Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Induksjonen

Atkins farlig?

Induksjonen De første 14 dagene med Atkins

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-12-08, 19:23   #1
Annhild
Medlem
 
Annhild sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Molde
Alder: 51
Innlegg: 97
Annhild er på en erverdig vei

Atkins farlig?

En 40 år gammel overvektig kvinne ble syreforgiftet og livstruende syk av å følge Atkins-dietten. Dette skriver Aftenposten 17.mars 2006. Tilfellet bekrefter farene ved ekstrem slanking basert på lavkarbo dietter.
Slankedietter som baserer seg på lavt inntak av karbohydrater (lavkarbo dietter) er blitt meget populære de siste årene. Dette til tross for at studier har vist at de ikke gir noen økt slankeeffekt sammenlignet med tradisjonelle dietter (1,2).
Dersom du følger en slik diett risikerer du derimot til dels farlige bivirkninger. Denne formen for slanking er langt fra sunn!! Vi ønsker å sette søkelyset på hva ekstrem slanking med lavkarbodietter kan gjøre med kroppen din.
Karbohydrater er viktig for hjernen

Hjernen vår er helt avhengig av karbohydrater (glukose) til sin energifrigjøring. Den kan ikke forbrenne fett eller proteiner slik som resten av kroppen kan.
Hjernen får karbohydrater fra blodet. For å sikre jevn tilførsel av karbohydrater til hjernen har vi et sofistikert system som holder mengden karbohydrater i blodet mer eller mindre konstant gjennom døgnet. Dersom du inntar lite karbohydrater vil dette systemet tilføre blodet karbohydrater fra lagre i leveren, eller ved nyproduksjon i leveren. Dette er nok til å sikre jevnt blodsukker og dermed jevn tilførsel av karbohydrater til hjernen mellom måltidene, og i kortere perioder uten karbohydrater. Dersom du slanker deg på en lavkarbo diett blir situasjonen annerledes. Det lave kaloriinntaket kombinert med lite karbohydrater i blodet starter en massiv fettnedbryting i kroppen. Dette er selvfølgelig poenget med dietten, men problemet er at hjernen lider siden det begynner å bli mangel på karbohydrater. Den tvinges til en nødløsning, hvilket er å forbrenne det eneste den kan foruten sukker, nemlig ketoner. Ketoner lages fra fettet som frigjøres fra fettlagrene dine. Ett av disse ketonene heter aceton og skilles ut i lungene våre. Derfor kan en av og til kjenne en svak duft av neglelakkfjerner (aceton) fra pusten til slankere. Problemet med ketonene er at de er syrer. Syrene kan gjøre blodet surt hvilket er farlig. Det senker blant annet hastigheten på kjemiske reaksjoner i kroppen på samme måte som ekstrem feber. Surt blod vil også føre til endringer i blodets innhold av salter som også er farlig. Det kan føre til blant annet hjertestans.
Ketoacidose

Dersom en har ketoner i blod kalles det ketose. Hvis det blir for mye ketoner i blodet blir blodet surt. Medisinsk kalles dette ketoacidose. Det er potensielt livstruende og må behandles i sykehus. Faktisk er det den samme reaksjonen som starter hos mennesker i ekstreme sultsituasjoner. Det er også et kjent problem hos de som lider av bulimi og anorexi.
En svak ketose er derimot ikke forbundet med noen fare. Faktisk er det viktig for virkningen av dietten fordi den hemmer sultfølelsen. Atkins dietten har som mål å sette i gang en svak ketose i kroppen. Problemet er at dette er å balansere på en knivsegg. Hvis reaksjonen kommer ut av kontroll, kan det gå som med kvinnen aftenposten beskriver. Det er derfor viktig for deg å kjenne til problemene med disse motediettene før du eventuelt velger å prøve..
1. (Foster GD, Wyatt HR, Hill JO, et al. A randomized trial of a lowcarbohydratediet for obesity. N Engl J Med 2003; 348: 2082-90.)
2. (Samaha FF, Iqbal N, Seshadri P, et al. A low-carbohydrate as
compared with a low-fat diet in severe obesity. N Engl J Med 2003)

Noen som har et svar til dette?

__________________
10 kg er nådd
Men aldri tilbake til mitt gamle jeg
Annhild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse,lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 22:12   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Atkins farlig?


Først: NEI, Atkins er ikke farlig så lenge en følger dietten slik den er skrevet. Men lager man egne versjoner følger man ikke Atkins og da kan en ikke garantere at det ikke blir helseskadelig. Hadde den vært farlig hadde jeg vært død for lenge siden. Det har alltid vært og vil alltid være journalister og dårlig informerte "kostholdsfolk" som uttaler seg mot bedre vitende,og forskningsresultater som blir vridd til det ukjenkjennlige. Jeg er en av de som begynner å bli lei av å kommentere de samme gamle sakene og artiklene om og om igjen. Denner er over to år gammel. Blir litt oppgitt. Men det er ikke din skyld. Nå til svarene:

Opprinnelig lagt inn av Annhild, her.

En 40 år gammel overvektig kvinne ble syreforgiftet og livstruende syk av å følge Atkins-dietten. Dette skriver Aftenposten 17.mars 2006. Tilfellet bekrefter farene ved ekstrem slanking basert på lavkarbo dietter.

