Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-04-11, 15:47   #26
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Det er ikke store forskjeller på disse apparatene og de litt større somlegekontorene har feks. Det er aldri mer onn 0.2 avvik fra mitt til legen sitt feks! Er ikke mye feilmargin å snakke om på de små.

Det er heller ikke så interessant for meg til daglig å vite om jeg ligger på 6.3 eller 6.5. Det jeg vil vite er om jeg ligger på 6- tallet eller 16- tallet, liksom!

Dersom blodsukkerapparatet er rett kalibrert og måleteknikken er korrekt, aksepteres en feilmargin på ± 20% mmol/l på de blodsukkerapparatene som brukes hjemme. Dermed er det en grei regel å ikke være så nøye på hva som står bak kommaet, så der er jeg helt enig med deg .

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 15:48   #27
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...

Opprinnelig lagt inn av raskall, her.

PS! Jeg har levd med diabetes type 2 og blodsukkermåling i 7 år. Etter å ha gått over til lavkarbo og gått ned over 60 kilo har diabetesen forsvunnet helt. Jeg har ikke målt mitt eget blodsukker på halvannet år og jeg skal gjøre alt som står i min makt for å ikke trenge å måle et eneste blodsukker til selv. Egentlig blir jeg litt lettere opprørt over at friske mennesker begynner å måle blodsukker. Det blir som å kjøpe seg rullestol selv om man helt fint kan gå selv.


Du har gjort en fantastisk innsats, og jeg kan skjønne at blodsukkermåling er noe du er glad for at du slipper!

Men, man er jo nysgjerrig, ikke sant? Jeg har også målt blodsukkeret mitt 3-4 ganger bare fordi jeg var nysgjerrig. Jeg har kjørt i rullestol også, selv om jeg har to helt friske ben. Uansett er jeg glad for at jeg ikke er avhengig av hverken blodsukkermåler eller rullestol.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 15:59   #28
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål...

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Må vi ha en viss mengde insulin i blodbanen hele tiden? Hvorfor det?


Insulin er et viktig anabolt hormon (sørger for "vedlikehold" av bl.a. muskelmasse). I tillegg er insulin viktig for cellenes kaliumopptak og antakelig en del andre mineraler. Uten insulin dør man - kort fortalt.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 16:21   #29
Millie88
Juniormedlem
 
Millie88 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 46
Millie88 er på en erverdig vei

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...

Det står i skaldeman-bøkene at det er karbohydrater i kaffe, ca 4g per 1 liter ferdiglaget. Så da er det jo ikke unaturlig at blodsukkeret stiger litt, særlig hvis man drikker mye..

__________________


Millie88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 16:44   #30
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...

MITT blodsukker stiger når jeg drikker kaffe MED kremfløte.

Vi er så forskjellige . . . .

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 16:53   #31
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...

Opprinnelig lagt inn av raskall, her.

Neida. 3.9 er et for lavt blodsukker. 5.2 er et normalt blodsukker. Her har leveren din rett og slett gjort jobben sin og økt blodsukkeret fordi det var for lavt.

Kaffe inneholder ikke karbohydrater. Av ting man spiser/drikker så er det kun karbohydrater som kan gjøres om til sukker i blodet. Ingen karbohydrater inn, inget blodsukker opp.

Men stress kan f. eks. øke blodsukkeret fordi leveren har et lager av sukker i tilfelle kroppen skulle trenge det.

Men kaffe kan nok påvirke blodsukkeret indirekte i form av å øke eller senke stressnivået. Men det finnes ingenting i kaffen som direkte selv skal øke blodsukkeret. Man får ikke mer vann i glasset ved å la være å helle vann i det.

Ja, jeg har lavt blodsukker jeg, har hatt det i mange år. Hadde til og med lavt blodsukker da jeg var sykelig feit og gaflet i meg alt mulig rart med stor apetitt. Vet ikke hvorfor det er slik, men sånn er det i allefall.
Nå hadde jo jeg en liten skvett kaffefløte i kaffen min og det kan jo kanskje være den som ga blodsukkerstigning?
Uansett så skal jeg prøve å kutte ut kaffe med koffein, dette pga jeg blir så urolig i kroppen av det.
Blir tøft da, man er jo avhengig av dette koffeinet

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 18:14   #32
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...

