Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Sukrin og barn?

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-08-09, 22:22   #1
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sukrin og barn?

Gir du sukrin til dine mindreårige barn?

Jeg lurer på om jeg kan bruke det i krem til ungene, så jeg slipper å piske to runder( en til de og mannen og en til meg..). Jeg finner liksom ikke så m*e info ang. barn og sukrin.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 22:25   #2
4me
Medlem
 
4me sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 44
Innlegg: 217
4me er ny på veien

Sv: Sukrin og barn?

Ja jeg gjør det.

__________________


4me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 22:26   #3
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sukrin og barn?

Vet ikke , men det er sikkert ikke verre enn sukker! det er vel ikke store mengder det dreier seg om?
Blir kremen god med sukrin?
Har du laget krem med Splenda noengang?
Bare lurer siden jeg skal ha krem til jordbær en dag!

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 22:31   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Sukrin og barn?

Opprinnelig lagt inn av aslaug, her.

Vet ikke , men det er sikkert ikke verre enn sukker! det er vel ikke store mengder det dreier seg om?
Blir kremen god med sukrin?
Har du laget krem med Splenda noengang?
Bare lurer siden jeg skal ha krem til jordbær en dag!

Jeg har ikke prøvd vanlig krem med sukrin enda, men har laget meg jukseis med den, og det er ingen bismak.

Om du bruker lite splenda blir det ingen bismak, men om du tar for m*e smaker det nok. Jeg bruker 1 liten teskje til 1 1/2 dl kremfløte.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 22:37   #5
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sukrin og barn?

Takk skal du ha!

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 23:18   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Sukrin og barn?

Ja jeg har ingen skrupler med å gi Sukrin til begge barna, det blir uansett ikke store mengdene. Men jeg gir dem ikke kunstig søtning. Det prøver vi å holde oss konsekvent unna alle sammen, blir litt sukkerfri gelé av og til men det er heller sjelden.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 23:46   #7
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Sukrin og barn?

Jeg føler meg litt usikker på om sukrin er kunstig eller ikke... Splenda skulle jo liksom ikke være kunstig i såmåte... Og sukrin må jo på noe vis fremstilles kjemisk det og? Noen som vet hvordan det lages?

Det er ikke store mengder jeg kommer til å bruke til ungene altså

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 00:18   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Sukrin og barn?

Jeg er mer skeptisk til Splenda enn Sukrin, både fordi man bruker klor (?) i fremstillingen av Splenda og fordi det tærer veldig på miljøet. Men om noen kan si litt mer om Sukrin hadde det vært flott.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 10:20   #9
Tone-G
Seniormedlem
 
Tone-G sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Porsgrunn
Alder: 52
Innlegg: 6.937
Tone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastisk

Sv: Sukrin og barn?

Jeg gir ingen kunstige søtningsmidler til jenta mi, så her pisker jeg heller to runder.. Det går jo fort da!

__________________
Ilavkarbo
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41160


Uke 1, -5,8 kilo. Uke 2, 0 Kilo. Uke 3, 1,5 kilo
Tone-G er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spiser smør på flesk :) Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 10:55   #10
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Sukrin og barn?

Jeg tror ikke jeg ville hatt noen skrupler mot å gi sukrin til barn. Jeg tror det er bedre enn å gi sukker. Kunstige søtstoffer er en helt annen sak, det ville jeg ikke brukt.
Jeg fant litt info på denne siden. Her er et utdrag:

Er Sukrin naturlig?
Ja, Sukrin finnes i naturen, og har blitt konsumert i små mengder siden tidenes morgen. Sukrin finnes i en del frukter, som meloner, pærer og druer. I tillegg finnes det i fermenterte matvarerer, som ost, vin og soyasaus.

Er Sukrin det samme som Splenda (sukralose) eller aspartam?
Nei. Splenda og aspartam forekommer ikke i noen planter eller frukter, og er ikke naturlige. De er laboratorie-fremstilte stoffer som er flere hundre ganger så søte som sukker. De er så søte at det må tilsettes et kaloriholdig fyllstoff, vanligvis maltodextrin eller dextrose, for at det skal kunne brukes i hverdagen. Sukrin brukes i sin rene form.

