Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

Egenkomponert lavkarbo

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-01-10, 13:50   #1
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Egenkomponert lavkarbo

Jeg vet det finnes mange tråder om egenkomponert lavkarbo her på forumet, men de drukner litt i skyggen av de kommersielle diettene. Det går i hvert fall helt fint an å leve på egenkomponert lavkarbo. Jeg antar at de aller fleste gjør noen tilpasninger etterhvert, uansett hvilken diett de følger. Spørsmålet er egentlig bare hvor tidlig du ønsker å stå på egne ben. Jeg tror også at å skape egen mat fra rene råvarer uten å slavisk følge en diettmeny eller kunstige restriksjoner, kan være den beste starten på et livslangt kjærlighetsforhold til sunne og gode matopplevelser.

Alle diettene bygger på den samme grunnfilosofien om å endre på forholdet mellom næringsstoffene i retning av mindre karbohydrater. Det er i hovedsak den praktiske gjennomføringen som skiller de forskjellige bøkene. I tillegg gis det generelle anbefalinger til hvilke matvarer man bør velge eller styre unna. Mange setter pris på å ha et strikt opplegg å følge, i hvert fall i starten. Men sammenlign det å lære denne livsstillen med å lære et skolefag. Du kan pugge formler eller du kan lære deg teorien bak formlene. Du løser oppgaven greit ved å pugge formler, men forståelse tar deg mye lenger, og er i mange tilfeller evigvarende.

Jeg har forsøkt å lage en enkel liste over hva man må ta stilling til ved et lavkarbokosthold, uavhengig av kommersielle kostholdsfilosofier. Har du et bevisst forhold til alle disse punktene, tror jeg sannsynligheten er stor for at du vil lykkes, uansett hva målet med dietten er.

1. Maksnivå av karbohydrat
Finn et nivå som passer deg og det du liker å spise. Dette kan ta litt tid, ettersom smak og behov endrer seg ganske radikalt underveis. Men start så lavt som mulig og juster heller oppover om nødvendig. Det kan kalles lavkarbo helt opp til 120-130g/dag, men helsegevinst og slankeeffekt synker fort når du beveger deg over 60-70 gram. Velg trege karbohydrater med lav GB såfremt det er mulig.

2. Grønnsaker
Finn ut hvilke grønnsaker du vil spise, og i hvilke mengder. Over jorden, under jorden - det er uvesentlig så lenge du følger med på mengden kh. Foretrekker du litt kålrot fremfor mengder med blomkål, så prioriterer du det. Matglede er viktigere enn et gram kh fra eller til.

3. Animalsk føde
Du kan spise tilnærmet ubegrenset med kjøtt, fisk og fugl, skalldyr og egg. Bare sørg for å få i deg minst ett gram protein per kilo fettfri kroppsvekt per dag, og mer om du trener. Det er bedre med for mye enn for lite. Kjøtt og fisk utfyller hverandre, og inneholder til sammen alt du trenger av vitaminer og mineraler.

4. Meieriprodukter
Bestem deg for hvilke produkter og hvor mye du ønsker å bruke. Melkesukker og tilsetninger gjør at melk og yoghurt fort drar opp det totale inntaket av karbohydrater. Men igjen handler det om prioritering. Hvis du ønsker å bruke 5-8 gram av dagens karbokvote på et lite glass lettmelk, så gjør du det. Dropper du melken kan du i stedet unne deg f.eks. en flaske rødvin, ekstra fløtesaus, gulrøtter, kålrabistappe, mer løk osv. Merk at det er stor forskjell på f.eks. melk og fløte.

5. Smør og oljer
Søk på forumet og bestem deg for om du vil bruke oljer eller smør, hvilke mengder og hvilke typer. Generelt kan du øke fettmengden i takt med reduksjon av karbohydrater, til omtrent ubegrenset ved 0 karbo. Men kombinasjonen høykarbo/høyfett er oppskriften på fedme, så sørg for å redusere fettforbruket tilsvarende hvis du øker karbene.

6. Kornprodukter
Kornprodukter drar veldig fort opp kh-innholdet i kosten. Det finnes mange oppskrifter på forumet til fullgode erstatninger for grovbrød, og fedon m.fl. har laget egne brød for lavkarbere. Velg uansett grove kornsorter med lav GI.

