Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Peanøttsmør

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-04-11, 23:58   #1
Silje :)
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 93
Silje :) er på en erverdig vei

Peanøttsmør

Lurer på noe om Meridian peanut butter som har innhold :
Energi 2402 kj / 579 kcal
Protein 29,6 gr
Karbohydrater 11,6 gr
- hvorav sukker 5,9 gr
Fett 46,0 gr
Fiber 8,5 gr

Er dette godkjent? Mener å ha lest noe om at fiber skal trekkes fra? Tenkte å bruke dette i å lage en slags snickerslignende konfekt.

Silje :) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 00:32   #2
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Peanøttsmør

I USA regnes fiber inn i karbene og skal trekkes ifra, mens i Europa (Meridian er fra UK) skal fiber og karber oppgis separat.

11,6 g karbohydrater
-5,9 g sukker
=5,7 g andre karbohydrater som ikke er fiber (oftest stivelse)

Peanøttsmøret har over det doble av anbefalt karbohydratinnhold, så jeg ville være forsiktig med å bruke det, i alle fall om det er en hovedingrediens. Skal du bruke bare litt og de andre ingrediensene er bortimot karbofri så resultatet blir innenfor 5% KH ser jeg ikke noe i veien for det.

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 00:35   #3
Silje :)
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 93
Silje :) er på en erverdig vei

Sv: Peanøttsmør

Ok, da skjønner jeg mer. Takk for svar

Silje :) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 00:36   #4
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Peanøttsmør


Godkjent i forhold til hva? Lavkarbo er alt fra 0-150 kh pr dag…
Innen EU/EØS er fiberne trukket fra er det egenimport fra USA så skal fiberne trekkes i fra.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 00:45   #5
Silje :)
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 93
Silje :) er på en erverdig vei

Sv: Peanøttsmør

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Godkjent i forhold til hva? Lavkarbo er alt fra 0-150 kh pr dag…
Innen EU/EØS er fiberne trukket fra er det egenimport fra USA så skal fiberne trekkes i fra.

Sant nok i forhold til antall karbohydrater pr dag, men mener å ha lest at det er lurt å holde seg til varer med opp til 5g kh/100g? Dette er vel uansett en av de bedre typene peanøttsmør en kan kjøpe (kom gjerne med forslag om det finnes bedre). Tenker ikke å bruke så mye av det, eller ofte. Er vel mest ment for å lage en erstatning til "lørdagskosen".

Fikk tips om å blande peanøttsmør med litt vanlig smør (meierismør), smøre dette utover en plate, kjøle det og så dele opp i biter, og dyppe bitene i mørk sjokolade for så å kjøle ned igjen. Skal visstnok være meget godt, har litt lyst til å prøve dette i helgen.

Silje :) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 00:52   #6
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Peanøttsmør

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Godkjent i forhold til hva? Lavkarbo er alt fra 0-150 kh pr dag…
Innen EU/EØS er fiberne trukket fra er det egenimport fra USA så skal fiberne trekkes i fra.

Jeg tolka Silje slik at ho ville holde seg i den nedre delen av KH-skalaen, noe ho også har presisert sjøl i ettertid.

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 00:59   #7
Silje :)
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 93
Silje :) er på en erverdig vei

Sv: Peanøttsmør

Jeg kunne nok vært mer tydelig i startinnlegget mitt, ikke bare ta utgangspunkt i mine egne "regler" og regne med at alle andre gjør det samme

Silje :) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Peanøttsmør Princez Ketolysekuren 5 12-05-14 14:58
Salt peanøttsmør Gerd Annen mat 4 11-02-11 21:39
Hjemmelaget peanøttsmør? mam Spørsmål om matvarer og oppskrifter 14 26-11-10 10:34
Peanøttsmør supha Lavkarbo generelt 4 18-04-08 20:06
Usøtet peanøttsmør Hyper Spørsmål og svar 1 25-09-06 17:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no