Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Er det seriøs forskning på om hvorvidt LCHF passer for blodtype A?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-08-11, 14:46   #1
Ridiculous
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Alder: 40
Innlegg: 21
Ridiculous er på en erverdig vei
Question

Er det seriøs forskning på om hvorvidt LCHF passer for blodtype A?

Er det seriøs forskning på om hvorvidt LCHF passer for Blodtype A? Lurer veldig på denne. Har søkt litt på internett, men finner ikke noe særlig. Boken "Blodtypedietten" fra 1996 fraråder Blodtype A såkalt LCHF kost (bruker ikke det begrepet) men den boken er blitt kritisert for å basere mye av sine fremsatte fakta på svakt teoretisk grunnlag.

Noen som vet om noe nyere forskning som kan avklare dette?

Ridiculous er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 14:54   #2
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det seriøs forskning på om hvorvidt LCHF passer for Blodtype A?

Jeg aner ikke, men vil spørre tilbake; Finnes det seriøs forskning på kosthold og blodtype overhode?! Jeg har ikke peiling så spør mest av interesse. Har ikke sett at mennesker har blitt skilt ut fra hva slags blodtype de har i noen studie, eller gjengivelse av forskning.

OG om det ikke finnes empiri (forskningsbasert datamateriale) på blodtype (dette vet jeg som nevnt ikke noe om) OG det teoretiske grunnlaget er svakt ville ikke jeg basert min livsstil på dette.

Jeg har blodtype A og synes jeg har gode resultater med lchf.

  Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 16:08   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Er det seriøs forskning på om hvorvidt LCHF passer for Blodtype A?

Jeg har også blodtype A, og blitt symptomfrisk fra chrons, men sliter med og gå ned i vekt...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 17:31   #4
Lissi80
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Østfold
Alder: 43
Innlegg: 190
Lissi80 er på en erverdig vei

Sv: Er det seriøs forskning på om hvorvidt LCHF passer for Blodtype A?

Jeg har også blodtype A og har det veldig bra på LCHF kosthold

Lissi80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 18:04   #5
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det seriøs forskning på om hvorvidt LCHF passer for Blodtype A?

Siden blodtypedietten ikke har noen forankring i vitenskapen, så har det vel ikke vært noen grunn til å forske på om "noe" kan passe/ikke passe på grunnlag av denne??

(Har lagt ut linker tidligere hvor blodtypedietten blir plukket fra hverandre)

Grunnen til at slik dietter tilsynelatende "virker", er fordi man kutter ut mye usunt (for alle typene).

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 18:54   #6
Ridiculous
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Alder: 40
Innlegg: 21
Ridiculous er på en erverdig vei

Sv: Er det seriøs forskning på om hvorvidt LCHF passer for Blodtype A?

Dette er tilbakemeldinger jeg har sett en del av på nett. Tilsynelatende er LCHF topp for blodtype A, og det er bra! :-) Synd ingen har valgt å fokusere studier på sammenhengen av blodtype og diett, slik at man kan avkrevfte (eller bekrefte?) denne myten en gang for alle.

Ridiculous er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 20:15   #7
Señora
Seniormedlem
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 806
Señora har en fantastisk aura rundt segSeñora har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det seriøs forskning på om hvorvidt LCHF passer for Blodtype A?

Blodtype A her og -25 kilo på 11 måneder.

Señora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med telling av kalorier Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 14:20   #8
Tirililltove
Medlem
 
Tirililltove sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 169
Tirililltove er ny på veien

Sv: Er det seriøs forskning på om hvorvidt LCHF passer for Blodtype A?

Blodtype A er vegetarianer og da blir det vel vanskelig å koble de to skulle jeg tro....

Har type A og LCHF er best for meg!

__________________


Tirililltove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 10:51   #9
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det seriøs forskning på om hvorvidt LCHF passer for Blodtype A?

Opprinnelig lagt inn av Ridiculous, her.

Dette er tilbakemeldinger jeg har sett en del av på nett. Tilsynelatende er LCHF topp for blodtype A, og det er bra! :-) Synd ingen har valgt å fokusere studier på sammenhengen av blodtype og diett, slik at man kan avkrevfte (eller bekrefte?) denne myten en gang for alle.

Man får aldri avkreftet eller bekreftet noe med en studie. Men man kan se etter sannsynligheter. Desverre er det alt for lett å designe studier som passer til det svaret man leter etter og deretter presentere dem etter hva man ønsker at verden skal se (det finnes for eksempel haugevis av studier som konkluderer med at et lavkarbo kosthold ikke har noe for seg, helt til man ser nøyere på studien og finner ut at man f.eks. ikke har kjørt et lavkarbokosthold i det hele tatt, man har kun redusert bittelitt på karbokvoten)
Var bare en påminnelse at selv om man får presentert en studie som konkluderer med det ene eller det andre, er det ikke nødvendigvis slik at konklusjonen er riktig! Vær kritisk, uansett hvilke studier man ser på og uansett hva for svar man selv leter etter!

__________________


Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 18:42   #10
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det seriøs forskning på om hvorvidt LCHF passer for Blodtype A?

Det er vel ingen som tar blodtypedietten seriøst lenger? Bortsett fra "Slumberslim" er det den dietten noe av det mest useriøse jeg har hørt om.


