Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

proteiner når man er veggis...

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-11-06, 12:57   #1
maggotbaby
Nytt Medlem
 
maggotbaby sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 42
Innlegg: 7
maggotbaby er på en erverdig vei

proteiner når man er veggis...

vet ikke helt hvor jeg skal poste dette...


men.

i de fleste dietter som har fast måltidsoppsett er det kjøtt av et eller annet slag.hvordan bytte ut dette med vegetabilske proteiner?hvor mye?


ååh..jeg får tidvis makk av bønner og linser,men det er jo vikig.

dessuten har jeg en datter på to år,og det er jo viktig at hun også går næringen sin.

noen som har tips på gode og kjappe retter med masse protein..veggiestyle?

maggotbaby er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ehrm..vi får nå se Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 13:18   #2
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: proteiner når man er veggis...

Hva med melkeprodukter? Cottace cheese for eksempel.
Også har du jo nøttene. Ellers er det vanskelig å nå de mengende protein som anbefales i disse diettene uten kjøtt av noe slag.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6548

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 13:41   #3
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: proteiner når man er veggis...

Du er nok ikke kommet på til rette stedet for vegetar råd....

Du finner nok lettere meningsfeller på et vegetar forum, f eks her: http://www.vegetarforum.net/forum/YaBB.pl

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 14:10   #4
maggotbaby
Nytt Medlem
 
maggotbaby sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 42
Innlegg: 7
maggotbaby er på en erverdig vei

Sv: proteiner når man er veggis...

Opprinnelig lagt inn av tbear, her.

Du er nok ikke kommet på til rette stedet for vegetar råd....

Du finner nok lettere meningsfeller på et vegetar forum, f eks her: http://www.vegetarforum.net/forum/YaBB.pl


eh...det er i forhold til vektnedgang og proteiner i kost.bare kjøttspisere som kan skrive inn,eller?

maggotbaby er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ehrm..vi får nå se Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 14:16   #5
maggotbaby
Nytt Medlem
 
maggotbaby sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 42
Innlegg: 7
maggotbaby er på en erverdig vei

Sv: proteiner når man er veggis...

Opprinnelig lagt inn av guro, her.

Hva med melkeprodukter? Cottace cheese for eksempel.
Også har du jo nøttene. Ellers er det vanskelig å nå de mengende protein som anbefales i disse diettene uten kjøtt av noe slag.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6548


takk frøken.jeg hadde en periode hvor jeg tok proteinshake til hvert måltid.men det gikk jeg jo bare opp i vekt av.så...riktige mengder protein går man ned i vekt med.for mye går man opp...hvor går grensa,lurer jeg på..må sette meg mer inn i dette etterhvert...

maggotbaby er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ehrm..vi får nå se Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 14:37   #6
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: proteiner når man er veggis...

Dette forumet er for alle!
Også veggiser! Det er en til her som er veggis. Kanskje fler; det er jo nesten 2800 medlemmer her nå.. men alle er jo ikke like aktive..

Mengde vegetabilsk protein pr dag er jeg usikker på..
men skulle tro ca like mye som kjøtt-protein-mengde pr dag? Må huske på da at soyaprodukter og en del linser o.l inneholder ca 40 % protein, men kjøtt ca 20 %.. (merkelige greier, egentlig!)

Spiser du egg, så er det en fin proteinkilde, og ost. Så er det soyabiter osv.

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 14:54   #7
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: proteiner når man er veggis...

...Må bare korrigere meg selv litt..
Soyabønner har ca 36% protein. De bønnetypene jeg fant i næringstabellen her har ca 22% prot.
Linser og bønner har en del karbohydrater, så spiser man en del av det, blir jo karber pr dag litt høyere enn 20g, som feks Atkins intro ligger på.

Men så lenge du holder deg unna alt som heter mel, poteter, ris og sukker ligger du veldig godt an, og har et lavkarbokosthold.
Masse grønnsaker og godt med fett må til. Men det veit nok!

Masse lykke til!

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 10:07   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: proteiner når man er veggis...

chilli har rett. jeg er veggis (dog jeg har syndet med fisk, haha, det veit jeg at du ikke gjør maggotbaby) men jeg klarer meg fint på belgeprodukter og egg og meieriprodukter. de nøttene jeg kan spise er uvuderlige proteinkilder. om man skal drikke proteinshake, så må dette erstatte måltider så vidt jeg vet. veit jo ikke hva slags shake dette var snakk om da, men...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 12:02   #9
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: proteiner når man er veggis...

