Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Redd jeg har spist for mye?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-06-12, 20:47   #1
milja
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 68
milja er på en erverdig vei

Redd jeg har spist for mye?

I dag har jeg spist/drukket:
Frokost:1 skive mandelbrød med kremost og skinke
Lunsj: det samme som frokost
En kaffe latte med soja melk
Middag: Kylling stroganof fra spisdegslank (9 karber)
Kvelds: 2 egg, 2 tykke ostebiter med skinke rundt, en kopp te med soja melk og coscosa

Jeg føler meg stappa nå... Er det for mye? Veier 74 kg og er 163 cm skal ned var 10 kg.

milja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helsemeny1. Lav karbo, lav kalori, mye protein Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 20:57   #2
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Redd jeg har spist for mye?

Hysj på deg, jeg blir sulten.
Synes du kan sende over det mandelbrødet.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 21:00   #3
milja
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 68
milja er på en erverdig vei

Sv: Redd jeg har spist for mye?

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Hysj på deg, jeg blir sulten.
Synes du kan sende over det mandelbrødet.

He he:-) Du kan bestille det fiks ferdig på spisdegslank.no

milja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helsemeny1. Lav karbo, lav kalori, mye protein Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 22:17   #4
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Sv: Redd jeg har spist for mye?

Nå vet jeg ikke om du trener for å oppnå vekttap også, men jeg synes dette virket litt lite faktisk.

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 22:59   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Redd jeg har spist for mye?

Bruk diett.no og en vekt. Regn ut. Det er bedre enn at vi skal gjette.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 23:02   #6
milja
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 68
milja er på en erverdig vei

Sv: Redd jeg har spist for mye?

Jeg har ikke begynt å trene men håper å få lysten til å sette i gang. Jeg tastet inn all maten på diett.no og det ble ca 12 karber og rundt 800 kalorier. Så det var ikke mye. Men er ikke lei meg for det. Gar fungert veldig bra i dag Det er vel litt av hvorfor dette funker, man orker ikke så mye mat.
Jeg er type 1 Diabetiker, og blodsukkeret mitt var fint nå 6,6. Så får vi se i morgen hvordan det går:-)

milja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helsemeny1. Lav karbo, lav kalori, mye protein Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 23:08   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Redd jeg har spist for mye?

Opprinnelig lagt inn av milja, her.

Jeg har ikke begynt å trene men håper å få lysten til å sette i gang. Jeg tastet inn all maten på diett.no og det ble ca 12 karber og rundt 800 kalorier. Så det var ikke mye. Men er ikke lei meg for det. Gar fungert veldig bra i dag Det er vel litt av hvorfor dette funker, man orker ikke så mye mat.
Jeg er type 1 Diabetiker, og blodsukkeret mitt var fint nå 6,6. Så får vi se i morgen hvordan det går:-)

Noe lite, ja, men det jevner seg antakelig ut etter noen dager. Du bør opp mot 1500 iallfall sånn at du ikke gjør at stoffkiftet går i sparemodus. Om du ikke direkte vil trene (ennå) så går det jo å ta noen gåturer, litt hagearbeid eller noe annet som du kanskje liker. Skal ikke mye til i begynnelsen.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 23:09   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Redd jeg har spist for mye?

Du har spist for lite.. Ja, man blir kanskje mindre sulten av dette kostholdet, men 800 kalorier er ikke innenfor rimelighetens grenser. Sikkert greit en gang innimellom, men det bør ikke bli noe vane..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 08:48   #9
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Redd jeg har spist for mye?

800kcal er veldig lite, men utifra det du skrev opp at du spiste så kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være mer. Enten det, eller så er porsjonene dine ekstremt små. En spiseskje cocosa alene er over 100kcal.

Som type 1 diabetiker bør du være veldig obs på så ekstreme kosthold. Ketogene dietter for type 1 diabetikere kan gå skikkelig galt, så vil heller anbefale deg en litt mer moderat tilnærming. Det er ikke store feildoseringer med insulin som skal til før det kan få store konsekvenser på et så strengt kosthold.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 09:58   #10
milja
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 68
milja er på en erverdig vei

Sv: Redd jeg har spist for mye?

