Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Annen mat

Lavkarbo yoghurt

Annen mat Her kan dere poste alt det som ikke passer under de andre kategoriene. Feks. lavkarbosauser, dressinger, og gode erstatninger for ting en savner når en spiser lavkarbomat.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-08-08, 11:50   #1
xtra
Medlem
 
xtra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 325
xtra har en fantastisk aura rundt segxtra har en fantastisk aura rundt seg

Lavkarbo yoghurt

Hjemmelaget yoghurt har langt mindre karber enn yoghurt fra butikken. Selvfølgelig blir den ikke akkurat som kjøpt, den smaker mye, mye bedre

Ingredienser:
5 dl helmelk
5 dl kremfløte
1 ss yoghurt naturell

Bland melk og fløte i en kasserolle og varm opp til kokepunktet. Ta av varmen og avkjøl raskt under omrøring med kasserollen i kaldt vann. Når blandingen er avkjølt til 37 grader (jeg putter enden av steketermometeret i kasserollen) tilsettes yoghurten. Bland godt, sett over lokk og la kjelen stå lunt i 12 timer, f eks i varmeskap eller kjølebag, eller hell over på termos. Sett yoghurten kaldt når den er ferdig. Spises med evt. søtstoff etter personlig preferanse og friske bær eller annen smakstilsetning.

Man kan gjerne halvere oppskriften. Det er en fin måte å utnytte fløterester som er gått ut på dato, den holder seg en god stund som yoghurt likevel. Siste rest av yoghurten kan man bruke som kultur når man lager neste porsjon, så blir det ikke nødvendig å kjøpe ny yoghurt naturell på butikken.

Pr dl (100 g):
Karbohydrater: 3,75 g
Protein: 2,65 g
Fett: 20,95 g
Kcal: 211,5

__________________
xtra
xtra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-08-08, 12:55   #2
tammen
Medlem
 
tammen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 38
Innlegg: 79
tammen er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo yoghurt

Takk for oppskrift!

__________________
Journal


tammen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 16:57   #3
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo yoghurt

Noen som vet om denne kan lages med bare fløte? Da blir det vel enda mindre karber?

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 01:37   #4
xtra
Medlem
 
xtra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 325
xtra har en fantastisk aura rundt segxtra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo yoghurt

Det går sikkert an å lage den med bare fløte. Jeg har ikke prøvd, ser for meg at den blir nokså tung, men håper du forteller hvordan det gikk om du prøver

__________________
xtra
xtra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 06:14   #5
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Lavkarbo yoghurt

Den må eg prøve!!!
Det er berre ein butikk som sel tyrkisk yoghurt her, og den er både dyr og veldig langt unna allfarveg. Håpar dette kan bli enda betre!

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 08:05   #6
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo yoghurt

Har akkurat smakt på yoghurt lagd med bare fløte, og 1 ss Biola. Den er veldig god, ikke tung i det hele tatt (for oss som er vant med mye fett, da). Mild på smak. Jeg blandet i litt stevia og ekte vaniljeekstrakt. Hadde sikkert vært enda bedre med bær, men jeg må bli kvitt sommerens utskeielser, så får holde meg unna foreløpig Det eneste er at den er litt tynn, mer som drikkeyoghurt. Kanskje det blir bedre med sånt yoghurtpulver?

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 09:20   #7
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Lavkarbo yoghurt

Kan nok tenke meg at yoghurtkultur tjuknar meir enn biola, det er jo ulike typar bakterier.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 10:43   #8
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo yoghurt

Men Biola er vel yoghurt, eller?? Har forresten sett på min yoghurt igjen nå, etter noen flere timer i kjøleskap, og den virker tykkere enn i morges. Ble usikker på det der med yoghurtkulturen. Er det ikke liksom Biola som skal være det aller sunneste av sånt, da? Får man den yoghurtkulturen dere snakker om, i alle helsekostbutikker, eller må den bestilles? Og er den noe bedre (sunnere) enn f.eks. tyrkisk eller gresk yoghurt? Sliter litt med løs mage når jeg spiser lavkarbo, så jeg tenkte dette kunne hjelpe.