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

chilli har rett. jeg er veggis (dog jeg har syndet med fisk, haha, det veit jeg at du ikke gjør maggotbaby) men jeg klarer meg fint på belgeprodukter og egg og meieriprodukter. de nøttene jeg kan spise er uvuderlige proteinkilder. om man skal drikke proteinshake, så må dette erstatte måltider så vidt jeg vet. veit jo ikke hva slags shake dette var snakk om da, men...

Er ikke meningen å være ekkel eller spydig, men jeg lurer på en ting... når en spiser fisk, egg og melkeprodukter, er man egentlig veggis da??? Hvor går egentlig den grensen sånn sett???

Har alltid lurt på det der, for jeg har i grunnen aldri skjønt hva som er drivkraften bak det å være vegetarianer, for kroppen vår er da vitterlig skapt for å spise et kosthold basert på hovedsakelig kjøtt, fett og litt karboydrater, det er bare å sammenligne oppbyggingen av våre fordøyelsessytemer og organer med hhv. rovdyr og dyr som lever på vegetabilsk føde...


.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 13:18   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: proteiner når man er veggis...

og her kommer et laaaaaangt svar..!
jeg svarte nemlig noen på det en gang før, så dette er et litt redigert svar på det:

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Jeg ser poenget ditt. Jeg har selv vært veggis i årevis, men har begynt å spise fisk igjen, men anser meg fortsatt som vegetarianer fordi kostholdet mitt i hovedsak består av vegetariske ingredienser. Du kaller deg vel kjøttspiser selv om du spiser grønt? Det er klart greit å være klar på det. Men fiskeprodukter har jeg ikke så mange problemer med ideologisk sett. På den annen side er både meieriprodukter og egg animalske biprodukter, men uten dem er man definert veganer. Det er mange varianter, og en jungel å gå seg vill i. Mye av det går på ideologi, i hvert fall for meg. Jeg har ingen problemer dog med å være "veggis light", da jeg kun spiser fisk som er fanget vilt, og har valgt å ta det inn i kosten igjen pga diverse matallergier. Rent matnyttig sett mener jeg at mennesker ikke behøver kjøtt, det betyr ikke dermed at jeg ikke respekterer de som velger å spise det, men jeg mener at det i praksis er noe man fint klarer seg uten. Jeg for min del har ikke med hensikt spist animalsk kjøtt eller fugl på mange herrens år, og har antagelig ikke igjen de syrene i kroppen som skal til for å bryte det ned. Jeg har ved uhell én gang fått i meg kjøtt, og resultatet var heller dramatisk og innebar mange timer på toalettet..! Dette sier jo noe om hvor naturlig det egentlig er å spise kjøtt, da det tar så kort tid for magen så omstille seg?!?!)
Ikke alle reagerer like sterkt på det, men som vegetarianer vil det uansett være uproblemtisk å gjeninnføre fisk. Fugl også for den del, men jeg tør ikke en gang å tenke på hva jeg vet foregår innenfor priors vegger...!

meningene er forskjellige. når det gjelder min holdning rent ideologisk går det på de områdene hvor dyr blir objektivisert, at de ikke lenger er levende skapninger, men produkter. det er også mye direkte mishandel av dyr i industrien.
industrien sørger også for at ressurser som kunne blitt frigjort og besørget hele den tredje verden i monn for mat, går bort i dyrefor.
om man spiser vilt stiller saken seg naturligvis annerledes, da det er snakk om f.eks elger som stort sett har løpt rundt i skogen og prompa og pult og hatt det fint hele livet. og ikke minst så har vi reguleringa. en annen sak er om dette er naturlig eller menneskeskapt.

håper dette ga litt mer klarhet i veggis-verden!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 13:24   #11
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: proteiner når man er veggis...

Spiser man fisk, er man ikke veggis.. Jeg kaller det fiske-vegitarianer, jeg... (har vært det i noen år selv. (for ca 7 år siden))
Spiser man egg og melkeprodukter er man lacto-ovo-vegetareaner, evt lacto- (melk) eller ovo-... (egg)
Spiser man ingen av delene , da er man en veganer.

Poenget er jo det at man ikke dreper noen dyr for føden.