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

800kcal er veldig lite, men utifra det du skrev opp at du spiste så kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være mer. Enten det, eller så er porsjonene dine ekstremt små. En spiseskje cocosa alene er over 100kcal.

Som type 1 diabetiker bør du være veldig obs på så ekstreme kosthold. Ketogene dietter for type 1 diabetikere kan gå skikkelig galt, så vil heller anbefale deg en litt mer moderat tilnærming. Det er ikke store feildoseringer med insulin som skal til før det kan få store konsekvenser på et så strengt kosthold.

Takk for svar:-) Jeg har lagt rundt 1000-1100 kalorier i går og skal prøve å spise det i dag.
Setter veldig pris på at de rådene du gir meg i forholdt til diabetes. Det som er med meg etat jeg har over mange mange år hatt høy hba1c, helt opp til 14(hvis det sier deg noe? Det skal helst ligge på 5 eller 6. Når man har 14 så hadde jeg et daglig blodsukker som ligger rundt 25, og det skal ihvertfall være under 10) Nå har jeg fordi jeg har fått pumpe jobbet med nedover til 10 tallet. Dette har tatt 2 år. Jeg har prøvd lavkarbo mange ganger før, men fått følinger med lavt blodsukker flere ganger om dagen og i tillegg om natta. Det hadde også litt med at pumper min var stilt inn på veldig høy basal dose, i august i fjor fikk jeg stilt det ned slik at jeg selv kan bestemme 50% av insulin inntaket mitt. Da er det lettere. Siden jeg begynte med dette for ca 2 uker siden har blodsukker vært veldig bra:-) Jeg har ikke sett sånne tall på årevis! Og det gjør meg veldig motivert til å fortsette. Men jeg tar forhåndsregler, jeg har alltid med meg noe søtt uansett hvor jeg er. Jeg måler mange ganger om dagen, jeg har vekkeklokke på om natta for å måle.
Det er ikke det at det er farlig for diabetikere med en sånn kost man MÅ bare følge veldig godt med. Dette har nesten blitt en fulltidsjobb for meg de siste ukene. Jeg er en av de diabetikerne som har følingsfrykt, så jeg er veldig forsiktig. Så fort jeg føler et visst ubehag, om det er svetting, skjelving, hodepine, tørst, frysninger, ja egentlig hva som helst så måler jeg. Da får jeg svar med en gang om det er blodsukkeret eller om det bare er generelt dårlig helse he he. Eller karbo abstinenser. De har jeg hatt noen av... Veldig ubehagelig, men blodsukkeret er ok.Som regel rundt 8 når jeg har målt under abstinenser.
Jeg oppfordrer gjerne diabetikere å gjøre dette MEN!! de MÅ måle mye og sette seg godt inn i det!

Det som også er positivt for meg er at jeg går ned i vekt, til sammen på disse to ukene har jeg gått ned 2 kg. Vektnedgang har aldri skjedd meg på denne måten:-) Jeg har gått ned i vekt før men det har vært ved syreforgiftninger(droppa 8 kg på 14 dager osv) eller når jeg en gang rett og slett sluttet å spise over en lengre periode.
Jeg har prøvd med Grete rode opplegg men ingenting funker fordi jeg allikevel må ta mye insulin. Nå når jeg har pumpen så regner den ut hva jeg trenger av insulin i forholdt til hva blodsukkeret mitt er og i forholdt til hvor mye karbohydrater jeg spiser. Veldig ofte foreslår den 0 insulin til måltidene:-) Men jeg har selvfølgelig en dose i bånn som pumpen gir meg hele tiden:-)

milja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helsemeny1. Lav karbo, lav kalori, mye protein Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 10:40   #11
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Redd jeg har spist for mye?

Først og fremst gratulerer med stor forbedring i blodsukkerverdiene. HbA1c på 5-6 er innenfor referanseområdet for ikke-diabetikere, så om du kommer deg ned på 7 skal du være godt fornøyd

Angående ketogen kost så øker det risikoen for å utvikle diabetisk ketoacidose, som er hovedankepunktet mot å velge en så streng diett som type 1 diabetiker. Du kan gjerne spise lavkarbo, og utifra det jeg vet vil jeg også absolutt anbefale deg å gjøre dette, men jeg ville valgt en mindre streng variant som holder deg over ketogent nivå.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 10:44   #12
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Redd jeg har spist for mye?

