Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Dumme tanker

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-12-09, 15:30   #1
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Dumme tanker

Hei alle på dette fine forumet, her kommer et lite hjertesukk. Jeg har spist lavkarbo siden mars 09, og gått ned de kiloene jeg vil, og flere til egentlig, i kombinasjon med trening. Jeg er litt sur på meg selv for tiden egentlig, for jeg styrer litt vel mye med tanker rundt trening og slanking og alt det der; det er så vanskelig å snu tankegangen bort fra slanking og inn på vedlikehold av vekta når man har tenkt på en måte så lenge! dessuten vil jeg jo ikke legge på meg igjen heller, så da blir det liksom til at jeg fortsetter i "slanke-tralten" litt til, - men nå vil jeg ikke gå ned mer!

Jeg er 28 år, ca 1,70 og veier nå mellom 52 og 53 kilo, jeg trenger ikke gå ned mer. Men jeg får liksom dårlig samvittighet og vet ikke helt hvordan jeg skal snu det. Jeg følger ingen spesiell filosofi, men holder meg til mat med karber under 5 gr pr 100 gram, og spiser stort sett fisk, egg, massssse ost og rømme, salater, osv.

Drømmer meg bort på forumet her endel; har lyst til å prøve meg på både lavkarbolapper og forskjellige kakeerstatninger. har bakt Karins brød et par ganger, det er utrolig godt; men føler av en eller annen grunn at det ikke er forbeholdt "hverdags-maten" min. Jeg spiser stort sett 1 boks CC med 1 eple eller en pære og maaaaassse kanel og fordeler det over frokost og lunsj,- også middag da, som blir en kjempeporsjon, og til middag spiser jeg alltid godt.
Jeg trener 5 ganger i uka, så bør vel kunne spise brøderstatning osv oftere? Uff, blir så usikker. Jeg har malt meg litt inn i et hjørne tror jeg, hvor jeg tror at jeg blir tjukk av hva som helst! igår spiste jeg en clementing og satt og bekymra meg for karbeinnholdet... vil ikke ha det sånn!

Takknemlig for innspill.
Klem Sara

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 20:21   #2
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Dumme tanker

Gratulerer med oppnådd resultat
Jeg skjønner din bekymring og den skal du ta på alvor.

Jeg vil anbefale deg å kikke litt på Fedon Lindbergs prinsipper, for det er et kosthold for livet, med litt brød, litt pasta, litt bønner og linser, litt bær.......dvs litt mer langsomme karber, men bare en gang om dagen.

Ikke begynn med alt på engang, men innfør en og en av de matvarene du kan tenke deg å tilbakeføre. Han snakker jo om karber med lav, middels og høy GI. Hold deg til lav og middels til de fleste måltider, så kan du ha et måltid med noe høyere GI på en av ingrediensene.

Bær er bedre en frukt, men ikke fortvil over en clementin.
Spiser du flere karber og med høyere GI, skal du ha mindre fett enn på ketose, men få i deg viktige essensielle fettsyrer. Fra fisk, nøtter, avokado, kokos...

Lykke til

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 10:05   #3
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: Dumme tanker

Opprinnelig lagt inn av Anne, her.

Gratulerer med oppnådd resultat
Jeg skjønner din bekymring og den skal du ta på alvor.

Jeg vil anbefale deg å kikke litt på Fedon Lindbergs prinsipper, for det er et kosthold for livet, med litt brød, litt pasta, litt bønner og linser, litt bær.......dvs litt mer langsomme karber, men bare en gang om dagen.

Ikke begynn med alt på engang, men innfør en og en av de matvarene du kan tenke deg å tilbakeføre. Han snakker jo om karber med lav, middels og høy GI. Hold deg til lav og middels til de fleste måltider, så kan du ha et måltid med noe høyere GI på en av ingrediensene.

Bær er bedre en frukt, men ikke fortvil over en clementin.
Spiser du flere karber og med høyere GI, skal du ha mindre fett enn på ketose, men få i deg viktige essensielle fettsyrer. Fra fisk, nøtter, avokado, kokos...

Lykke til

Takk for svar
Er vanskelig å forandre tankegang altså. Men jeg orker ikke å bli helt hysterisk heller, skal jo leve og! Tror nok Fedon er noe for meg ja. Jeg kommer ikke til å spise pasta/ris osv uansett fullkorn eller ei, da jeg ikke tåler det. Men frukt, det savner jeg og vil jeg gjerne spise litt mer av.