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 13:27   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: proteiner når man er veggis...

that's right. nå skal jeg være skikkelig teit og si at fisk ikke er dyr, de er undervannsplanter uten røtter :O
men jeg har vært veggis i så mange år, jeg tenker i grunn på meg selv dom det ennå. men jeg kommer aldri til å spise dyrekjøtt eller fugl igjen. no mister!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 13:45   #13
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: proteiner når man er veggis...

he he.. planter uten røtter, liksom.. stakars fisken!

Nei, jeg kaller det vegetar selv man spiser fisk.. det har liksom en helt annen konsistens.. men er litt uenig med meg selv, for fisk er jo dyr... Vanskelig, dette her!

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 14:52   #14
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: proteiner når man er veggis...

Fisk er fisk, fugl er fugl
Jeg er ikke vegetarianer, men respekterer de som er det!..
Det er jo et valg man har tatt...

Om det heter veganer, vegetarianer eller hva det måtte være...

Hva man spiser er et valg som sagt..
Jeg har valgt å spise lavkarbo, fordi det funker for meg...

Spis og vær glad
Det gjør jeg...og det er jeg!!

(Fisk er planter uten røtter...hoho...måtte le litt nå..)

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 15:09   #15
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: proteiner når man er veggis...

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Er ikke meningen å være ekkel eller spydig, men jeg lurer på en ting... når en spiser fisk, egg og melkeprodukter, er man egentlig veggis da??? Hvor går egentlig den grensen sånn sett???

Har alltid lurt på det der, for jeg har i grunnen aldri skjønt hva som er drivkraften bak det å være vegetarianer, for kroppen vår er da vitterlig skapt for å spise et kosthold basert på hovedsakelig kjøtt, fett og litt karboydrater, det er bare å sammenligne oppbyggingen av våre fordøyelsessytemer og organer med hhv. rovdyr og dyr som lever på vegetabilsk føde...


.

Nei man er ikke det, men mange kaller seg det allikevel. Jeg var pecshe-vegetarianer (spiste kun fisk) i 6 år, frem til jeg ble gravid i 2003. Grunnen til at jeg ble veggis var pga. etikk. Jeg likte ikke, og liker fremdeles ikke, at dyr blir sett på som varer uten følelser, at vi mennesker har fjernet oss så mye fra naturen at vi ikke lenger har respekt for det vi spiser. Dyrene lider, de er bare "varer" og blir drept på samlebånd, mye kjøtt blir kastet osv. Jeg spiser IKKE kjøtt med god samvittighet!! Men jeg har innsett at jeg trenger det, for jeg la på meg 35 kg og ble syk i løpet av de seks årene. Nå spiser jeg altså kjøtt av ren egoisme, med en bismak i munnen.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 15:16   #16
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: proteiner når man er veggis...

Trodde vi mennesker var både-og-spisere, altså kan spise både plantekost og animalsk kost..?
Og vi har muligheten til å velge.

Men denne tråden handler egentlig om proteiner for vegetarianere, altså.

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 16:20   #17
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: proteiner når man er veggis...

Litt avsporing er vel lov hehe. Det er jo innenfor samme tema.

Jeg tror nok ikke mennesket er planteetere, jeg mener vi er kjøttetere, men kan tilpasses til plantekost, like mye som vi kan tilpasse oss et kosthold rikt på sukker og hvetemel. Noen blir syke, mens andre lever et helt liv og er noenlunde friske. Men kjøttmat er nok den optimale kosten for oss mennesker. Kjøtt er naturlig, MEN slakterier er ikke naturlig, og selv om jeg skjønner at ikke alle kan løpe rundt i skogen og plaffe ned middagen sin hver dag, så får jeg frysninger av måten vi behandler dyrene på.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 18:51   #18
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: proteiner når man er veggis...