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 10:45   #9
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg
Talking

Sv: Lavkarbo yoghurt

Sorry, så nå at trådstarter bruker vanlig yoghurt naturell. Det med kultur som pulver har jeg visst fra en annen tråd

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 11:18   #10
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Lavkarbo yoghurt

Å, du meiner Biola yoghurt? Ja den er det yoghurtkultur i også i tillegg til mjølkesyrebakteriene. Eg tenkte Biola mjølk eg, for det er liksom det som er "biola" her i huset. Og ja, eg trur det er normalt at ein nysatt yoghurt tjuknar over tid.

Yoghurtkultur kan ein kjøpe som pulver, men det betyr eigentleg berre den bakteriekulturen som gjer at mjølk blir yoghurt. Så om du utviklar ein eigen liten koloni frå ein kjøpt yoghurtrest, eller om du kjøper det i pulverform, så er det litt hipp som happ. Blir litt som surdeig, stammen overlever og formerer seg i sats etter sats etter sats.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 16:06   #11
LiMe
Medlem
 
LiMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 138
LiMe er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo yoghurt

Opprinnelig lagt inn av Bolla Piggsvin, her.

Har akkurat smakt på yoghurt lagd med bare fløte, og 1 ss Biola. Den er veldig god, ikke tung i det hele tatt (for oss som er vant med mye fett, da). Mild på smak. Jeg blandet i litt stevia og ekte vaniljeekstrakt. Hadde sikkert vært enda bedre med bær, men jeg må bli kvitt sommerens utskeielser, så får holde meg unna foreløpig Det eneste er at den er litt tynn, mer som drikkeyoghurt. Kanskje det blir bedre med sånt yoghurtpulver?

Skal den ikke siles (gjennom et klede e.l.)? Synes å huske det fra oppskriften.

__________________




Lille Meg
LiMe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse tidligere, nå lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 16:18   #12
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo yoghurt

Opprinnelig lagt inn av LiMe, her.

Skal den ikke siles (gjennom et klede e.l.)? Synes å huske det fra oppskriften.

Nei, det har jeg aldri hørt. Vet at man skal sile hvis man vil lage sin egen cottage cheese, det er ikke det du tenker på? Nå bruker jeg youghurt-maskin, men det skulle vel ikke ha noe å si?

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 16:58   #13
babydoll
Medlem
 
babydoll sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 245
babydoll er ny på veien

Sv: Lavkarbo yoghurt

Man kan godt sile den gjennom et klede for å få den tykkere ja! Om man lager på vanlig melk anbefales det å sile den uansett, siden den blir tynnere i konsistensen enn vanlig yoghurt.

babydoll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - langtidsperspektiv Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 17:49   #14
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo yoghurt

Opprinnelig lagt inn av babydoll, her.

Man kan godt sile den gjennom et klede for å få den tykkere ja! Om man lager på vanlig melk anbefales det å sile den uansett, siden den blir tynnere i konsistensen enn vanlig yoghurt.

Ok, jeg bruker bare kremfløte. Men jeg har funnet ut at det er lurt å ta den ut og røre i den etter et par timer i kjøleskap, ellers har den lett for å bli helt stiv på toppen og ganske tynn under.

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 17:50   #15
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo yoghurt

Når jeg lager kumelk yoghurt trenger den aldri åmsiles fordi den er helt tykk. Tykkere enn butikk yoghurt.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39533

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Yoghurt matfreaken Spørsmål om matvarer og oppskrifter 9 08-06-11 12:17
Yoghurt? Hyper Spørsmål og svar 11 19-09-09 11:35
Yoghurt naturell Hjørdis Ketolysekuren 3 21-01-08 12:47
yoghurt SuperNate Lavkarbo generelt 10 30-01-07 15:56
Hva, ingen yoghurt? Hvitveis Induksjonen 4 18-03-06 00:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no