Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvor mye kan jeg spise?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-01-06, 22:16   #1
tope2
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 50
Innlegg: 18
tope2 er på en erverdig vei
Question

Hvor mye kan jeg spise?

Hei

Jeg er helt ny på dette forumet og har noen spørsmål angående hvor mye man kan spise. Jeg har nettopp begynet på atkinson og er nå straks ferdig med den første uken, synes det går veldig greit noe mer trøtt enn hva jeg var tidligere. Det jeg lurer på er om det er noe begrensning på hvor stor mengde mat man kan spise. Har forståelse at man ikke skal spise karbo etc men jeg lurer da på om det er noen begrensning på hvor mye kjøtt etc man kan spise eller er det bare og spise seg mett på fett og proteiner samme hvor stor mengde ??

Håper noen skjøner hva jeg mener :-)

tope2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-01-06, 22:43   #2
Pianoman
Medlem
 
Pianoman sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Bærum
Alder: 48
Innlegg: 102
Pianoman har en fantastisk aura rundt segPianoman har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor mye

Hei. Trettheten forsvinner etter 5-8 dager. Da kommer boosten. MASSE energi! Det er helt magisk og du kommer til å få så mye krefter og energi at du vil bli svært overrasket! Bare gled deg. Du kan spise så mye kjøtt du vil. All slags rent kjøtt og fett. Bacon, koteletter, fileter osv. Jo mer fett, jo bedre. Pass på at du får i deg nok karb da. 20 gram hvis du er mann. 15 hvid du er dame. Hold ut et par uker på dette nivået og du vil høyst sannsynlig gå ned i vekt og energien kommer. Jo lenger du holder på - jo lettere er det, MEN!! ALDRI, ALDRI sett deg selv i fristende situasjoner. Gjør du det, må du ha med niste. Jeg har alltid en boks mat med meg når jeg skal ut. Jobb, besøk osv. Etter hvert merker du at du bli raskere mett også. Det rare er at Atkinsdiett begynner å gå av seg selv. Du mister lysten på karbomat. Jeg lover det, du vil ikke angre et sekund. Bare hold ut et par uker til, så går det på skinner. Spis så mye lovlig mat du vil og bli mett og god - og slank!

Sjekk ut lovlige matvarer og pugg dem!

Pianoman

__________________
"Spis mye av det som er usunt i dag. I morgen kan det ha blitt sunt å da er det godt å ha spist mye av det "

"Julekake er en gulrot man lokker nye medlemmer til sangkor med...."
Pianoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-01-06, 22:58   #3
tope2
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 50
Innlegg: 18
tope2 er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye

Hei og takk for svar


Der fikk jeg svar på det jeg lurte på, er faktisk ganske forbauset over hvor greit det går, og da er det jo mer og se frem til

tope2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-01-06, 23:15   #4
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye

Velkommen hit!

Men Pianoman - hvor har du fått det fra at det er 20 karber for menn, og 15 for damer? Det har jeg aldri lest

tope2: har du lest boken til Atkins?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 21-01-06, 23:26   #5
tope2
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 50
Innlegg: 18
tope2 er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye

Hei

Jeg har lest Dr.Atkins New Diet Revolution og er forstått med hva som står der, men kan da liksom ikke få det til og stemme at man skal gå ned når man spiser så mye man vil av så tung mat, men samme kan det jo være så lenge det fungere

tope2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-01-06, 23:31   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye

Veldig kort fortalt, kan man si at man kan spise så mye, fordi når man spiser fett, fyker forbrenninga opp.

Det er folk her inne som har spist 4000 kalorier, og allikevel gått ned

Men det er klart, det begrenser seg selv - det er måte på hvor mye kjøtt og fett man klarer å spise.

Bare husk å få i deg nok vann (minst 1,5 liter) , og om du er i ketose, husk å ta kalium-tilskudd, og veldig gjerne kalsium og magnesium

Og husk - du kan stoppe i vekttap, men gå inn i cm. Og jo mindre du har å ta av, jo saktere går det.