7. Søtstoff
Søk på forumet om de forskjellige sukkererstatningene. Unngå for all del fruktose (som Fedon anbefaler). Det beste er å unngå alt søtt, også lovlige søtstoff. Gi kroppen 14 dager med totalavhold i kombinasjon med lavkarbo for å oppleve gleden over at søtsuget forsvinner. For mange er dette nøkkelen til suksess med lavkarbo.

8. Næringsinntak
Sørg for å ligge høyt nok i næringsinntak til at kroppen får dekket sine behov uten å kannibalisere musklene. Det finnes ikke noe fast tall. Kroppens behov endrer seg fra dag til dag og time for time. Prøv å ikke gå sulten. Det er kroppens signal om at den trenger tilførsel av energi. Igjen det er bedre med litt for mye kalorier enn litt for lite.


Så enkelt er det egentlig. Tar til slutt med et par punkter som egentlig ikke har noe med grunnfilosofien i lavkarbo å gjøre, men som er viktig for mange.

1. Alkohol
Det er ikke forskjell på karbohydrater i vin og karbohydrater i andre matvarer. Vin forstyrrer ikke de metabolske fordelene ved lavkarbo, men det kan redusere fettforbrenningen noe de neste par timene. Er vin viktig for deg, så drikk vin med god samvittighet.

2. Trening
Trening er sunt, men ingen forutsetning for å bli slankere av lavkarbo. Du får god helse, strammere kropp og generell velvære av å trene. Men det er lite som gir grunnlag for å si at du blir slankere av trening enn uten.

3. Kutt ut halvfabrikata
Halvfabrikata, som som sauseposer, gryteretter, smaksforsterkere, farsekaker osv. inneholder alltid unødvendig mye sukker og stivelse. Prøv f.eks. hjemmelaget tacokrydder. Mye bedre - og med 0 i stedet for 60% sukker. Dette er den enkleste måten å kutte skjulte karbohydrater fra dagliglivet. Opplev gleden ved naturlige råvarer og smak. For de som tror at lavkarbo er kjedelig - det er stikk motsatt! Hvis du kutter ut alle halvfabrikata, poteter, ris, sukker, mel og melk, skal det faktisk svært mye til å IKKE leve lavkarbo.

Det viktigste av alt er å tilegne seg kunnskap om matvarer, være fokusert og interessert, og nyte hver dag du lever riktig.


Sist redigert av Chunky : 23-02-10 kl 11:30.
  Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 13:59   #2
Gus
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 31
Gus er på en erverdig vei

Sv: Egenkomponert lavkarbo

:neie: tusen takk for utrolig mye nyttig informasjon :blomst:

Kan jeg kopiere det du har skrevet til bloggen min, så jeg vet hvor jeg har det og kan lese den om igjen når jeg trenger den???

Gus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 14:07   #3
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Gus, her.

:neie: tusen takk for utrolig mye nyttig informasjon :blomst:

Kan jeg kopiere det du har skrevet til bloggen min, så jeg vet hvor jeg har det og kan lese den om igjen når jeg trenger den???

Selvfølgelig. Setter bare pris på at du synes det var nyttig

  Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 14:31   #4
Gus
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 31
Gus er på en erverdig vei

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Selvfølgelig. Setter bare pris på at du synes det var nyttig

tusen takk

Gus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 15:26   #5
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Du er så flink å skrive Chunky, veldig interessant innlegg!

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 15:48   #6
Hannach
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 36
Hannach er på en erverdig vei

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Tusen takk, dette var veldig nyttig. Nå er det bare å finne litt oppskrifter og slikt da. Men, et lite spørsmål til nå.Vet jeg bare kan søke, men det er så mye, drukner helt jeg.

Hvordan regner jeg ut hvor mye karbohydrater jeg har spist på en dag?
Skal jeg spise mest fett eller mest proteiner?

Får jeg svar på dette tror jeg sannelig at jeg er igang.

Hannach er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo for øyeblikket! Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 16:30   #7
Multi
Medlem
 
Multi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 53
Innlegg: 116
Multi er ny på veien

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Bukker og neier

__________________


Multi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 16:43   #8
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Flott innlegg! Liker så godt at du ikke er fanatisk.....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 18:55   #9
A-p-o-c
Medlem
 
A-p-o-c sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 65
A-p-o-c er på en erverdig vei

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Så bra skrevet, Charlie.