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nei man er ikke det, men mange kaller seg det allikevel. Jeg var pecshe-vegetarianer (spiste kun fisk) i 6 år, frem til jeg ble gravid i 2003. Grunnen til at jeg ble veggis var pga. etikk. Jeg likte ikke, og liker fremdeles ikke, at dyr blir sett på som varer uten følelser, at vi mennesker har fjernet oss så mye fra naturen at vi ikke lenger har respekt for det vi spiser. Dyrene lider, de er bare "varer" og blir drept på samlebånd, mye kjøtt blir kastet osv. Jeg spiser IKKE kjøtt med god samvittighet!! Men jeg har innsett at jeg trenger det, for jeg la på meg 35 kg og ble syk i løpet av de seks årene. Nå spiser jeg altså kjøtt av ren egoisme, med en bismak i munnen.

jeg er helt enig (det kommer jo også fram ) det var pecshe, det het. jeg har lurt litt på det der siden ernæringsfysiolog-kusina mi fortalte meg hva jeg var (pecshe/lakto ovo-veggis).
lenge gikk jeg rundt og kalte meg mat-idealist, og spiste pappes selvskutte elg, og samedelen av slektas rein med den god samvittighet, men med stadig mer murrende mage. det ble så langt mellom hver gang at til slutt måtte jeg bare gi det opp. begynte å spise fisk igjen for tre år siden.

jeg tåler faktisk ikke svin! ikke faren min heller. han mener det har noe med syra i grisekjøttet (grisen produserer mye melkesyre på veien til slakteriet pga stress) men det kan kanskje også ha en sammenheng med at mennesker og griser deler en del gener?!?

hvordan ble du syk, iset? jeg gikk bare ned i vekt da jeg slutta å spise kjøtt. men ble i starten ganske slapp i fisken pga av ufornuft (pasta ris kneip-kosthold...). etterhvert når jeg fikk årning på kosten fikk jeg en livslang elendig fordøyelse på greip! men folk er jo forskjellige

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 20:21   #19
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: proteiner når man er veggis...

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

hvordan ble du syk, iset? jeg gikk bare ned i vekt da jeg slutta å spise kjøtt. men ble i starten ganske slapp i fisken pga av ufornuft (pasta ris kneip-kosthold...). etterhvert når jeg fikk årning på kosten fikk jeg en livslang elendig fordøyelse på greip! men folk er jo forskjellige

Jeg levde egentlig ganske lavkarbo (uten å tenke over det) frem til jeg ble vegetarianer, da byttet jeg jo ut alt kjøttet med karbohydrater. Det ble null kjøtt, litt fisk og MYYE poteter, pasta, ris, brød og kjøtterstatninger. I tillegg ble jeg fettfobisk og fikk ikke i meg NOE fett omtrent. Jeg vanket i endel vegetarmiljøer der ALT fett var fy-fy.

Jeg la på meg 35 kg på seks år, fikk migrene, leddplager og mageproblemer. Etter at jeg begynte med kjøtt igjen og kuttet ned på karbene, altså helt omvendt av tidligere, så ble jeg kvitt migrenen TOTALT, leddplagene forsvant og magen fungerte igjen.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 15:42   #20
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: proteiner når man er veggis...

Opprinnelig lagt inn av maggotbaby, her.

eh...det er i forhold til vektnedgang og proteiner i kost.bare kjøttspisere som kan skrive inn,eller?

Siden du i din opprinnelige post lurte på hvor det var riktig å poste et innlegg om proteiner i vegetarkost, foreslo jeg en vegetarside. De vet vel mest om sånt? Tråden du startet ble jo til en interessant diskusjon om ulike synspunkter på vegetarkost vs kjøttkost, men - med fare for å fornærme store deler av forumet - jeg tror nok fremdeles at du ikke vil få de beste svarene på det du spør om, her...

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 23:29   #21
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: proteiner når man er veggis...

Ser du ikke har fått så veldig mange vettuge svar på ditt opprinnelig spørsmål. Årsaken til det ligger nok i at det ikke er så lett å være veggis på lavkarbo kost, all den tid måltidene skal bestå av kjøtt, fisk, skalldyr, kylling, fett og andioksidanter (nøtter, bær, grønnsaker). + ost & melkeprodukter.

Dessverre er det slik at andre proteinkilder som linser, bønner, tofu/soyaprodukter ligger litt før høyt i karber for de fleste lavkarboretninger, med unntak av Lindberg, som jo anbefaler nettopp disse. Problemet her er også at mange må ned til lavere karbenivå enn denne kosten tilsier for å ta av. Derfor har også Lindberg sin "ketogene" diett som anbefales i visse tilfeller.


