Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Annen mat

Posesauser

Annen mat Her kan dere poste alt det som ikke passer under de andre kategoriene. Feks. lavkarbosauser, dressinger, og gode erstatninger for ting en savner når en spiser lavkarbomat.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-01-04, 18:39   #1
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av
Thumbs up

Posesauser

Siden jeg får mange reaksjoner av garvede Atkinsere,gir jeg en advarsel før dere bruker noen av disse,de inneholder visse ting som egentlig ikke brukes under introduksjonen,(maisstivelse,hvetemel bla)

Mange som begynner med Atkins diett, lurer på hva de skal ha ved siden av kjøtt/fisk, grønnsaker og salat.
Det kan bli litt kjedelig med bare rømme eller smelta meierismør.
Og en kan jo ikke bli helt fanatiker heller.
Derfor har jeg tatt for meg og telt karbohydratene i de jeg hadde hjemme for øyeblikket.

Rosepeppersaus
4 pors

Posens innhold 8.91 gram karbo
tilsett
25g meierismør 0.25 g
0.5 dl matfløte 1.90 g
1.5 dl vann
Tilsammen utgjør hele posen ferdig laget på Atkins vis 11.06 gram karbo

Riktignok står det at det er 4 porsjoner, jeg ville spist halvparten dvs 2 pors.

Sammen med 200 gram broccoli/blomkål + kjøtt vil middagen komme på i underkant av 10 gram karbohydrater

Krydderbernaise

Posens innhold 13.76 g karb
Smør 75g----- 0.75 g karb
1/4 dl matfløte 0.95 g karb
2.75 dl vann

Tilsammen utgjør dette 15.46 gram karbo. Står at det er 6 porsjoner,men jeg ville spist 1/3 altså 5.15 gram

Bretagne kyllingsaus

Posens innhold 13.76 g karb
Smør 25g 0.25 g karb
0.5 dl matfløte 1.80 g karb
2.5 dl vann

4-5 pors. står det , ville spist 1/3 av 15.71 og det vil si 5.24 gram karbo


For å si det som det er ville jeg ikke holdt ut på Atkins uten sausene,og ved å blande fløte og vann istedet for melk får man mindre karbohydrater.

Ved å bruke kremfløte 35% istedet for matfløte 22% kan man redusere enda bittelitt :-)

Alle disse sausene er basert på TORO sauser.

Middagen er dagen høydepunkt

Håper det smaker.

Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 27-01-04, 18:56   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

så flott Skropia du er jo en engel

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 27-01-04, 20:09   #3
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Atkins har en egen jevning og med den fikser en lett jevnede sauser selv. Bernaise er forresten (om hukommlesen tjener meg rett) karbofri om den lages skikkelig.

Dersom dere skal bestille Atkinsprodukter så anbefales virkelig jevningen. Nå følger jeg jo Lindberg men har jo lært i et langt svangerskap (hvor jeg kontrollerte karbohdrater uten å tenke slanking) at det er fult mulig å spise sauser som C delen av måltidet. Vet jo ikke GI på dette da men tenker en belastning på måltidet som et hele så blir det ikke uakseptabelt høyt om ikke noe annet drar opp.

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 27-01-04, 22:03   #4
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

OBS!

TORO sauser inneholder mye raffinert hvete/stivelse/sukker. Dette er Peppersausen laget av:

Sitat:

Hvetemel, maisstivelse, salt, vegetabilsk fett, gjærekstrakt, farge (karamell), løk, sukker, smaksforsterker (glutamat), grønn pepper, aroma, myse, kjøttekstrakt, paprikaekstrakt.

Så hvis du er en garvet karbojunkie så bruker du TORO sauser bare unntaktsvis. Anbefales ikke på introduksjonen for noen. Den er bare 14 dager, så TORO klarer nok de fleste å unvære.

Bedre om du bruker litt spelt som gjevning, og er kreativ med krydderet... Fløte får også en "sausete" konsistens om du lar den koke inn...

Mitt om dette...

HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 28-01-04, 10:28   #5
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av
Lightbulb

Min mor laget sausene selv med mel og smør. Det må da være mulig å lage saus på grovere mel eller soyamel eller rugmel. Jeg kan ikke å lage saus men det er vel noen som kan og har lyst til å teste ut dette. Vær så snill.

Takk til Skorpia som kommer med viktig informasjon

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 28-01-04, 11:59   #6
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Min mor laget sausene selv med mel og smør. Det må da være mulig å lage saus på grovere mel eller soyamel eller rugmel. Jeg kan ikke å lage saus men det er vel noen som kan og har lyst til å teste ut dette. Vær så snill.

Jeg lager saus med smør og dinkelmel (en hvetesort,bare sunnere )
Jeg har lager med sammalt mel, og det gikk helt fint! (Har foresten bakt kake på govt mel også, og det synes jeg var kjempegodt! Mye mer smak!