Et spm til; hvor går fettgrensen? Til frokost og lunsj går det greit, da spiser jeg stort sett CC, egg eller salat, men til middag spiser jeg ofte laks (150 gram) med masse revet ost,(ca 200 gram) brokkoli og 1/2 boks rømme,- blir det da for mye fett hvis jeg i tillegg har spist frukt i løpet av dagen? Vanskelig denne kostholdsjungelen altså....

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 10:32   #4
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Dumme tanker

"Bedre uten brød" sier at så lenge du holder deg under 72 g karbohydrat daglig, trenger du ikke tenke på fettet. Tror ikke du behøver å bekymre deg for fettet pga at du har spist en frukt i løpet av dagen, men du må nesten bare prøve deg frem, finne ut hva som funker for deg Lykke til!

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 11:45   #5
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: Dumme tanker

Opprinnelig lagt inn av Alyssa, her.

"Bedre uten brød" sier at så lenge du holder deg under 72 g karbohydrat daglig, trenger du ikke tenke på fettet. Tror ikke du behøver å bekymre deg for fettet pga at du har spist en frukt i løpet av dagen, men du må nesten bare prøve deg frem, finne ut hva som funker for deg Lykke til!

Takk for det! Det var litt betryggende

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 18:26   #6
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Dumme tanker

Hei, jeg vil anbefale deg å ta fram vekta noen dager, og så se hvor mye karber det er i forskjellige grønnsaker, frukt og bær. Om du så tenker å prøve deg på ca. 70 gram karbohydrater om dagen, så ser du fort hvor mye du kan spise av de ulike tingene. Det er faktisk en hel del! Jeg vil heller anbefale deg grønnsaker og slikt før du begynner med brøderstatninger. Så kan du la det være til litt senere, når du ser hvordan det går med den første karbeøkningen.

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 08:34   #7
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: Dumme tanker

Opprinnelig lagt inn av Manina, her.

Hei, jeg vil anbefale deg å ta fram vekta noen dager, og så se hvor mye karber det er i forskjellige grønnsaker, frukt og bær. Om du så tenker å prøve deg på ca. 70 gram karbohydrater om dagen, så ser du fort hvor mye du kan spise av de ulike tingene. Det er faktisk en hel del! Jeg vil heller anbefale deg grønnsaker og slikt før du begynner med brøderstatninger. Så kan du la det være til litt senere, når du ser hvordan det går med den første karbeøkningen.

Ja, jeg tenkte også først og fremst å innføre litt frukt, også se ann hvordan kroppen reagerer. men savner følelsen av at jeg "koser meg med noe", altså lage pannekaker til lunsj (fra oppskriftsforumet her inne selvfølgelig), bake brød i helgene osv. Nå skal jeg jo vedlikeholde vekten; skjønner ikke annet enn at det er rom for litt mer mat så lenge jeg opprettholder treningen.

Hvorfor er egentlig brøderstatninger osv stoppere for noen? Har det noe med søtstoff (Splenda osv) å gjøre? Jeg drikker masse Fun Light og lightbrus, og dette har ikke hatt noen innvirkning på min vektnedgang. Kanskje jeg er blant de heldige som ikke reagerer så negativt på søtstoff...? Håpe....

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 09:29   #8
rhb
Juniormedlem
 
rhb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Ullensaker
Innlegg: 28
rhb er på en erverdig vei

Sv: Dumme tanker

Hei. Du har vært utrolig flink, men det er lett å være for flink og slik at det går utover helsen til slutt. Jeg vet at mye sitter mellom ørene og at hvis du ikke klarer å endre på tankesettet ditt kan det fort gå galt. Med din høyde og den vekten du har nå har du ikke mye å gå på. Jeg har selv vært der med tankene mine, jeg ble aldri tynn nok, men det var jeg. Min høyde er 158 og jeg veide 53 kg, trente også 4-5 ganger i uka. Du er mye høyere enn med og. Jeg endte opp med spiseforstyrrelse. Skal ikke skremme deg jeg bare advarer deg litt. Spis etter Fedonmetoden, det fungerer bra. Fedon sier også at det er faktisk nødvendig å skjeie ut en gang i blandt for å klare seg.
Ønsker deg lykke til.

rhb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 10:29   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Dumme tanker

