Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Sak i KK

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-04-11, 21:10   #1
lillemeg88
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: oslo
Innlegg: 392
lillemeg88 er ny på veien

Sak i KK

http://www.kk.no/866863/dropp-kaffen-etter-middag

lite utdrag her:
"De kanadiske forskerne har avdekket at det å drikke kaffe etter et måltid rikt på fett kan være et dårlig trekk for helsa.
Fett påvirker kroppens evne til å produsere insulin og frakte det til musklene dine. Dette gjør at blodsukkeret stiger kraftig.
Det viser seg nå at koffeinet i kaffe hemmer kommunikasjonen mellom magen og bukspyttkjertelen, slik at det tar ytterligere tid før sukkeret i blodet renses ut.
LES OGSÅ: Dette bør du vite om kaffe
Fett + koffein = dårlig nytt for kroppen. Effekten er at blodsukkeret kan dobles. "

er det bare jeg som syntes dette hørtes rart ut?

lillemeg88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 21:51   #2
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: sak i kk!?

Med mine begrensede kunnskaper høres det veldig rart ut ja... Men om det var et "vanlig" måltid inneholdt det sikkert endel karbohydrater også? Men de liker jo helst å skylde på fettet, det er jo det de er vant til....

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 21:54   #3
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: Sak i KK

Tenkte jeg skulle lese gjennom forskningsrapporten nå, men det ser ikke ut til at den er oppgitt... Bare henvisninger til andre KK-artikler...Oppgitt.

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 21:55   #4
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Sak i KK

Jeg skjønte ikke helt det som sto i artikkelen (er en smule sliten i hodet i dag), men det er vel kaffen som er synderen. Det er vel et velkjent "faktum" at kaffe kan surre til blodsukkeret, og derfor anbefales det å ikke drikke kaffe til f.eks. sjokolade.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 23:05   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Sak i KK

Skrev kommentar jeg... dette er jo feilinformasjon på laveste nivå... fett påvirker ikke insulin og blodsukker i særlig grad sammenlignet med karbohdyrater... tar det personlig jeg hehe

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 23:07   #6
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Sak i KK

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Jeg skjønte ikke helt det som sto i artikkelen (er en smule sliten i hodet i dag), men det er vel kaffen som er synderen. Det er vel et velkjent "faktum" at kaffe kan surre til blodsukkeret, og derfor anbefales det å ikke drikke kaffe til f.eks. sjokolade.


Jammen?? Det er jo dèt som er godt!

(litt avsporing, sorry)

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 23:12   #7
lillemeg88
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: oslo
Innlegg: 392
lillemeg88 er ny på veien

Sv: Sak i KK

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Skrev kommentar jeg... dette er jo feilinformasjon på laveste nivå... fett påvirker ikke insulin og blodsukker i særlig grad sammenlignet med karbohdyrater... tar det personlig jeg hehe


råbra kommentar du skrev på artikkelen nerthus!! *klapperihendene*

lillemeg88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 08:35   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Sak i KK

Trodde kaffe var gunstig på blodsukkeret, jeg. Der kan du se. Jaja. Får fortsette å leve i troen.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 08:37   #9
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Sak i KK

Sitat:

dette er jo feilinformasjon på laveste nivå... fett påvirker ikke insulin og blodsukker i særlig grad sammenlignet med karbohdyrater...

hehe, det var dette jeg også stussa på, men jeg fikk det bare ikke til å stemme og derfor regna jeg med at det var jeg som var litt kort i tankegangen min i går Men da skjønte jeg altså det som sto skrevet og det var, som jeg trodde, helt feil

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 08:51   #10
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Sak i KK

Sitat:

Trodde kaffe var gunstig på blodsukkeret, jeg. Der kan du se. Jaja. Får fortsette å leve i troen.

Så vidt meg bekjent så kan kaffe trigge hypoglykemi. Mulig det er en myte, men jeg har i hvert fall lest flere steder at kaffe, særlig inntatt med raske karbohydrater, gjør at blodsukkeret stiger veldig raskt først for så å synke kraftig hos enkelte. Jeg har ingen vitenskapelig forskning å støtte meg på da, så om det faktisk stemmer eller om det bare er enda en studie som er gjort på tynt grunnlag vet jeg ikke. Jeg tar det ikke umiddelbart for god fisk, og en kjapp googling gir resultater i begge retninger: At kaffe fører til svingende blodsukker og at det kan virke stabiliserende på blodsukkeret. Er det rart man blir forvirret?