Opprinnelig lagt inn av raskall, her.


I tillegg kan disse bittesmå forskjellene utelukkende skyldes feilmarginen i hjemmetesting av blodsukker. Kanske du i mellomtiden har tatt på noe som påvirker blodsukkeret?
Jeg har lært at man alltid skal vaske fingrene godt før man måler, så der er det ikke mye feilmarginer, tror jeg

Når det gjelder svingninger i blodsukkeret så er dette hele poengverdier, ikke desimaler. Og gjerne flere av dem. Ett av diagnoseverktøyene for diabetes sier at hvis man 2 timer etter avsluttet måltid har et blodsukker på høyere enn 11.1 (tatt fra hukommelsen) så har man diabetes.
Der har jeg faktisk vært et par ganger, da etter inntak av veldig karbohydratrik mat ... og raske karber

Variasjoner fra 5.6 til 6.2 er ikke variasjon. De er i praksis akkurat samme verdi.
Takk, da fikk jeg svar på en av de tingene jeg har lurt en del på :-)

PS! Jeg har levd med diabetes type 2 og blodsukkermåling i 7 år. Etter å ha gått over til lavkarbo og gått ned over 60 kilo har diabetesen forsvunnet helt. Jeg har ikke målt mitt eget blodsukker på halvannet år og jeg skal gjøre alt som står i min makt for å ikke trenge å måle et eneste blodsukker til selv.
Kjempeflott og imponerende!! Jeg håper at jeg kan påvirke noen av "mine" diabetikere dit også en dag
Egentlig blir jeg litt lettere opprørt over at friske mennesker begynner å måle blodsukker. Det blir som å kjøpe seg rullestol selv om man helt fint kan gå selv.
Vel, i mitt tilfelle er jeg omgitt av nær slekt som har fått dia2, og jeg er kommet til det stadiet i livet mitt at jeg begynte å lure på om jeg også stod i fare for å utvikle diabetes 2. Siden jeg har så mange diabetikere rundt meg, så får jeg "låne" utstyr når jeg spør

Å utføre blodsukkermålinger gir meg også en del argumenter når jeg diskuterer kosthold og karbers innvirkning på blodsukkeret. Akkurat som de fleste mennesker er "velsignet uvitende" om hvor mye sukker det egentlig er i en banan eller en frokostyoghurt, så er enda flere uvitende om hvor mye blodsukkeret kan stige etter å ha spist f.eks overnevnte matvarer.

Dette ble jo en interessant diskusjon

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 20:47   #33
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...

Blodsukkerapparatene er som noen sier, ikke helt nøyaktige. Produsentene selv sier det kan være 20 % feilmargin. God håndhygiene er selvsagt viktig, men av og til må man måle sukkeret når man ikke har en vask tilgjengelig. Da måler man bloddråpe to slik at bloddråpe 1 "vasker" såret.
Svart kaffe inneholder ikke karber og påvirker ikke blodsukkeret, men alt man gjør, både fysisk og psykisk, virker inn i hvordan blodsukkeret varierer.
F.eks. kan jeg i stor grad tvinge blodsukkeret mitt ned noe med å gå en lang tur eller gjøre husarbeid.
Mannen min har ikke diabetes, men hans blodsukker stiger veldig raskt når han spiser karbo, og faller like raskt. Hans blodsukker svinger fra 3,2 til 8 i løpet av et måltid og faller ned igjen i løpet av max et kvarter etterpå. Slik svinging fører bl.a. til svimmelhet og en evig hunger etter noe å stappe i munnen. Han har derfor fulgt meg og gått over til lavkarbo med stor suksess.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 20:54   #34
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Mannen min har ikke diabetes, men hans blodsukker stiger veldig raskt når han spiser karbo, og faller like raskt. Hans blodsukker svinger fra 3,2 til 8 i løpet av et måltid og faller ned igjen i løpet av max et kvarter etterpå. Slik svinging fører bl.a. til svimmelhet og en evig hunger etter noe å stappe i munnen.

Er det ikke dette som er hypoglykemi?

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 20:58   #35
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...