Hva med å starte journal, og skrive ned det du skriver, så kan du få tilbakemeldinger på det? Lurt tips

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 21-01-06, 23:43   #7
tope2
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 50
Innlegg: 18
tope2 er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye

Hei


Takk for mange gode tips som jeg skal ta til eteretning.
Godt og høre fra andre som er i samme situasjon

tope2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-01-06, 00:54   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye

Opprinnelig lagt inn av tope2

Jeg er helt ny på dette forumet og har noen spørsmål angående hvor mye man kan spise. Jeg har nettopp begynet på atkinson og er nå straks ferdig med den første uken, synes det går veldig greit noe mer trøtt enn hva jeg var tidligere. Det jeg lurer på er om det er noe begrensning på hvor stor mengde mat man kan spise. Har forståelse at man ikke skal spise karbo etc men jeg lurer da på om det er noen begrensning på hvor mye kjøtt etc man kan spise eller er det bare og spise seg mett på fett og proteiner samme hvor stor mengde ??

Her ville jeg umiddelbart svart at du må lese boka. (Siden du kaller det for Atkinson regner jeg med at du ikke har lest den). For du SKAL, som Pianoman sier, spise karber, minst 20 pr dag (det er imidlertidig IKKE forkjell på menn og kvinner, - der er 20 for alle). Du finner HVA du kan spiser og hvor mye i boka. Den engelske utgaven side 122-129.

Hvis du ikke har boka kan du lese her:
Reglene for induksjonen
Tillatte matvarer på Atkins Induksjon

Så leser jeg med undring:

Opprinnelig lagt inn av tope2

Jeg har lest Dr.Atkins New Diet Revolution og er forstått med hva som står der, men kan da liksom ikke få det til og stemme at man skal gå ned når man spiser så mye man vil av så tung mat, men samme kan det jo være så lenge det fungere

Og da lurer jeg på hvorfor du stiller de spørsmålene du stiller.... Siden alt du spør om allerede står i boka. Blei bare litt forvirra jeg. Selv om du ikke får det til å stemme så er det riktig. Spiser du fett setter det igang fettforbrenningen, - men det er under forutsetning at du IKKE spiser fettet sammen med karber. Gjør du det vil kroppen lagre fettet isteden for å forbrenne det. Det finner du under "The metabolic advantage" kapittelet side 64-73.

Dessuten er grønnsaker, spesielt rå, og aller mest rå rotgrønnsaker, som mye tyngre for kroppen å fordøye enn kjøtt. Kroppen utnytter alt kjøttet/fettet - det gjør den ikke med grønnsakene. Du kan, teoretisk sett, spise så mye kjøtt du vil, men Atkins Support har tidligere anbefalt at man ikke spiser mer enn 1 gram protein pr kilo kroppsvekt pr dag. Dvs. veier du 100 kg anbefales 100 gram protein pr dag. Om du trener aktivt 1,5 gram pr kilo kroppsvekt. Men dette står ikke i boka.

Uansett.... det funker ! Gi det en sjanse !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-01-06, 12:58   #9
tope2
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 50
Innlegg: 18
tope2 er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye

Hei


Takk for svar grunn til at jeg lurte er at jeg synes det blir mye fett etc og jeg har fått med meg at man skal ligge på 20 gram karbo om dagen. Det står også i den boken som jeg har lest. Jeg bruker da ikke den som en bibel men heller noe som jeg prøver og få noen rettningslinjer ut i fra.

tope2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-01-06, 13:56   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye

Opprinnelig lagt inn av tope2

Hei


Takk for svar grunn til at jeg lurte er at jeg synes det blir mye fett etc og jeg har fått med meg at man skal ligge på 20 gram karbo om dagen. Det står også i den boken som jeg har lest. Jeg bruker da ikke den som en bibel men heller noe som jeg prøver og få noen rettningslinjer ut i fra.