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Først og fremst gratulerer med stor forbedring i blodsukkerverdiene. HbA1c på 5-6 er innenfor referanseområdet for ikke-diabetikere, så om du kommer deg ned på 7 skal du være godt fornøyd

Angående ketogen kost så øker det risikoen for å utvikle diabetisk ketoacidose, som er hovedankepunktet mot å velge en så streng diett som type 1 diabetiker. Du kan gjerne spise lavkarbo, og utifra det jeg vet vil jeg også absolutt anbefale deg å gjøre dette, men jeg ville valgt en mindre streng variant som holder deg over ketogent nivå.

Nå ble jeg litt nysgjerrig, hvordan kan et kosthold med så lite sukker gi ketoacidose, hvordan får en med diabetes brått så ekstremt høyt blodsukker med stålkontroll på insulin, blodsukker og veldig lavt inntak av sukker( = karber)???

For vi har jo hatt flere med diabetes 1 innom de siste årene som har spist ketogent og som fikk MYE bedre kontroll på blodsukkeret, fikk ikke føling mere og ikke et tilfelle av ketoacidose.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 11:43   #13
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Redd jeg har spist for mye?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Nå ble jeg litt nysgjerrig, hvordan kan et kosthold med så lite sukker gi ketoacidose, hvordan får en med diabetes brått så ekstremt høyt blodsukker med stålkontroll på insulin, blodsukker og veldig lavt inntak av sukker( = karber)???

For vi har jo hatt flere med diabetes 1 innom de siste årene som har spist ketogent og som fikk MYE bedre kontroll på blodsukkeret, fikk ikke føling mere og ikke et tilfelle av ketoacidose.

De nøyaktige mekanismene for utviklingen vet jeg ikke så mye om, men det handler om overproduksjon og opphopning av ketonlegemer. Denne opphopningen skyldes en feildosering insulin.

Så lenge insulinet doseres riktig er det ikke noen fare, men det tryggeste er uansett å ikke være i ketose for å forebygge en eventuell opphopning ved en plutselig feildosering. Derfor anbefales ikke ketogene dietter til diabetikere

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 08:48   #14
milja
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 68
milja er på en erverdig vei

Sv: Redd jeg har spist for mye?

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

De nøyaktige mekanismene for utviklingen vet jeg ikke så mye om, men det handler om overproduksjon og opphopning av ketonlegemer. Denne opphopningen skyldes en feildosering insulin.

Så lenge insulinet doseres riktig er det ikke noen fare, men det tryggeste er uansett å ikke være i ketose for å forebygge en eventuell opphopning ved en plutselig feildosering. Derfor anbefales ikke ketogene dietter til diabetikere

Mener du feil dose som i form mye insulin eller for lite?

milja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helsemeny1. Lav karbo, lav kalori, mye protein Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 09:43   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Redd jeg har spist for mye?

mandelmel er skyhøyt på kalorier. Skulle tro det ble mye mer enn 800 kcal

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 17:40   #16
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Redd jeg har spist for mye?

Opprinnelig lagt inn av milja, her.

Mener du feil dose som i form mye insulin eller for lite?

Det vil hovedsakelig være et problem om insulindosen blir for liten. Da kan blodsukkeret brått bli veldig høyt, og om du fra før er i ketose kan du få ketoacidose. Mer info her:
http://www.nettdoktor.no/sykdommer/f...orgiftning.php

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 20:28   #17
Momse
Medlem
 
Momse sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 443
Momse har en fantastisk aura rundt segMomse har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Redd jeg har spist for mye?

Kanskje feil tråd å spørre i...men Vegard, kan du tolke disse resultatene?
Blodgass viste at du hadde en alvorlig metabolsk acidose med ketonuri, altså en ketoacidose, ved innkomst: pH 7,13, pCO2 1,79, BE-23,6, HCO3 4,3, pO2 16,5, Kalium 5,2,. Oppkast skulle gi det motsatte, alkalose.
Nå er det to år siden jeg var innlagt på MIO, og jeg fikk aldri svar på hvorfor dette skjedde - de kalte meg "en nøtt"
Alle prøver har vært normale i ettertid. Jeg spiste ketogent på den tiden, men har ikke turd det senere....Er redd for at det skal skje igjen, var visst rett før hjertestans

__________________
Momse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 14:15   #18
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Redd jeg har spist for mye?