Men tilbake til denne artikkelen så er det jo bare nok et eksempel på at dersom det er fett til stede i en studie så blir fett gjort til synderen. Kan ikke se noe sted i den (ekstremt dårlige) artikkelen at det står noe om at kanskje kaffe er synderen, eller (gud forby) karbohydratene i måltidet.

Fant forresten denne da jeg googlet kaffe og blodsukker Syns den var litt fin.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 11:47   #11
ruslepølsa
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 97
ruslepølsa er på en erverdig vei

Sv: Sak i KK

Det skal sies at i artikkelen står det ikke at fet øker blodsukkeret med påvirker kropens evne til produsere insulin.
mindre insulin = mere blodsukker.
Står ingen ting om at det nødvendig vist øker blodsukkeret ditt men redusere mengden insulin du lager.

Dette er da ekstra viktig for de med insulin resistens.

Dvs at de anbefaler da bare ikke å drikk kaffe rett etter mat med mye fet.

ruslepølsa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins learner Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 12:14   #12
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Sak i KK

Opprinnelig lagt inn av ruslepølsa, her.

Det skal sies at i artikkelen står det ikke at fet øker blodsukkeret med påvirker kropens evne til produsere insulin.
mindre insulin = mere blodsukker.
Står ingen ting om at det nødvendig vist øker blodsukkeret ditt men redusere mengden insulin du lager.

Dette er da ekstra viktig for de med insulin resistens.

Dvs at de anbefaler da bare ikke å drikk kaffe rett etter mat med mye fet.

Forklar hvordan fett alene kan påvirke kroppens evne til å produsere insulin er du snill
Hvis fett gir meg "høyere blodsukker" fordi det gir meg lavere insulin så faller jo hele lavkarbo-prinsippet i grus

Fett påvirker kroppens evne til å produsere insulin og frakte det til musklene dine
Hva menes her - fraktes insulin eller fett til musklene??

Hele artikkelen viser at forfatteren ikke har forstått de grunnleggende prinsippene for hvordan kroppen utnytter og omgjør næringsstoffene til energi kroppen kan bruke
Dessuten sier artikkelen ingenting om hvor mye karbo måltidet inneholdt.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 12:38   #13
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Sak i KK

Jeg fant bakgrunnen for artikkelen, nemlig her

Den sier at friske menn først drakk 1 gram fett pr kroppsvekt - og 6 timer etterpå drakk de sukkervann... Blodsukkeret var 32% høyere enn for menn som ikke hadde drukket fett på forhånd.

Testen med kaffe var at 4 timer etter fettdrikkingen drakk de to kopper kaffe og en time etterpå drakk de sukkervann. Denne gangen var blodsukkeret 65% høyere enn for de som bare drakk sukkervann.

Dette betyr jo ikke at blodsukkeret ØKER mer for hvert forsøk - men at insulinet fungerer dårligere og dårligere med og senke det ser det ut til.

For de som KUN spiser fett da - og lite karbo - antar jeg kaffe ikke vil være særlig problem - da vi har minimalt med blodsukkerøkning etter et protein og fettmåltid?

Interessant undersøkelse, men jeg aner ikke detaljene i undersøkelsen. Kanskje man bør sende den til Gary Taubes for videre undersøkelse

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 18:01   #14
insulininja
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 23
insulininja er på en erverdig vei

Sv: Sak i KK

Når det gjelder undersøkelsen i starten av tråden må jeg innrømme at jeg ikke har giddet å lese den; men mye fett i kosten fører til en slags insulinresistens i cellene - nettopp fordi kroppen vrir forbrenningen over på fettsyrer istedet. Kroppen lager glukose selv, stimulert via hormonet glukagon - som motvirker insulin. Balansen mellom glukagon og insulin styrer metabolismen. Ved mye fett (eller protein) i kosten vil kroppen lage mer glukagon for å dekke opp for behovet for glukose.

De første overdosene du får med karbohydrater vil gi enda større svingninger enn vanlig, og det er derfor det anbefales å spise seg opp på karbohydrater igjen samt ikke ta glukosebelastningstest i ketose.