Liker at du skriver om det at man bare må bestemme seg. Ta stilling til om man skal gjøre det slik eller sånn. Det synes jeg hjelper - meg selv - masse. I begynnelsen (vel, per def er jeg kanskje der ennå...) mente jeg det var greit med nøtter og mørk sjokolade som kos i mitt kosthold, men merker nå at jeg har vanskelig å begrense det til passe mengder. Man kan finne grunner til å kose seg hele tiden, hver dag, hvis man er 'flink'. Ny besluttning ble at jeg ikke skulle ha det i det hele tatt, og det funker fint. En dårlig samvittighet mindre, og "det er bare sånn", så jeg savner det ikke heller.

__________________


A-p-o-c er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ketolyse nå i starten... Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 19:51   #10
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av A-p-o-c, her.

Liker at du skriver om det at man bare må bestemme seg. Ta stilling til om man skal gjøre det slik eller sånn

Det er det egenkomponert handler om. For vår del har det fungert bra å sitte i førersetet; å tilpasse kostholdet til livssituasjonen, ikke omvendt

Opprinnelig lagt inn av Hannach, her.

Hvordan regner jeg ut hvor mye karbohydrater jeg har spist på en dag?
Skal jeg spise mest fett eller mest proteiner?

Det er mange programmer som gjør dette for deg. Mat på data har oppdaterte næringstabeller, mens Diett.no har et bedre program men masse feil i næringsinnhold. Anbefaler likevel Diett.no, selv om du må oppdatere matvarelisten selv etter hvert. Dersom du har iPhone, er det aller beste alternativet "Low Carb Assistant", som kan lastes ned fra Appstore. Ellers er det bare å sjekke matvaretabellene her og her.

Homer Simpson her på forumet har også laget et regneark som beregner prosentfordelingen til dagsforbruket. Jeg har utvidet det med hele den oppdaterte matvaretabellen, men den er for stor til å lastes opp som vedlegg her. Send meg gjerne en PM, så kan jeg sende det på mail hvis de andre alternativene ikke passer for deg.

Når det gjelder fordeling protein/fett, så er det spesielt hvor mye og hvordan du trener som betyr noe. Jeg mener du sa du trente en del. Da ville jeg sjekket ut treningsforumet. Se på innleggene til Bulldog. Han vet det som er å vite om saken.


Til dere andre: Takk for tilbakemeldingene. Det er veldig inspirerende.


Sist redigert av Chunky : 31-01-10 kl 19:57.
  Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 21:18   #11
Gitte66
Juniormedlem
 
Gitte66 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Elverum kommune
Innlegg: 23
Gitte66 er på en erverdig vei

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Tusen takk ! for at du deler din diett med oss

Gitte66 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 12:26   #12
fesmak
Medlem
 
fesmak sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: skedsmo
Innlegg: 346
fesmak er på en erverdig vei

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Takk skal du ha for nyttige tips. For å klare dette må man vel planlegge dagen.

fesmak er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg fri Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 13:27   #13
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av fesmak, her.

Takk skal du ha for nyttige tips. For å klare dette må man vel planlegge dagen.

Ikke så mye, og det går seg til ganske kjapt. Hvis kvelden kommer og du har brukt opp dagens kvote, så det bare å spise mindre karber til kvelds. Men du lærer raskt å spare litt gjennom dagen. Du blir ikke overvektig på noen timer, like lite som du blir slank på noen timer. Men det beste er selvsagt å holde seg på et jevnt lavt nivå av karbohydrater.

Det hjelper også å legge om handlevanene. I stedet for å kjøpe akkurat det vi trenger til dagens måltider, så pleier vi heller å handle inn en del råvarer jevnlig som vi vet det går mye av. Da har du litt større valgfrihet, og kan tilpasse måltidene der og da. Vi har også et ekstra kjøleskap og fryser som gjør ting enklere. Matvarer med rask omløpshastighet er i kjøl/frys på kjøkkenet, mens resten er i boden. Frokost, lunsj og skolemat er veldig ofte varianter av gårsdagens middag.