Opprinnelig lagt inn av Momse, her.

Kanskje feil tråd å spørre i...men Vegard, kan du tolke disse resultatene?
Blodgass viste at du hadde en alvorlig metabolsk acidose med ketonuri, altså en ketoacidose, ved innkomst: pH 7,13, pCO2 1,79, BE-23,6, HCO3 4,3, pO2 16,5, Kalium 5,2,. Oppkast skulle gi det motsatte, alkalose.
Nå er det to år siden jeg var innlagt på MIO, og jeg fikk aldri svar på hvorfor dette skjedde - de kalte meg "en nøtt"
Alle prøver har vært normale i ettertid. Jeg spiste ketogent på den tiden, men har ikke turd det senere....Er redd for at det skal skje igjen, var visst rett før hjertestans

Det er vanskelig å tolke slike resultater, og jeg skal ikke påstå at jeg har noe mer enn basiskunnskaper om akkurat dette.

Prøvene viser hvertfall en ganske kraftig acidose, og utifra de andre verdiene ser det ut som om den både er metabolsk og respiratorisk, noe som såvidt jeg vet er veldig uvanlig. Mer om referanseområdene og tolkning her:
http://no.wikipedia.org/wiki/Blodgassanalyse

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 16:07   #19
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Redd jeg har spist for mye?

Som diabetiker type 1 må jeg få lov til og si at det er slett ikke farlig og være i ketose. Ketose har ingenting med ketoacidiose!!!!!!
Når man lever strengt lavkarbo, havner man i ketose. Mine urinprøver tatt i forbindelse med diabetesen viser alltid at jeg har ketoner i urinen, altså at jeg bruker fett som drivstoff for kroppen.
Ketoacidiose er rett og slett en farlig ting der for høyt blodsukker fører til at det dannes syre, og dette er farlig.
Jeg spiser max 5 karber til måltidet (altså mellom 20 og 30 karber pr dag).
Det skal godt gjøres og få for høyt blodsukker med slik spising, og dermed er sjansen for ketoaciodiose mikroskopisk.
Diabetes 1-pasienter som spiser vanlig høykarbo-mat er mye, mye mer i faresonen for og få dette.
Type 1 som lever lavkarbo har forøvrig veldig fin HBA1c. Min er på 5,5 (var 12,6 da diabetesen min ble oppdaget for 19 måneder siden)
Mitt fastende blodsukker ligger mellom 3,9 og 5,4, og jeg spiser slik at jeg aldri noensinne i løpet av dagen er over 7, med mindre sykdom slår til før jeg får regulert insulinen.
Jeg bruker kun langtidsvirkende insulin; 8 enheter Lantus om morgenen og 4 enheter om kvelden. Jeg bruker ingen hurtigvirkende insulin før måltid i det hele tatt.
Ketose for diabetes 1 krever en del i starten, fordi man må måle ofte og redusere insulinen for ikke og få for mange følinger (altså for lavt blodsukker og det stikk motsatte av ketoacidiose som er høyt blodsukker).

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 04:20   #20
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Redd jeg har spist for mye?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Som diabetiker type 1 må jeg få lov til og si at det er slett ikke farlig og være i ketose. Ketose har ingenting med ketoacidiose!!!!!!

Det er forskjell på ketose og ketoacidose, men det betyr ikke at de ikke har noe med hverandre å gjøre. Vanligvis er ikke ketose noe farlig i det hele tatt, men hos type 1 diabetikere kan man risikere å utvikle ketoacidose dersom man er uheldig med insulindoseringen.

Forskjellen på de to tilstandene er at ved diabetisk ketoacidose er ketonproduksjonen kommet ut av kontroll, og ketonlegemene hoper seg opp. Kombinert med et høyt blodsukker som følge av feil insulindosering kan denne tilstanden oppstå.

