Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Sprø spor på ribbe

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-12-07, 01:11   #1
KaizaMaria
Gjest
 
Innlegg: n/a
Red face

Sprø spor på ribbe

Er d noen som vet en bra oppskrift på å få sprø svor på ribbe?


Sist redigert av KaizaMaria : 27-12-07 kl 01:16.
  Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 01:33   #2
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Sprø spor på ribbe

Mamma driver med opp-ned damping først, og så må ribba bygges opp så den ligger flatt øverst (hun bruker alufolie etter at ribba er snudd) og så steker den (og drypper i vannpanna under, viktig for sausen/ribbefettet!) og magisk blir ribba sprø. Har også sett på tv at de bruker sånn brenner som man bruker til skismøring og. Søk på Hovig og sprø svor så finner du nok hu Ingrid sin oppskrift også!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 01:59   #3
BiB
Seniormedlem
 
BiB sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 57
Innlegg: 4.939
BiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastisk

Sv: Sprø spor på ribbe

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Mamma driver med opp-ned damping først, og så må ribba bygges opp så den ligger flatt øverst (hun bruker alufolie etter at ribba er snudd) og så steker den (og drypper i vannpanna under, viktig for sausen/ribbefettet!) og magisk blir ribba sprø. ...

Dette er en idiotsikke rmåte å få sprø svor på. MEN, for at den skal bli skikkelig sprø (og resten av ribba smakfull) bør ribba saltes og pepres skikkelig 3 dager før du skal steike den og la den ligge i plastpose i kjøleskapet.

Fyll langpanna med kokende vann til det står 3-5 cm opp på ribba osm ligge rme dsvoren ned. Dekk langpanna med alufolie. Stek 30 min ved 200 grader. Ta den ut, legg over på rist (ove rlangpanna) og pass på å bygge ribba opp slik at den er høyest på midten. Stek videre v 175 grader i 1,5-2,5 timer avhengig av om det er tynnribbe (kortest tid) eller familieribeb. Pass på, ovner er forskjellige! Synes du ikke svoren er spør og boblete nok sett på grillen, sett ribba så høyt du tør uten at den treffer grillen, sett deg ned foran ovenen med åpen dør og følg med, du ser når det e rpasse og ser det garantert når det er brent

__________________
Livet er her og nå - min journal
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wgCFCKk/]


BiB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-12-07, 00:48   #4
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Sprø spor på ribbe

Jo,jo om man som hele norge later til å gjøre liker kokt ribbe er det jo ok....
Jeg damper ikke!!! Det får ribbefettet til å stivne og bli som gummi...men om du langsteker på lav temp...gjerne 4-5 timer og siden sprøer opp svoren på 200 ca 15 min blir den nyyydelig....og fettet er som fløte...kjøttet så mørt at bena faller ut

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 28-12-07, 01:36   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Sprø spor på ribbe

Jeg bruker alltid midtribbbe. Salter og peprer ribba 2-3 dager på forhånd. Legger den med svorsiden ned i plastpose i kjøleskap. Når den skal stekes legger jeg ribba med svorsiden opp i langpanna, heller på 2 dl vann og damper under folie på ca. 200-230 grader. Så skrur jeg ned varmen, legger en tallerken under slik at midten ligger høyere enn kantene. Steker på 185 grader i 2 timer (for midtribbe).

Slik har jeg stekt ribba i alle år - og den blir alltid og uten unntak perfekt. Svoren akkurat passe sprø uten å bli brent. Ovner kan være forskjellige, men jeg har brukt 4-5 ovner i min husmorkarriere og har ikke endret metode.

Works for me !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vann og vanndrikking slaskalainen Generell ernæringsdebatt 13 21-06-10 21:09
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 12:34
Den store matvaretabellen HP Generell diskusjon 3 08-01-06 17:56
Glutamin friflex Kosttilskudd 9 08-02-05 15:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no