Hvordan blir Sukrin fremstilt?
Sukrin lages gjennom fermentering (gjæring) av druesukker (glukose). Man tilsetter en bakteriekultur til glukose, som da blir omdannet til Erythritol. Dette er samme prosess som vin, ost og yoghurt går gjennom, og er helt naturlig.

Hva er sukkeralkoholer?
Sukkeralkoholer er en gruppe stoffer som opptrer i naturen. Kjemisk sett har de likheter med både sukker og alkohol, men på tross av navnet, er de ingen av delene. Du blir altså ikke full av å innta Sukrin!
Sukkeralkoholer kalles også polyoler. Sukrin er basert på en sukkeralkohol som heter Erythritol.

Hvordan er Sukrin forskjellig fra andre sukkeralkoholer.
Kroppen behandler Sukrin litt annerledes enn de andre sukkeralkoholene (xylitol, maltitol etc). Sukrin er det minste sukkeralkoholet vi kjenner, og blir tatt opp nesten fullstendig (90%) i tynntarmen, og skilt ut uforandret. De andre sukkeralkoholene er større, og blir tatt opp ufullstendig i tynntarmen. De går derfor videre til tykktarmen, og brytes ned av bakterier der. Disse bakteriene produserer fettsyrer og gasser. Fettsyrene tas opp i kroppen som energi. I tillegg trekkes vann ut til tarmen (pga. osmotisk trykk), noe som kan føre til løs mage.
Sukrin skiller seg altså fra de andre sukkeralkoholene ved at det hverken gir energi eller mageubehag ved normal bruk.

Kan jeg være helt sikker på at Sukrin er trygt å bruke?
En kritisk og grundig gjennomgang av alle forhold rundt Sukrin ble foretatt i 1998. Intet negativt ble funnet.
Her er konklusjonen på den 36 sider lange rapporten:
The large body of published data supports the conclusion that the intake of erythritol would not be expected to cause adverse effects in humans under the conditions of its intended use in food.
The available studies demonstrate that erythritol is readily absorbed, is not systemically metabolized, and is rapidly excreted unchanged in the urine.
Moreover, erythritol occurs endogenously and naturally in the diet. Both animal toxicological studies and clinical studies have consistently demonstrated the safety of erythritol, even when consumed on a daily basis in high amounts. Based on the entire safety data package on erythritol, it is concluded that erythritol is safe for its intended use in food.

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 11:03   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Sukrin og barn?

Opprinnelig lagt inn av Amariel, her.

Jeg gir ingen kunstige søtningsmidler til jenta mi, så her pisker jeg heller to runder.. Det går jo fort da!

Sukrin er ikke kunstig, ikke noe mer enn sukker.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 11:47   #12
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Sukrin og barn?

Opprinnelig lagt inn av Amariel, her.

Jeg gir ingen kunstige søtningsmidler til jenta mi, så her pisker jeg heller to runder.. Det går jo fort da!

Det er jo det som er spørsmålet, om sukrin er kunstig eller ikke.
Mine barn får eller ikke kunstige søtningmidler, om noen prøver å gi de får de høre det... Feks slik som barnehagen som gav ungene fun light saft ved bursdager( altså en gang i måneden), da klikket jeg og sa at gav de ungene mine aspartam en gang til, så tar jeg de ut av barnehagen( hvilket fører til nedleggelse pga få barn, våre utgjør 30% av ungene der). De slutta med safta, men jeg tror ikke de fortsto hvorfor.. Men så er jeg hun rare mammaen som bruker tø*bleier på ungene, har de sittende bakovervendt i bil til 4-5 år som anbefalt og som bruker ulltø* fra topp til tå på de..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 13:33   #13
Xandra
Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 56
Xandra er på en erverdig vei

Sv: Sukrin og barn?

Men et kontraspørsmål (om det er greit). Ville dere gitt ungene Stevia?
Jeg sitter og vurderer hva jeg skal kjøpe, sukrin eller Stevia, og da med tanke på at vi kan bruke det istedet for sukker til alle i familien.

__________________
Xandra - 11 kg lettere

Startdato: 25.05.09 – Uke 1:-2kg, Uke 2:-2kg, Uke 3:-1kg Uke 4:-0kg, Uke 5:-1kg, Uke 6:-0kg 7-8: sommerferie fra vekta. Uke 9:-2kg Uke 10:-1kg 11:-0kg Uke 12:-0,5kg Uke 13:-0,5kg –Mål: 10kg ned nådd 24.08.09 Har gått ned enda 1kg. siden den gang.
Xandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - ca 30g karber daglig. Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 14:17   #14
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Sukrin og barn?