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Når man lever strengt lavkarbo, havner man i ketose. Mine urinprøver tatt i forbindelse med diabetesen viser alltid at jeg har ketoner i urinen, altså at jeg bruker fett som drivstoff for kroppen.
Ketoacidiose er rett og slett en farlig ting der for høyt blodsukker fører til at det dannes syre, og dette er farlig.
Jeg spiser max 5 karber til måltidet (altså mellom 20 og 30 karber pr dag).
Det skal godt gjøres og få for høyt blodsukker med slik spising, og dermed er sjansen for ketoaciodiose mikroskopisk.
Diabetes 1-pasienter som spiser vanlig høykarbo-mat er mye, mye mer i faresonen for og få dette.

Høyt blodsukker skyldes ikke nødvendigvis at man har spist mye karbohydrater, det kan også skyldes en egenproduksjon som har kommet ut av kontroll. Ved for lav insulintilførsel kan glukoneogenesen oppjusteres, noe som kan føre til høyt blodsukker.

Ketoacidose er per definisjon en forsuring av kroppen med en opphopning av ketonlegemer. Det du sier om at høyt blodsukker fører til syreproduksjon stemmer ikke...
En diabetiker som spiser høykarbo har langt lavere risiko for dette, siden man i denne situasjonen ikke produserer noe særlig med ketonlegemer.

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Ketose for diabetes 1 krever en del i starten, fordi man må måle ofte og redusere insulinen for ikke og få for mange følinger (altså for lavt blodsukker og det stikk motsatte av ketoacidiose som er høyt blodsukker).

Igjen, ketoacidose er ikke det samme som høyt blodsukker. Det er først og fremst en opphopning av ketonlegemer som fører til forsuringen. Du skriver at føling er ved lavt blodsukker, men du glemte å nevne at man også kan få føling ved for høyt blodsukker.

Det er en grunn til at type 1 diabetikere frarådes å spise ketogent.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 09:10   #21
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Redd jeg har spist for mye?

Takk for presisering/forklaring!
Da har jeg skjønt det riktig!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 13:38   #22
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Redd jeg har spist for mye?

Føling (Hypoglykemi), får man når blodsukkeret faller til under 4, enten fordi man har satt for mye insulin i forhold til maten eller fordi man har økt egenproduksjon av insulin.
http://www.doktoronline.no/articles/...poglykemi.html

Man får ikke føling av høyt blodsukker, men hyperglykemi
eller som det også kalles; sukkersjokk

Jeg er aktiv på www.diabetes.com, der flere av type1 lever ketogent. Selv har jeg levd slik i over ett år, og både diabetessykepleier, endokrinolog og ernæringsfysiolog + leger jeg treffer i forbindelse med andre sykdommer støtter meg og sier jeg gjør det helt riktige for og regulere blodsukkeret mitt.
Ketoacidiose oppstår vanligvis når blodsukkeret er høyt (15 og oppover)
http://www.nettdoktor.no/sykdommer/f...orgiftning.php

Jeg har enda ikke sett en eneste godt dokumentert artikkel der det bevises at ketose skal være farlig for type 1 diabetes, når man setter rett insulindose i forhold til behovet.
Har du en slik artikkel, blir jeg glad for en link. Men det er med diabetikere som andre i ketose; en del TROR det er farlig......
Diabetes type 1 er farlig og ikke ha kontroll over, uansett hva man spiser eller gjør.
Kontroll og hyppige målinger er nødvendig, men med og leve i ketose får man et mye jevnere blodsukker og reduserer faren for eksempel for ketoacidiose, hyperglykemia og senvirkninger/skader.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 14:01   #23
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Redd jeg har spist for mye?

Jeg har null peiling på diabetes, men vet ganske mye om epilepsi. Og - Statens senter for epilepsi har startet ketogendiett på flere med Diabetes type 1, som behandling for epilepsien.
Er nok enig med BenteR her, mange som tror det er farlig, kanskje fordi media har vært ute med endel skremselspropaganda.

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 18:00   #24
Momse
Medlem
 
Momse sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 443
Momse har en fantastisk aura rundt segMomse har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Redd jeg har spist for mye?

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Det er vanskelig å tolke slike resultater, og jeg skal ikke påstå at jeg har noe mer enn basiskunnskaper om akkurat dette.