Vi lager også alltid en del ekstra mat, både fordi vi aldri vet hvor mange som kommer til middag (vennene til barna) og for å kunne fryse ned porsjonspakker som går kjapt i mikroen når vi har dårlig tid. Tips: frys ned rødvin som isbiter, så har du til saus


Sist redigert av Chunky : 07-02-10 kl 15:14.
  Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 13:44   #14
LilleM0r
Seniormedlem
 
LilleM0r sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Trønder i Tigerstaden
Alder: 63
Innlegg: 2.833
LilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressurs

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Utrolig bra, Chunky!!
Og jeg drister meg til å spørre deg - siden du er en av dem her inne med mest kunnskap!

Jeg har nå i ca. 1,5 år hatt et kosthold på ca. 15 -20 karber pr. dag - og eksprimentert en del - uten å ha tatt av meg noe vesentlig. Jeg bør gå ned 20 kilo og er nå fortvilet.
Det ser ikke ut som at noe hjelper! Jeg har prøvd fettfestival, mye grønnsaker og lite grønnsaker, mye eller lite fett, tatt vekk såkalte showstoppere...og enda mer. Ingenting ser ut til å hjelper

Hva tror du kan være årsaken?
Jeg lurer litt på om det er slik at denne kosten ikke fungerer vektregulerende for alle?
Har du noen tips til meg hva jeg bør prøve? Spiser jeg kanskje for mye?
Du sier at det ikke er noen klar sammenheng mellom trening og nedgang - men aktivitetsnivå må jo telle en del, eller?

Jeg er svært takknemmelig om du kan dele none tanker med meg rundt dette - jeg står fast!
Men - jeg vurderer på ingen måtte å endre kostholdsfilosofi, fordi jeg har det bedre på alle måter, både kroppslig og humørmessig. Så dette er en livsstil for meg, men jeg skulle så gjerne ha gått ned disse kiloene i tillegg

__________________
Mål - ned 20 kilo

LilleM0r er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse- nu mere Skaldeman :) Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 14:57   #15
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Takker for tilliten, selv om jeg ikke er sikker på at det er helt fortjent

Men jeg kan jo forsøke å si noe om hvordan jeg tror ting henger sammen i hvert fall. Hvis vi ser stort på det, så er jo overvekt først og fremst en hormonell forstyrrelse. Insulin er som kjent det eneste som gjør at du lagrer fett, mens alle andre hormoner øker fettfrigjøringen. Forholdet mellom kjønnshormoner og insulin bestemmer for eksempel hvor på kroppen du legger på deg. I tillegg er det helt nødvendig med karbohydrater fra mat for å gjøre om frie fettsyrer til triglyserider, som er den eneste formen fett kan lagres i. Det er derfor sannsynlig at det omtrent er umulig å legge på seg når man lever ketogent.

Men merk at all denne teorien sier mest om å vedlikeholde vekten, dvs. å hindre vektoppgang. Det sier ikke så mye om å hva man skal gjøre for å gå ned i vekt. Da må du nødvendigvis forbruke mer energi enn du tilfører. Men det betyr ikke at det bare er å sette likhetstegn mellom energien du tilfører igjennom kosten på en dag og det du forbruker, slik GR og andre ser ut til tro.

Skal forsøke å utdype litt. Frie fettsyrer flyter hele tiden ut fra fettcellene og inn i blodomløpet. Det som ikke umiddelbart blir brukt som energi, blir sendt via leveren og tilbake til fettcellene. Denne syklusen pågår konstant. Den virkelige energibalansen er altså forholdet mellom fettsyrer + glukose i bevegelse og hva kroppen til enhver tid har behov for, ikke mellom hva du spiser og hva du forbruker. Hvis du tilfører akkurat nok til å opprettholde kroppens behov, står du stille på vekten. Hvis du tilfører mer, men ikke har mulighet for å lagre det som fett, øker kroppen forbrenningen eller reduserer sulten. Hvis du derimot tilfører mindre, vil du måtte bruke av fettlagrene eller redusere aktivitet/forbrenning.

Derfor er ikke jeg av dem som mener du kan spise ubegrenset med kalorier, og samtidig forvente å gå ned i vekt for alltid. Jeg er sikker på at det er nødvendig med et kaloriunderskudd. De som er veldig overvektige har gjerne en såpass høy forbrenning pga stor kroppsmasse at det å kutte muligheten for å lagre fett gjennom redusert karboinntak/insulinutskillelse i seg selv er nok til å gå ned ganske mye. Men etterhvert når de et platå hvor balansen gjenopprettes. For å komme videre må man se på hva man spiser, og hvordan det er mulig å redusere kaloriinntaket.