Ellers svarer Lindbergs ernæringsfysiolog ang vegetarkost/vektnedgang:

Sitat:

Har du lest boka til dr. Lindberg? Den heter "Naturlig slank med kost i balanse", og kan anbefales på det varmeste.
Det viser seg at vegetarisk kosthold ikke er det mest hensiktsmessige ved vektnedgang, og det er nok problemet med nok proteiner som gjør seg gjeldende hos deg. Men klarer du å spise nok av de vegetabilske matvarene med mye protein, så skal det gå bra. Særlig om det skjer på bekostning av matvarer med sukker og hvetemel, mye ris, potet og pasta.
Du skal spise meget bevisst for å erstatte proteiner fra kjøtt/fisk. Rent kjøtt, fisk og skalldyr inneholder ca. 20-25 gram protein per 100 gram vare. Belgfrukter inneholder ca. 4-6 gram protein per 100 gram vare, soyabønner ca. 8-9 gram protein og soyamel inneholder 38 gram protein. Ett egg inneholder 8 gram protein. Melk og yoghurt inneholder stort sett 3-4 gram protein, cottage cheese 13 gram protein og gulost 28 gram protein per 100 gram. Mandler inneholder 20 gram og peanøtter 25 gram protein per 100 gram. Proteinbehovet ditt er avhengig av hvor mye du veier og hvor fysisk aktiv du er.
Andre råd jeg vil gi, er å ta omega-3 tilskudd og krom-tilskudd, dersom du ikke allerede gjør det. Du lærer mer i boken

Etter at dette ble skrevet har Lindberg kommet med en ny utgave av kost i balanse boka. Den heter Fedons Metode og anbefales !

Opprinnelig lagt inn av tbear

med fare for å fornærme store deler av forumet - jeg tror nok fremdeles at du ikke vil få de beste svarene på det du spør om, her...

Nei tbear, du fornærmer ingen. Dette er absolutt ikke det beste stedet å spørre om råd når det gjelder vegetarkost. Nettopp fordi det finnes så få vegetarianere her inne. Naturlig nok, siden det ikke funker så godt i lavkarbo sammenheng.... trist men leitt Og siden forumet er brukerstyrt..........

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 12:28   #22
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: proteiner når man er veggis...

Leste om linser at de inneholder 29 g protein pr 100 g. Og soya 36 g, andre bønner og kikerter ca 22 g...

...Blir litt i tvil nå som jeg leste innlegget til Nille her.. hvor det står at belgfrukter har 4-6 g protein/100 g...

Er det kokte belgfrukter, da ?

Kanskje rådet til vegetarianere må bli : spis fisk i vektreduksjonsfasen...?

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 16:38   #23
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: proteiner når man er veggis...

jeg spiser jo sjømat, noe ikke maggotbaby gjør. men kosten min er i størstedelen vegetarisk. jeg spiser en god del nøtter (men bare cashew og pistasj, for de er det eneste jeg tåler ) masse ost og egg og andre meieriprodukter bortsett fra ren melk. jeg spiser også litt belgefrukt, men ettersom kosten min er så pass karbo-fri så kan jeg påskoste meg dette, og holder meg glatt under 60 karbo om dagen (prøver å holde meg under førrti, men ingen krise om det skulle bli litt mer). og jeg har gått ned! bare se på signaturen min
så det er ikke umulig og leve, og leve godt lavkarbo når man er veggis. kjøtt fra dyr har ikke vært et alternativ for meg på veldig mange år.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 16:54   #24
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: proteiner når man er veggis...

Jeg mener også at det burde gå fint å gå ned på ren vegetarkost. Det aller viktigste med lavkarbo er jo å kutte helt ut "fysj"-karbene sukker, hvetemel osv, eller som Fedon'erne gjør: litt av lav-GI varer...

Bra du er her, Photobscura, og kan være eksempel på at det går! Strålende går det jo også!

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 17:11   #25
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: proteiner når man er veggis...

Opprinnelig lagt inn av chili, her.

Bra du er her, Photobscura, og kan være eksempel på at det går! Strålende går det jo også!

takk, takk! jeg må også si at dette er et veldig bra sted å være, og jeg tror jeg kan takke forumet masse for fremgangen min. det er så mye hyggelige og inspirerende og kloke mennesker her

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Når skal man øke karbohydrat inntaket? Sniff Ketolysekuren 2 06-09-06 13:38
1000 tråden!!! HP Livets lyse side 1036 23-05-06 13:44
Man kan spise hva som helst bare man holder seg under 15 gram karbs? Chumpsy Ketolysekuren 10 09-08-05 22:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no