Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Den vanskelige maten

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-03-09, 14:25   #1
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Den vanskelige maten

Det er ingen tvil om at mat må vi ha. Og vann. Og rødvin

Og det er vel omtrent der problemene starter også. Med dagens overflod er det ekstremt vanskelig å ikke skulle spise noe av den. Brus, sjokolade og godteri har blitt hverdagskost, og vi spiser for å påskjønne oss selv. En liten "hverdagsbelønning" har vi jo fortjent. Det som før i tida var en sjeldenhet, henger lettilgjengelig overalt. Automater og kiosker. Bensinstasjoner og døgnåpne sjokolade-pushere. Med ekstremt god inntjening for dem som selger det. Avansen er rå, og salget går strykende. Vi belønner (les: gjør barna våre til sukkerslaver) barna våre med sukker. Og serverer frokost i form av mye brød, søtt pålegg og mye frokostblandinger. Og melk selvsagt. Og helst masse frukt også, for det er så sunt.

Vi som sliter med overvekt og sukkersug, bombarderes med reklame. Og tilgjengeligheten er etterhvert blitt nærmest total. Det finnes ikke mange sukkerfrie arenaer i hverdagen vår. Og mantraet om at vi er feite fordi vi er late sitter i oss.

Følelsen av å mislykkes vektmessig er kanskje en av de verste følelsene.

Det å ikke kontrollere seg selv. Og trangen til trøst fører med seg enda mer "hverdagstrøst" i form av sukker og stivelsesrik mat. Og buksene må byttes ut til xl, xxl og til slutt xxxxxxxxl. Og da kommer beskjeden fra Puls på NRK, fra VG's vektklubb og GR om lite mat, lite fett og en diger dose mosjon. Og vi legger til enda en x.

Den vanskelige maten er kanskje den største enkeltstående faktoren når det kommer til helse og velferd. Mange av oss som er feite, eller har vært det, vet så alt for godt hvor vondt det gjør når man har sprukket på slankekuren enda en gang. Og mantraet om at vi er late dukker opp igjen.

Denne forferdelige spiralen er forårsaket av våre gode gener. Vi som har lett for å legge på oss har vært garantien for å kunne berge en vinter, eller lange magre perioder opp gjennom historien. Det er ikke mange år siden at det å være "korpulent" var det samme som det å ha god råd.

Petter Northug feirer gullene med pizza og cola. Idrettsstjernene er store idoler som fremmer salget av sukker og brød. Og melk selvsagt.

Burgerking og Mc Donalds lokker med leker, og til og med salaten blir visstnok sukret.

Ja det er ikke lett å ha gode gener. Å kjempe mot dem er svært vanskelig. Men ikke umulig.

Det er de små fremgangene som driver eliteutøvere. Det lille ekstra fokuset for å nå målet. Dette kan vi lære av. Vi må bli mer egosentriske og se fremover. En toppidrettsutøver dropper ikke ei trening. Det kan ikke vi heller. Hver dag må vi trene på å overvinne handelsstandens søte helvete. Og trene på å leve uten brød og korn. Og en dag når vi medaljen. Den gjeveste av dem alle. Ikke gullmedaljer og staffasje, men vår egen følelse av stivelsesfri mestring.

Stå på!

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 15:28   #2
Maimor
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 108
Maimor er på en erverdig vei

Sv: Den vanskelige maten

Fantastisk flott motiverende innlegg! :klappe:

Maimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyseinspirert Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 17:52   #3
Anki1962
Medlem
 
Anki1962 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
Alder: 61
Innlegg: 64
Anki1962 er på en erverdig vei

Sv: Den vanskelige maten

Det var et kjempeflott innlegg, du får en rose og en stor klem fra meg



Anki1962 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 17:55   #4
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Den vanskelige maten

Kjempebra skrevet!!!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 18:03   #5
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Den vanskelige maten

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 18:29   #6
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Den vanskelige maten

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 18:30   #7
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Den vanskelige maten

Flott Goggen, nok en gang

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 19:21   #8
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Den vanskelige maten

Herlig

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 19:33   #9
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Den vanskelige maten

Alltid like gjennomtenkt og velformulert!

  Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 20:45   #10
Skautrollet
Medlem
 
Skautrollet sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østfold
Alder: 59
Innlegg: 341
Skautrollet er en juvelSkautrollet er en juvelSkautrollet er en juvel

Sv: Den vanskelige maten

Her var det mye til refleksjon Takk Goggen!

__________________
[i][color="YellowGreen"]15 kg minus i 2009
Skautrollet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vanskelige tider Tulla 81 Ketolysekuren 47 26-03-09 05:53
Vanskelige mattestykker karbolia Ketolysekuren 9 28-04-08 16:52
Vanskelige fase 4 Maria Eurodiett 2 14-01-05 23:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no