Jeg har i en tidligere post nevnt nøtter og ost som kaloribomber som ikke gir et pling på karboradaren, og som er veldig vanlig "kos" på et lavkarbokosthold. Hva med å se litt på kaloriinnholdet i det du spiser? Kanskje bytte ut en del av fettet med proteiner. Det krever mer energi å gjøre om protein til tilgjengelig energi enn fett. Ikke hør så mye på dem som sier at protein blir til glukose, og dermed er som høykarbo å regne. Det er en sannhet med store modifikasjoner. Hvis jeg var deg, ville jeg forsøkt å redusere kaloriinntaket ved å redusere bruken av rent fett i en periode, redusere evt bruk av nøtter og ost, og generelt ha et øye til kaloriene i matvarene. Selvfølgelig uten å gå på akkord med lavkarbofilosofien. Husk at du har et par hundre kalorier per dag i ren metabolsk fordel ved lavkarbo også. Dette er bonusen som kommer i tillegg til å hindre fettlagring.

Lykke til!

(og bøttevis med honnør til deg for å ha vert standhaftig så lenge)

Chunky


Sist redigert av Chunky : 11-02-10 kl 21:38.
  Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 17:42   #16
LilleM0r
Seniormedlem
 
LilleM0r sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Trønder i Tigerstaden
Alder: 63
Innlegg: 2.833
LilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressurs

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Tusen hjertelig takk
Alt virker jo logisk når du forklarer det slik,og jeg er enig med deg- at kalorier må ha noe å si. Her inne sier de det bare på en annen måte - "spise til du er passelig mett". Og hva er nå "passelig"? Skulle tro at det kan variere veldig og er personavhenging. Og er det ikke akkurat det som er problemet for oss med noen kilo for mye? At vi ikke evner å kjenne når vi er passelig mett og spiser mye mer? For det er jo så godt....Så dette utsagnet kan nok i mange tilfeller være mer villedende enn veiledende.

Jeg skal følge rådene dine i en periode å se. Dvs kutte ut ost og nøtter (spiser litt mandler), spise mere rent protein og ikke tilsette så mye fett.
Jeg skal også bruke IPhonen min til å registrere kaloriene så vel som karber.

Til slutt så skal jeg gjøre som Cecilie Skog - gå over sydpolen på ski med over 100 kilo på pulken som jeg skal dra selv!
Hun tok av seg 14 kilo på den turen..... fra 58 kg til 44kg....
Og jeg er ganske sikker på at om vi ser på hva hun spiste på turen, ligger hun veldig godt an som LCHFer.

Og igjen, tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg. Setter veldig stor pris på det.

__________________
Mål - ned 20 kilo

LilleM0r er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse- nu mere Skaldeman :) Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 13:43   #17
blomkarse
Medlem
 
blomkarse sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Innlegg: 86
blomkarse har en fantastisk aura rundt segblomkarse har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Dette er den mest verdifulle og vettuge tråden jeg har lest her på lenge :-) Tusen, tusen takk for fantastisk info :-)

__________________


blomkarse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 07:43   #18
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av LilleM0r, her.

Tusen hjertelig takk
Alt virker jo logisk når du forklarer det slik,og jeg er enig med deg- at kalorier må ha noe å si. Her inne sier de det bare på en annen måte - "spise til du er passelig mett". Og hva er nå "passelig"? Skulle tro at det kan variere veldig og er personavhenging. Og er det ikke akkurat det som er problemet for oss med noen kilo for mye? At vi ikke evner å kjenne når vi er passelig mett og spiser mye mer? For det er jo så godt....Så dette utsagnet kan nok i mange tilfeller være mer villedende enn veiledende.

Jeg skal følge rådene dine i en periode å se. Dvs kutte ut ost og nøtter (spiser litt mandler), spise mere rent protein og ikke tilsette så mye fett.
Jeg skal også bruke IPhonen min til å registrere kaloriene så vel som karber.

Til slutt så skal jeg gjøre som Cecilie Skog - gå over sydpolen på ski med over 100 kilo på pulken som jeg skal dra selv!
Hun tok av seg 14 kilo på den turen..... fra 58 kg til 44kg....
Og jeg er ganske sikker på at om vi ser på hva hun spiste på turen, ligger hun veldig godt an som LCHFer.