Du SKAL omtrent bruke den som en bibel, iallefall som en sterk grunnbase for kostholdet.
Det med fettet er en vanesak. Pasta, brød, sukker og poteter venner du deg fort av med, og fettet venner du deg fort til. Nå føler jeg meg direkte usunn om jeg kjøper lettrømme, lettost, lettmajones og slikt. MÅ ha de fete sortene, når jeg jo vet de er mye sunnere.
Husk at de helst ikke (ifølge Atkins) skal gå under 20 gram karbo daglig, og de skal komme fra grønnsaker. Grønnsakene er svært viktige på Atkins. Smørdampet brokkoli er nyydelig, eller feks gratinert/most blomkål.

Men alt dette står jo i boka.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 22-01-06, 20:07   #11
tope2
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 50
Innlegg: 18
tope2 er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye kan jeg spise?

Hei satt og leste på forumet her og det er jo en medlem som heter Annav som har gått ned masse med og følge sin "egen" atkins diet derfor vil ikke jeg si at atkins er bibelen men det man heller bør prøve å kutte ut er karbo i store mengder, slik som brød past ris etc. Jeg tror da resultatene vil komme uansett fettmengde jeg har tro på at det er proteinene som er viktige. Hvis man samenligner atkins og south beach dieten så er jo de så og si helt like bortsett fra fettet og jeg personlig tror at man vil ha like stor fremgang med south beach dieten som med atkins på grunn av fokusen på mye proteiner som er en av grunn pilarene i begge dietene.

tope2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-01-06, 21:04   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye kan jeg spise?

Opprinnelig lagt inn av tope2

Hei satt og leste på forumet her og det er jo en medlem som heter Annav som har gått ned masse med og følge sin "egen" atkins diet derfor vil ikke jeg si at atkins er bibelen men det man heller bør prøve å kutte ut er karbo i store mengder, slik som brød past ris etc. Jeg tror da resultatene vil komme uansett fettmengde jeg har tro på at det er proteinene som er viktige. Hvis man samenligner atkins og south beach dieten så er jo de så og si helt like bortsett fra fettet og jeg personlig tror at man vil ha like stor fremgang med south beach dieten som med atkins på grunn av fokusen på mye proteiner som er en av grunn pilarene i begge dietene.

AnnaV leste hele boka først og fulgte i utgangspunktet Atkins sine råd, men så fant hun fort ut at hun ville/måtte gjøre endringer for å få det til å funke for henne. For å få til noe slikt er du nødt til å tilegne deg kunnskaper om filosofien og hva som kan funke/ikke funke. Det finner du ikke andre steder enn i boka. Å tilpasse Atkins til deg selv er det som er meningen med Atkins. AnnaV s endringer ligger fremdeles innenfor de rammene Atkins har satt.

Du kan tro at resultatene kommer uansett fettmengde, men det er faktisk hverken så lett eller lite nyansert som det. Lav fett Atkins funker IKKE. Det er store forskjeller på Atkins og South Beach - South Beach er i utgangspunktet Atkins som er omarbeidet til en lav fett versjon, med visse nødvendige forskjeller for at det skal funke. Og der er disse forskjellene som gjør at begge filosofier virker - på hver sin måte. Det er den spesielle sammensetningen som gjør hver enkelt diett.

Ingen sier ikke hva du SKAL gjøre. Vi gir deg råd ut fra vår egen og andres mangeårige erfaring og kunnskap om kostholdet. Om du vil følge rådene er selvfølgelig opp til deg. Men ingen av oss sitter her og slenger ut påstander uten å ha dekning for dem ! Tror du ikke på at fettet slanker så tror du ikke det. Da er nok South Beach det beste. Det har vært flere som har prøvd South Beach her inne. Du finner masse oppskrifter i forumet + nyttig info om de forskjellige fasene her:

South Beach - fase I, II og III

Vi absolutt anbefale deg å lese South Beach boka om du har tenkt å følge den. Det er litt detaljer der som er veldig viktig for å lykkes. Det er noen selvmotsigelser i oppskriftsdelen av boka sett if rohold til selve dietten, men det kan du lese mer om inne på South Beach delen av forumet.