Opprinnelig lagt inn av Xandra, her.

Men et kontraspørsmål (om det er greit). Ville dere gitt ungene Stevia?
Jeg sitter og vurderer hva jeg skal kjøpe, sukrin eller Stevia, og da med tanke på at vi kan bruke det istedet for sukker til alle i familien.

Stevia ville jeg gitt ja. Vet om flere foreldre til diabarn som bruker det...

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 17:03   #15
Tone-G
Seniormedlem
 
Tone-G sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Porsgrunn
Alder: 52
Innlegg: 6.937
Tone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastisk

Sv: Sukrin og barn?

Jeg ville ikke hatt problemer med å gi datteren min Stevia.. Vi hadde en plante her som vi prøvesmakte på, men jeg vet ikke om jeg egentlig likte smaken så godt


Ista spiste jeg bringebær med fløte og sukrin på, å halsen min iser fortsatt.. Får en litt vondt i halsen hver gang jeg spiser sukrin.. Kan det være så bra egentlig`?



Det føles ikke så bra iallefall.. Litt kjemisk

__________________
Ilavkarbo
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41160


Uke 1, -5,8 kilo. Uke 2, 0 Kilo. Uke 3, 1,5 kilo
Tone-G er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spiser smør på flesk :) Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 19:25   #16
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Sukrin og barn?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg er mer skeptisk til Splenda enn Sukrin, både fordi man bruker klor (?) i fremstillingen av Splenda og fordi det tærer veldig på miljøet. Men om noen kan si litt mer om Sukrin hadde det vært flott.

Det brukes klor i fremstilling av bordsalt også. Hvilken påvirkning Sucralose eventuelt har på miljøet er ikke kartlagt ennå, men den er antageligvis ganske ubetydelig i det store og hele.

Det er mye rar og uriktig/"tilpasset" informasjon om forskjellige søtstoffer, så jeg anbefaler alle om å ta det de leser i dagspressen og på nettet med en stor spade salt.

Hvorvidt noen av dem er sunne er en helt annen sak, og svaret er nok "nei".

  Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 20:27   #17
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Sukrin og barn?

Brukes det klor i fremstilling av havsalt også? Det er kun det vi bruker. Havsalt og urtesalt (Trocomare).

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 20:34   #18
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Sukrin og barn?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Brukes det klor i fremstilling av havsalt også? Det er kun det vi bruker. Havsalt og urtesalt (Trocomare).

Havsalt består også hovedsaklig av Natrium og Klor, ja

  Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 20:43   #19
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Sukrin og barn?

Så da bør man holde seg helt unna salt? Jeg blir forvirret. Eller er det ikke så skadelig å spise klor?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 21:33   #20
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Sukrin og barn?

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Havsalt består også hovedsaklig av Natrium og Klor, ja

Altså... Vanlig bordsalt er Natriumklorid (NaCl) - det er altså en binding mellom grunnstoffene Natrium og Klor. Det betyr ikke at det å spise salt er det samme som å ta seg en slurk klor og deretter tygge i seg litt natrium. Det er heller ikke sånn at det finnes saltfabrikker som bruker klor for å produsere salt. Havsalt utvinnes for eksempel ved at man fyller et basseng med salt og lar vannet fordampe. Når vannet er borte ligger saltet igjen i bånn av bassenget.

Under produksjon av Splenda derimot bruker man klor i produksjonen. En annen ting er at man visstnok har målt store konsentrasjoner av sucralose i enkelte havområder etter at sucralose for alvor ble tatt i bruk. Enkelte dyrearter klarer ikke skille mellom sucralose og sukker, og sulter rett og slett i hjel fordi de bruker energien sin på å spise sucralose nesten uten kalorier.

Så den sammenligningen mellom klor i salt og klorbruk i splendaproduksjon holder ikke mål Bulldog.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 22:34   #21
Liv
Seniormedlem
 
Liv sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.685
Liv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snill

Sv: Sukrin og barn?