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 28-01-04, 12:30   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

dinkelmel er også kjent som speltmel og kan kjøpes i helsekosten. det finnes i fint, grovt, hele korn, "havregryn" osv. koster endel mer enn hvete, men er MYE sunnere (uansett hva Frølich sier )

ville bare informere

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-01-04, 12:58   #8
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Iset

dinkelmel er også kjent som speltmel og kan kjøpes i helsekosten. det finnes i fint, grovt, hele korn, "havregryn" osv. koster endel mer enn hvete, men er MYE sunnere.

Jepp.

Opprinnelig lagt inn av Iset

(uansett hva Frølich sier )

Hva hun sier da?

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 28-01-04, 14:36   #9
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Ville bare legge til noen fakta:

Sitat:

God smak og høy næringsverdi kjennetegner spelt. I hvete fins hovedparten av vitaminer og mineraler i skalldelene og i kimen. Men i spelt fins også mikronæringsstoffer i kornets kjerne - i frøhviten. Derfor er brød bakt med hvitt speltmel langt mer næringsrikt enn tilsvarende brød med hvetemel, hvor alle skalldelene er siktet fra.

Mer her:

http://www.klikk.no/showstream.asp?article=5121

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 28-01-04, 15:54   #10
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Rosepeppersaus

Opprinnelig lagt inn av HP

OBS!

TORO sauser inneholder mye raffinert hvete/stivelse/sukker. Dette er Peppersausen laget av:
Så hvis du er en garvet karbojunkie så bruker du TORO sauser bare unntaktsvis. Anbefales ikke på introduksjonen for noen. Den er bare 14 dager, så TORO klarer nok de fleste å unvære.

Bedre om du bruker litt spelt som gjevning, og er kreativ med krydderet... Fløte får også en "sausete" konsistens om du lar den koke inn...

Mitt om dette...

Rosepeppersausen inneholder ikke sukker,men laktose(melkesukker) og det finnes både i fløte og rømme.
Dette gjelder de to andre sausene også, var i butikken og kikka på peppersausen i dag og det er helt riktig, den sto det SUKKER på.
Flott dere reagerer på dette, men som sagt for oss som jobber og ikke har så mye tid til overs, er dette redningen når en føler en har rømmen langt oppi halsen

Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 28-01-04, 16:01   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Lise

Ville bare legge til noen fakta:


Mer her:

http://www.klikk.no/showstream.asp?article=5121

dette skal jeg maile til den idiotiske dama. hun skrev i nettdiskusjonen jeg la ut linken til her tidligere, at speltmel IKKE var sunnere enn hvete, at det var det samme.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-01-04, 16:04   #12
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Maz

Atkins har en egen jevning og med den fikser en lett jevnede sauser selv. Bernaise er forresten (om hukommlesen tjener meg rett) karbofri om den lages skikkelig.

Dersom dere skal bestille Atkinsprodukter så anbefales virkelig jevningen. Nå følger jeg jo Lindberg men har jo lært i et langt svangerskap (hvor jeg kontrollerte karbohdrater uten å tenke slanking) at det er fult mulig å spise sauser som C delen av måltidet. Vet jo ikke GI på dette da men tenker en belastning på måltidet som et hele så blir det ikke uakseptabelt høyt om ikke noe annet drar opp.

Det store problemet med dette ,er at det er så dyrt.300 kroner i frakt og 24% moms på det du kjøper. Så dette er min reserveløsning .
Var på jakt etter bernaisessens,men det føres bare av de virkelig store kjedene.Bla meny.
PS:er det ikke egg i bernaise da? Den inneholder karbo.

Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 28-01-04, 17:12   #13
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Skorpia

PS:er det ikke egg i bernaise da? Den inneholder karbo.

Mulig det, teller ikke jeg som tenker GI.... Jeg har prøvd jevningen og den er genial. Virkelig verd det men du har rett i at det blir dyrt. Jeg bestilte en hel masse samlet og da blir enhetskosten lav for det er en fraktpris uavhengig av mengde.

Egentlig burde man slå seg sammen og bestille samlet.

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 28-01-04, 18:05   #14
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Sauser

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Min mor laget sausene selv med mel og smør. Det må da være mulig å lage saus på grovere mel eller soyamel eller rugmel. Jeg kan ikke å lage saus men det er vel noen som kan og har lyst til å teste ut dette. Vær så snill.

Takk til Skorpia som kommer med viktig informasjon

Skal du lage sauser selv uten at det blir tynnt som vann,må du ha et fortykningsmiddel. Atkins har det,men det koster flesk,det samme med søtningsmiddler.
Bernaissaus kan du lage på Atkinsvis.men essensen finner du bare på butikker som Meny. Ihvertfall der jeg bor.

Men er det noen som har ideer,så kom med dem.

Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 28-01-04, 18:11   #15
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Maz

Mulig det, teller ikke jeg som tenker GI.... Jeg har prøvd jevningen og den er genial. Virkelig verd det men du har rett i at det blir dyrt. Jeg bestilte en hel masse samlet og da blir enhetskosten lav for det er en fraktpris uavhengig av mengde.

Egentlig burde man slå seg sammen og bestille samlet.

Ja og tollen blir jo et sjokk.
24% i tillegg

Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no