Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Mandelmelk, kumelk eller fløte?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-03-11, 15:07   #1
Kanelia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 11
Kanelia er på en erverdig vei
Smile

Mandelmelk, kumelk eller fløte?

Hei alle sammen!

Jeg er ny her, og har gått på en egenkomponert lavkarbodiett i en uke nå. Dietten er en slags mellomting mellom Ketolyse og Fedon, ca. 25-50 karbohydrater pr. dag.

I går leste jeg om mandelmelk her på forumet, og det høres veldig godt ut. Men hvordan er mandelmelk i forhold til vanlig kumelk mht. karber? Mandler inneholder flere karber (8,7) enn helmelk (4,6), men siden mandelmelken lages av en del vann, så vil det vel likevel bli mindre karber i den enn i kumelken?

Til lunsj eller kvelds pleier jeg å lage en enkel, men deilig smoothie bestående av ca. 100g bær (oftest bringebær), 1 dl. fløte, 3 dl vann og sukrin, men jeg er litt usikker på om jeg kan drikke 1 dl. fløte til dagen når jeg spiser opptil 50 karber? Erstatter jeg fløten med melk, blir det mindre fett, men desto flere karber. Hva tenker dere? Bør jeg bruke fløte eller kumelk i smoothiesen? Eller kanskje mandelmelk?

Kanelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 15:38   #2
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mandelmelk, kumelk eller fløte?

Du kan drikke fløte selv om du ligger på 50 g karbo om dagen. Mandelmelk kan du vel bare titte på kartongen til på en helsekostbutikk? Soyamelk, den røde apro, har svært lite karbo og fett, mest protein. Vanlig melk ville jeg ikke brukt. Fløte utvannet går jo også an. Og tilsette andre ting i smoothien. Det er en lang smoothietråd her inne. Proteinpulver løser jo problemet. Mandelmelk er sikkert bedre enn vanlig melk, men det må du sjekke ut.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 16:10   #3
Kanelia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 11
Kanelia er på en erverdig vei

Sv: Mandelmelk, kumelk eller fløte?

Så fint at jeg kan drikke fløte selv om jeg ligger på 50 karber pr. dag. Fløte er så godt i smoothies og i supper. Jeg hadde tenkt å lage mandelmelk selv i dag, men kanskje jeg heller kjøper en kartong ferdig mandelmelk først for å sjekke karboinnholdet. Soyamelk skal visst ikke være så bra p.g.a høyt østrogeninnhold, har jeg lest her et sted.

Mmmm, så mye snadder det er i den smoothie-tråden Ser at mange bruker egg i smoothien, det kan kanskje erstatte fløten i noen tilfeller?

Kanelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 16:41   #4
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Mandelmelk, kumelk eller fløte?

Ifølge bedre uten brød, så kan du spise opptil 72 gram karbo pr dag uten å måtte redusere på fettet

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 17:05   #5
Kanelia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 11
Kanelia er på en erverdig vei

Sv: Mandelmelk, kumelk eller fløte?

Herlig! Da kan jeg fortsette å drikke fløte i smoothies, supper og kakao

Jeg kjøpte nettopp en kartong mandelmelk på en helsekostbutikk, av merket EcoMil. Almond. Når jeg ser bak på kartongen, viser det seg at den inneholder hele 5,4g karbo pr. 100 g, som er mer enn vanlig kumelk! Av disse er 3,8g sukker, 3,1g fruktose og 0,5g sukrose. Betyr dette at mandelmelk er verre enn kumelk?

Kanelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 17:13   #6
Kanelia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 11
Kanelia er på en erverdig vei

Sv: Mandelmelk, kumelk eller fløte?

Ved nærmere ettersyn viser det seg at den, i tillegg til mandler og vann, også inneholder agave sirap og maltodextrin av mais...

Kanelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 18:12   #7
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mandelmelk, kumelk eller fløte?

Egg, ja, det tror jeg nok. De gir jo litt fylde. Tenk på eggedosis.
Det finnes alltid rene og tilsatte melketyper. Man må se nøye etter før man kjøper så man ikke får de som er tilsatt søtning. I innholdsfortegnelsen skal det kun stå to ting: vann og mandler/soya etc.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 18:45   #8
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mandelmelk, kumelk eller fløte?

