Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

For mye? For lite?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-03-11, 22:02   #1
silje_rs
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: ringsaker
Innlegg: 88
silje_rs er på en erverdig vei

For mye? For lite?

jeg er 160 høy, 60 kilo og vil ned.

dagsmeny eks:
frokost: omelett med to egg stekt i smør en sopp pluss ca 5 skiver ferdig skåret spekeskinke

lunsj: to kokte egg (noen ganger tre), en hel avokado,litt paprika,agurk,litt tomat,50 gr skinkepålegg,1 neve norvegia ost, 1ss majones ekte,litt isbergsalat

middag: 300 gram skinkebiff eller biff av storfe eller en halv kylling med masse salat og rømme dressing eller ca 4 dl blomkål/brokkoli

drikke...vann og kaffe..
rikker meg ikke på vekta...
er det noen som har noe tips? passe desperat nuh!

silje_rs er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav-karbo maks 15g dagen Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 22:06   #2
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: For mye? For lite?

Ser ut som du spiser bra med mat
Mål deg gjerne med målebånd, for det kan være kroppen din strammer seg litt opp uten at det synes på vekta

Hvor lenge har du holdt på?

Ut i fra vekt/høyde så skal du ikke så mye ned, så ikke tenk så mye på tallene, kjenn etter om det føles bra. Og ta mål av midje, hofter, lår, overarm osv

Trener du? Det hjelper også til med oppstrammingen, og du kommer til å bygge muskler som veier mer enn fett, så det vil også påvirke vekten

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 22:12   #3
silje_rs
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: ringsaker
Innlegg: 88
silje_rs er på en erverdig vei

Sv: For mye? For lite?

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Ser ut som du spiser bra med mat
Mål deg gjerne med målebånd, for det kan være kroppen din strammer seg litt opp uten at det synes på vekta

Hvor lenge har du holdt på?

Ut i fra vekt/høyde så skal du ikke så mye ned, så ikke tenk så mye på tallene, kjenn etter om det føles bra. Og ta mål av midje, hofter, lår, overarm osv

Trener du? Det hjelper også til med oppstrammingen, og du kommer til å bygge muskler som veier mer enn fett, så det vil også påvirke vekten

jeg har hold på siden midten av januar i år ca! jeg trener i rykk og napp men prover å gå en time ca tre dager i uka..men blir skjelden mer enn d altså...så du tror kanskje jeg burde trappe ned litt eller? for jeg føler meg ikke tilpass med slik jeg er.. målebåndet sier ikke noe mer positivt enn vekta for å si det sånn

silje_rs er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav-karbo maks 15g dagen Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 22:13   #4
silje_rs
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: ringsaker
Innlegg: 88
silje_rs er på en erverdig vei

Sv: For mye? For lite?

er irriternde svak for mat...alt for gla i mat og liker alt for godt å spise meg alt for mett ;(

silje_rs er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav-karbo maks 15g dagen Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 22:19   #5
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: For mye? For lite?

Vel, jeg sliter også med å spise for mye. Prøver å lære meg å lytte til kroppen.
På lavkarbo skal du ikke behøve å gå sulten, men du skal ikke spise deg stappis heller

Jeg har ganske mye jeg skal ned, og det går sakte her også

Men om du ser bort ifra kiloene du vil ned, føler du deg mer energisk eller bedre med denne maten?

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 22:26   #6
silje_rs
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: ringsaker
Innlegg: 88
silje_rs er på en erverdig vei

Sv: For mye? For lite?

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Vel, jeg sliter også med å spise for mye. Prøver å lære meg å lytte til kroppen.
På lavkarbo skal du ikke behøve å gå sulten, men du skal ikke spise deg stappis heller

Jeg har ganske mye jeg skal ned, og det går sakte her også

Men om du ser bort ifra kiloene du vil ned, føler du deg mer energisk eller bedre med denne maten?

eneste som jeg føler er bedre med maten er humøret mitt (blodsukkeret) jeg blir veldig fort irritert når blodsukkeret daler... men sliter mye med magen og jeg føler at jeg har mere fett på kroppen enn på lenge og da føler man seg automatisk ikke noe særlig bra. + at magen romler og bobler med plutselig dobesøk

silje_rs er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav-karbo maks 15g dagen Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 23:10   #7
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: For mye? For lite?

Opprinnelig lagt inn av silje_rs, her.

er irriternde svak for mat...alt for gla i mat og liker alt for godt å spise meg alt for mett ;(

Du hadde svaret selv.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 23:11   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: For mye? For lite?

Legg inn det du spiser på www.diett.no og se hva du ender opp med i kalorier, fett, protein og karbo.

