstått at dette har moderert seg veldig siden da. Enten det, eller så misforstod jeg kuren da.

Jeg er i alle fall veldig fornøyd med 17 dagers kuren så langt, har lagt til tapenade til kosten i stedet for olivenolje på salaten, oliven er ikke nevnt som lovlig i første fase men forsøker uansett. Nå spiser jeg godt, og er ikke sulten. Har gått ned 3,5 kg på 6 dager, har tenkt å gi det en sjans.

Har lest litt på Lindberg og skal fortsette med det, det er nok på tide med en livsstilsendring og jeg forsker litt på hva som passer meg best når det gjelder å holde vekta etter jeg har nådd målene. Alle må vel finne hva som passer best for dem, ut fra egen situasjon. I 17 dagers dietten er siste fase å følge fase 1, 2 eller 3 midt i uka, med utskeielser i helgene (innen rimelighetens grenser) med favorittmat. Får se hva jeg lander på etterhvert. Tror ikke at det blir så veldig store forskjeller uansett, men må nok lese mye mer før jeg får skikkelig oversikt over alle teoriene.

Håper veldig på at dette funker i alle fall. Synes det er interessant det som skrives om i boka mi, når det gjelder platåer i vektnedgangen. Fra fase to (etter 18 dager) skal man begynne å spise annen hver dag, mer karboholdig mat. Dette skal forvirre kroppen og unngå tilvenning til en spesiell kost, og gi fortsatt rask vektnedgang. Håper at teorien funker i praksis.

Bare meg 1981 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 17 dagers dietten Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 03:51   #13
Bare meg 1981
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 5
Bare meg 1981 er på en erverdig vei

Sv: 17 dagers dietten

Opprinnelig lagt inn av Fedona, her.

Det ante meg at det var Atkins og ikke Lindbergs du mente ja

Prøv heller ketolysekuren i stedet for denne 17 dagerskuren, da slipper du å gå sulten og den virker!

Lykke til

Det høres faktisk veldig spennende ut med ketolysekur, ser også ut som den er veldig populær og effektiv (i følge reklamen). Får se hva tiden bringer, vil gi det jeg har startet en sjans først.

Bare meg 1981 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 17 dagers dietten Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 10:21   #14
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: 17-dagersdietten

Enig med deg, det høres spennende ut å forvirre kroppen med å variere fra dag til dag.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 11:05   #15
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: 17-dagersdietten

Du får holde oss oppdaterte så vi får høre hvordan det går

Lykke til!

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 11:18   #16
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: 17-dagersdietten

Syns dette høres spennende ut ,så hold oss gjerne oppdatert

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 13:04   #17
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: 17 dagers dietten

Opprinnelig lagt inn av Bare meg 1981, her.

Jeg fulgte atkins i 2004, da skulle vi ikke ha grønnsaker overhodet. Har forstått at dette har moderert seg veldig siden da. Enten det, eller så misforstod jeg kuren da.

Javel?
Denne oversikten over tillatte matvarer for atkins første fase er fra februar 2004. Såvidt jeg kan se er grønnsakslista rimelig lang og variert her... http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=419
I tillegg finnes det en helt egen tråd fra januar samme år som bare omhandler grønnsaker.
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=74

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 18:42   #18
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: 17-dagersdietten

Da misforstod hun kuren da...

Hvordan går det med denne dietten?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 19:30   #19
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: 17-dagersdietten

Har god kjennskap til 17-day diet. Den har som så mange andre dietter kun et mål på sikt og det er varig livstilsendring. Hvordan man oppnår dette er bare forskjellig tilnærming fra hvem som har skrevet diettene og hvordan den passer til den enkelte. Finnes jo mer enn mange eksempler på folk her inne som sverger både til ketoluse, hardcore lavkarbo og dets like som går opp og ned som en jojo i vekt. Så, hver må vel finne sin "vei".

Poenget med 17-day diet er jo som et serielån, knallhardt i begynnelsen hvor man får renset skikkelig opp i systemet, før man gradvis introduserer matvarer som er svært lik de man vil velge i lavkarbo.

Kjenner til flere som har gått på denne og tatt av fra 15-20kg på de 3 periodene med 17-dagers sykluser. Ingen av de har nå etter et år gått opp de samme kiloene igjen, men har fått en kickstart på nedgang og har endret totalt livsstilen sin.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 19:51   #20
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: 17-dagersdietten

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Har god kjennskap til 17-day diet. Den har som så mange andre dietter kun et mål på sikt og det er varig livstilsendring. Hvordan man oppnår dette er bare forskjellig tilnærming fra hvem som har skrevet diettene og hvordan den passer til den enkelte. Finnes jo mer enn mange eksempler på folk her inne som sverger både til ketoluse, hardcore lavkarbo og dets like som går opp og ned som en jojo i vekt. Så, hver må vel finne sin "vei".

Poenget med 17-day diet er jo som et serielån, knallhardt i begynnelsen hvor man får renset skikkelig opp i systemet, før man gradvis introduserer matvarer som er svært lik de man vil velge i lavkarbo.

Kjenner til flere som har gått på denne og tatt av fra 15-20kg på de 3 periodene med 17-dagers sykluser. Ingen av de har nå etter et år gått opp de samme kiloene igjen, men har fått en kickstart på nedgang og har endret totalt livsstilen sin.

Ja da stiller jeg meg undrende til hvorfor vi ikke alle går på denne dietten....siden de du kjenner har gått ned 15-20 kg, og ingen har gått opp igjen.
Også stiller jeg meg undrende til at dietten er like effektiv uansett hvem som har skrevet den? Er fellesnevneren 17 dager?

Neida, bare tuller. Men det er naturlig at man stiller kritiske spørsmåltil nye dietter man ikke har hørt om før.

Spesielt til dietter som har så lite fett i seg, som denne. Jeg har selv erfaring med å gå raskt ned på lignende diett, og etterhvert gått opp igjen. Jeg har sågar blitt svært syk etter en periode

Men denne ser jo også annerledes ut, man kan fint klare seg i en periode uten så mye fett, så det blir spennende å følge med.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 23:21   #21
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: 17-dagersdietten

De 17x3 dagene er ment som en opprenskning og ikke ment å være levbart. Skal altså ikke veksle mellom syklusene hele tiden.
Kan antakelig se på det som ketolysedietten. Er vel et fåtall som lever på ketolysedietten i sin mest ekstreme form resten av livet, men langt flere som bruker ketolyse som en skikkelig kickstart og dernest tilpasser livsstilen.

17 day diet er ikke veldig anderledes i prinsipp enn andre dietter som tar sikte på å gi den enkelte en varig endring av kostholdsvaner for resten av livet.

Det er jo en tildels "hard" diett som krever nok i de kritiske 17x3 dagene i begynnelsen. Den er systematisk, mye mer systematisk enn generell lavkarbo og til forveksling lik ketolyse i sin teoretiske form. Hard for mange å leve ketolyse også.

Les om den, tror du ville blitt overrasket over prinsippene.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
17-dagersdietten Bæstemor Lavkarbo generelt 25 21-09-11 23:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no