Mandelmelk lager du enkelt selv av kun mandler og litt stevia med ønsket smak. + at du får da mandelmel som du kan bruke til baking:-) to ting i samme jobben:-) Jeg er nybegynner når det gjelder mandelmelk, men jeg testet det ut da jeg ble ganske stinn og oppblåst av fløte i kaffen, i matlaging går det greit, men ble så uggen i magen av fløten rett i morgenkaffen min. Så da jeg fant mandelmelk, tenkte jeg, hmmmmm dette vil jeg prøve. Har også prøvd meg på sesammelk, men den likte jeg ikke. Mandelmelken er god. Så nå lager jeg det et par ganger i uka av ca 500 gr mandler hver gang, melka holder seg bra i kjøleskapet 3-4 dager. Har lagt ut fremgansgmåte av mandelmelk på bloggen min, så bare klikk deg inn såser du hvordan jeg lager den:-)

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 21:58   #9
Kanelia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 11
Kanelia er på en erverdig vei

Sv: Mandelmelk, kumelk eller fløte?

Takk for oppskriften på mandelmelk:-) Jeg skal lage mandelmelken selv heretter, så får jeg en ren melk som ikke er tilsatt sukker eller annen søtning. Og 1,6 karber pr. dl. er jo betraktelig mindre enn i helmelk:-)

Hvordan smaker forresten sesammelk?

Kanelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 02:50   #10
Ashley
Medlem
 
Ashley sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 242
Ashley er ny på veien

Sv: Mandelmelk, kumelk eller fløte?

stemmer for kokosmelk og soyamelk men trenger det såvidt. spiser jo aldri kornblanding så vet nesten ikke hva jeg skal bruke melken til engang. gjerne baking/matlaging. har heldigvis aldri vært noe fan av melk. har drukket soyamelk i mange år.

Ashley er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 08:24   #11
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mandelmelk, kumelk eller fløte?

Opprinnelig lagt inn av Kanelia, her.

Takk for oppskriften på mandelmelk:-) Jeg skal lage mandelmelken selv heretter, så får jeg en ren melk som ikke er tilsatt sukker eller annen søtning. Og 1,6 karber pr. dl. er jo betraktelig mindre enn i helmelk:-)

Hvordan smaker forresten sesammelk?

Bare hyggelig å dele oppskrift med deg:-)
Melk av sesamfrø smaker sesamfrø, litt beisk ettersmak synes jeg, men vi er jo forskjellige så det kan jo være at du liker den. Sesamfrø med skall inneholder masse kalsium. Sesammelk går jo fort å lage da frøene ikke trenger å ligge i bløt før du lager den. Så prøv deg med 1 dl frø med skall, 3 dl vann + valgfri søtning så finner du jo fort ut om du liker det

Det går også fint ann lage melk av andre nøtter, bare til å eksprimenter på de nøttene du liker.

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 17:07   #12
Kanelia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 11
Kanelia er på en erverdig vei

Sv: Mandelmelk, kumelk eller fløte?

Mmm, så da er det bare fantasien som setter grenser for hva slags nøttemelk man kan lage. Kanskje jeg skal teste ut paranøttmelk

Kanelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 21:06   #13
SusanG
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 65
SusanG er på en erverdig vei

Sv: Mandelmelk, kumelk eller fløte?

Leste i ei bok om rawfood att man også kan lage mandelmelk uten att mandlene ligger i bløt først. Det var ikke så nøye i følge den boka. Men jeg har ikke prøvd.

__________________



Ole Brumm, Om ikke å gi opp:
Hvis hyssingen ryker, prøv en ny
SusanG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo med innslag av supermat og rawfood Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 08:00   #14
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mandelmelk, kumelk eller fløte?

Opprinnelig lagt inn av Kanelia, her.

Mmm, så da er det bare fantasien som setter grenser for hva slags nøttemelk man kan lage. Kanskje jeg skal teste ut paranøttmelk

Da har jeg testet ut paranøtt melk, var helt grei, men..... holder en knapp på mandelmelka, den passet bedre i kaffien min:-) Ikke ringt med paranøtt melk, men mandelmelka ble liksom søtere/rundere i smaken. Kan jo være at jeg hadde i mer søtning, men tror ikke det.

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan lage mandelmelk og mandelmel SusanG Annen mat 1 15-03-11 22:27
Lettmajones eller majones? Lettrømme eller seterrømme? petite fleur Dr Lindbergs 6 28-01-11 17:15
Blir litt tatt av en eller annen vind ... Eller? Karin Generell diskusjon 1 25-04-09 02:06
Trenger mennesket kumelk? Nike Generell ernæringsdebatt 20 27-06-08 21:19
Mandelmelk Mum 4 2 Smoothies / drikke 0 02-09-07 23:55


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no