Dette skrev Torkil om saken:

Opprinnelig lagt inn av Torkil Andersen

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article634675.ece

Jeg har lagt inn følgende i Adressa:

Sensasjonsoppslag
Hei, Dette er et eksempel på at det er ikke nok opplysninger til å vurdere innholdet, men jeg har en mer enn sterk mistanke om at denne kvinne hadde diabetes, og da skal man jo ikke benytte kostindusert ketose som slankemetode med mindre det skjer i samarbeid med en lege som vet noe om dette.De ubehga som nevnes, ses hos noen i oppstarten av slike kurer, men det gir seg og er ikke farlige. Professor Hans Bassøe i Bergen benyttet en slik diett på sterkt overvektige på sytti og åttitallet. I en artikkel i Journal of the American Medical Association april 2004 har flere spesialister gjennomgått tusenvis av artikler om lavkarbohydratkurer og de finner ikke grunnlag for å advare mot disse. Andre finner at slike kurer gir lavere blodtrykk, lavere kolesterol og normaliserer blodsukkerverdier. Se evt www.ketolyse.no for mer informasjon. Det som er svært helseskadelig er fedme. Det er godt dokumentert.
Vennlig Hilsen Torkil P. Andersen, Lege
Innsendt av Torkil Andersen


Sitat:

Ketoacidose
Dersom en har ketoner i blod kalles det ketose. Hvis det blir for mye ketoner i blodet blir blodet surt. Medisinsk kalles dette ketoacidose. Det er potensielt livstruende og må behandles i sykehus. Faktisk er det den samme reaksjonen som starter hos mennesker i ekstreme sultsituasjoner. Det er også et kjent problem hos de som lider av bulimi og anorexi.

FEIL !!

Det er ikke farlig å være i ketose på en lavkarbo diett. Kroppen vår er laget for effektiv bruk av ketoner som brennstoff når det ikke finnes glukose. Ketose blir ofte blandet med et lignende ord, ketoacidose. Ketoacidose er en livstruende tilstand for diabetikere. Og det handler ikke om keto- delen av ordet, men acid – syre. Det er syreforgiftning av blodet og skyldes opphopning av ketosyrer i blodet på grunn av alvorlig insulinmangel. De vanligste årsakene er ved nyoppstått type 1 diabetes og i tilfelle hvor mennesker med type 1 diabetes får annen sykdom med feber som øker behovet for insulin. I slike situasjoner vil blodsukkeret være høyt (over 15 mmol/l) og man finner sukker og ketonsyrer (ketoner) i urinen. Uten behandling vil man raskt blir alvorlig syk med bevisstløshet (diabetes koma). Kombinasjonen høyt blodsukker, sukker og ketoner i urinen bør føre til at man straks kontakter lege. Det er altså det høye blodsukkeret og syreforbindelsen som er farlig. Ketonene er en del av bildet og er et resultat av tilstanden – IKKE årsaken. Diabetikere med type 1 diabetes kan trygt følge en ketogen diett for å ta av fettvekt, men under nøye oppfølging av lege da blodsukkeret må holdes lavt og stabilt.



Se også denne tråden: Dødssyk av Atkins-dietten

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 17:57   #3
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Atkins farlig?

Det "morsomme" er jo at høykarbo generelt danner et surt miljø i kroppen, noe som øker oksidasjon og frie radikaler i kroppen og er en nødvendighet for bra grobunn for soppkulturer i kroppen. Fettforbrenning som i lavkarbo danner ikke et surt miljø.

Men matvarer som påvirker kroppen surt eller motsatt, basisk, er litt fordelt. Jeg har ikke lest nok om dette ennå, spennende, men generelt, sukker og raffinert karbo gjør blodet vårt surt.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 09:27   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Atkins farlig?

Jeg hadde nok også vært ute og kjøre dersom Atkins var en farlig diett.
Nille har dekket det meste, men det er jo alltid noen som skal være litt ekstra smarte og moderere dietten med å gjøre den mager i tillegg. Da snakker vi om å spise seg selv opp, jfr Kimkins, noe vi IKKE anbefaler her inne.
Det er derfor det stadig vekk mases om fett, spis fett, folkens!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 13:43   #5
BobBob
Juniormedlem
 
BobBob sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Innlegg: 48
BobBob er ny på veien

Sv: Atkins farlig?

Merkelig da at jeg ble anbefalt av min lege, som også er kostholdsekspert om å gå over på et lavkarbo kosthold. Han er spesialist og bør vite om dette er farlig eller ikke. Det er så mange motstridende interesser når det kommer til kosthold at det er viktig å være selektiv når man skal finne ut hvem man skal høre på.

__________________
BobBob er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 13:57   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Atkins farlig?

Sånne artikler virker plantet... Det er noe med måten de er skrevet på. Jeg veit ikke, kanskje jeg har på meg lavkarbobrillene
Du vil kunne finne for- og mot argumenter for enhver sak/diett/produkt. Noen sponset, andre mer seriøse. Men det er noe i at man finner det man leter etter/ser det man vil se også.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 14:50   #7
Anitra
Seniormedlem
 
Anitra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Skien
Alder: 53
Innlegg: 817
Anitra har en fantastisk aura rundt segAnitra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Atkins farlig?

Sånne artikler styrer jeg glatt unna! Jeg vet hva som fungerer for min kropp, og lar meg ikke skremme. All blodprøver er flotte, og legen min "heier" på meg!

__________________
Bloggen
Anitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 08:08
Er det farlig? Lindabtn Ketolysekuren 9 17-08-07 20:02
Atkins er farlig - igjen! donjuanwannabe Atkins kosthold 5 03-09-04 01:07
Atkins farlig? Anitave Lavkarbo generelt 29 24-06-04 22:52
Er ketose farlig? magdalena Atkins kosthold 2 19-02-04 23:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no