Har lest gjennom innleggene med interesse, har brukt både Splenda og Sukrin selv.
Har lest bøkene om Kjernesunn familie, og de bruker Bjørkesøt(xylitol), dette skal være naturlig søtning utvunnet fra bl.a bjørk.

Noen synspunkter på dette vs.sukrin og splenda?

__________________
Liv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Skaldemanaktig Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 22:49   #22
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Sukrin og barn?

Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.

Så den sammenligningen mellom klor i salt og klorbruk i splendaproduksjon holder ikke mål Bulldog.

Jo, det syns jeg den gjør... Sucralose er, enkelt fortalt, sukrose med noen kloratomer hvor det ellers ville vært noen hydrogenatomer (etter hukommelsen). Altså inneholder Sucralose klor. Det samme gjør bordsalt. Og antageligvis Kalium- og magnesiumtilskuddene mange her tar.

Prosessen, med mindre det er snakk om Soylent Green-tilstander, er mindre viktig, da man ikke inntar prosessen, man inntar det ferdige produktet. Som i begge tilfeller inneholder klor.

Poenget med de noe flåsete innleggene mine (det er lørdag) er at klor i denne sammenhengen (bordsalt mm, og Sucralose) ikke er farlig, og ikke må forveksles med Klorin eller lignende.

  Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 23:58   #23
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Sukrin og barn?

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Jo, det syns jeg den gjør... Sucralose er, enkelt fortalt, sukrose med noen kloratomer hvor det ellers ville vært noen hydrogenatomer (etter hukommelsen). Altså inneholder Sucralose klor. Det samme gjør bordsalt. Og antageligvis Kalium- og magnesiumtilskuddene mange her tar.

Prosessen, med mindre det er snakk om Soylent Green-tilstander, er mindre viktig, da man ikke inntar prosessen, man inntar det ferdige produktet. Som i begge tilfeller inneholder klor.

Poenget med de noe flåsete innleggene mine (det er lørdag) er at klor i denne sammenhengen (bordsalt mm, og Sucralose) ikke er farlig, og ikke må forveksles med Klorin eller lignende.

Da er vi enige mht at det ofte ikke er farlig å innta klor så lenge klor er i en forbindelse med andre atomer. Som i salt. Eller sucralose for den sakens skyld.

Det endrer imidlertid ikke at salt forekommer naturlig, og er et naturlig "stoff". Sucralose er kjemisk fremstilt, kunstig og forekommer ikke naturlig.

Det endrer heller ikke at sucralose går gjennom kroppen, gjennom kloakkrenseanlegg og ut i hav og vassdrag. Sucralose har lang nedbrytningstid (10-15 år?) og mye tyder på at det i mellomtiden påvirker både dyreplankton (næringsopptak) og planteplankton (fotosyntesen). Ikke bra.

Og på toppen av det hele kommer jo alt dette med hvordan kunstige søtningsstoffer kødder med insulinproduksjonen vår uansett hvor lite kalorier de måtte inneholde. Det er ikke noe særlig for oss som vil gå ned i vekt. Men det gjelder jo ikke sucralose spesielt da.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

Sist redigert av trillian78 : 09-08-09 kl 00:41.
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 00:08   #24
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Sukrin og barn?

Jepp, jeg synes det er bekymringsverdig at så mange her inne og ellers bruker Splenda helt bekymringsfritt. Ikke det at Splenda er det som truer miljøet mest, men vi trenger jo ikke å sette ting opp mot hverandre heller, og det virker skadelig nok. Jeg boikotter Splenda og håper flere tar til vett etterhvert.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 02:22   #25
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Sukrin og barn?

Bjørkesøt/xylitol er et sukkeralkohol men har ikke samme positive egnskaper som Sukrin som er det minste sukkeralkoholet og som ikke gir diare/luft i magen.
Sukrin er det eneste sukkeralkoholet jeg tåler.

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukrin Iselilja Spørsmål om matvarer og oppskrifter 13 05-09-09 02:17
Sukrin? Håpefull Ketolysekuren 14 15-02-09 15:26
Sukrin anastazia Ketolysekuren 2 13-01-09 00:27
Sukrin Elizabeth Ketolysekuren 31 21-11-08 01:39
Sukrin isabella Lavkarbo generelt 3 12-11-08 15:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no