Jeg tror du spiser altfor mye kalorier til å gå ned når du "bare" veier 60 kilo og skal ned noen få til...
Du spiser omtrent dobbelt så mye som meg og jeg veier 50% mer enn deg

Begynn med å få oversikt over inntaket ditt - så kan du gjøre justeringer. Du vil ikke bli mer sulten om du spiser mindre og fremdeles spiser etter lavkarboprinsippene

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 23:14   #9
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: For mye? For lite?

Om du legger inn maten din på diett.no får du se hvor mye du spiser i gram, energi og prosentfordelingen av næringsmidlene. Jeg trodde jeg lå på 1300 kcal etter egen regning, men da jeg la det inn der var jeg visst oppe i 1500 kcal. Og jeg så hvor mye protein jeg spiste og som ødela sjansen for et riktig forhold mellom fett og protein.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 19:38   #10
silje_rs
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: ringsaker
Innlegg: 88
silje_rs er på en erverdig vei

Sv: For mye? For lite?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Legg inn det du spiser på www.diett.no og se hva du ender opp med i kalorier, fett, protein og karbo.

Jeg tror du spiser altfor mye kalorier til å gå ned når du "bare" veier 60 kilo og skal ned noen få til...
Du spiser omtrent dobbelt så mye som meg og jeg veier 50% mer enn deg

Begynn med å få oversikt over inntaket ditt - så kan du gjøre justeringer. Du vil ikke bli mer sulten om du spiser mindre og fremdeles spiser etter lavkarboprinsippene

det har jeg gjort..og der ligger jeg på omtrent 1400-1500...
okei... da får jeg spise mindre! tenker mye på mat vutt og da blir man alt for fort sulten igjen
oj,spiser du så lite...hmmm...ikke rart jeg føler meg stor.

silje_rs er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav-karbo maks 15g dagen Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 21:24   #11
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: For mye? For lite?

Det trenger ikke nødvendigvis være for lite kalorier. Hvordan er prosentene på de andre næringsstoffene?

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 22:20   #12
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: For mye? For lite?

Opprinnelig lagt inn av silje_rs, her.

det har jeg gjort..og der ligger jeg på omtrent 1400-1500...
okei... da får jeg spise mindre! tenker mye på mat vutt og da blir man alt for fort sulten igjen
oj,spiser du så lite...hmmm...ikke rart jeg føler meg stor.

1500 kcal er ikke så mye, men du er ikke så høy heller, så det er sikkert ikke noe i vegen for at du kan trappe ned et par hundre kalorier. Kjenn etter så du ikke går over til ordentlig sulting, bare.Om du er veldig aktiv vet jeg ikke om det er noe vits i å spise mindre. Du kan også teste en uke uten nøtter, en uke uten ost , en uke uten kremfløte, rømme etc, en uke uten bringebær og sjokolade osv. Kanskje det er noe du ikke har så godt av.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 23:05   #13
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: For mye? For lite?

Det er kanskje litt lite fett og mye proteiner i middagen din? 300 gram magert kjøtt gir ganske mye proteiner og rømmedressingen gir vel ikke all verdens med fett.

Dersom du spiser deg stapp mett til hvert måltid kan du kutte litt ned på mengdene. Det er meningen at du skal spise deg passe mett Med det sagt, så er 1500 kcal normalt sett ikke for mye altså.

Hvordan er prosentandelen din på protein, fett og karb?

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 01:04   #14
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: For mye? For lite?

Du kan jo også prøve å omfordele den mengden mat du spiser til flere måltider. Som Cyan sier, 300 g kjøtt til et måltid er mye protein, for mye til at kroppen kan nyttiggjøre seg det. Da blir resten overskudd. Jeg ville ikke spist mer enn halvparten, ca 100-150 g kjøtt i ett måltid.

Du utnytter kroppens kapasitet og forbrenning bedre ved å ikke spise mer enn det den greier å utnytte

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 16:43   #15
silje_rs
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: ringsaker
Innlegg: 88
silje_rs er på en erverdig vei

Sv: For mye? For lite?

nå har jeg nettopp spist middag og ført inn alt jeg har spist i dag, blir nok it noe store måltider i kveld hvis det i det hele tatt blir noe.
da har har jeg nå:
proteiner:207%
fett:62,8 g
energi/kcal:987

silje_rs er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav-karbo maks 15g dagen Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 16:45   #16
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: For mye? For lite?

Opprinnelig lagt inn av silje_rs, her.

nå har jeg nettopp spist middag og ført inn alt jeg har spist i dag, blir nok it noe store måltider i kveld hvis det i det hele tatt blir noe.
Da har har jeg nå:
Proteiner:207%
fett:62,8 g
energi/kcal:987

207%?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 19:34   #17
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: For mye? For lite?