Og igjen, tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg. Setter veldig stor pris på det.

Du har så rett! Jeg har selv gitt det rådet om bare å spise seg mett. Men selv om kroppen regulerer sultsignalene veldig bra på et ketogent kosthold, er problemet at vi ikke tar til oss næring utelukkende for å dekke energibehovet. Det er mange andre grunner til at man spiser. Nytelse og kompensasjon er bare to. Og ettersom et salatblad gir fint lite av begge deler, blir det gjerne nøtter, mørk sjokolade og andre "lovlige" lavkarboprodukter. Jo lenger vi lever lavkarbo, jo flere lovlige produkter lærer vi dessuten om. Og selv om vi ikke går opp i vekt, kan det bli vanskelig å gå videre ned (tenker ikke på deg spesielt nå - jeg aner jo ikke hva du spiser).

Cecile Skog spiste nok mye fett, ja. Jeg vet fra min bror som jobber i forsvaret at de gjerne starter med høyfett/høyprotein noen uker før spesielt krevende og langvarige oppgaver, nettopp for å mobilisere fettreservene og øke utholdenheten. Men som han også sier - det tar tid for kroppen å omstille seg. Det nytter ikke å starte dagen før. Til vanlig trener han helt på linje med toppidrettsutøvere, og sverger som mange andre til en del karbo. Der er vi uenige.

Men en polferd hørtes ut som en god ide


Sist redigert av Chunky : 09-02-10 kl 08:22.
  Svar med sitat
Gammel 13-02-10, 21:27   #19
Bokormen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 5
Bokormen er på en erverdig vei

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Mye nyttig input for oss som ikke nødvendigvis vil leve ketoent selv om vi vil leve lavkarbo!

Bokormen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 10:37   #20
Hannach
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 36
Hannach er på en erverdig vei

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Hei hei
Prøver meg på å skrive litt her igjen jeg.
Nå har jeg gått på lavkarbo i ca fire uker, uten å ta av meg noe som helst. Treneren min sier at dette ikke nødvendigvishar så mye å si, at jeg nok sansynligvis bare har lagt på meg muskler. Jeg spiser det meste igrunn, tenker selvfølgelig på at jeg skal spise lite karbo. Men jeg lurer bare litt på hva som gjør at jeg ikke går ned i vekt jeg. Har noen noen gode ideer tro.
Kan jo skrive opp hva jeg spiste i går. Dette er ikke nødvendigvis noen typisk dag, men dog.

En appelsin
2 dl melk
50 g baguettesalat
3 små ostebrød
200 g grønnsaksgrateng, med ost, grønnsaker, skinke og litt melk oppi
1 skive ketolysebrød
300 g jaktgryte med elgkjøtt
2 stk. nøttemuffins med mandler, krydder, meierismør og litt splenda i.

Dette ble tilsammen: 101 g protein 109 g fett og 50 g karbohydrat.

Ettersom det var søndag i går ble det en litt sløv matdag, er ikke helt i slaget for tida heller. Men sånn så nå i allefall matdagen ut i går

En hverdag kan kanskje se slik ut:

3 egg tilbredet på ett eller annet vis
en eller annen frukt
kanskje litt melk max 2 dl.
200 g kjøttdeig el. fisk el. fugl
200 g kjøttdeig eller fisk eller fugl igjen
middag med kjøtt fisk eller fugl, hehe

Spiser sammen med dette kanskje litt nøtter, noe grønnsaker, litt ost, rømme, fløte eller liknende

Men går jeg ned, neida. Trener forholdsvis hardt 3-4 ganger i uka. Dette begynte jeg med for fire uker siden, samtidig som jeg begynte på lavkarbodietten. Håper noen har noen gode råd

Hannach er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo for øyeblikket! Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 11:06   #21
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Nå handler det ikke bare om antall gram kh, men også om hvor de kommer fra. Hadde jeg vært deg, hadde jeg nok kuttet ut appelsin og melk. Mye sukker, og ikke særlig bra for blodsukkeret .
Du kan eventuelt bytte til en annen frukt med litt lavere gi, eller bær i stedet, og til helmelk, om det ikke er det du allerede drikker.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 11:50   #22
Hannach
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 36
Hannach er på en erverdig vei

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Jeg har denne personlige treneren da, og han ber meg spise to til tre frukter til frokost, f,eks appelsin, eple, kiwi, banan. Jeg reagerer litt på dette, det er jo faktisk en hel haug med kh i dem. Så, har i allefall hold meg til kun en frukt.
Er helmelk bedre enn lettmelk? Tror du det kan være frukten og melken som gjør at jeg ikke går ned? Eventuelt melkeproduktene? Hva med nøtter f.eks?