Lykke til uansett hva du velger !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-01-06, 22:06   #13
AnnaV
Medlem
 
AnnaV sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 397
AnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjent

Sv: Hvor mye kan jeg spise?

Opprinnelig lagt inn av tope2

Hei satt og leste på forumet her og det er jo en medlem som heter Annav som har gått ned masse med og følge sin "egen" atkins diet derfor vil ikke jeg si at atkins er bibelen men det man heller bør prøve å kutte ut er karbo i store mengder, slik som brød past ris etc. Jeg tror da resultatene vil komme uansett fettmengde jeg har tro på at det er proteinene som er viktige. Hvis man samenligner atkins og south beach dieten så er jo de så og si helt like bortsett fra fettet og jeg personlig tror at man vil ha like stor fremgang med south beach dieten som med atkins på grunn av fokusen på mye proteiner som er en av grunn pilarene i begge dietene.

Med min egen atkins mener jeg egentlig at jeg ikke har brukt atkins sine oppskrifter og produkter - men prinsippene har jeg vært knallharde med, det samme med nei-listen. Er det på nei-listen til atkins, er det på nei-listen min... Bare for å presisere...

__________________




"Jeg spiser for å leve - jeg lever ikke for å spise"
AnnaV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-01-06, 22:16   #14
tope2
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 50
Innlegg: 18
tope2 er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye kan jeg spise?

Hei igjen


Jeg er helt enig med at det som er nei mat hos atkins er nei mat. Jeg er bare litt uenig i det overdrevende bruk av fett helt klart at man må ha fett men jeg har tro på at det er proteinene som har den størse virkningen i vektnedgangen i forbindelse med atkins.

tope2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-01-06, 23:24   #15
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye kan jeg spise?

jeg er uenig, fettet er viktig. Jeg kan dessverre ikke forklare det på annen måten enn at jeg og andre har selv merket virkningen.

Det beste for meg er at jeg slipper å bli sulten 1 1/2 time etter frokost. Og jeg går ikke dagen lang og tenker på sjokolade.
Men om du trives med mindre fett, så må du såklart gjøre det som føles riktigst for deg, men jeg vil ikke kalle fettmengden i Atkins overdreven.

Poenget er jo nettopp at det begrenser seg selv siden man blir mett av mindre mengde mat.

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-06, 00:49   #16
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye kan jeg spise?

Opprinnelig lagt inn av tope2

Hei igjen


Jeg er helt enig med at det som er nei mat hos atkins er nei mat. Jeg er bare litt uenig i det overdrevende bruk av fett helt klart at man må ha fett men jeg har tro på at det er proteinene som har den størse virkningen i vektnedgangen i forbindelse med atkins.

Der er mange av oss uenige. Fett skrur på forbrenningsknappen. Jo mer fett du spiser, jo mer forbrenner du. Innen rimelighetens grenser, da. Du skal ikke ha for mye proteiner, egentlig. Men du finner jo ut hva som passer for din kropp.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 23-01-06, 00:51   #17
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye kan jeg spise?

Forresten, jeg tenker nok litt for mye på filosofier som Skaldeman og OE, men uansett så er det best å få i seg endel fett, og det er jo ikke bra med FOR mye proteiner. Mer fett enn proteiner, iallefall.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 23-01-06, 00:56   #18
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye kan jeg spise?

tope2: Jeg bare lurte på - hvorfor tenker du at proteiner er viktigere enn fett?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 23-01-06, 08:29   #19
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye kan jeg spise?