Heldigvis er lavkarbo vektregulerende, så så lenge du ikke begynner å eksperimentere med karbokutt OG fettkutt, så vil du jo ende på en vekt som er ment for kroppen din, i forhold til alder, muskelmasse, beinbygning etc. Noen hadde vært magre med den vekten din, mens for deg igjen så er sikkert vekten akkurat passe.
Ja, uansett, mange opplever at vekten kan tippe litt opp under stabiliseringsprosessen, det er helt normalt, derfor er det viktig at man også gir kroppen en smooth overgang, og ikke hopper direkte fra Ketolyse til Fedon f.eks, men innfører litt og litt karber.
Om du går inn på kostholdsfilosofi-delen av forumet her, og inn på atkins > vedvarende vekttap > vedvarendestigen, så finner du en veldig fin innføringsstige som også passer fint i overgangen fra Ketolyse til litt mer generell lavkarbo. Hvorfor brøderstatningene kan stoppe opp vekta for noen tror jeg har med at de gjerne har en del frø og nøtter og sånne ting i seg, og det kan bli i overkant med proteiner og fiber som går sent ut av kroppen, samt at proteinoverskudd kan bli gjort om til glukose i kroppen, hvilket øker blodsukkeret og hindrer fettforbrenning. Jeg vet ikke om det er akkurat sånn, men en tanke bare. Jeg går ikke opp i vekt av brøderstatning i alle fall, men jeg går heller ikke ned. Det stopper bare opp dersom jeg spiser det. Dermed sparer jeg sånt noe til vedlikehold

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 11:24   #10
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Dumme tanker

Hei
vet hvordan du har det, har hatt slike "tvangstanker" i en 20 år tenker jeg. Bare litt, men nok til at jeg kan bli litt ekstrem om jeg ikke passer på. Jeg og trener daglig.

Anbefaler at du tør å teste ut ulike endringer i kosholdet ditt nå det neste året og at du da faktisk tør å gå opp i vekt også iallefall for å finne noe som fungerer. Ikke vær redd for du vet jo at du har klart å gå ned i vekt og du vet hva som funker på det, så denne gangen klarer du å justere inn om noe ikke funker.

Når du trener såpass bør du ikke være redd for å spise opp til 100g karbo om dagen. Mange gode råd over.

Jeg har for første gang i livet klart å gå opp i vekt selv med trening. Jeg har hatt problemet andre veien og vært litt for tynn. Kan selvfølgelig være min alder som nærmer seg 40 ;-).

Men introduser noe mer karbo, opp mot 70-100g, test ut. Og finn ut hvordan apetitten og forbrenningen reagerer på når du inntar dette.

Selv trener jeg oftest på morgenen, men spiser ikke karbo før på ettermiddag og kveld siden jeg økte apetitt for mye ved å innta det på morgen. Selv med litt høyere blodsukker på kvelden normaliserer dette seg for meg ila natta så på morgenen er jeg back in bussiness.

Og et tips. tenk iallefall kvalitet på maten du spiser. Slik at du får høykvalitet protein og fett slik at du får maks ut av treninga di. muskler er fint det se...

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 17:01   #11
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: Dumme tanker

Tusen takk for alle innspill; jeg er klar over at vekta mi begynner å bli lav og ser selv at går jeg ned noe mer nå, blir det IKKE pent. Det er jo et sunnhetstegn forsåvidt- at jeg ser det selv- men å snu tankegangen og ikke få dårlig samvittighet for hver minste "nye" ting man putter i munnen, det er der jobben ligger for meg!

Jeg vil jo være i stand til å nyte min nye vekt også, istedenfor å være trist fordi jeg er redd for å legge på meg og derfor nekter meg mer mat. Herregud, er jo så teit. Hehe. Jeg ELSKER jo god mat, og må som dere skriver tørre å prøve meg fram! Synes det er litt flaut å være voksen og styre så mye med dette med mat og trening osv. Finnes viktigere ting å fokusere på her i livet, må bare minnes på det innimellom...

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 17:07   #12
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Dumme tanker

vi alle blir ikke voksne på alle felter samtidig. Det finnes feks nok av ganske gamle mennesker som ennå ikke har funnet de viktigere ting å fokusere på...

Livslang læring er vel heller virkeligheten.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 09:34   #13
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: Dumme tanker

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

vi alle blir ikke voksne på alle felter samtidig. Det finnes feks nok av ganske gamle mennesker som ennå ikke har funnet de viktigere ting å fokusere på...

Livslang læring er vel heller virkeligheten.

Ja, du har rett i det. Blir bare oppgitt og skuffa over meg selv, som styrer så mye med det. Skjerpings

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tanker om livet, hvordan, hvorfor og bare sånn generelt tanker om det Caxa Generell diskusjon 18 01-10-11 18:02
Nei og nei, dumme Heistad! matitt Lavkarbo generelt 5 16-01-09 20:39
Dumme sticks! matitt Lavkarbo generelt 19 13-12-08 08:39
I serien dumme spørsmål hansola Spørsmål og svar 10 21-05-08 12:30
Sikkert dumme spørsmål, men.... konepone Ketolysekuren 3 15-03-05 20:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no