Ifølge legen er han frisk fordi blodsukkeret ikke svinger utover det som kalles normalområdet...men uansett hva det heter så føler han seg mye bedre med lavkarbo, slipper svimmelhet og ulvehunger.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 21:04   #36
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Ifølge legen er han frisk fordi blodsukkeret ikke svinger utover det som kalles normalområdet...men uansett hva det heter så føler han seg mye bedre med lavkarbo, slipper svimmelhet og ulvehunger.

Det er åpenbart mer behagelig med jevnt blodsukker Min mor sliter med det samme, men jeg er ikke sikker på om hun fakttisk er diagnostisert med hypoglykemi eller om hun har selvdiagnostisert seg Uansett, hun blir som en furie når blodsukkeret kommer på lavnivå, på desperat jakt etter bananer. Har forsøkt å få henne til å prøve lavkarbo, men hun har levd på den ekstreme lavfettbølgen omtrent hele livet sitt så det er som å snakke til døve ører

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 21:05   #37
ruslepølsa
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 97
ruslepølsa er på en erverdig vei

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...

Jeg hadde alle symptomene på Diabetes før jeg startet med lavkarbo.

Var inne hos legen for å få brekreftet å første langtids måling lå på 12.9
Ble satt på tableter og det ble seriøst vurdert om jeg skulle starte med insulin sprøyter.
Ble også utstyrt med måle utstyr.
første uka på lavkarbo falt mitt blodsukker fra gjennomsnitt 8-9 til 6
Neste uke stabiliserte det seg på 5,5-5,9 som er rundt normalt.
Har nå kuttet ut tablettene etter samråd med legen uten at de hadde noen påvirkning på miutt blodsukker. Ser ut som Lavkarbo har kommet for å bli dette huset. Ikke svarte om jeg skal tilbake til høytbloodsukker og alt det kan bringe meg seg av problemer.
Tror norge kunne spart MYE penger om flere leger anbefalte dette til de med diabetes2 i dag.

Mvh
Rp.

Edit:
Ble ikke så mye kaffe i dette innlegget.
Har lest masse om dette men klare ikke finne entydige svar.
Lurt på å invistere i en ekstra eske med måle stiks for å ta en måndes testing.
Har nesten ikke tørt drikke kaffe siden jeg ikke vet om det påvirker slanke resultatet men kanskje det er verdt å teste i en måndes tid..
Skal se på det i mai tror jeg.


Sist redigert av ruslepølsa : 12-04-11 kl 21:14. Årsak: oppdatering av svar
ruslepølsa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins learner Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 21:09   #38
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...

Jeg har diabetes 1 og klarer meg uten insulin med unntak av når jeg får feber /infeksjoner, da må jeg bruke LITT hurtigvirkende insulin for å ikke stige for høyt.
Før jeg begynte på lavkarbo svinga blodsukkeret mitt færl; hadde tre-fire følinger pr dag og like mange høye topper (10 og oppoover)
Hurra for lavkarbo

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 21:54   #39
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg har diabetes 1 og klarer meg uten insulin med unntak av når jeg får feber /infeksjoner, da må jeg bruke LITT hurtigvirkende insulin for å ikke stige for høyt.
Før jeg begynte på lavkarbo svinga blodsukkeret mitt færl; hadde tre-fire følinger pr dag og like mange høye topper (10 og oppoover)
Hurra for lavkarbo


Du har tydeligvis nok egenproduksjon av insulin til å håndtere et LCHF-kosthold, men ikke et høykarbokosthold. Jeg må si jeg er imponert over pågangsmotet ditt! Langtifra alle ville ha eksperimentert med et kosthold som går på tvers av alle offisielle retningslinjer. Du har satset - og vunnet. Gratulerer!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvem kan si noe om blodsukkeret mitt? LCHF4life Stoffskifte / hormonproblemer 5 15-04-10 09:40
Grønnsaker som ikke gir økning i blodsukkeret novise Lavkarbo generelt 4 18-02-09 21:12
Stiger blodsukkeret av Läkerol? Clarissa Eurodiett 0 27-10-08 10:29
Blodsukkerspørsmål ... Håper noen vil svare ... Dippsey Induksjonen 18 09-04-08 14:40
Hvor fort stiger blodsukkeret? tommygutt Spørsmål og svar 0 24-03-08 21:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no