Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Tagatose - søtningsmiddel

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-06-09, 12:22   #1
Livlys
Juniormedlem
 
Livlys sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 33
Livlys er ny på veien
Question

Tagatose - søtningsmiddel

Jeg har funnet et søningsmiddel i Belgia som heter Tagatose. Når jeg leter på nettet etter informasjon finner jeg blant annet følgende sider, som bare har positive ting å si :

http://en.wikipedia.org/wiki/Tagatose
http://www.umm.edu/news/releases/tagatose.htm
http://www.healthcastle.com/diabetes_tagatose.shtml
http://www.damhert.com/
Advantages




Tagatose was originally developed by a pharmaceutical multinational for post-operative treatment of bowel cancer. In fact Tagatose restores the intestinal flora. Its nice sweet taste and numerous other advantages were discovered later on:

  • A very low glycaemic index: Tagatose has practically no effect on the blood sugar level. This makes Tagatose suitable for type I & II diabetics.

  • Purely natural. Extracted from lactose, which we find in dairy products (NB the final product contains no remaining trace of lactose and is therefore 100% lactose free). Tagatose is therefore not a synthetic or artificial sweetener.
  • A prebiotic effect that helps the intestinal flora. This stimulates smooth and optimum bowel function and digestion.
  • A low calorie value of 1,5 kcal/g. That of ordinary sugar is 4 kcal/g.

  • Nice taste, similar to that of real sugar. Absolutely no artificial after-taste.
  • 100% tooth friendly! Tagatose does not cause any tooth decay.
  • Does not cause any stomach pains!
Er det noen som har hørt om dette, eller har erfaringer med dette søningsmiddelet.
For meg ser det ut til å være for godt til å være sant. Jeg har ialle fall kjøpt produktet i vanlig matvarebutikk i Belgia.
Sjokoladen smakte også helt fortreffelig.

Chocolate extra pure tagatose

Plain dark chocolate, sweetened with Tagatose. Convenient for people who want or have to avoid sugar. Rich in fibres and gluten free!

__________________
Livlys er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Lavkarbo Ketose Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 12:56   #2
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Tagatose - søtningsmiddel

Det hørtes nesten for godt ut til å være sant, ja
Men spennende!

Og sånn btw, totalt off topic: Maltitol har en GI på over 40??????

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 14:25   #3
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Tagatose - søtningsmiddel

Eg skreiv i ein annan tråd her inne og spurte om nokon visste om tagatose er ille eller ei. Så googla eg deretter tagatose på norsk, og fann denne tråden.
Kjøpte også tagatose her i Belgia, sidan eg ikkje kunne finne Splenda her nede. Har brukt å ta med frå Norge, men det blir jo tomt etterkvart.
Så langt har eg ikkje brukt det så veldig mykje, laga min versjon av Karins brød med det, og det fungerte veldig fint. og har hatt det på pannekaker

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 15:30   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Tagatose - søtningsmiddel

Har ikke hørt om Tagatose her i Norge. Mulig det ikke er "godkjent" her enda ?
Høres uansett veldig interessant ut.

Vi får holde øyne og ører åpne og melde tilbake her om vi hører/ser noe

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 16:18   #5
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Tagatose - søtningsmiddel

Fant dette: http://www.tagatose.com/

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 16:21   #6
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Tagatose - søtningsmiddel

Og her omtales det KORT: http://home.online.no/~candida/artikler/sukker.html

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 22:43   #7
cameliadamen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 4
cameliadamen er på en erverdig vei

Sv: Tagatose - søtningsmiddel

Hei
Er det noen som vet om det er "greit" å drikke f.eks cola light? Hva drikker dere? Kjenner det blir litt ensformig med vann....

Hilsen Cameliadamen

cameliadamen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo gir resultater! Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 12:19   #8
Morgenstjerna
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 30
Morgenstjerna er på en erverdig vei

Sv: Tagatose - søtningsmiddel

Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves!

Nå er Tagatose-produktene til salgs i Norge:
Funksjonell Mat nettbutikk

Endelig et bedre alternativ til alle maltitol-søtede sjokolader der ute!
Tagatose har mye lavere GI (2), og gir mye mindre risiko for fordøyelsesubehag.
Må absolutt prøves ut!

__________________


Morgenstjerna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 12:25   #9
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Tagatose - søtningsmiddel

Alle desse produkta får ein på vanleg matbutikk her nede. Hadde vore fint å få i Norge også.

Sjokoladepålegget frå Damhert på glas er godt! (Og glasa er praktiske som "mjølkeglas" når glaset til slutt er tomt!)

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 14:20   #10
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Tagatose - søtningsmiddel

Spennende Hvordan smaker det i forhold til andre søtningsmiddel? Er det noe ettersmak?

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 14:25   #11
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Tagatose - søtningsmiddel

Har ikkje merka noko ettersmak så langt nei. Men det er viktig at Tagatessen blir verande i posen den kjem i, og at du stenger den skikkeleg for kvar gong du brukar den. Elles blir pulveret steinhardt!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 14:30   #12
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Tagatose - søtningsmiddel

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Har ikkje merka noko ettersmak så langt nei. Men det er viktig at Tagatessen blir verande i posen den kjem i, og at du stenger den skikkeleg for kvar gong du brukar den. Elles blir pulveret steinhardt!

