Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Annen mat

Min venn, Blomkålen

Annen mat Her kan dere poste alt det som ikke passer under de andre kategoriene. Feks. lavkarbosauser, dressinger, og gode erstatninger for ting en savner når en spiser lavkarbomat.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-12-07, 19:49   #1
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs
Smile

Min venn, Blomkålen

Jah.. høres litt merkelig ut dette, men altså blomkål er virkelig en trøst i magen for tiden. Og jeg spurter avsted til Lidl og kjøper i hauger og lass når det er tilbud. I dag hadde de skikkelig godt tilbud, med 10 kr pr. stk for noen kjempedigre.

Jeg kom hjem med 7 enorme eksemplarer til den nette sum av 70 kroner. En ble spart til jul, og resten ble blomkålris. Oppskriften på risen er det noen andre som har lagt ut her, så jeg skal ikke fortelle noe nytt, bare dele litt rot med dere.. dere ser ikke at det ligger like mye på gulvet.. masse mat for kost og støvsuger etterpå.

Når jeg har sjoppa blomkål så blir det rot gitt.. hele kjøkkenet fullt av blader, blomkål og graps. Jeg fikk 23-24 poser á 1/2 liter dvs. ca 320 gram. Disse la jeg rett i fryseboksen og da er det klart for mikro når det måtte passe.

Og bare tenk på hvor lite det "koster" med en slik porsjon.. ca 10 karber, ca 65 kcal.. egentlig nok til to pers.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Bilde000.jpg (342,7 KB, 56 visninger)
Filtype: jpg Bilde001.jpg (528,3 KB, 36 visninger)
Filtype: jpg Bilde002.jpg (625,1 KB, 30 visninger)
Filtype: jpg Bilde003.jpg (440,7 KB, 40 visninger)
__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 20:35   #2
67kilo
Medlem
 
67kilo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 56
Innlegg: 178
67kilo er på en erverdig vei

Sv: Min venn, Blomkålen

Skjønner at jeg må prøve den blomkålrisen ja. Iler inn og leter etter oppskriften.

__________________
: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=16264

Uke 1:-0,6kg, Uke 2:-0,2kg, Uke 3:-2.3kg Uke 4: +1,1
67kilo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 23:38   #3
terra
Medlem
 
terra sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 287
terra har en fantastisk aura rundt segterra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Min venn, Blomkålen

det er også kjempegodt å lage potetstappe av blomkål. E kokte den og kjørte den i blender. Så hadde eg krydder,salt og smør oppi. VAr fantastisk.
Så flink du e til å tenke langsiktig da

stor klem

__________________
terra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 23:42   #4
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Min venn, Blomkålen

Opprinnelig lagt inn av Dilly, her.

Jah.. høres litt merkelig ut dette, men altså blomkål er virkelig en trøst i magen for tiden. Og jeg spurter avsted til Lidl og kjøper i hauger og lass når det er tilbud. I dag hadde de skikkelig godt tilbud, med 10 kr pr. stk for noen kjempedigre.

Jeg kom hjem med 7 enorme eksemplarer til den nette sum av 70 kroner. En ble spart til jul, og resten ble blomkålris. Oppskriften på risen er det noen andre som har lagt ut her, så jeg skal ikke fortelle noe nytt, bare dele litt rot med dere.. dere ser ikke at det ligger like mye på gulvet.. masse mat for kost og støvsuger etterpå.

Når jeg har sjoppa blomkål så blir det rot gitt.. hele kjøkkenet fullt av blader, blomkål og graps. Jeg fikk 23-24 poser á 1/2 liter dvs. ca 320 gram. Disse la jeg rett i fryseboksen og da er det klart for mikro når det måtte passe.

Og bare tenk på hvor lite det "koster" med en slik porsjon.. ca 10 karber, ca 65 kcal.. egentlig nok til to pers.


Gulper litt..... IKKE trygt å komme på uventet kjøkkenbesøk der i gården nei.... Se den knivrekka som henger i bakgrunnen da!!!!

Synes du er kjeeempeflink!!! Skal prøve lage blomkålgreier

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 00:00   #5
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Min venn, Blomkålen

Åh, nå er jeg mega-misunnelig på deg!!
Tenk å ha så mye deilig blomkål lett tilgjengelig....

For som du sier, det blir så ufattelig mye rot av å renske og kutte,
at jeg hater det...
Og dermed lager jeg blomkål sjeldnere enn jeg skulle ønske....

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 01:02   #6
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Min venn, Blomkålen

Opprinnelig lagt inn av 67kilo, her.

Skjønner at jeg må prøve den blomkålrisen ja. Iler inn og leter etter oppskriften.

Oppskrift og oppskrift, jeg tar den rett fra fryseren og oppi ei ildfast form uten lokk, ingen tilsetning, og så setter jeg mikroen på full effekt i 8 minutter. Da er den klar.. og brukes akkurat som ris, med soya, salt, smør, saus eller ingenting.