Hannach er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo for øyeblikket! Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 11:57   #23
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Du MÅ ikke gjøre som treneren sier . Ja, jeg tror nok dette kan ha negativ innvirkning på vektnedgagen din.
Nå vet jeg ikke hvor mye du ønsker å gå ned i vekt, men dersom du ønsker å ligge på femti gr kh om dagen, så har du mulighet til å fylle på med masse grønt av diverse slag, i stedet for å fylle opp karbokvota med litt frukt og melk.
Lett/skummetmelk har bittelitt mer sukker enn helmelk (dreier seg om 0,1-0,2 gram), men helmelk har mere av det gode fettet. Jeg ville nok kuttet ut melk helt, men om du ikke ønsker det, så er nok helmelk et bedre alternativ. Fløte har enda mindre karber og enda mere fett, men det er ikke alle som liker å drikke det rent. Noen blander fløte ut med litt skummamelk.
Nøtter kan være stoppere for noen, det spørs nok litt på mengde. Det kan forsåvidt mye meieriprodukter også, men det gjelder ikke alle.
På femti gram kh om dagen (så fremt du velger kilder med lav gi/lavt kh-innhold), så kan du også tillate deg ganske liberalt med fett.
Ettersom du trener såpass mye, så er det også greit å være obs på at du får i deg nok proteiner.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 12:09   #24
Hannach
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 36
Hannach er på en erverdig vei

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Me fare for å virke dum nå. Hva er egentlig gi? Er forresten 50 g kh mye? Når man tenker på at jeg i går spiste ca 105 g protein og 115 g fett. Tenkte jeg skulle prøve å regne litt på hva jeg spiste.

Er sjuk for øyeblikket, og trener ikke, blir nok en uke treningsstopp, får litt bedre tid til å tenke på maten da. Kan jo prøve å kutte ut melken, bare bruke litt melkeprodukter, klarer meg nok ikke helt uten litt rømme/fløte/ost el. i maten da. Men men. Vi får se nå da.

Hvor mye kh, proteiner, og fett bør man ha i løpet av en dag. I gram?

Sorry mange spm.

Hannach er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo for øyeblikket! Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 12:37   #25
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Egenkomponert lavkarbo

På egenkomponert må man nesten finne det ut selv.
Nei, vil ikke si at 50 gr kh er mye, altså. Helt fint, vil jeg si! Mange opplever større vektnedgang på et lavere nivå, men for andre igjen har det ikke så mye å si om det er femten eller femti.
GI er betegnelsen på hvilken påvirkning en matvare har på blodsukkeret ditt. Det går mere på hvilke typer karbohydrater en matvare har, framfor hvor mange gram. Du har i all hovedsak tre former for sukkerbindinger, helt enkle; monosakkarider som er i fruktose og druesukker, doble; disakkarider som er vanlig sukker og melkesukker, og polysakkarider som er de største bindingene, og er stort sett kostfiber og stivelse. Dette er også det såkalt langsomme karbohydratet, og finnes i alle grønnsaker, belgefrukt, nøtter etc. Nå ble dette kanskje litt avansert, men poenget var at dersom du fyller opp med mye grønnsaker og dropper frukt og melk, så vil du få langt mindre påvirkning på blodsukkeret, og dermed mindre insulin i blodet, og dermed mindre evne til fettlagring .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Til dere som spiser egenkomponert lavkarbo H.J.E Lavkarbo generelt 15 23-01-10 20:54
Har du en egenkomponert diett/livstil? SunnhetMedSirrup Livets lyse side 3 05-08-09 00:46
Egenkomponert lavkarbo? matitt Lavkarbo generelt 9 16-06-09 22:38
Fullverdig kosthold? -Egenkomponert... Nike Andre dietter 11 17-06-08 10:25
Noen med egenkomponert her? mima Andre dietter 13 01-05-08 12:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no