Skal huske det. Takk, Furine! Skal prøve det når lønna kjem

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 18:29   #13
Kitsu
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.466
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Sv: Tagatose - søtningsmiddel

Hmmm... Er den mørke sjokoladen der et alternativ når man er på ketolyse og ikke tåler maltitol, mon tro?

__________________
~*~

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 18:37   #14
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Tagatose - søtningsmiddel

Opprinnelig lagt inn av Kitsu, her.

Hmmm... Er den mørke sjokoladen der et alternativ når man er på ketolyse og ikke tåler maltitol, mon tro?

Det går jo an å sjekke om du toler det. Det står på heimesida til Damhert (under kategori tagatose) at overdreven bruk av sjokoladen med tagatose kan gi lakserande effekt.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 18:39   #15
Kitsu
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.466
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Sv: Tagatose - søtningsmiddel

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Det går jo an å sjekke om du toler det. Det står på heimesida til Damhert (under kategori tagatose) at overdreven bruk av sjokoladen med tagatose kan gi lakserande effekt.

Er heldigvis ikke det som er problemet mitt med maltitol - jeg 'bare' faller ut av ketose av det. Magen tåler det helt fint. XD

__________________
~*~

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 18:43   #16
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Tagatose - søtningsmiddel

Opprinnelig lagt inn av Kitsu, her.

Er heldigvis ikke det som er problemet mitt med maltitol - jeg 'bare' faller ut av ketose av det. Magen tåler det helt fint. XD

Ja, då er det vel berre å teste?

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 18:51   #17
Kitsu
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.466
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Sv: Tagatose - søtningsmiddel

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Ja, då er det vel berre å teste?

Er fristende. Er ikke mye 'snop' jeg spiser/liker, men savner litt sjokolade i ny og ne.

__________________
~*~

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 18:54   #18
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Tagatose - søtningsmiddel

Opprinnelig lagt inn av Kitsu, her.

Er fristende. Er ikke mye 'snop' jeg spiser/liker, men savner litt sjokolade i ny og ne.

Eg har prøvd berre sjokoladeplatene, samt sjokoladepålegget. Sjokoladepålegget er kjempegodt, sjokoladeplatene er ganske OK, det smakar jo litt annleis enn vanleg sukker.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 20:33   #19
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Tagatose - søtningsmiddel

Noen som vet hvor mange karber det er i Tagatose sjokoladene fra Funksjonellmat ???

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 20:35   #20
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Tagatose - søtningsmiddel

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Noen som vet hvor mange karber det er i Tagatose sjokoladene fra Funksjonellmat ???

Om du ser på linken eg la ut lenger oppe, altså heimesida til Damhert, så står det næringsinnhald per 100g på alle produkta innanfor tagatosekategorien, og ja, det er på engelsk, berre bytt oppe i høgre hjørnet om nødvendig.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 20:49   #21
Morgenstjerna
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 30
Morgenstjerna er på en erverdig vei

Sv: Tagatose - søtningsmiddel

Se også http://www.tagatose.no. Under fanen "produkter" ligger full næringsinformasjon.

__________________


Morgenstjerna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 20:56   #22
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Tagatose - søtningsmiddel

Dette er næringsinnholdet for mørk sjokolade:
Næringsinnhold for mørk sjokolade, pr. 100 g:
Energi: 454,1 kcal
Protein: 4,2 g
Karbohydrat: 48,0 g
- herav Tagatose 41,6 g
Fett: 37,6 g
Kostfiber: 10,9 g

Skal karbene fra tagatosen trekkes fra ?
Da blir det 6,4 gr karber, en del mer enn i sjokoladen fra f. eks Sukkerfritt....
Men er denne allikevel "bedre" da Tagatose har lavere GI ???

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 21:08   #23
Morgenstjerna
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 30
Morgenstjerna er på en erverdig vei

Sv: Tagatose - søtningsmiddel

Maltitol har en GI på 50, mens Tagatose har bare 2. Man kan dermed ikke bare se på antall karbohydrater, men også blodsukkerstigningen.
Kanskje man bare må prøve seg fram?

Når det gjelder Tagatose-sjokoladen, så er de gjenstående 6,4 karbene fra kakao og andre ingredienser.

__________________


Morgenstjerna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 21:10   #24
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Tagatose - søtningsmiddel

Opprinnelig lagt inn av Morgenstjerna, her.

Maltitol har en GI på 50, mens Tagatose har bare 2. Man kan dermed ikke bare se på antall karbohydrater, men også blodsukkerstigningen.
Kanskje man bare må prøve seg fram?

Når det gjelder Tagatose-sjokoladen, så er de gjenstående 6,4 karbene fra kakao og andre ingredienser.

Krever Funksjonellmat alltid kr 100,- i porto ? Selv om man bare vil teste en av sjokoladene for å se om en liker smaken ???

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 21:40   #25
HenrikBooe
Medlem
 
HenrikBooe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Alder: 29
Innlegg: 122
HenrikBooe er på en erverdig vei

Sv: Tagatose - søtningsmiddel

Interessant. Må testes.

HenrikBooe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar

Emneord
søtningsmiddel, tagatose


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Søtningsmiddel isabella Spørsmål og svar 6 12-11-08 14:02
Søtningsmiddel Feline Spørsmål og svar 11 05-02-06 16:07
Søtningsmiddel Zoë Induksjonen 9 21-04-04 10:50
Søtningsmiddel rsy Induksjonen 3 12-02-04 13:48
Søtningsmiddel deeluxe Induksjonen 9 29-01-04 00:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no