Sist redigert av Veggpryd : 24-08-11 kl 19:23.
Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 18:44   #11
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det seriøs forskning på om hvorvidt LCHF passer for Blodtype A?

Selvfølgelig kan en bekrefte eller avkrefte noe med en studie! Det er tolkningen og overførbarheten som er problemet

  Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 21:09   #12
Ridiculous
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Alder: 40
Innlegg: 21
Ridiculous er på en erverdig vei

Sv: Er det seriøs forskning på om hvorvidt LCHF passer for Blodtype A?

Opprinnelig lagt inn av Nemii, her.

Man får aldri avkreftet eller bekreftet noe med en studie. Men man kan se etter sannsynligheter. Desverre er det alt for lett å designe studier som passer til det svaret man leter etter og deretter presentere dem etter hva man ønsker at verden skal se (det finnes for eksempel haugevis av studier som konkluderer med at et lavkarbo kosthold ikke har noe for seg, helt til man ser nøyere på studien og finner ut at man f.eks. ikke har kjørt et lavkarbokosthold i det hele tatt, man har kun redusert bittelitt på karbokvoten)
Var bare en påminnelse at selv om man får presentert en studie som konkluderer med det ene eller det andre, er det ikke nødvendigvis slik at konklusjonen er riktig! Vær kritisk, uansett hvilke studier man ser på og uansett hva for svar man selv leter etter!

Dette var da noe negativt vedrørende studier. Man driver ikke forskning framover uten å gjennomføre studier. En troverdig blodtype/lavkarb-studie er da ikke umulig å gjennomføre. Men jeg er enig i at det er viktig å være kritisk.

Ridiculous er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 21:28   #13
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det seriøs forskning på om hvorvidt LCHF passer for Blodtype A?

Umulig er det nok ikke, men om det er interresant nok er jo et spørsmål. Finnes det ikke god teori er det få som vil være villige til å betale, samt gjennomføre en slik studie.

  Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 00:14   #14
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det seriøs forskning på om hvorvidt LCHF passer for Blodtype A?

Jeg ville finne ut hvilke matvarer alle blodtypene skulle unngå og hvilke alle ble anbefalt.
Her er resultatet:

alle typene skal unngå: blå oster,maisolje, tistelolje,svin, gås, røkt, sprengt kjøtt,åttearmet blekksprut, røkt laks fordi den er røkt,hvete,sorte oliven,kokos, rabarbra,ketchup,

alle anbefales som medisin: torsk, makrell, sardiner, gjedde, brisling, olivenolje,ezekielbrød, mannabrød,grønnkål, bladbete, brokkoli,persille, pastinakk,plommer, svisker,nype,ingefær,malt pepper.

medisinsk betyrat det gir vektnedgang
nøytral betyr at dette er hovedsakelig den maten du skal spise
unngå: øker vekten og sykdom

Type a som er vegetaren kan godt spise lavkarbo ved å erstatte kumelk med geitost (hvit) og bøffelmelk(mozarella), spise fisk, kalkun og kylling.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 03:09   #15
PrøveKanin
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 195
PrøveKanin er ny på veien

Sv: Er det seriøs forskning på om hvorvidt LCHF passer for Blodtype A?

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Det er vel ingen som tar blodtypedietten seriøst lenger? Bortsett fra "Slumberslim" er det den dietten noe av det mest useriøse jeg har hørt om.

Visse ting ved blodtype-dietten stemmer veldig godt for min del. F.eks mener de at jeg ikke tåler melk og melkeprodukter så godt, det stemmer bra for min del.

Men så anbefaler de jo også ett kosthold med lite karbo til meg da

PrøveKanin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo.no - Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 09:52   #16
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det seriøs forskning på om hvorvidt LCHF passer for Blodtype A?

Opprinnelig lagt inn av PrøveKanin, her.

Visse ting ved blodtype-dietten stemmer veldig godt for min del.

Samme her. Jeg føler det er helt feil å spise svin. kanin og okse. Vilt er kanskje ikke lov men finnbiff byr meg ikke imot. Det er sikkert individuelle variasjoner.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 09:56   #17
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det seriøs forskning på om hvorvidt LCHF passer for Blodtype A?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg har også blodtype A, og blitt symptomfrisk fra chrons, men sliter med og gå ned i vekt...

at kjøtt skal føre til vektøkning (pga vårt lave magesyrenivå?) stemmer ikke med meg i det hele tatt. Da jeg ikke spiste kjøtt var jeg større enn nå, men da spiste jeg hvete! noe ingen av typene skal spise. Kjøtt som kylling, fisk og kalkun går jeg ned av, det er jeg sikker på. Om jeg går opp av kjøtt fra svin og okse gidder jeg ikke å teste ut Men jeg tror hvete er det verste for min del. Trist at a typen ikke bør innta så mye egg. Jeg likte ikke egg før, men har vent meg til det ved lavkarbo, så jeg skulle tenke på å redusere mengden.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketolyse vs. blodtype cmh Ketolysekuren 17 14-02-10 18:02
Hva er sjansen for å ha blodtype B? SunnhetMedSirrup Blodtypedietten 24 18-08-09 18:42
Trenger seriøs hjelp (hva skal jeg spise på ketolyse) almohada Ketolysekuren 5 02-06-09 10:48
Hvilken blodtype? PotetGulla Blodtypedietten 9 05-03-08 10:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no