Iset, Nille fant jo nettopp ut at hun spiser nesten ifølge skaldeman når hun nå er på Induksjon

Tope, jeg kom på et poeng til. Og det er dette med fordelinge av resurser på jorden, og om man ser det på den måten også så er det bedre å spise seg mett på fett enn proteiner

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-06, 08:49   #20
tope2
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 50
Innlegg: 18
tope2 er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye kan jeg spise?

Hei

Grunn til at jeg tror proteiner er viktigere enn fett er for det første at de er de viktigste byggeklossene i kroppen med og holde muskler etc i form. Det er også derfor at kroppnen blir "hard" når man spiser mye proteiner som kansje mange som har gått på atkins merker. og da ettersom musklene til en hver tid har masse næring vil da kroppen ha mulighet til kvitte seg med overlødig fett. Men vi må også ha fett, men ikke i så store mengder er min mening. Er ganske sikker på at hvis man følger en dag med stort protein innhold og ikke så mye fett vil man fortsatt oppleve den samme metthetsfølelsen som tidligere.

Men det er bare min filosofi ikke sikkert det er rett, men fint med en liten debatt da .

tope2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-01-06, 09:02   #21
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye kan jeg spise?

Jeg ser logikken din - men målet er jo ikke å bare holde seg mett - men også å forbrenne, og miste vekt.

Og med mere fett - jo høyere forbrenning. Ergo større vekttap.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 23-01-06, 09:10   #22
tope2
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 50
Innlegg: 18
tope2 er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye kan jeg spise?

Jeg tror da også at forbrenningen vil være høy med et høyt protein innhold ergo også gå ned.

tope2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-01-06, 09:12   #23
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye kan jeg spise?

Debatt er bra

Et poeng til som jeg kom på. Kroppen holder på og lagrer fettet. Hvorfor?
Fordi kroppen ikke får nok fett igjennom maten.

Når kroppen da får nok fett, så vil den skjønne at den ikke lenger trenger å lagre og heller ikke trenger å beholde det som er lagret, og dermed vil kroppen forbrenne fettlagrene.

sant? Det er iallefall sånn jeg tenker

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-06, 09:18   #24
tope2
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 50
Innlegg: 18
tope2 er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye kan jeg spise?

Utdrag i fra

http://www.iform.no/pub/art.php?id=171


Dansk supermarked med svaret
Arne Astrup har anlagt et supermarked i København som trolig er det eneste i sitt slag i verden. Alle matvarer er merket med nøyaktig innhold av kalorier, proteiner og karbohydrater. Astrup er professor ved Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole i København. Han har drevet et forskningsprosjekt der han ønsket å undersøke hva som kontrollerte appetitten. 60 personer ble delt inn i to grupper, og begge fikk handle i Astrups supermarked. Den ene gruppen handlet mat med mye karbohydrater, den andre gruppen mat med mye proteiner slik som Atkins-dietten, men med lite fett. All mat var gratis. Undersøkelsen gikk over ett år - og resultatene var oppsiktsvekkende. Den ene gruppen hadde gått klart mest ned i vekt. Det var den gruppen som hadde handlet mager, proteinrik mat.

Hemmeligheten er avslørt
Atkins' diett fører trolig ikke til at kalorier forsvinner av seg selv. Den fører heller ikke til at flere kalorier forbrennes. Den skyldes ikke fråtsing i fett. Hemmeligheten ligger trolig i proteinene - det er de som får deg til å føle deg mett. En økt mengde proteiner ser ut til å føre til at appetitten kontrolleres, og folk spiser mindre enn de vanligvis gjør. Men selv om Atkins' diett kan hjelpe folk til å slanke seg, kan ingen i dag si med sikkerhet hvilke virkninger den kan ha på helsa vår.

tope2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-01-06, 09:21   #25
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye kan jeg spise?

så lenge de ikke testet med en gruppe som spiste mye fett, så viser det ikke hele sannheten.

Men altså, selvfølgelig virker en proteindiett også, det vi prøver å si er at det ikke nødvendigvis er optimalt selvom det virker

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no