Opprinnelig lagt inn av terra, her.

det er også kjempegodt å lage potetstappe av blomkål. E kokte den og kjørte den i blender. Så hadde eg krydder,salt og smør oppi. VAr fantastisk.
Så flink du e til å tenke langsiktig da

stor klem

Takk i like måte
og stappe er også godt, da slenger jeg hele blomkålhodet i gryta og skjærer litt på kryss og tvers før jeg har oppi litt vann og koker. Og så moser jeg den med stavmikseren.. fort og gæli, og helt greit.
Jeg er ikke noe spesielt flink til å tenke langsiktig, men på grunn av alt rotet og griseriet så kan jeg like gjerne grise fra meg for en stund.


Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Gulper litt..... IKKE trygt å komme på uventet kjøkkenbesøk der i gården nei.... Se den knivrekka som henger i bakgrunnen da!!!!

Synes du er kjeeempeflink!!! Skal prøve lage blomkålgreier

Ha ha ha det ser litt fælt ut, men kjempegreit å ha lett tilgengelig. Og jeg er himla god til å kutte meg, så jeg burde ikke få lov til å røre knivene.


Opprinnelig lagt inn av lokkebiff, her.

Åh, nå er jeg mega-misunnelig på deg!!
Tenk å ha så mye deilig blomkål lett tilgjengelig....

For som du sier, det blir så ufattelig mye rot av å renske og kutte,
at jeg hater det...
Og dermed lager jeg blomkål sjeldnere enn jeg skulle ønske....

Mmm.. ja, veldig mye styr, og derfor er det greit å lage et lass når man først er i gang. Og når man finner slike tilbud da.. Jeg brukte en times tid på det, og det var jo verd det.

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 05:09   #7
Brimstone
Seniormedlem
 
Brimstone sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 767
Brimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt av

Sv: Min venn, Blomkålen

Jeg er så hekta på blomkålstappe at jeg spiser det hver dag

__________________
Det er min legg, og jeg driter når jeg vil!
Brimstone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman light Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 10:52   #8
67kilo
Medlem
 
67kilo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 56
Innlegg: 178
67kilo er på en erverdig vei

Sv: Min venn, Blomkålen

[quote=Dilly;374304]Oppskrift og oppskrift, jeg tar den rett fra fryseren og oppi ei ildfast form uten lokk, ingen tilsetning, og så setter jeg mikroen på full effekt i 8 minutter. Da er den klar.. og brukes akkurat som ris, med soya, salt, smør, saus eller ingenting.


Ok men finnes det ikke oppskrift for å lage denne blomkålrisen?
Klarte ikke å finne noe jeg?

__________________
: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=16264

Uke 1:-0,6kg, Uke 2:-0,2kg, Uke 3:-2.3kg Uke 4: +1,1
67kilo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 11:23   #9
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Min venn, Blomkålen

[quote=67kilo;374389]

Opprinnelig lagt inn av Dilly, her.

Oppskrift og oppskrift, jeg tar den rett fra fryseren og oppi ei ildfast form uten lokk, ingen tilsetning, og så setter jeg mikroen på full effekt i 8 minutter. Da er den klar.. og brukes akkurat som ris, med soya, salt, smør, saus eller ingenting.


Ok men finnes det ikke oppskrift for å lage denne blomkålrisen?
Klarte ikke å finne noe jeg?


Bare raspe den med ei grov raspeskive i foodprocessoren eller lignende redskap..

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 11:52   #10
terry
Medlem
 
terry sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Finnmark
Alder: 57
Innlegg: 264
terry har en fantastisk aura rundt segterry har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Min venn, Blomkålen

Her er oppskriften på "Jukseris"
http://forum.lavkarbo.no/showthread....light=jukseris
Annbefaler spesielt Nille sin oppskrift med vårløk og hvitløk. yummi

terry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 15:53   #11
67kilo
Medlem
 
67kilo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 56
Innlegg: 178
67kilo er på en erverdig vei

Sv: Min venn, Blomkålen

Tusen takk Dilly og Terry
Denne skal prøves i helgen.

__________________
: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=16264

Uke 1:-0,6kg, Uke 2:-0,2kg, Uke 3:-2.3kg Uke 4: +1,1
67kilo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 17:14   #12
sjokoman
Medlem
 
sjokoman sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: rogaland
Alder: 52
Innlegg: 349
sjokoman har en fantastisk aura rundt segsjokoman har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Min venn, Blomkålen

Du skulle hatt eg en kanin eller to til å spise alle bladene kaniner elsker sånne.

sjokoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 19:02   #13
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Min venn, Blomkålen

Opprinnelig lagt inn av sjokoman, her.

Du skulle hatt eg en kanin eller to til å spise alle bladene kaniner elsker sånne.

Ha ha, ja, jeg skulle ha kjent en kanin ja.. utrolig masse søppel, fikk 3 fulle matavfallsposer. Tenkte at jeg kunne ha kjørt det i foodprocessoren sammen med vann og skylt det ned i do.. sånn for å ikke fylle opp hele søppeldunken, men.. Sommerstid kunne det gått i komposthaugen til hageavfall.

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Piskeklubb? Fjonken Trening 277 09-10-06 20:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no