Sist redigert av insulininja : 06-04-11 kl 18:06.
insulininja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 18:13   #15
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Sak i KK

Opprinnelig lagt inn av insulininja, her.

Når det gjelder undersøkelsen i starten av tråden må jeg innrømme at jeg ikke har giddet å lese den; men mye fett i kosten fører til en slags insulinresistens i cellene - nettopp fordi kroppen vrir forbrenningen over på fettsyrer istedet. Kroppen lager glukose selv, stimulert via hormonet glukagon - som motvirker insulin. Balansen mellom glukagon og insulin styrer metabolismen.

De første overdosene du får med karbohydrater vil gi enda større svingninger enn vanlig, og det er derfor det anbefales å spise seg opp på karbohydrater igjen samt ikke ta glukosebelastningstest i ketose.

Såvidt jeg husker fra det jeg har lest er det blodsukkerstigning som styrer insulinutskillelse. Glukagon er aktivt kun ved lavt insulinnivå over litt tid. Altså vil ikke glukagon motvirke insulin i seg selv - selv om det kan se slik ut i denne undersøkelsen? Dermed så vil jo ikke glukagon være aktivt om man spiser både mye karbohydrater og fett samtidig?

Har du noen kilder til det du sier om "mye fett i kosten fører til en slags insulinresistens i cellene - nettopp fordi kroppen vrir forbrenningen over på fettsyrer istedet. Kroppen lager glukose selv, stimulert via hormonet glukagon - som motvirker insulin. " - altså noe som ikke sier det jeg allerede sier over

Hvis forskningen her er korrekt - vil det jo si at diskusjonene om at høyt inntak av karbo (og fett) gir høyt blodsukker - så lavt blodsukker pga insulinutskillelse - og dermed fyser/spiser vi mer... med høyt blodsukker over tid (selv om det er farlig over tid for kroppen) vil jo da gi fortsatt fettforbrenning.... - blir helt feil? *Forvirret*


Nå har faktisk artikkelforfatteren justert artikkelen sin litt etter flere kommentarer og det er jo bra. Dessverre er ikke hele forskningsartikkelen tilgjengelig uten at man betaler...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 19:50   #16
insulininja
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 23
insulininja er på en erverdig vei

Sv: Sak i KK

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Hvis forskningen her er korrekt - vil det jo si at diskusjonene om at høyt inntak av karbo (og fett) gir høyt blodsukker - så lavt blodsukker pga insulinutskillelse - og dermed fyser/spiser vi mer... med høyt blodsukker over tid (selv om det er farlig over tid for kroppen) vil jo da gi fortsatt fettforbrenning.... - blir helt feil? *Forvirret*

Insulin deaktiverer glukagon, men det tar tid for kroppen å endre måten den forbrenner på. Dette er vel forøvrig samme konsept som glykemisk last, vel? Spiser man masse fett og karbohydrater sammen så får man høyere blodsukker over lengre tid.

Skal se om jeg finner frem kilder, har egentlig ikke tid (Men jeg er mer troverdig enn KK hihi)

insulininja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 19:51   #17
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Sak i KK

Opprinnelig lagt inn av insulininja, her.

Insulin deaktiverer glukagon, men det tar tid for kroppen å endre måten den forbrenner på. Dette er vel forøvrig samme konsept som glykemisk last, vel? Spiser man masse fett og karbohydrater sammen så får man høyere blodsukker over lengre tid.

Skal se om jeg finner frem kilder, har egentlig ikke tid (Men jeg er mer troverdig enn KK hihi)

Hehe, det tror jeg nok på at du er Jeg var bare nysgjerrig

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 08:37   #18
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Sak i KK

Problemet med slike artikler er at en journalist som ikke har forskningsbakgrunn skal sitte og skrive om en vitenskaplig studie slik at den passer inn i et populævitenskaplig format (f.eks illustrert vitenskap) eller den kulørte pressen (Dameblader som KK og f.eks. Iform). Og da blir det feil, mye feil, for de klarer ikke å formidle det som egentlig står i slike artikler. Samt at de utelater viktige poeng for de forstår ikke at det er viktig. Leser alt sånn med en stoooor klype salt og går til kildene dersom jeg kan

PS: Artikkelen ble jo lagt ut 1.april (den engelske versjonen ).

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out



Sist redigert av Lillemy71 : 07-04-11 kl 08:54.
Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no