Opprinnelig lagt inn av silje_rs, her.

nå har jeg nettopp spist middag og ført inn alt jeg har spist i dag, blir nok it noe store måltider i kveld hvis det i det hele tatt blir noe.
da har har jeg nå:
proteiner:207%
fett:62,8 g
energi/kcal:987

Du mener gram på proteinene, ikke sant?
Du ligger veldig lavt på kaloriene, og også litt lavt på fett og høyt på proteinene

Jeg leste en god tommelfingerregel her om dagen(tror det var Nerthus?) Proteinene skal ligge på 1 - 1,5 gram per kilo kroppsvekt (60-90 gram). Samme antall gram fett som proteiner. Og lavt på karbohydrater (alt ettersom hvilken filosofi du følger)

For mye proteiner kan også hindre vekttap/øke vekten.
Hvis du ikke blir mett med fordelingen over, så kan du prøve å øke litt på fettet

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 22:09   #18
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: For mye? For lite?

Opprinnelig lagt inn av silje_rs, her.

nå har jeg nettopp spist middag og ført inn alt jeg har spist i dag, blir nok it noe store måltider i kveld hvis det i det hele tatt blir noe.
da har har jeg nå:
proteiner:207%
fett:62,8 g
energi/kcal:987

Det var veldig lite kcalorier. Du kan med fordel øke på fettet, og minke på proteiner (regner med at det skal være gram der også?). I mengder mat trenger det ikke å bli så mye ekstra siden fett har større energitetthet enn karbohydrater og proteiner. En bra fordeling av energiprosenter ved ketogent kosthold er sånn ca:
5 % karbohydrater
20 % proteiner
75 % fett

Og som ALine sier: 1-1.5 gram proteiner per kilo kroppsvekt er bra

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 23:35   #19
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: For mye? For lite?

Hun hadde ikke spist det siste måltidet ennå da hun la ut dette.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 23:51   #20
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: For mye? For lite?

Vel, hun sa at det nok ikke ble noe stort måltid på kvelden, hvis det i det hele tatt ble noe, så lite er det åkke som. Men det er jo ikke krise om man spiser lite en sjelden gang iblant, så lenge man som oftest spiser nok. Men om dette er en typisk dag for TS bør hun definitivt få i seg mer

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 00:13   #21
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: For mye? For lite?

Jeg synes ikke det er så veldig lite i.o.m at hun ikke er høyere enn 160 cm, men vil ikke si at det er nok. Det vet hun selv best.
Håper du spiser etter sult og metthets-signalene, Silje Om du er vant til å spise tre måltider er det nok lurt å fortsette med det, og bare ta litt mindre mat (først og fremst av proteinkilden) til hvert måltid. Om du vil ligge på 1200 kcal f.eks kan du ta tre måltider med ca 400 kcal i hvert eller 4 måltider med 300 kcal. Trener du?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 08:06   #22
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: For mye? For lite?

Knappe 1000 kcal er lite uansett hvor høy man er. Men det trenger altså ikke å være så mye som skal til for å komme seg opp i kalorier siden fett har en høy energitetthet.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 10:57   #23
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: For mye? For lite?

Enig. En enkel måte å unngå kalorioverskudd er å la siste måltid være lite om man har inntatt store måltid tidligere på dagen. Bare 1-2 kokte egg med litt smør f.eks. og unngå å være mett når en legger seg.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 18:02   #24
silje_rs
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: ringsaker
Innlegg: 88
silje_rs er på en erverdig vei

Sv: For mye? For lite?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Enig. En enkel måte å unngå kalorioverskudd er å la siste måltid være lite om man har inntatt store måltid tidligere på dagen. Bare 1-2 kokte egg med litt smør f.eks. og unngå å være mett når en legger seg.

hva ser dere på som "litt smør"?
eksempler til mere fett?mat varer? tåler veldig dårlig fløte...
tusen takk for massse gode svar..dere er em bra gjeng som gidder å sitteå svare på dette...

kanskje noen som vet om man kan ha Sukketter i teèn også da?

silje_rs er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav-karbo maks 15g dagen Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 18:03   #25
silje_rs
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: ringsaker
Innlegg: 88
silje_rs er på en erverdig vei

Sv: For mye? For lite?

det sto faktisk %....207%..på alt det andre sto det gram..hm?

silje_rs er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav-karbo maks 15g dagen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen gode nye brødoppskrifter (med lite egg og lite spesialingredienser)? Frater Oppskrifter 2 20-09-10 10:12
Kan det bli for lite LillePille Ketolysekuren 2 30-05-10 18:40
Lite øl? Miss B Spørsmål og svar 2 31-05-09 11:31
Kan det bli for lite mat? Liv:) Spørsmål og svar 8 26-05-09 13:25
for lite Nila Ketolysekuren 2 02-07-07 07:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no