Prøvene viser hvertfall en ganske kraftig acidose, og utifra de andre verdiene ser det ut som om den både er metabolsk og respiratorisk, noe som såvidt jeg vet er veldig uvanlig. Mer om referanseområdene og tolkning her:
http://no.wikipedia.org/wiki/Blodgassanalyse

Tusen takk for svar og link

Det virket som om det var uvanlig, ja, ingen som kunne si så mye annet enn at det var alvorlig
Legen fra akutten var flere ganger oppe på avdelingen for å høre hvordan det gikk, og om de hadde funnet ut noe. (Haukeland sykehus - vil tro de har nok å gjøre der...)
Men jeg har iallefall vært frisk siden, så det er jo bra
Jeg er forøvrig, og var da, "normalvektig".

__________________
Momse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-06-12, 05:09   #25
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Redd jeg har spist for mye?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Føling (Hypoglykemi), får man når blodsukkeret faller til under 4, enten fordi man har satt for mye insulin i forhold til maten eller fordi man har økt egenproduksjon av insulin.
http://www.doktoronline.no/articles/...poglykemi.html

Man får ikke føling av høyt blodsukker, men hyperglykemi
eller som det også kalles; sukkersjokk

Jeg er aktiv på www.diabetes.com, der flere av type1 lever ketogent. Selv har jeg levd slik i over ett år, og både diabetessykepleier, endokrinolog og ernæringsfysiolog + leger jeg treffer i forbindelse med andre sykdommer støtter meg og sier jeg gjør det helt riktige for og regulere blodsukkeret mitt.
Ketoacidiose oppstår vanligvis når blodsukkeret er høyt (15 og oppover)
http://www.nettdoktor.no/sykdommer/f...orgiftning.php

Jeg har enda ikke sett en eneste godt dokumentert artikkel der det bevises at ketose skal være farlig for type 1 diabetes, når man setter rett insulindose i forhold til behovet.
Har du en slik artikkel, blir jeg glad for en link. Men det er med diabetikere som andre i ketose; en del TROR det er farlig......
Diabetes type 1 er farlig og ikke ha kontroll over, uansett hva man spiser eller gjør.
Kontroll og hyppige målinger er nødvendig, men med og leve i ketose får man et mye jevnere blodsukker og reduserer faren for eksempel for ketoacidiose, hyperglykemia og senvirkninger/skader.

Du har rett angående føling. Hyperglykemi omtales ikke som føling, men symptomene er relativt like, og det kan ofte være vanskelig å skille dem uten å måle, hvertfall om man ikke har erfaring med det (som diabetikere ofte har).

Det er også riktig at høyt blodsukker er en forutsetning for at ketoacidose skal oppstå, men når du sier at ketoacidose og ketose ikke har noe med hverandre å gjøre så tar du feil. De to tilstandene er ikke det samme i det hele tatt, og jeg har også skrevet en artikkel om hvorfor de begrepene ikke må blandes, men de har så absolutt noe med hverandre å gjøre. Uten å være i ketose kan man ikke utvikle ketoacidose, da en opphopning av ketonlegemer er helt sentralt for tilstanden.

Du sier også noe veldig viktig her. Ketose er ikke farlig så lenge man setter riktig dose insulin i forhold til behovet. Hvis du ser hva jeg skriver lenger oppe, så er det snakk om at ketoacidose kan utvikles ved en feildosering insulin. Om man ikke er i ketose, så vil en feildosering gi føling (eller hyperglykemi alt etter om dosen er for liten eller ikke), men i dette tilfellet ville man ikke utviklet ketoacidose, siden høyt blodsukker i seg selv ikke er nok for at dette skal oppstå.

Et lavkarbokosthold er veldig fornuftig ved diabetes, men jeg står fremdeles på at man skal være forsiktig med ketogene dietter, siden dette krever en veldig presis kontroll med insulintilførselen, og et lite feilskjær kan være fatalt.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Redd Idarull Fysisk og mental helse 5 03-10-10 15:10
Lei meg, og redd ... VeronicaB Spørsmål og svar 4 03-08-10 00:52
Redd for endringene?? nomma Generell diskusjon 7 26-09-06 22:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no